Expertisecentrum In the LEAD
Header image In the LEAD

Zelfsturing: werkt dat wel of niet? - Interview Janka Stoker

Datum:24 april 2019

Zelfsturing is een belangrijke HR-trend. Werkt dat wel of niet? Hoogleraar Janka Stoker laat haar licht schijnen over zelfsturende teams.

Veel organisaties streven in 2019 naar zelfsturende teams en een plattere organisatie, zo signaleerde CHRO begin dit jaar in een trendoverzicht. Tegelijkertijd stelden ze vast dat organisaties die al met zelfsturing werken, daar vaak op terugkomen omdat de resultaten toch tegenvallen. Wat zijn de valkuilen van zelfsturing en hoe kan HR die helpen omzeilen? Wat zegt de wetenschap daarover?

Ze vroegen het aan Janka Stoker, hoogleraar leiderschap en organisatieverandering aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij schreef haar proefschrift (in 1998) over leidinggeven aan zelfsturende teams.

Lees het interview op chro.nl