Skip to ContentSkip to Navigation
Onderwijs Master en PhD opleidingen Theologie & Religiewetenschappen Heritage and Religion
Header image Heritage and Religion

Heritage and Religion

Hoe en waarom maken we creatief gebruik van het verleden om nieuwe identiteiten te vormen in het heden? Wat staat er op het spel bij de 'musealisering' van religie?

Heritage and Religion is een unieke interdisciplinaire mastertrack op het snijvlak van religie, identiteit, politiek, materiële cultuur en erfgoedstudies.

In de komende jaren zal 30-80% van de religieuze gebouwen in Nederland zijn oorspronkelijke functie verliezen. Nationale en Europese overheden besteden miljoenen euro’s aan de ontwikkeling van bestemmingsplannen voor vrijkomende religieuze gebouwen. Toerisme en bedevaarten naar religieuze objecten, plekken en festivals zijn booming, en dat werpt vragen op rond duurzaamheid en impact. Tegelijkertijd is erfgoed een belangrijk onderwerp geworden in het huidige culturele debat. Grootschalige migratie en secularisatie veranderen de religieuze identiteiten van gemeenschappen en hoe zij hun verleden zien.

Het behoud van bedreigd materieel en immaterieel erfgoed bij oorlog, verdrijving, volksverhuizingen en klimaatverandering vergt veel. Hoe bewaar je de balans tussen de zorg voor erfgoed en de beschikbare lokale middelen? Deze track daagt je uit tot analyseren en het laten horen van je eigen stem in deze debatten.

Feiten & Cijfers
Titel/Graad
MA in Theologie & Religiewetenschappen
Type opleiding
Master
Duur
12 maanden (60 ECTS)
Croho code
60824
Voertaal
Engels
Start
September
Faculteit
Religie, Cultuur en Maatschappij
Waarom dit programma in Groningen?
  • Expertise in de religieuze aspecten van materieel en immaterieel erfgoed.
  • Unieke combinatie van een brede culturele competentie en academische onderzoeksvaardigheden met voor de arbeidsmarkt relevante praktische vaardigheden.
  • Sterke regio als het om erfgoed gaat.
  • Uitstekend stagenetwerk.
  • Onderwezen door internationaal vooraanstaande experts in het vakgebied.
  • Kleinschalig onderwijs.
Programma

De MA-track Heritage and Religion omvat een totaal van 60 ECTS. Het programma is zodanig samengesteld dat er een goede balans is tussen praktisch leren met community-based professionals en academisch onderzoek. Als je de track in deeltijd wil volgen, neem dan contact op met de studieadviseur.

Wat je doelen ook zijn, deze track geeft je een gedegen fundament wat betreft erfgoedtheorie en -praktijk. Je kunt je eigen interesses volgen bij de twee overlappende benaderingen van erfgoedstudies:

  • Materieel en immaterieel erfgoed: Material Religion; Heritage of Death; Museums and Religion; Regional Heritage.
  • Erfgoed van tradities en ideeën: The Uses of the Past; National Socialism and Religion – Conflict and Heritage; Reception and Re-Use of Authoritative Texts.
Semesters
VakkenVakkencatalogus >1a1b2a2b
Verplicht: Material Religion (5 EC, facultatief)

What can things and their uses teach us about religion? This course focuses on material culture as a way of approaching religious heritage. We learn from material culture theory, and apply what we learn in a community-based material heritage project.

Verplicht: Regional Heritage: Old Churches - New Meanings (5 EC)

Finding new uses for historic church buildings is one of the most pressing tasks facing the Netherlands today. But with new uses comes new meanings. In this class students start with basic theories of religious meaning-making and the postsecular. They then meet with stakeholders, such as heritage professionals, provincial officials and church leaders, and finally undertake studies of meaning-making in local communities around Groningen.

Verplicht: The Uses of the Past: Public History and Heritage (5 EC)

Students will learn how historical research can be presented to a wide audience in various different contexts, such as museum exhibitions, or by means of documentaries and other media.

Keuzevak: Heritage of Death (5 EC, facultatief)

Many, perhaps most, of the items and phenomena we study as 'heritage' are death-related. This course offers the much-needed tools to analyse this important category of heritage. At the same time, the course offers students the opportunity to learn new skills, such as producing a documentary film or curating a 3D virtual exhibition.

Keuzevak: Museums and Religion (5 EC, facultatief)

How is religion addressed (or avoided) in museums? What is at stake in the “musealization” of religious sites, objects, and practices? Who has control over what is displayed, where? This course gives the skills to analyse the history of the relationship between museums and religion, museum theory, and contemporary practice.

Keuzevak: National Socialism and Religion: Conflict and Heritage (5 EC, facultatief)

This class examines heritage as memory of historical trauma. It begins with a study of the religious conflicts and violence of the National Socialist regime, and then turns to the role played by the memory of these conflicts in politics and culture. Finally, the class investigates how religious heritage can help us understand memorials to the Holocaust built in Germany since 1945.

