Expertisecentrum In the LEAD
Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Expertisecentrum In the LEAD Blog
Header image In the LEAD

De succesvolle ceo wordt vaak overschat: column in het FD

Datum:08 juni 2021

Door: Janka Stoker en Harry Garretsen

Deze column van Janka Stoker en Harry Garretsen is gepubliceerd op fd.nl op 7 juni 2021.

Toeval speelt een grotere rol bij het succes van leiders dan wordt gedacht. Toekomstige prestaties worden daarom vaak te hoog ingeschat, schrijven hoogleraren Janka Stoker en Harry Garretsen van Rijksuniversiteit Groningen in hun expertbijdrage.

Nog maar vier weken en Jeff Bezos houdt het voor gezien: op 5 juli stapt hij op als ceo van Amazon. Sinds de oprichting van Amazon, ruim 25 jaar geleden, leidde het verhaal van deze larger than life ondernemer tot een stroom aan boeken en artikelen die een poging doen om zijn succes te ontleden. De talloze verhalen over ondernemers als Bezos, Elon Musk en Steve Jobs suggereren de maakbaarheid en onafwendbaarheid van hun succes. Maar weinig boeken laten zien dat het werkelijke verhaal van superstar ceo’s als Jeff Bezos veel minder vooraf bepaald en rechtlijnig is.

Het dominante beeld is dat van de Grote Leider, die de triomfen als vanzelf aaneenrijgt en volledige controle heeft over het eigen lot. Dit is opvallend, omdat onderzoek naar ‘het ceo-effect’ laat zien dat bij het presteren van leiders juist geluk en toeval een belangrijke rol spelen. Het is ook opmerkelijk omdat in een wereld waarin toeval meespeelt, uitzonderlijk presteren per definitie eindig is.

Lees het volledige artikel op fd.nl >>