Expertisecentrum In the LEAD
Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Expertisecentrum In the LEAD Blog
Header image In the LEAD

Onze hang naar de sterke man

Datum:15 december 2016

Het is druk op de internationale apenrots. Trump met zijn spierballentaal, Poetin de krachtpatser, Erdogan die niet met zich laat sollen. Wat maakt de sterke leider voor de kiezer aantrekkelijk?

Daadkracht en dominantie

Is de sterke leider in opkomst? "Ja, zegt Mark van Vugt, hoogleraar evolutionaire en organisatiepsychologie aan de Vrije Universiteit (VU). "Het is in toenemende mate onrustig in de wereld, met de dreiging van terrorisme, de vluchtelingenstromen en de naweeën van de economische crisis, waar de bestaande machtshebbers in de ogen van het volk geen antwoord op hebben. Dan zie je dat de behoefte aan sterke, autoritaire leiders toeneemt."

Dat zijn meestal masculiene leiders, zegt Janka Stoker, hoogleraar leiderschap aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG), die ook een voorzichtige opkomst signaleert. "Uit onderzoek blijkt dat hoe sterker de dreiging van buitenaf is, hoe groter de behoefte van mensen aan een sterke leider is. Daarbij denken we eerder aan een man dan aan een vrouw. We associëren daadkracht en dominantie eerder met mannen."

Lees het volledige artikel van Trouw.

(Bron: www.trouw.nl)