Skip to ContentSkip to Navigation
Expertisecentrum In the LEAD
Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Expertisecentrum In the LEAD Blog
Header image In the LEAD

Als de CEO op vakantie is……

Datum:06 juli 2015

De zomervakantie staat voor de deur en ook drukbezette topmannen en –vrouwen gaan met vakantie. Politici laten zich vaak graag in het openbaar zien op hun vakantiebestemming, maar waar en wanneer de CEO's uit het bedrijfsleven op vakantie gaan onttrekt zich meestal aan het publieke oog. Meestal, want in een fascinerend onderzoek heeft David Yearnack (2014) het vakantie-reisgedrag van Amerikaanse CEO's gedetailleerd in kaart gebracht. Voor alle S&P top-500 bedrijven heeft hij voor de periode 2007-2010 de vliegbewegingen van aan die bedrijven gelieerde vluchten getraceerd. Door deze vlieginformatie vervolgens slim te koppelen aan informatie over vakantieverblijven van de CEO's kan vrij precies worden nagegaan wanneer een CEO waarschijnlijk niet op het hoofdkantoor maar in zijn of haar vakantieverblijf vertoefde. De variatie in vakantiegedrag is groot. Achttien CEO's gingen in de periode 2007-2010 nooit vijf aaneengesloten dagen weg, maar er zijn ook CEOs die maar liefst ruim 100 dagen met de benen omhoog zaten. Opvallend genoeg is het vakantiepatroon van CEO's gekoppeld aan nieuws rond het bedrijf en, daarmee samenhangend, de aandelenkoers. CEO's gaan gemiddeld genomen op vakantie meteen nadat relevant (goed) nieuws over het bedrijf naar buiten is gekomen, en komen weer terug juist voordat belangrijk bedrijfsnieuws op het uitkomen staat. Verder is het opmerkelijk dat volatiliteit van de aandelenkoers significant lager is als de CEO op vakantie is. Yearnack suggereert dan ook dat er voor beleggers geld te verdienen zou zijn door als een “tailspotter” vliegtuigen te tracken (of wellicht zijn al die spotters in de bermen langs de vertrek- en landingsbanen op vliegvelden zoals Schiphol geen gewone vliegtuig-watchersmaar duur betaalde investment bankersJ ). Of de causaliteit van bedrijfsnieuws naar de af- en aanwezigheid van de CEO loopt of omgekeerd, valt niet eenvoudig vast te stellen (zie ook Koudijs, 2014), maar het onderzoek suggereert dat de causaliteit wel degelijk van het vakantiegedrag van de CEO richting bedrijfsnieuws loopt. Dit betekent dat het bij belangrijke beslissingen nodig is dat de CEO 'op kantoor' is en niet, zoals in de Amerikaanse steekproef, ligt te zonnebaden in Florida of aan het skiën is in Colorado.

Hoe het ook zij, In the LEAD gaat zelf ook op vakantie en is vanaf half augustus weer in de lucht.

Een goede zomervakantie toegewenst, mede namens onze In the LEAD collega’s Peter Essens, Dimitrios Soudis en Tim Vriend,

Harry Garretsen en Janka Stoker                                    

Literatuur

  • D. Yearnack, 2014, “Tailspotting: Identifying and Profiting from CEO Vacation Trips”, Journal of Financial Economics,113, pp. 252-269 (voor eerdere vrijelijk beschikbare versie zie http://lsr.nellco.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1298&context=nyu_lewp )
  • P. Koudijs, 2014, “ The boats that did not sail: asset price volatility in a natural experiment”, te verschijnen in Journal of Finance ( https://people.stanford.edu/koudijs/sites/default/files/boats-that-did-not-sail.pdf )

Reacties

Reacties laden...