Over ons Faculty of Science and Engineering Nieuws

Techniek

Om een wolkenkrabber heen zwermen
Gepubliceerd op:10 juni 2024

In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo dragen RUG-onderzoekers bij aan oplossingen voor grote wetenschappelijke en maatschappelijke uitdagingen.

Robotica voor mensen
Gepubliceerd op:27 mei 2024

NWO subsidie voor Loredana Protesescu
Gepubliceerd op:16 mei 2024

Dr. Loredana Protesescu heeft een Science-M subsidie ontvangen van de NWO voor onderzoek naar antiperovskieten en hoe deze ingezet kunnen worden voor technologische toepassingen.

Moleculen stilzetten
Gepubliceerd op:13 mei 2024

In zijn laboratorium bouwt natuurkundige Steven Hoekstra aan een opstelling die bestaat uit twee delen: een apparaat dat moleculen van barium-fluoride maakt, en een ander apparaat dat deze moleculen bijna stilzet om ze te kunnen onderzoeken.

Efficiëntere moleculaire motor maakt meer toepassingen mogelijk
Gepubliceerd op:01 mei 2024

De eerste met licht aangedreven moleculaire motoren zijn 25 jaar geleden ontdekt aan de RUG, maar het bleek niet eenvoudig om de motoren echt werk te laten verzetten. In een nieuwe publicatie beschrijven RUG onderzoekers verbeteringen die praktische toepassingen dichterbij brengen.

Sensor met gevoel
Gepubliceerd op:29 april 2024

Behind the scenes: hoe studenten van de RUG en Hanze samen een Marsrover ontwikkelen
Gepubliceerd op:29 april 2024

Dit jaar doen de studenten van het Makercieteam mee aan de fysieke editie van de European Rover Challenge in Polen. Lees hier meer over de samenwerking binnen het team tussen de RUG en de Hanzehogeschool.

Koninklijke onderscheiding voor Erik Frijlink
Gepubliceerd op:27 april 2024

Professor Henderik Willem Frijlink is vrijdag 26 april op voordracht van de Rijksuniversiteit Groningen koninklijk onderscheiden

Techniek single-molecule niche in Zwaartekrachtonderzoek
Gepubliceerd op:15 april 2024

Met haar expertise in single-molecule technieken gaat Dr. Kasia Tych (GBB) bijdragen aan een groot Zwaartekracht-onderzoeksprogramma

Nachtzicht met kunstmatige atomen
Gepubliceerd op:15 april 2024

Rijksuniversiteit Groningen wordt lid van het 4TU Stan Ackermans Institute
Gepubliceerd op:09 april 2024

Snorharen zeehonden staaltje van perfecte techniek
Gepubliceerd op:04 april 2024

Ajay Kottapalli ontwikkelt geavanceerde sensors die zijn gebaseerd op dierlijke zintuigen – bijvoorbeeld de snorharen van zeehonden. ‘Die zijn werkelijk perféct geëvolueerd. Dat hebben we doorgerekend.’ Altijd is hij op zoek naar mogelijke toepassingen in de techniek van biologische fenomenen. Samen met collega’s begon hij in Groningen een startup: Sencilia.

RUG betrokken bij techniekonderwijs voor kabinetsplan om chipsector te versterken
Gepubliceerd op:02 april 2024

Het kabinet heeft besloten om eenmalig 450 miljoen euro te investeren in techniekonderwijs om de chipbedrijven ASML en NXP in regio Eindhoven te ondersteunen. RUG is gevraagd hier een bijdrage aan te leveren.

Gepubliceerd op:02 april 2024