Over ons Faculty of Science and Engineering Nieuws

Prijzen en Grants

Comenius Teaching Fellow-beurs voor Lerch en Bianchi
Gepubliceerd op:06 juni 2024

Dr. Michael Lerch en Dr. Frans Bianchi hebben een Comenius Teaching Fellow beurs van EUR 50.000 ontvangen van het  Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).

Ben Feringa verkozen tot lid van American Philosophical Society
Gepubliceerd op:30 mei 2024

Prof. dr. Ben Feringa is verkozen tot lid van de American Philosophical Society (APS)

NWO Summitsubsidie voor onderzoek naar moleculaire basis van leven
Gepubliceerd op:28 mei 2024

RUG onderzoekers partner in NWO Summitsubsidie voor onderzoek naar moleculaire basis van leven.

Vier eredoctoraten uitgereikt door de RUG
Gepubliceerd op:27 mei 2024

De RUG heeft op vrijdag 24 mei vier eredoctoraten uitgereikt aan dr. Kate Crawford, dr. Tedros Ghebreyesus, ir. Gerrit Hiemstra en prof. dr. Mariana Mazzucato. De uitreiking vond plaats in de aula van het Academiegebouw en was onderdeel van de lustrumviering van de universiteit.

2,9 miljoen voor duurzaam beheer kwelders Waddenzee
Gepubliceerd op:22 mei 2024

Prof. Chris Smit (GELIFES) en prof. Kai Jensen (Universiteit van Hamburg) ontvangen een NWA subsidie van 2,9 miljoen euro voor onderzoek dat bij gaat dragen aan duurzaam behoud van de kwelders van de Waddenzee.

Raffaella Carloni en Jonas Göbel winnnaars Ben Feringa Impact Award 2024
Gepubliceerd op:22 mei 2024

Raffaella Carloni en Jonas Göbel hebben op dinsdag 21 mei de Ben Feringa Impact Awards 2024 in ontvangst mogen nemen voor de categoriën onderzoekers en studenten.

Masterstudent Biomolecular Sciences Mink Sieders wint GUF-100 prijs
Gepubliceerd op:22 mei 2024

Tijdens de RUG Ceremony of Merits op 21 mei 2024 is Mink Sieders uitgeroepen tot winnaar van de GUF-100 prijs en daarmee tot de beste student van de Faculty of Science and Engineering 2023-2024.

NWO subsidie voor Loredana Protesescu
Gepubliceerd op:16 mei 2024

Dr. Loredana Protesescu heeft een Science-M subsidie ontvangen van de NWO voor onderzoek naar antiperovskieten en hoe deze ingezet kunnen worden voor technologische toepassingen.

Koninklijke onderscheiding voor Erik Frijlink
Gepubliceerd op:27 april 2024

Professor Henderik Willem Frijlink is vrijdag 26 april op voordracht van de Rijksuniversiteit Groningen koninklijk onderscheiden

Negen MSCA Doctoral Network subsidies voor FSE onderzoekers
Gepubliceerd op:23 april 2024

Negen onderzoekers van de Faculty of Science and Engineering hebben een Horizon Europe Marie Sklodowska Curie Doctoral Network subsidie ontvangen.

Charissa Roossien ontvangt JTF-subsidie voor ontwikkelen Health Tracker
Gepubliceerd op:22 april 2024

Dr. Charissa Roossien (ENTEG) heeft met succes een Just Transition Fund (JTF) subsidie van 1,8 miljoen euro binnengehaald voor de ontwikkeling van een Health Tracker voor betrouwbare ademhalings- en stofwisselingsanalyse.

Techniek single-molecule niche in Zwaartekrachtonderzoek
Gepubliceerd op:15 april 2024

Met haar expertise in single-molecule technieken gaat Dr. Kasia Tych (GBB) bijdragen aan een groot Zwaartekracht-onderzoeksprogramma

NWO-KIC subsidie voor onderzoek naar delen en repareren
Gepubliceerd op:05 april 2024

Onderzoeksgroep IREES ontvangt NWO-KIC subsidie voor onderzoek naar delen en repareren

Zwaartekracht-onderzoek naar mechanische eigenschappen planten voor betere gewassen
Gepubliceerd op:25 maart 2024

Het Ministerie van OCW heeft een Zwaartekracht-subsidie toegekend aan het onderzoeksprogramma Green Tissue Engineering, waarvan hoogleraar Marleen Kamperman, van het Zernike Institute for Advanced Materials (Faculty of Science and Engineering, RUG), mede-aanvrager is. Ze gaan onderzoek doen naar de mechanische eigenschappen van plantencellen teneinde de afweer van gewassen te kunnen verbeteren. Voor haar materialenonderzoek in dit programma is Kamperman 1,5 miljoen euro toegekend.

Zwaartekracht-subsidie voor elektrochemische processen grootschalige energietransitie
Gepubliceerd op:25 maart 2024

Het Ministerie van OCW heeft een Zwaartekracht-subsidie toegekend aan ANION, het onderzoeksprogramma waarin hoogleraar Moniek Tromp van het Zernike Institute for Advanced Materials (Faculty of Science and Engineering, RUG), partner is. ANION, Advanced Nano-electrochemistry Institute Of the Netherlands, gaat de elektrochemische processen onderzoeken die van belang zijn voor een grootschalige energietransitie. Voor haar onderzoek in ANION is Tromp 2,9 miljoen euro toegekend.

Twinning-partner in drie EU-samenwerkingsprojecten
Gepubliceerd op:20 maart 2024

Onderzoekers van de Faculty of Science and Engineering (RUG) gaan als Twinning-partner meewerken aan onderzoeksprojecten in Tsjechië, Spanje, en Estland.

NWO M-1 subsidies voor Roos en Poolman
Gepubliceerd op:20 maart 2024

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft in het domein Exacte en Natuurwetenschappen een M-1 subsidie toegekend aan prof. Wouter Roos en prof. Bert Poolman van de Faculty of Science and Engineering (RUG).