Over ons Faculty of Science and Engineering Nieuws

Energie en Duurzaamheid

Studenten onderzoeken mogelijkheden zelfrijdende auto
Gepubliceerd op:03 juni 2024

Op 14 juni 2024 doet een team van studenten van de RUG en Hanze mee aan de RDW Self Driving Challenge. Dit jaar doen de studenten mee aan een nieuwe categorie waarbij zij zelf een auto moeten leveren die verschillende, complexe taken moet uitvoeren.

Rijksuniversiteit Groningen voorloper in green labs beweging
Gepubliceerd op:29 mei 2024

Ben Feringa en collega's pleiten voor leiderschap en systeemverandering in laboratoria.

RUG-chemici maken ‘onnatuurlijk’ enzym met nieuwe mogelijkheden
Gepubliceerd op:08 mei 2024

Chemici van de RUG maakten een enzym dat boor bevat als reactieve groep. Daarmee is het mogelijk reacties met boor meer selectief te maken en de katalytische eigenschappen te verbeteren via geleide evolutie. Het niet-natuurlijke enzym met boorzuur is beschreven in het wetenschappelijke tijdschrift Nature op 8 mei.

NWO-KIC subsidie voor onderzoek naar delen en repareren
Gepubliceerd op:05 april 2024

Onderzoeksgroep IREES ontvangt NWO-KIC subsidie voor onderzoek naar delen en repareren

Zwaartekracht-subsidie voor elektrochemische processen grootschalige energietransitie
Gepubliceerd op:25 maart 2024

Het Ministerie van OCW heeft een Zwaartekracht-subsidie toegekend aan ANION, het onderzoeksprogramma waarin hoogleraar Moniek Tromp van het Zernike Institute for Advanced Materials (Faculty of Science and Engineering, RUG), partner is. ANION, Advanced Nano-electrochemistry Institute Of the Netherlands, gaat de elektrochemische processen onderzoeken die van belang zijn voor een grootschalige energietransitie. Voor haar onderzoek in ANION is Tromp 2,9 miljoen euro toegekend.

Watervlug met een klein brein
Gepubliceerd op:12 februari 2024

Elisabetta Chicca onderzocht hoe insecten navigeren, en dat kan nog wel eens van pas komen bij de ontwikkeling van energiezuinige robots.