Skip to ContentSkip to Navigation
Centre of expertise In the LEAD
Faculty of Economics and Business
In the LEAD Blog
Header image In the LEAD

De veelzeggende aandacht voor de sneakers van Kaag: expertbijdrage FD

Datum:18 januari 2021

Door: Janka Stoker en Harry Garretsen

Deze column van Janka Stoker en Harry Garretsen is gepubliceerd op fd.nl op 17 januari 2021


In het kort

  • Een politica wordt in de media anders bejegend dan een politicus.
  • Juist ook in campagnetijd.
  • Politici die er competenter uit zien, maken meer kans om te winnen.

De komende weken is er geen ontkomen aan Mark, Jesse en Thierry. De politiek leiders maken zich op voor de Tweede Kamerverkiezingen op 17 maart, en de personen staan centraler dan de partij of inhoud. Leiders lijken allesbepalend te zijn voor het succes van een partij, met alle consequenties van dien – zie het terugtreden van Lodewijk Asscher als lijsttrekker van de PvdA en de discussie over het lijsttrekkerschap van Mark Rutte en Wopke Hoekstra na de val van het kabinet.

Lijsttrekkers plaatsen zichzelf ook op de voorgrond. Denk aan Wopke Hoekstra en Sigrid Kaag, die openlijk uitten dat ze minister-president willen worden – alsof we in Nederland direct op een individuele leider kunnen stemmen die premier van ons land wordt.

Met name Sigrid Kaag ligt onder een vergrootglas, en daarbij is de kritiek niet mals. Misschien vraagt D66 er zelf ook wel om, door onder het motto #teamkaag vol voor de persoon van Kaag te gaan, maar het is toch opvallend hoe driftig er gereageerd wordt op bijvoorbeeld haar schoenen of kapsel. Het is echter niet geheel onverwacht. Uit allerlei onderzoek weten we dat een politica in de media anders bejegend wordt dan een politicus, juist ook in campagnetijd. Zo liet een Nederlandse studie zien dat mannen in de media wel vragen krijgen over hun leiderschapskwaliteiten, en vrouwen juist niet.

 Lees het volledige artikel hier >>