Keuzevak: Reception and Re-Use of Authoritative Texts (5 EC, facultatief)

This course explores the reception history of the Bible and other authoritative texts. You will develop skills in setting up research projects to examine the ways in which certain Jewish and Christian traditions deal with biblical data.

Verplicht: Research Methods in Heritage and Historical Studies (5 EC)

You will focus on practical and research skills to prepare you on individual projects in the second semester, such as your thesis and internship.

Stage (10 EC)

Instead of an internship, you have the option to do a research project.

Scriptie (20 EC)

You will write a thesis on a subject of your choice.

Scriptie seminar

During these seminar meetings you will learn about specific methodologies and will discuss and practice the planning, researching, and writing of a Master thesis.

Studielast

Gemiddeld 40 uur college en zelfstudie per week

1 ECTS staat voor 28 uur. Een jaar bedraagt 60 ECTS aan studiepunten. Je hebt gemiddeld 6 contacturen per week, de rest is zelfstudie.

Curriculum

Er zijn vier hoofdmodules (20 ECTS), een scriptie (20 ECTS) en een praktische stage (10 ECTS). Je kunt twee keuzevakken kiezen uit een totaal van vier vakken (5 ECTS elk).

Je kunt deze track ook volgen binnen het tweejarige Research Masterprogramma van Theologie en Religiewetenschappen. Zie: https://www.rug.nl/masters/theology-religious-studies-research/

Studeren in het buitenland

  • Studeren in het buitenland is facultatief
  • Voor gemiddeld 20 weken
  • Maximaal 30 EC

Wij hebben diverse uitwisselingscontracten met universiteiten binnen en buiten Europa, zodat studenten een deel van hun programma aan een buitenlandse universiteit kunnen volgen. Een andere optie is een stage of een deel van het onderzoekswerk in het buitenland doen. Voor een overzicht van onze uitwisselingspartners, zie: https://www.rug.nl/ggw/education/exchange-programme/partner-universities

Toelatingseisen

Doorstroommogelijkheden

Doorstromen vanaf..

VooropleidingOrganisatieInstroom
Cultureel ErfgoedAlle HBO instellingen

Via een pre-master

Extra informatie:

Voor alle HBO opleidingen geldt een premasterprogramma. Afhankelijk van het curriculum, kan in overleg met de studieadviseur vrijstelling verkregen worden voor bepaalde onderdelen van de premaster.

European StudiesAlle HBO instellingen

Via een pre-master

Extra informatie:

Voor alle HBO opleidingen geldt een premasterprogramma. Afhankelijk van het curriculum, kan in overleg met de studieadviseur vrijstelling verkregen worden voor bepaalde onderdelen van de premaster.

Toerisme en RecreatieAlle HBO instellingen

Via een pre-master

Extra informatie:

Voor alle HBO opleidingen geldt een premasterprogramma. Afhankelijk van het curriculum, kan in overleg met de studieadviseur vrijstelling verkregen worden voor bepaalde onderdelen van de premaster.

VooropleidingOrganisatieInstroom
Liberal Arts and SciencesRijksuniversiteit Groningen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

KunstgeschiedenisRijksuniversiteit Groningen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

ArcheologieRijksuniversiteit Groningen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Europese Talen en CulturenRijksuniversiteit Groningen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

GeschiedenisRijksuniversiteit Groningen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Kunsten, Cultuur en MediaRijksuniversiteit Groningen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

ReligiewetenschappenRijksuniversiteit Groningen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken.

TheologieRijksuniversiteit Groningen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken.

FilosofieRijksuniversiteit Groningen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Human Geography and PlanningRijksuniversiteit Groningen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Midden-OostenstudiesRijksuniversiteit Groningen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Nederlandse Taal en CultuurRijksuniversiteit Groningen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

SociologieRijksuniversiteit Groningen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Media StudiesRijksuniversiteit Groningen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Global Responsibility & LeadershipRijksuniversiteit Groningen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

American StudiesRijksuniversiteit Groningen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Human Geography and PlanningRijksuniversiteit Groningen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Met specialisatie culturele geografie. Afhankelijk van de gevolgde vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

VooropleidingOrganisatieInstroom
ReligiewetenschappenUniversiteit van Amsterdam

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken.

Algemene CultuurwetenschappenUniversiteit van Amsterdam

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

KunstgeschiedenisUniversiteit van Amsterdam

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Sociale Geografie en PlanologieUniversiteit van Amsterdam

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Europese StudiesUniversiteit van Amsterdam

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Media en CultuurUniversiteit van Amsterdam

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

VooropleidingOrganisatieInstroom
Algemene CultuurwetenschappenAlle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Interdisciplinaire sociale wetenschapAlle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

CultuurwetenschappenAlle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Europese StudiesAlle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Europese Talen en CulturenAlle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Geschiedenis (deeltijd)Alle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

KunstgeschiedenisAlle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

ReligiewetenschappenAlle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken.

Sociale Geografie en PlanologieAlle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Taal- en CultuurstudiesAlle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

TheologieAlle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken.

