Expertisecentrum In the LEAD
Expertisecentrum In the LEAD Blog
Header image In the LEAD
Harry Garretsen en Janka Stoker

Podcast Leiderschap in Onzekere Tijden: aflevering 43: over verschillende generaties op de werkvloer

Datum:10 oktober 2024
Veeleisende millennials en gen-Zs: er lijkt in organisaties geen ontkomen aan, aldus de boomer! Maar is er verschil tussen generaties, of is klagen over de jeugd van tegenwoordig van alle tijden? Het definitieve antwoord hoor je in aflevering 43 van de podcast Leiderschap in Onzekere Tijden met Janka Stoker en Harry Garretsen.
Harry Garretsen

Harry Garretsen spreekt over industriebeleid bij het ministerie van Economische Zaken

Datum:01 oktober 2024
Hoe versterken we in de huidige internationale context ons nationale verdienvermogen? Die vraag stond centraal in het ESB-dossier dat 30 september in Den Haag werd aangeboden aan de minister van Economische Zaken. Hoogleraar International Economics and Business Harry Garretsen leverde een bijdrage aan dit dossier en sprak tijdens de presentatie van het dossier over hoe de internationale context Nederland noodzaakt tot industriepolitiek.
Harry Garretsen en Janka Stoker

Podcast Leiderschap in Onzekere Tijden: aflevering 42: over het regeerprogramma, Prinsjesdag en de Algemene Beschouwingen

Datum:23 september 2024
Het kabinet zoekt bewust de randen van de wet en het staatsrecht op om de asielmigratie terug te dringen, zo bleek afgelopen week bij de presentatie van het regeerprogramma, Prinsjesdag en de Algemene Beschouwingen. Tegelijkertijd waarshuwen de drie planbureaus dat de samenhang en een toekomstsvisie in de kanbinetsplannen ontbreken. Maakt dat van dit kabinet een duur experiment of is het snel proberen op te lossen van 'ervaren' problemen een knap staaltje leiderschap? Janka Stoker en Harry Garretsen bespreken het in aflevering 42 van hun podcast Leiderschap in Onzekere Tijden.
Janka Stoker en Harry Garretsen

Het kop-in-het-zand leiderschap van Schoof & Co: column in het FD

Datum:23 september 2024
Samenhang in het beleid is ver te zoeken in het regeerprogramma en de miljoenennota, stellen hoogleraren Janka Stoker en Harry Garretsen in hun nieuwe column voor het Financieele Dagblad. Door nu keuzes te vermijden, worden de problemen rond ruimte, arbeid en energie alleen maar groter, menen ze.
Harry Garretsen en Janka Stoker

Podcast Leiderschap in Onzekere Tijden: aflevering 41 over internationalisering, bezuinigingen in het hoger onderwijs en de kinderwens van Omzigt

Datum:06 september 2024
Met spanning wordt gekeken naar Prinsjesdag en hoe de ministers het hoofdlijnenakkoord van de coalitie vertalen naar werkelijke plannen. Worden het kortetermijnoplossingen of krijgen we doordachte stappen met visie naar een verdere toekomst? Aan de universiteiten heerst ondertussen al groot chagrijn over de voorgenomen bezuinigingen. Hoe ga je hiermee om? Wat betekent dat voor het verdienvermogen van Nederland? En heeft Pieter Omtzigt met zijn pleidooi voor meer kinderen een punt?Janka Stoker en Harry Garretsen bespreken het allemaal in de eenenveertigste aflevering van hun podcast Leiderschap in Onzekere Tijden.
Janka Stoker en Harry Garretsen

Taal doet ertoe bij verkiezingen, net als wij-gevoel: column in het FD

Datum:31 juli 2024
Op welke manier je ook kijkt, tussen Kamala Harris en Donald Trump zit een wereld van verschil. Ook wetenschappelijke analyses van hun beider retoriek tonen dit aan. En daar kan vooral Harris hoop uit putten, stellen hoogleraren Janka Stoker en Harry Garretsen in hun nieuwe column voor het Financieele Dagblad.
Harry Garretsen en Janka Stoker

Podcast Leiderschap in Onzekere Tijden: aflevering 40 over hoe eigenwijsheid topbedrijven fataal wordt

Datum:19 juli 2024
Hoe kan het dat eens succesvolle bedrijven de realiteit uit het oog verliezen en blijven volharden in hun koers ondanks alarmerende signalen? Waarom zijn ze zo doof en blind dat ze uiteindelijk hun reputatie op bijna fatale manier te grabbel gooien? Aan de hand van schoolvoorbeeld Boeing analyseren Janka Stoker en Harry Garretsen in de veertigste aflevering van hun podcast Leiderschap in Onzekere Tijden dit fenomeen.
Professors Janka Stoker and Harry Garretsen during a live recording of their podcast

Impact case: Leadership in turbulent times

Datum:18 juli 2024
In the last couple of years, the Board of the Faculty of Economics and Business (FEB, of which Centre of Expertise In the LEAD is part) has decided to measure research performance by assessing the societal impact of research. To this cause, they established so-called Impact Cases: ongoing research and public outreach initiatives that have had considerable impact over de last couple of years and have thus received rewards (in the form of either research time or funds) from the Faculty Board. The research on leadership by Professors Harry Garretsen and Janka Stoker is one of the five Impact Cases that has been rewarded by FEB's Faculty Board.
Journalist Kustaw Bessems, Foto: Eva Roefs

Podcast Leiderschap in Onzekere Tijden: aflevering 39 met gast Kustaw Bessems

Datum:09 juli 2024
Zijn we stuurloos en loopt Nederland langzaam vast? En is bestuurlijk en politiek Nederland niet te veel losgezongen van de inwoners van het land. Volkskrant-journalist Kustaw Bessems schreef het boek Stuurloos. Hij is de speciale gast in de extra lange 39ste aflevering van de podcast Leiderschap in Onzekere Tijden.
Janka Stoker

DvhN-interview Janka Stoker: Vrouwen op de glazen rots

Datum:01 juli 2024
Bestaat er 'vrouwelijk leiderschap'? In de slotaflevering van hun artikelenserie 'Topvrouwen' gaat Dagblad van het Noorden in gesprek met hoogleraar Janka Stoker over het vrouwenquotum, de glazen rots en waarom topvrouwen zich geen topvrouwen willen noemen.
Volg ons oplinkedin