Expertisecentrum In the LEAD
Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Expertisecentrum In the LEAD Blog
Header image In the LEAD

Worden familiebedrijven goed of slecht geleid?

Datum:05 april 2016
Familiebedrijf

Bij In the LEAD houden we ons andere bezig met de vraag hoe leiderschap en management de prestaties van een organisatie beïnvloeden. Naast het zelf doen van onderzoek, mengen we ons ook in de publieke discussies over dit onderwerp door het debat van wetenschappelijke munitie te voorzien, bijvoorbeeld via onze bijdragen aan Me Judice. Sinds begin dit jaar doen we dat ook via Twitter - we zijn te volgen via @JankaStoker en @garretsen_h. Een mooi voorbeeld van hoe recent wetenschappelijk onderzoek ook via dit kanaal zijn weg kan vinden naar een groter publiek is hieronder letterlijk weergegeven.

Op 13 februari reageerde @JankaStoker op een zeer lezenwaardig artikel in de NRC van economisch journalist Menno Tamminga waarin werd betoogd dat verhoudingsgewijs (grote) familiebedrijven als Jumbo, Van Oord en VDL het goed doen. De reactie bestond uit een verwijzing naar onderzoek van Bloom et al (2012) waarin juist wordt aangetoond dat wereldwijd gezien gemiddeld genomen familiebedrijven minder(!) goed worden gemanaged (voor paper zie link 1). Dit onderzoek verleidde @menno_tamminga in zijn column in de economie bijlage van de NRC op 29 maart tot een nadere beschouwing over de opvolgingskwestie binnen familiebedrijven (en dat zijn hoop daarbij op de vrouwen is gevestigd, zie link 2).

Tamminga's column zette ons vervolgens aan tot de verwijzing naar zeer recent onderzoek van Bandiera, Prat en Sadun (2014) waaruit blijkt dat CEO's van familiebedrijven niet alleen relatief minder productief zouden zijn maar ook minder “uren maken” (voor dit paper zie link 3). Vervolgens mengde EUR-econoom @Robert Dur zich via Twitter in de discussie door te verwijzen naar ander onderzoek van Bloom en co-auteurs (link 4), waaruit blijkt dat vooral opvolging door de oudste zoon vaak geen goed idee is (dat zou een ondersteuning zijn van Tamminga's oproep om de hoop op vrouwen te vestigen als het gaat om de zoektocht naar opvolgers in een familiebedrijf). En op het congres op Stanford dat wij bezochten afgelopen december (georganiseerd door Bloom en anderen) werd een recent paper van de onderzoekers Lemos en Scur gepresenteerd, waaruit ook blijkt dat het hebben van een - al dan niet oudste - zoon uitmaakt voor de opvolging in een familiebedrijf: als er dochters zijn gaat het bedrijf eerder over op een niet-familielid, dus dat kunnen we via Twitter aan @menno_tamminga laten weten binnenkort.

De discussie over dit onderwerp (en een veelvoud aan andere In the LEAD onderwerpen) wordt dus niet alleen via ons In The LEAD-blog op deze 'findings and opinions' pagina gevoerd maar ook, en bijna dagelijks, via @JankaStoker en @garretsen_h op Twitter. Volg ons dus ook op Twitter!

Zie ook een paar interessante links:

De discussie in beeld via 4 tweets

• Janka Stoker‏@JankaStoker: Interessant @menno_tamminga, maar wereldwijd onderzoek geeft ander beeld v familiebedrijven, check: http://www.nber.org/papers/w17850
  • NRC @nrc op 13 februari 2016: Familiebedrijven als redders in crisistijd, zie hier
  • Tamminga‏@menno_tamminga op 29 maart 2016: Zijn de vrouwen hun laatste hoop?
  • Harry Garretsen‏@garretsen_h op 29 maart 2016: CEOs fam. bedrijven minder competent en houden ook meer v vrije tijd? http://www.hbs.edu/faculty/Publication%20Files/14-044_d407d178-83a2-4b93-a341-7195a49de9ef.pdf … (via @JankaStoker)

Reacties laden...