Tourism (joint degree)Alle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

FilosofieAlle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

VooropleidingOrganisatieInstroom
Theology and Religious StudiesVrije Universiteit Amsterdam

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken.

Liberal Arts and Sciences (joint degree)Vrije Universiteit Amsterdam

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Philosophy, Politics and EconomicsVrije Universiteit Amsterdam

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

VooropleidingOrganisatieInstroom
KunstgeschiedenisUniversiteit Leiden

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

ReligiewetenschappenUniversiteit Leiden

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken.

Liberal Arts and Sciences: Global ChallengesUniversiteit Leiden

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

VooropleidingOrganisatieInstroom
CultuurwetenschappenMaastricht University

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Europese StudiesMaastricht University

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

VooropleidingOrganisatieInstroom
Algemene CultuurwetenschappenRadboud Universiteit Nijmegen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Algemene CultuurwetenschappenRadboud Universiteit Nijmegen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

ReligiewetenschappenRadboud Universiteit Nijmegen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken.

TheologieRadboud Universiteit Nijmegen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken.

Geografie, Planologie en MilieuRadboud Universiteit Nijmegen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

VooropleidingOrganisatieInstroom
Algemene CultuurwetenschappenErasmus Universiteit Rotterdam

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Algemene CultuurwetenschappenErasmus Universiteit Rotterdam

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Liberal Arts and SciencesErasmus Universiteit Rotterdam

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

VooropleidingOrganisatieInstroom
TheologieTilburg University

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken.

Liberal Arts and SciencesTilburg University

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Algemene CultuurwetenschappenTilburg University

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

VooropleidingOrganisatieInstroom
KunstgeschiedenisUniversiteit Utrecht

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

ReligiewetenschappenUniversiteit Utrecht

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken.

Liberal Arts and SciencesUniversiteit Utrecht

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Human Geography and Planning (research)Universiteit Utrecht

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Sociale Geografie en PlanologieUniversiteit Utrecht

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

VooropleidingOrganisatieInstroom
Tourism (joint degree)Wageningen University

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

VooropleidingOrganisatieInstroom
Arts, Cognition and CriticismOpen Universiteit

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Algemene CultuurwetenschappenOpen Universiteit

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Toelatingseisen

Specifieke eisenExtra informatie
vooropleiding

Bachelor Theologie, Religiewetenschappen, Letteren (zoals (kunst)geschiedenis of KCM), Wijsbegeerte, Sociale Wetenschappen (bv. Antropologie, Psychologie, Sociologie) of Ruimtelijke Wetenschappen (specialisatie Culturele Geografie). Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De concepten en theoretische discussies in deze literatuur worden als kennis verondersteld bij de vakken. Studenten met andere Bacheloropleidingen kunnen toegang krijgen via een premasterprogramma.

cijferlijst

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken.

taaltoets cijfer

Studenten zonder Nederlands VWO diploma, uitgezonderd Engelse native speakers, moeten via een taaltoets bewijzen dat zij de Engelse taal voldoende machtig zijn. Minimale eisen: TOEFL 90 internet of IELTS: 6.5 (minimaal 6.0 op elk onderdeel).

overige toelatingseisen

Studenten die geen vooropleiding hebben in Geesteswetenschappen/Letteren of Maatschappij- en Gedragswetenschappen kunnen toch direct toegang hebben tot de opleiding onder bepaalde voorwaarden.

Aanmeldingsprocedure

Studenten met een Nederlands bachelor diploma sturen na aanmelding in Studielink alle benodigde documentatie naar studentoffice.rcs rug.nl.

Nederlandse studenten met een buitenlands bachelordiploma, sturen na aanmelding in Studielink hun documentatie in via het Progress Portal. Hierover ontvang je instructies nadat jij je hebt aangemeld in Studielink.

Inschrijvingsdeadlines

Type studentDeadlineStart opleiding
Nederlandse studenten01 mei 202401 september 2024
01 mei 202501 september 2025
EU/EEA studenten01 mei 202401 september 2024
01 mei 202501 september 2025
non-EU/EEA studenten01 mei 202401 september 2024
01 mei 202501 september 2025

Toelatingseisen

Specifieke eisenExtra informatie
vooropleiding

Bachelor's degree in Theology, Religious Studies, Arts, Philosophy, Social Sciences (e.g. Anthropology, Psychology, Sociology) or Spatial Sciences (specialization Cultural Geography). Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. Students with another bachelor's degree may be admitted via a pre-master's programme.

cijferlijst

An overview of the courses from the bachelor's programme followed with an explanation of these courses.

taaltoets cijfer

TOEFL: 90 internet; IELTS: 6.5 (6.0 on each part). Exemption granted if:

  • You are a native speaker of, and have completed your full secondary level education in: the USA, Canada (only when taught in English), the UK, Ireland, Australia, or New Zealand.
  • You have completed a full-time Bachelor programme (nominal duration of at least three years) in: the USA, Canada (only when English taught), the UK, Ireland, Australia, or New Zealand.

