Expertisecentrum In the LEAD
Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Expertisecentrum In the LEAD Blog
Header image In the LEAD

Solo en ongelukkiger aan de top? (deel 3 samen met MT)

Datum:15 juni 2020
Eenzaam aan de top

Het is eenzaam aan de top, zo luidt het cliché. Maar is dat ook echt zo? Tijdens de coronacrisis krijgt dat sociale contact met de social-distancingmaatregelen een extra tik. Janka Stoker en Harry Garretsen van de Rijksuniversiteit Groningen en Joris Lammers van de Universiteit van Keulen onderzochten in samenwerking met MT in een enquête onder 750 respondenten wat de impact daarvan is op het verband tussen macht en eenzaamheid.

Wat blijkt: mensen aan de top lijden sterker onder verminderde sociale contacten dan mensen op de werkvloer. Als je plots minder sociaal contact hebt, voel je je eenzamer. En dan ben je dus minder gelukkig. Dat is voor iedereen het geval, maar deze effecten zijn veel sterker aan de top dan op de werkvloer.

Onderzoeker Joris Lammers: 'Mensen met macht zijn gelukkiger dan mensen met minder macht, voor een belangrijk deel omdat ze zich minder eenzaam voelenOnder de deelnemers die door corona minder sociaal contact hadden, bleek de “bonus” die mensen met macht normaal hebben (zich minder eenzaam voelen, en daarom gelukkiger) als sneeuw voor de zon verdwenen. Anders gezegd: zij die weinig macht hebben, lijden vergeleken met topmensen relatief minder onder corona en het beperkte sociale contact. Wellicht omdat ze het wel best vinden om thuis te zitten'.

Lees hier meer over de onderzoeksresultaten.

------------------------------------------------------------------
Aan het onderzoek dat tussen half april en half mei 2020 werd uitgevoerd deden 750 Nederlandse respondenten mee. Het onderzoek betreft een samenwerking tussen de Rijksuniversiteit Groningen, de Universiteit van Keulen, en vakblad MT. Vind hier alle onderzoeksresultaten.