Expertisecentrum In the LEAD
Header image In the LEAD

Nieuwe aanstelling In the LEAD: Wout de Vries

Datum:29 oktober 2019

Het is inmiddels al bijna twee maanden geleden dat ik officieel ben begonnen bij In the LEAD; hoog tijd dat ik mezelf voorstel. Ik ben Wout de Vries en ik loop nu zes jaar rond bij de faculteit Economie en Bedrijfskunde. Oorspronkelijk kom ik uit de psychologie, waar ik voor het eerst kennis maakte met de academische kijk op leiderschap. Ondanks dat ik op een gegeven moment de overstap maakte naar economie heb ik altijd gezocht naar de combinatie van economie met inzichten uit de psychologie. Deze combinatie vond ik toen ik tijdens mijn onderzoeksmaster ben gaan samenwerken met Harry Garretsen en Janka Stoker. Onder hun begeleiding heb ik tijdens mijn scriptie onderzocht hoe managers van verschillende typen organisaties door de aankomende Brexit worden beïnvloed.

Nu ben ik sinds september werkzaam bij de vakgroep Human Resource Management and Organizational Behaviour als PhD student. Voor mijn promotieonderzoek combineer ik kennis uit de psychologie over leiders met kennis uit de economie over de context waarin leiderschap plaatsvindt. Denk bijvoorbeeld aan managers in verschillende sectoren, of juist een grote verandering in context zoals een financiële crisis, of een Brexit. Ik onderzoek de impact van dit soort veranderingen in context door zowel te kijken naar leiders in hun natuurlijke omgeving als het uitvoeren van wetenschappelijke experimenten.

Ik vind het erg fijn om mijn achtergrondkennis toe te kunnen passen en zo een compleet beeld van leiderschap te vormen. Fun fact: mijn naam is afgeleid van de Germaanse god ‘Wodan’, zelf leider van een leger. Kortom: ik zit helemaal op mijn plek hier! Naast het doen van onderzoek houd ik van voetballen, oefen ik gitaar of drums, en ben ik altijd in voor het spelen van een spelletje.