If English was the medium of instruction during your previous education, but you do not meet any of the above mentioned requirements, you are still required to provide proof of your English language proficiency.

overige toelatingseisen

Students who do not have a bachelor's degree in Arts/Humanities or Behavioural and Social Sciences may be exempted from the requirement to complete the pre-master programme under certain conditions .

Taaleisen

ExamenMinimum score
IELTS gemiddelde score6.5
IELTS luistervaardigheid6
IELTS leesvaardigheid6
IELTS schrijfvaardigheid6
TOEFL internetversie90

Aanmeldingsprocedure

International students and Dutch students with non-Dutch qualifications are not automatically admitted to a Master's degree programme at the University of Groningen. The full registration procedure will take longer than for Dutch students with regular Dutch qualifications and consists of three steps: application, admission and registration.

  • After you submit your application in Studielink, you will receive a message from Studielink stating that the University of Groningen (UG) has to verify your educational background through the Progress Portal. You will receive a separate email with your login details (make sure to also check your spam folder).
  • Check the application guide for international students for more information about the admissions procedure.
  • Students with a Dutch bachelor's degree send all the documentation by mail to studentoffice.rcs@rug.nl.

Inschrijvingsdeadlines

Type studentDeadlineStart opleiding
Nederlandse studenten01 mei 202401 september 2024
01 mei 202501 september 2025
EU/EEA studenten01 mei 202401 september 2024
01 mei 202501 september 2025
non-EU/EEA studenten01 mei 202401 september 2024
01 mei 202501 september 2025
Collegegeld
NationaliteitJaarKostenVorm
EU/EER2023-2024€ 2314voltijd
niet EU/EER2023-2024€ 16000voltijd
EU/EER2024-2025€ 2530voltijd
niet EU/EER2024-2025€ 18700voltijd

Als je al een masterdiploma hebt behaald na 1 september 1991, moet je het hogere instellingscollegegeld II betalen.

Praktische informatie voor:

Na je studie

Als je als docent Godsdienst & Levenbeschouwing met een eerstegraads lesbevoegdheid wil gaan werken, kun je na je afstuderen doorstromen naar de postmaster Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs (LVHO) van de RUG. Om direct toegelaten te kunnen worden, heb je naast je master ook een bacheloropleiding in Theologie of Religiewetenschappen nodig of een premaster van 60 ECTS.

Arbeidsmarkt

Als afgestudeerde kun je adviseren of beleidsstukken schrijven over erfgoedonderwerpen, zoals het behoud van oude kerken of de verdeling van financiering voor culturele activiteiten. Je kunt voor culturele organisaties werken, voor de overheid, in de toerismesector of bij een NGO. Je zou ook aan de slag kunnen in de media, of als religiedocent in het voortgezet onderwijs. Als je een academische carrière ambieert, kun je deze track ook volgen als specialisatie binnen het Research Masterprogramma.

Kijk op onze alumni pagina om te zien waar onze alumni zijn terechtgekomen.

Potentiële beroepen

  • Cultuur onderwijs

    Je kunt voor organisaties werken die adviseren op het gebied van inhoud en organisatie van kunst- en cultureel onderwijs. Of voor de onderwijsafdeling van instellingen zoals culturele centra of musea.

  • Advies & Beleid

    Met jouw kennis van religieus erfgoed ben je in staat om te adviseren met betrekking tot het behoud hiervan, en kun je er beleidsstukken over schrijven. Je kunt voor de overheid werken of voor organisaties en instellingen in de culturele sector. Denk hierbij, bijvoorbeeld, aan Museum Catharijneconvent in Utrecht of de Stichting Oude Groninger Kerken.

  • Onderwijs

    Als je deze Mastertrack hebt afgerond, kun je doorstromen naar de postmaster Leraar Voortgezet Hoger Onderwijs om je eerstegraads lesbevoegdheid als docent Godsdienst en Levensbeschouwing te behalen. Als je geen bachelor Theologie of Religiewetenschappen hebt, zul je nog wel een premaster moeten doen.

  • Media & Journalistiek

    Diverse uitgevers tonen hernieuwde interesse in religie en samenleving. Met jouw kennis en vaardigheden kun je als expert een bijdrage leveren aan publicaties op dit vlak. Je kunt je expertise ook inzetten als redacteur bij een omroep, dagblad of nieuws- en actualiteitenmagazine.

Onderzoek

Onderzoek

Onze MA-track Heritage and Religion heeft direct profijt van grensverleggend onderzoek, voornamelijk dat van de vakgroep Christendom en Ideeëngeschiedenis , en is daarmee een goed voorbeeld van door onderzoek gestuurd onderwijs.

De vakken worden gedoceerd door internationaal gerenommeerde historici, filosofen en politieke wetenschappers van over de hele wereld, allen gespecialiseerd in de rol van religie binnen de cultuur. Zij zullen vernieuwende, op eigen onderzoek geïnspireerde inzichten op het gebied van religie en erfgoed met je delen.

