Over ons Faculty of Science and Engineering Nieuws

Klimaat en Natuur

2,9 miljoen voor duurzaam beheer kwelders Waddenzee
Gepubliceerd op:22 mei 2024

Prof. Chris Smit (GELIFES) en prof. Kai Jensen (Universiteit van Hamburg) ontvangen een NWA subsidie van 2,9 miljoen euro voor onderzoek dat bij gaat dragen aan duurzaam behoud van de kwelders van de Waddenzee.

Lezing met aanstaand Eredoctor Gerrit Hiemstra op 24 mei
Gepubliceerd op:07 mei 2024

Ter ere van zijn eredoctoraat heeft FSE Hiemstra uitgenodigd een lezing te geven met de titel 'Science, let's talk about it' in de ochtend van 24 mei

Video|Katja Loos over biologisch afbreekbare en recyclebare kunststoffen
Gepubliceerd op:08 april 2024

In deze video vertelt Katja Loos over het hybride onderzoeksteam HyBRit en hun onderzoek naar biologisch afbreekbare en recyclebare kunststoffen.

Zwaartekracht-onderzoek naar mechanische eigenschappen planten voor betere gewassen
Gepubliceerd op:25 maart 2024

Het Ministerie van OCW heeft een Zwaartekracht-subsidie toegekend aan het onderzoeksprogramma Green Tissue Engineering, waarvan hoogleraar Marleen Kamperman, van het Zernike Institute for Advanced Materials (Faculty of Science and Engineering, RUG), mede-aanvrager is. Ze gaan onderzoek doen naar de mechanische eigenschappen van plantencellen teneinde de afweer van gewassen te kunnen verbeteren. Voor haar materialenonderzoek in dit programma is Kamperman 1,5 miljoen euro toegekend.

Aquacultuur verkapte zegen voor Chinese steltlopers
Gepubliceerd op:09 januari 2024

Op de wadplaten langs de Chinese kust waar schelpdieren worden gekweekt gaat het nog relatief goed met kustvogels als kanoeten en rosse grutto’s. Dat blijkt uit het proefschrift dat bioloog He-Bo Peng op 15 januari aan de RUG verdedigt.