Over ons Faculty of Science and Engineering Nieuws

Gezondheid en Leven

Nieuw wapen in de strijd tegen antibiotica-resistentie: temperatuur
Gepubliceerd op:14 juni 2024

Onderzoekers van de RUG hebben in laboratoriumexperimenten aangetoond dat een verhoging van de temperatuur van 37 naar 40 graden de kans op het ontstaan van antibiotica-resistentie flink kan beïnvloeden. Als de resultaten ook in mensen zijn te zien zou controle van koorts een nieuwe manier zijn om het ontstaan van resistentie te bestrijden.

NWO Summitsubsidie voor onderzoek naar moleculaire basis van leven
Gepubliceerd op:28 mei 2024

RUG onderzoekers partner in NWO Summitsubsidie voor onderzoek naar moleculaire basis van leven.

Raffaella Carloni en Jonas Göbel winnnaars Ben Feringa Impact Award 2024
Gepubliceerd op:22 mei 2024

Raffaella Carloni en Jonas Göbel hebben op dinsdag 21 mei de Ben Feringa Impact Awards 2024 in ontvangst mogen nemen voor de categoriën onderzoekers en studenten.

Masterstudent Biomolecular Sciences Mink Sieders wint GUF-100 prijs
Gepubliceerd op:22 mei 2024

Tijdens de RUG Ceremony of Merits op 21 mei 2024 is Mink Sieders uitgeroepen tot winnaar van de GUF-100 prijs en daarmee tot de beste student van de Faculty of Science and Engineering 2023-2024.

‘De kleurrijke cellen van bloemen vervelen nooit!'
Gepubliceerd op:13 mei 2024

Iedereen kan genieten van kleuren in de natuur, maar bij evolutiebioloog Casper van der Kooi gaat dat veel verder: hij onderzoekt hoe bloemen, vogels, vlinders en kevers aan hun kleuren komen. Bovendien bestudeert hij hoe die kleuren gebruikt worden om bestuivers en seksuele partners aan te trekken.

RUG-chemici maken ‘onnatuurlijk’ enzym met nieuwe mogelijkheden
Gepubliceerd op:08 mei 2024

Chemici van de RUG maakten een enzym dat boor bevat als reactieve groep. Daarmee is het mogelijk reacties met boor meer selectief te maken en de katalytische eigenschappen te verbeteren via geleide evolutie. Het niet-natuurlijke enzym met boorzuur is beschreven in het wetenschappelijke tijdschrift Nature op 8 mei.

Koninklijke onderscheiding voor Erik Frijlink
Gepubliceerd op:27 april 2024

Professor Henderik Willem Frijlink is vrijdag 26 april op voordracht van de Rijksuniversiteit Groningen koninklijk onderscheiden

Charissa Roossien ontvangt JTF-subsidie voor ontwikkelen Health Tracker
Gepubliceerd op:22 april 2024

Dr. Charissa Roossien (ENTEG) heeft met succes een Just Transition Fund (JTF) subsidie van 1,8 miljoen euro binnengehaald voor de ontwikkeling van een Health Tracker voor betrouwbare ademhalings- en stofwisselingsanalyse.