Docenten en hun expertise

  • Dr. Mathilde van Dijk (Nederland): Universitair docent Geschiedenis van het Christendom en Genderstudies. Zij richt zich op laatmiddeleeuwse religieuze cultuur, mystiek, genderstudies en de representatie van de middeleeuwen in de populaire cultuur (bv. in films).
  • Dr. Andrew Irving (Nieuw-Zeeland): Universitair docent Religie en Cultureel Erfgoed. Hij is gespecialiseerd in de materiële cultuur van het christendom en archeologische benaderingen van de studie van vroege en middeleeuwse ‘christendommen’, met een bijzondere focus op liturgie, manuscripten en de geschiedenis van boeken.
  • Prof. dr. Christoph Jedan (Duitsland): Hoogleraar Godsdienstfilosofie en Ethiek. Centrale begrippen in zijn onderzoek zijn goed burgerschap, religie en emotie, de geschiedenis van dood, sterven en rouw en levenskunst.
  • Prof. dr. Kocku von Stuckrad (Duitsland): Hoogleraar Religiewetenschap. In dit programma doceert hij Mysticism and Science, waarbij hij historische casuïstiek uit de joodse en christelijke kabbala, alchemie, astrologie en natuurfilosofie van de middeleeuwen tot de moderne periode gebruikt.
  • Prof. dr. Todd Weir (VS): Hoogleraar Geschiedenis van het Christendom en Moderne Cultuur. Hij is cultureel en intellectueel historicus met als specialisme het moderne Duitsland en de transnationale geschiedenis van religie en secularisme.
  • Dr. Erin Wilson (Australië): Universitair docent Religie en Politiek. Haar onderzoek bevindt zich op het snijvlak van religiestudies, internationale betrekkingen en filosofie en zij streeft ernaar een nieuw theoretisch kader te ontwikkelen voor de rol van religie in nationale en internationale politieke kwesties.

Onderzoekscentra

Een groot deel van het onderzoek van de docenten is verbonden met de activiteiten van de onderzoekscentra binnen onze faculteit:

Deze centra nodigen regelmatig sprekers uit en organiseren evenementen rond de rol van religie in hedendaagse samenlevingen, waarbij MA-studenten, PhD-studenten en stafleden met elkaar in discussie gaan.

Nu aanmeldenBrochureEvenementenContact
Master's WeekOude Boteringestraat 38Meer informatie

Contact

  • ambassadors (Our Student Ambassadors are happy to tell you more about the MA programme)
    Email: prospectives.rcs rug.nl
  • Kees van den Ende MA (Study Adviser)
    Email: k.van.den.ende rug.nl
  • Drs. Thea de Boer (Student adviser)
    Email: t.m.l.de.boer rug.nl
    Telefoon: 363 5581
  • 
						Testimonial van	 Bethany Wong - China

    Verrast door de breedte en diepgang van de kennis van de docenten

    – Bethany Wong - China
    Lees verder

    Ik heb de bachelor Liberal Arts and Sciences gedaan hier in Groningen, met als specialisatie Health and Life Sciences. In mijn derde jaar ging mijn uitwisseling naar de VS niet door vanwege COVID, dus heb ik de RUG minor Art and Religion gevolgd. Ik vond het altijd leuk om naar musea te gaan en schilderijen te kijken, dus het leek mij leuk om deze minor te volgen.

    Na het afronden van de minor kwam ik erachter dat ik de inhoud leuker vond dan de dingen die ik tijdens mijn bachelor heb geleerd. Bovendien besefte ik, nadat ik een aantal vakken had gevolgd waarbij laboratoriumwerk betrokken was, dat een carrière in de wetenschap niets voor mij was. Daarom besloot ik voor mijn master van discipline te veranderen.

    Tijdens de master werd ik voortdurend verrast door de breedte en de diepgang van de kennis van de docenten, zelfs op gebieden waar ze zogenaamd geen expert in waren. De docenten deden ook extra moeite om de opdrachten interessant te maken en om vaardigheden op te nemen die we in de toekomst zouden kunnen gebruiken als we in de erfgoedwereld zouden werken. Ze onderwezen altijd interessante onderwerpen, maakten de opdrachten leuk en probeerden ze toe te passen op situaties uit het echte leven. De verplichte stage sprak me ook aan, omdat je hierdoor werd gedwongen om professionals in het veld te benaderen.

    Mijn stage heb ik gedaan bij Stichting Oude Groninger Kerken. Ik deed vooronderzoek voor een kunstproject gerelateerd aan de Abrahamitische religies, met een focus op drie locaties: Cordoba, Sicilië en Thessaloniki. Alle drie de plaatsen hadden een verleden waarin christenen, moslims en joden naast elkaar leefden. Het huidige plan is om kunstenaars te sponsoren om op deze drie locaties te verblijven, om te leven en te communiceren met mensen van de drie religies in de lokale omgeving en uiteindelijk kunstwerken te creëren die door Europa zullen toeren en de boodschap van religieuze tolerantie verspreiden. Mijn onderzoek was bedoeld om een rapport te maken dat het onderzoeksgebied van de Abrahamitische religies samenvat, de geschiedenis van de drie locaties toen de mensen van de drie religies naast elkaar leefden, en om een eerste contact te leggen met professionals of plaatselijke bewoners die betrokken zijn bij de lokale Abrahamitische gemeenschappen. Het project gaat momenteel de volgende fase in en ik ben er nog steeds bij betrokken.

