Expertisecentrum In the LEAD
Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Expertisecentrum In the LEAD Blog
Header image In the LEAD

Man, vrouw? Androgyn leiderschap, daar worden we blij van (deel 2 samen met MT)

Datum:08 juni 2020
Androgyn leiderschap

Aan wat voor soort leiderschap heeft men ten tijden van de coronacrisis het meeste behoefte? Uit recent onderzoek van Expertisecentrum In the LEAD komt naar voren dat we het meest tevreden zijn met leiders die zowel masculiene als feminiene kenmerken heeft: androgyn leiderschap.

Het onderzoek laat zien welk beeld men heeft van de ideale leider tijdens de coronacrisis, en waar ze feitelijk het meest tevreden mee zijn. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen masculiene (het nemen van risico’s, taak georiënteerd zijn en dominant) en feminiene kenmerken (verzorgend, mens georiënteerd zijn, gevoelig en begripvol). Dit is nadrukkelijk iets anders dan enkel sekse: man of vrouw.

Onderzoeker Janka Stoker: “Het blijkt dat een masculiene leider wordt gezien als ideale leider, terwijl mensen zelf het meest tevreden zijn over hun eigen leider als hij of zij een androgyne leider is.”  Een androgyne leider betreft iemand die masculien én feminien is. Dit type leider heeft een sterke persoonlijkheid, is krachtig, maar ook warm, invoelend en ondersteunend.

Aan het onderzoek dat tussen half april en half mei 2020 werd uitgevoerd deden 750 Nederlandse respondenten mee. Het onderzoek betreft een samenwerking tussen de Rijksuniversiteit Groningen, de Universiteit van Keulen, en vakblad MT. Lees hier meer over de onderzoeksresultaten.