Expertisecentrum In the LEAD
Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Expertisecentrum In the LEAD Blog
Header image In the LEAD

Analyse leiderschapsstijl Louis van Gaal door o.a. hoogleraar leiderschap Janka Stoker

Datum:10 september 2021
Hoe Van Gaal met gesprekken Oranje op de rit kreeg: ‘Straalt uit dat hij van zijn spelers houdt’

In een week zette Louis van Gaal Nederland als voetballand weer op de kaart. Wat zegt dat over hem als leider? En wat kunnen anderen van de bondscoach leren, onze politici bijvoorbeeld?

Wat Van Gaal sterk maakt, analyseert Janka Stoker, hoogleraar leiderschap en organisatieverandering aan de Rijksuniversiteit Groningen, is dat hij zijn natuurlijke overwicht koppelt aan interesse in zijn spelers, in inlevingsvermogen in hun persoonlijkheid en situatie. Stoker: ,,Hij is echt een soort leraar die uitstraalt en uitspreekt dat hij van zijn spelers houdt, dat hij in ze geïnteresseerd is. Het viel me op dat hij na de wedstrijd tegen Turkije zei dat hij zoveel gesprekken met ze had gevoerd. Wil je een groep na een teleurstellende periode meekrijgen in een veranderingsproces, dan moet je elk individu in beweging krijgen, door iedereen individuele aandacht te geven. Dat is in lijn met literatuur over leiderschap, en blijkbaar heeft Van Gaal dat goed begrepen.”

Lees de volledige analyse in het AD >>