    Sluiten
  • 
						Testimonial van	Carolien van Krimpen - NL

    Wat deze opleiding karakteriseert, is een sterke combinatie van theoretische kennis én praktijkgerichte elementen.

    – Carolien van Krimpen - NL
    Lees verder

    Nadat ik een stage had afgerond bij het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden, wist ik het zeker: ik wilde de master Heritage and Religion volgen. Wat deze opleiding karakteriseert, is een sterke combinatie van theoretische kennis én praktijkgerichte elementen. Zo bezochten we bijvoorbeeld het Catharijne Convent in Utrecht tijdens een excursie. Maar ook conferenties, waarbij we de mogelijkheid kregen ons academische netwerk uit te breiden.

    Deze combinatie zorgde ervoor dat wij als studenten in aanraking kwamen met allerlei verschillende beroepen in het veld, zowel wetenschappelijk als niet-wetenschappelijk. Dit vond ik erg waardevol voor mijn eigen loopbaanperspectief.

    Voor mijn masterscriptie heb ik onderzoek gedaan naar het tentoonstellen van menselijke resten. Welke regels en wetten zijn daar aan verbonden? Hoe is dat opgenomen in het beleid van musea? Ik deed een vergelijkende studie tussen het beleid in Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Wat ik opvallend vond, was dat de Nederlandse wetgeving vrij los omgaat met dergelijke projecten. De Britse regelgeving is veel strakker en uitgebreider, wanneer het organisch materiaal betreft. Mijn conclusie is een aanbeveling, die voornamelijk betrekking heeft op hoe we in Nederland kunnen leren van het Britse beleid omtrent deze kwestie. Mijn begeleiders waren erg enthousiast! Op dit moment zijn we gezamenlijk aan het kijken naar hoe we mijn scriptie onder de aandacht kunnen brengen bij relevante beleidsmedewerkers.

    Tot slot draagt de faculteit voor mij ook bij aan de studeerervaring als geheel. Omdat het een relatief kleine faculteit is, is er meer ruimte voor intensieve begeleiding. Daarnaast zijn zowel docenten als studenten erg toegewijd aan de vakken en de opleiding in het algemeen!

    Sluiten
  • 
						Testimonial van	Gloria Donají Velasco Reyes - Mexico

    Op nieuwe manieren naar religieus erfgoed kijken

    – Gloria Donají Velasco Reyes - Mexico
    Lees verder

    Ik ben een master student in kunstgeschiedenis aan de National Autonomous University (UNAM) in Mexico. Ik ben net begonnen aan mijn derde semester van deze studie. Tijdens het tweede semester heb ik de kans gehad om aan een uitwisseling deel te nemen met de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Tijdens de uitwisseling was ik een semester lang onderdeel van de faculteit Godgeleerdheid & Godsdienstwetenschap en volgde ik zes vakken die onderdeel zijn van het Heritage and Religion masterprogramma.

    Het doel van de uitwisseling was om mijn kennis over cultureel erfgoed te verbreden. Achteraf kan ik zeggen dat dat zeker gelukt is en dat de uitwisseling mijn leven verrijkt heeft, op zowel academisch als persoonlijk vlak.

    Het masterprogramma heeft me de kans gegeven om op nieuwe manieren naar religieus erfgoed te kijken, met name naar oude kerken. Door verminderende bezoekersaantallen komen veel beheerders van kerkgebouwen voor de vraag te staan ‘hoe nu verder’? Gaan we een nieuw doel en invulling vinden die beter aansluit op een seculiere samenleving of sluiten we de deuren? Om kerkgebouwen te redden, worden ze soms herbestemd voor niet-religieuze functies. Kerken worden getransformeerd in boekenwinkels, bakkerijen, hotels of culturele centra, een ruimte voor bijeenkomsten van diverse sociale groepen.

    Ik ben dankbaar voor de steun die ik ontvangen heb tijdens de uitwisseling van de RUG en UNAM. Ik ben vooral dankbaar voor mijn begeleiders: Professor Elsa Arroyo Lemus en Clara Bargellini Cioni (UNAM). Zijn hebben mij aangemoedigd om deze uitwisseling te ondernemen. Ook wil ik graag Professor Todd Weir (RUG) bedanken, hij gaf mij de vrijheid om te ontdekken wat het beste was voor mij zodat ik het meeste uit de uitwisseling kon halen en omdat hij vanaf dag één in Groningen zich over mij ontfermd heeft.

    Ik hoop van harte dat de samenwerking tussen UNAM en de RUG zal blijven groeien, niet enkel door het uitwisselingsprogramma van master en PHD-studenten, maar ook door het opzetten van nieuwe en multi-gedisciplineerde onderzoeksprojecten over cultureel erfgoed.

