Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculty of Science and Engineering Nieuws

Drie Comenius Teaching Fellow beurzen voor onderwijsinnovatie bij de Faculty of Science and Engineering

23 juni 2025

Onderzoekers van de Faculty of Science and Engineering (RUG) hebben Comenius Teaching Fellow beurzen ontvangen van het  Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Dr. Kailai Li ontvangt de beurs voor een praktische cursus die studenten voorbereidt op een baan in de high tech industrie, dr. Deniz Haydar samen met dr. Sofie Van den Eynde voor het ontwikkelen van een bachelor keuzevak waarin studenten ervaring opdoen met het evidence- informed ontwikkelen van leeractiviteiten. Dr. Daniel Feitosa en dr. Brian Setz ontvangen de beurs voor het ontwerpen van een AI-leerassistent samen met studenten.

Het NRO reikt de jaarlijkse Comenius beurzen van EUR 50.000 uit namens het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Docenten kunnen hiermee hun visie op onderwijs in de praktijk brengen. Deze beurzen voor onderwijsinnovaties zijn geïnspireerd op de bekende Veni, Vidi, Vici beurzen voor onderzoek.

decoratieve afbeelding

Dr. Kailai Li (Bernoulli Institute) | 'Fostering High-Tech Intellectual Resources Beyond State of the Art: A Pilot of Research-Oriented Education in Intelligent Cyber-Physical Systems'

De vraag naar slimme technologische oplossingen groeit snel – denk aan zelfrijdende voertuigen, digitale zorg en dienstrobots. Speciaal in Noord-Nederland ontstaat hierdoor een sterke behoefte aan goed opgeleide professionals met diepgaande kennis én praktijkervaring. Als onderzoekers op het gebied van mobiele robotica en belichaamde AI zetten Dr. Li en zijn team zich in om hun toepassingsgerichte onderzoeksexpertise en vaardigheden in het klaslokaal te brengen om de volgende generatie hightechvernieuwers duurzaam te bekwamen. Door middel van op inhoud gebaseerde onderwijsinnovatie weerspiegelt hun praktische cursus het innovatieproces in industriële R&D-procedures, waarbij onderwijs, onderzoek en ondernemende innovatie nauw met elkaar worden verbonden.

Dr. Kailai Li and Kees Wierenga (MSc CS student) in gesprek over hun obot
Dr. Kailai Li en Kees Wierenga (MSc CS student)

Dr. Deniz Haydar (Faculty of Behavioral and Social Sciences) en Dr. Sofie van den Eynde (Centre for Learning and Teaching FSE) | Doceren leren waarderen: ‘Learn, teach, appreciate’

Te weinig bèta-studenten kiezen voor een carrière als docent in het voortgezet onderwijs. Door bachelorstudenten bij de Faculty of Science and Engineering ervaring op te laten doen met het evidence- informed ontwikkelen van leeractiviteiten, krijgen zij meer enthousiasme en waardering voor het docentschap. Tijdens een nieuw te ontwikkelen bachelor-keuzevak maken studenten kennis met leer- en onderwijstheorieën, bèta-didactiek, en de specifieke toepassing daarvan. In een kleinschalig project werken zij samen met docent-deelnemers aan een onderwijsinnovatie in hun eigen bacheloropleiding. Deze onderwijservaringen dragen bij aan onderwijsverbetering aan de faculteit en kunnen uiteindelijk leiden tot vergrote instroom aan de lerarenopleiding.

decoratieve afbeelding

Dr. Daniel Feitosa and dr. Brian Setz (Bernoulli Institute) | 'A Students-First Approach to Developing AI-based Systems'

Hoe kunnen studenten leren om betrouwbare AI-systemen te bouwen - terwijl ze deze gebruiken? In dit project helpen studenten Informatica bij het ontwerpen van een cursus-specifieke AI-leerassistent die vragen beantwoordt aan de hand van actuele cursusmaterialen. Het Digital Lab (het RUG-team dat werkt aan innovatieve onderwijsinfrastructuur) bouwt het systeem, dat de studenten gebruiken als een proeftuin voor hun opdrachten. Dit geeft studenten praktijkervaring met softwareontwikkeling in de echte wereld, inclusief ethische en juridische overwegingen. De assistent wordt open-sourced en na verloop van tijd verbeterd, zodat het een blijvend hulpmiddel voor het onderwijs wordt. Studenten gebruiken niet alleen AI, ze geven ook vorm aan de toekomst ervan.

Het Comeniusprogramma draagt bij aan de vernieuwing en verbetering van het mbo, hbo en wo in Nederland. Binnen het programma zijn er drie verschillende beurzen: de Teaching Fellow-, Senior Fellow- en Leadership Fellowbeurs. De beurzen stellen onderwijsprofessionals in staat om hun ideeën voor onderwijsvernieuwing in de praktijk te brengen.

Laatst gewijzigd:23 juni 2025 16:48
Deel dit Facebook LinkedIn
View this page in: English

Meer nieuws

  • 17 juni 2025

    ERC Advanced grants voor drie onderzoekers van de RUG

    De Europese Onderzoeksraad heeft ERC Advanced grants toegekend aan Prof. Inga Kamp, prof. dr. Wouter Roos en prof. Syuzanna Harutyunyan.

  • 13 juni 2025

    Team ‘Lord of the Roads’ tweede bij RDW Self Driving Challenge

    Het team ‘Lord of the Roads’ van de Universiteit van het Noorden, waarin studenten van onderwijsinstellingen Noorderpoort, de Hanzehogeschool en de Rijksuniversiteit Groningen samenwerkten, is tweede geworden in de Open Categorie van de RDW Self...

  • 12 juni 2025

    De verliezers van onze huidige landbouw

    Boeren telen tegenwoordig nog maar een beperkt aantal gewassen, en dat heeft nogal wat gevolgen voor de dieren die er leven. Raymond Klaassen onderzoekt welke aanpassingen boeren zouden kunnen doen zodat de grootste verliezers van de huidige...