Expertisecentrum In the LEAD
Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Expertisecentrum In the LEAD Blog
Header image In the LEAD

Een van de laatste autotsaren Ghosn is uitgespeeld. Is het tijd voor een nieuw type topman?

Datum:10 januari 2019

Carlos Ghosn, de topman van Renault-Nissan die in Japan in de gevangenis zit op verdenking van fraude, komt vrijdag wellicht op borgtocht vrij. Zijn rol lijkt uitgespeeld. Daarmee verdwijnt er opnieuw een autotsaar van het toneel. Is de sector toe aan nieuw type leider?

Om te zien of bedrijven hun cultuur willen aanpassen, bestaat een goede indicator, zegt Janka Stoker, hoogleraar leiderschap en organisatieverandering aan de Rijksuniversiteit Groningen. ‘Je moet dan kijken wie de opvolger wordt van de sterke man die zich heeft misdragen. Komt die uit eigen kring, dan is de kans groot dat het concern niet van plan is te veranderen.’

Het volledige artikel met de bijdrage van Janka Stoker leest u in de Volkskrant.