    Sluiten
  • 
						Testimonial van	Kyra-Tiana Kers NL

    Onderzoek naar de veranderende relatie tussen de Coca Cola Company en religie

    – Kyra-Tiana Kers NL
    Lees verder

    Bij de faculteit voel je je onderdeel van een familie. Iedereen kent elkaar en het is allemaal heel inclusief. Daarom besloot ik te blijven na mijn Bachelor Religiewetenschappen en door te gaan voor een Master. Ik werk ook als student-assistent en mentor. Na het afronden van mijn Master hoop ik een baan te vinden in de culturele erfgoedsector. Dat kan op een school zijn, om kinderen te onderwijzen over cultureel erfgoed, of bij een mediabedrijf.

    Tijdens mijn Mastertrack liep ik stage bij Museum Klooster Ter Apel, waar ik hielp bij het organiseren van een expositie over hoe het leven van monniken veranderde tijdens de Reformatie in Nederland. Sommige monniken veranderden van religieuze denominatie en werden protestant, sommige verzetten zich tot hun dood, sommige vluchtten en sommige werden vermoord. De expositie liep van augustus tot december 2017. Voor mijn Masterscriptie doe ik onderzoek naar de veranderende relatie tussen de Coca Cola Company en religie. Het bedrijf The Coca Cola Company is altijd verbonden geweest met religie en religieuze uitingen, maar die relatie lijkt te veranderen. Ik doe onderzoek naar die veranderingen en hun implicaties.

    Ik vind het geweldig in Groningen! Er is hier zoveel te doen en te zien. In mijn vrije tijd wandel ik graag door het Noorderplantsoen of bij recreatiegebied de Hoornse Plas, in het zuiden van de stad. ’s Avonds heb ik vaak afspraken in de cafés in het centrum. Ik ben het helemaal eens met de slogan: Er gaat niets boven Groningen!

    Sluiten
  • 
						Testimonial van	Andrew Irving

    Wie profiteert van het gebruik van het verleden en hoe?

    – Andrew Irving
    Lees verder

    Wij mensen maken voortdurend gebruik van het verleden om iets te zeggen over wie we in het heden zijn: soms onbewust, soms heel bewust. Waar het bijzonder interessant wordt, is wanneer bijvoorbeeld voorheen gekoesterde locaties, landschappen, praktijken en objecten worden verwaarloosd, vergeten of met vernietiging worden bedreigd.

    De oorlog in Oekraïne, vandalisme door klimaatactivisten, sociale polarisatie en de overlast door massatoerisme leiden tot de cruciale vraag: wie profiteert van het gebruik van het verleden en hoe? Maar wat heeft dit met religie te maken? Een groot deel van zowel materieel als immaterieel erfgoed over de hele wereld is religieus van aard (van heilige rivieren tot carnavalsoptochten). Bovendien zijn sommige activiteiten zelf (zoals het lopen van de pelgrimstocht naar Santiago de Compostella of het levend houden van een lokale danstraditie) manieren om 'de keten van herinneringen' in de gemeenschap in stand te houden - met andere woorden, misschien een andere manier van het 'beoefenen' van religie.

    Volgens recente cijfers brengen 300 miljoen toeristen jaarlijks een bezoek aan religieuze plekken. De grote culturele, politieke, religieuze en economische impact hiervan, en de impact op het milieu, vraagt de aandacht van overheidsorganen op alle niveaus, van private instellingen en musea en van toerisme- en infrastructuurspecialisten. Veranderende religieuze en culturele identiteiten en de houdbaarheid van religieus erfgoedbeheer op de lange termijn, maakt de vraag belangrijk: Hoe gaan we om met – en hoe behouden en communiceren we over – de overblijfselen van ons religieuze verleden?

    Daarom is het belangrijk dat afgestudeerden in religiewetenschappen en theologie kunnen bijdragen aan dit publieke debat over religieus erfgoed. Ook is het zowel voor het academisch onderzoek als voor geloofsgemeenschappen van vitaal belang om te leren over de manieren waarop ‘leken’ en ‘niet-deskundigen’ religieuze ruimtes, objecten en praktijken herbestemmen – iets waarvan men voorheen dacht dat dit ofwel het domein was van gelovigen ofwel van experts.

    De MA Heritage and Religion van de RUG is uniek omdat die jou voorbereidt op deze brugfunctie. Je brengt een grondige en kritische opleiding op het gebied van theologie en religie mee in het publieke en private discours over religieus erfgoed. Tegelijkertijd leer je bij te dragen aan de academische bestudering van religieuze geschiedenis en aan geloofsgemeenschappen, doordat je de belangen, vragen en uitdagingen die opkomen bij het bredere publiek dat zich bezighoudt met eigen of andermans religieuze erfgoed communiceert en analyseert.

