Expertisecentrum In the LEAD
Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Expertisecentrum In the LEAD Blog
Header image In the LEAD

Zijn we in moreel verval? Laat u niets wijsmaken: column in het FD

Datum:30 oktober 2023
Jank Stoker en Harry Garretsen

Ja, er hing een touwtje uit de brievenbus. Maar het idee dat het vroeger beter gesteld was met het onderlinge vertrouwen en respect, is een illusie en bovendien politiek gevaarlijk, schrijven Janka Stoker en Harry Garretsen in hun column voor het Financieele Dagblad.

In tijden dat er oorlogen woeden waarin onschuldige burgers willekeurig worden vermoord of van huis en haard worden verjaagd, is de gedachte dat we met z’n allen moreel achteruitgaan niet vreemd. ‘Vroeger’ konden mensen elkaar meer vertrouwen, en was er veel meer mededogen en respect, toch?

Nederland viel een paar jaar geleden als een blok voor oud-politicus Jan Terlouw, die weemoedig sprak over de tijd dat bij iedereen gewoon nog een touwtje uit de brievenbus hing om de deur open te maken. Het idee dat we nu leven in een periode van moreel verval, waarin wantrouwen overheerst en het touwtje is vervangen door camera’s en beveiliging, is wijdverspreid. Maar klop het beeld dat het bergafwaarts gaat met de morele standaarden wel? Het antwootrd op deze vraag doet er, juist nu, wezenlijk toe, stellen Stoker en Garretsen.

Lees de volledige column op de website van het FD.