Expertisecentrum In the LEAD
Expertisecentrum In the LEAD Blog
Header image In the LEAD
Harry Garretsen en Janka Stoker

Podcast Leiderschap in Onzekere Tijden: aflevering 31 over zombie-leiderschap en zombie-CEO's

Datum:15 maart 2024
In de wereld van leiderschap is er een nieuw fenomeen: zombie-leiders en zombie-CEO's. In de nieuwe aflevering van de podcast Leiderschap in Onzekere Tijden alles over deze nieuwe soort. Wat en wie zijn het? En waarom zijn sommige mythes zo hardnekkig?
mensen in een vergaderzaal

CPB-rapport in samenwerking met onder andere In the LEAD: meer vrouwen in rvc's beursgenoteerde bedrijven door quotum

Datum:14 maart 2024
De Wet ingroeiquotum en streefcijfers (ook wel aangeduid als het ‘vrouwenquotum’) die sinds 2022 van kracht is, heeft geleid tot een betere balans in de man-vrouwverhouding binnen de raad van commissarissen (rvc) van beursgenoteerde bedrijven. Dat concludeert het Centraal Planbureau (CPB) in onderzoek naar het effect van de invoering van het quotum, dat uitgevoerd is in samenwerking met onderzoekers van Expertisecentrum In the LEAD, de Universiteit Leiden, Bureau Pouwels en het Sociaal en Cultureel Planbureau.
Harry Garretsen en Janka Stoker

Podcast Leiderschap in Onzekere Tijden: aflevering 30 over tegen de stroom in roeien

Datum:04 maart 2024

Snoeihard waren de conclusie van de parlementaire enquêtecommissie fraudebeleid. Het kabinet, de Tweede Kamer, de Rechterlijke macht en ook de media waren blind voor mens en recht.

Janka Stoker

Janka Stoker bij Met het Oog op Morgen om te praten over de angstcultuur bij omroepen en hoe je organisaties weer gezond krijgt

Datum:01 maart 2024
Janka Stoker was te gast bij NOS Met het Oog op Morgen van 29 februari 2024
Harry Garretsen en Janka Stoker

Podcast Leiderschap in Onzekere Tijden: aflevering 29 over de thuiswerkrevolutie

Datum:16 februari 2024
Thuiswerken lijkt een blijvertje. Maar hoe wenselijk is dat en wat doet het met onze productiviteit? En wat is de invloed op je carrière? Of carrières? Janka Stoker en Harry Garretsen bespreken in aflevering 29 van hun podcast Leiderschap in Onzekere Tijden met Edwin Mooibroek de thuiswerkrevolutie en opmerkelijke details uit nieuw onderzoek.
Janka Stoker en Harry Garretsen

Verdeling m/v in management nog lang niet goed: column in het FD

Datum:13 februari 2024
Twee jaar geleden werd een wet ingevoerd die voor een gelijkere verdeling tussen mannen en vrouwen moest zorgen in de (sub)top van organisaties. Die gelijkheid is nog steeds ver te zoeken. Echte verandering is nodig, stellen Janka Stoker en Harry Garretsen in hun nieuwe column voor het Financieele Dagblad.
Harry Garretsen en Janka Stoker

Podcast Leiderschap in Onzekere Tijden: aflevering 28 over ondernemerschap versus leiderschap

Datum:22 januari 2024
Gaan ondernemerschap en leiderschap wel samen? En wat is er nodig om van een start-up naar een scale up te groeien? Janka Stoker en Harry Garretsen bespreken het in aflevering 28 van hun podcast Leiderschap in Onzekere Tijden.
Janka Stoker en Harry Garretsen

‘Combineren en populariseren van economisch en psychologisch onderzoek vergt het nodige’: interview ESB

Datum:08 januari 2024
Janka Stoker en Harry Garretsen zijn in het publieke domein invloedrijke wetenschappers geworden, onder meer via hun columns in het Financieele Dagblad en boeken voor een algemeen publiek waarin ze hun beider disciplines, economie en psychologie, bundelen. Welke uitdagingen komen ze daarbij tegen? Ze vertellen erover in een interview van ESB.

Podcast Leiderschap in Onzekere Tijden: aflevering 27

Datum:08 januari 2024
Wat voor jaar wordt 2024? Spannend wordt het zeker. Meer dan de helft van de wereldbevolking gaat dit jaar naar de stembus. Hoeveel onzekerheid kunnen we aan en hoe houden we zicht op de feiten?In de eerste aflevering van het nieuwe jaar van Leiderschap in Onzekere Tijden houden Janka Stoker en Harry Garretsen het hoofd koel, ze praten onder andere over wereldwijde verkiezingen en nieuw onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau.
Janka Stoker en Harry Garretsen

Kiezers hebben nu hoge verwachtingen van hun partijleiders. Dat kan alleen maar tegenvallen: column in het FD

Datum:22 december 2023
De kiezers van NSC, PVV, BBB en VVD stemden niet alleen op de inhoud, maar zeker ook op de partijleider, zo blijkt uit nieuw kiezersonderzoek. Nu die betrouwbaar geachte leiders water bij de wijn moeten doen in coalitieonderhandelingen, ligt teleurstelling op de loer, stellen Janka Stoker, Harry Garretsen en Maite Laméris in een column voor het Financieele Dagblad.