    Ik doceer vakken die te maken hebben met de materiële aspecten van religie: beeldende kunst, liturgische riten, boeken, muziek, objecten, materiële cultuur, architectuur en archeologie. De modules zullen je kennis en vaardigheden bijbrengen omtrent het observeren, beschrijven, vergelijken en analyseren van religieuze objecten, ruimten en praktijken uit het verleden en leren nadenken en bevragen wat nodig is voor hun behoud en gebruik in het heden. Het bestuderen van materiële religieuze culturen helpt bij het ‘out of the box’ nadenken over het geleefde geloof.

    Mijn onderzoek spitst zich toe op het snijvlak van de geschiedenis van boeken en de bestudering van de christelijke eredienst. In christendom, jodendom en islam vormen boeken misschien wel de grootste groep religieuze artefacten die behouden zijn gebleven. Ik doe onderzoek naar de productie en het gebruik van liturgische manuscripten. We kunnen een religieus boek onderzoeken alsof het een archeologische plek is: door steeds meer laagjes weg te pellen, kunnen we meer te weten komen over waar een religieus boek voor bedoeld is, hoe het werkt en wat het ons kan vertellen over de gemeenschappen en mensen die het hebben gemaakt en gebruikt. Het is deze zorgvuldige en geduldige benadering van de omgang met alle materiële aspecten van religie die ik wil inbrengen in de collegezaal, bij veldwerk en bij onderzoek van studenten.


    Sluiten
  • 
						Testimonial van	Vera Mijnheer

    Een stevige basis voor mijn werk

    – Vera Mijnheer
    Lees verder

    Voor de master Heritage and Religion, deed ik de bachelor Human Geography and Planning aan de RUG. De master trok me aan omdat het de perfecte combinatie was van wat ik interessant vind: de bebouwde leefomgeving, cultuur, geschiedenis, en natuurlijk religie. Het bleek een uitstekende keuze te zijn!

    Tijdens mijn opleiding liep ik stage bij de Provincie Groningen. Ik heb daar een half jaar gewerkt bij de directie Erfgoed, Ruimtelijke kwaliteit en Landschap. Hier deed ik voornamelijk onderzoek naar Kerkenvisies in Groningen. Kerkenvisies is onderdeel van het nationale programma Toekomst Religieus Erfgoed van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Toen ik deze stage ging doen, werkte bijna geen enkele gemeente in Groningen aan een eigen kerkenvisie. De Provincie wilde graag weten waarom en door middel van interviews heb ik geprobeerd daar achter te komen.

    Dankzij deze interviews heb ik een baan gekregen bij een van deze Groninger gemeenten: Gemeente Westerkwartier. Voor deze gemeente maak ik nu een Kerkenvisie. Door mijn stage, scriptie en uiteraard de vakken die ik heb gevolgd, wist ik precies hoe je een dergelijke visie moet opstellen en welke dynamiek er speelt rondom (religieus) erfgoed. Deze combinatie heeft voor een stevige basis gezorgd die me zeker helpt in mijn huidige werk. Daarnaast is het ook heel erg leuk om de onderwerpen die je tijdens je studie hebt behandeld, nu terug te zien in de praktijk!

    Sluiten
  • 
						Testimonial van	Fardo Eringa

    De blijvende invloed van religie van dichtbij ervaren

    – Fardo Eringa
    Lees verder

    Ik heb de Mastertrack Religion and the Public Domain gevolgd, maar de vakken over religieus erfgoed uit die track zitten nu in de track Heritage and Religion. Het mooiste vind ik dat de modules heden en verleden met elkaar verbinden. Ze focussen heel concreet op de rol van religie in West-Europa.

    Je doet veel ‘veldwerk’ waarbij je de blijvende invloed van religie en de rol van religie in onze samenleving van dichtbij ervaart, bijvoorbeeld door de wortels van de Moderne Devotie in Deventer te bestuderen of door met elkaar de Matthäus-Passion te zingen en de impact daarvan te voelen.

    Ik schreef mijn Masterscriptie over het fenomeen ‘Michaeling’: hiermee wordt gedoeld op fans die in de voetsporen treden van Michael Jackson door middel van een bedevaart die hen dichter bij de geest van hun idool brengt. Ik onderzocht of dit een nieuw religieus fenomeen was, en concludeerde dat dit inderdaad zo is. ‘Michaeling’ is een typisch voorbeeld van de diverse vormen die religie kan aannemen in onze moderne, post-seculiere samenleving. En er is geen twijfel over dat dit een echte pelgrimage betreft, een spirituele ervaring die we vooral met de middeleeuwen associëren. Voor mijn onderzoek bestudeerde ik de ervaringen van elf pelgrims en de Michael Jackson-gedenkplek in Duitsland.

    Volgens zijn fans was Michael Jacksons belangrijkste boodschap: ‘Heal the World’ door middel van liefde. Sommige fans zien Michael Jackson als een nieuwe messias, die door God gezonden is om de mensen te laten zien waar het echt om gaat, namelijk liefde. Michael Jackson wordt door zijn fans in een hele brede spirituele context geplaatst. De volgelingen met wie ik sprak, noemen zichzelf spiritueel maar willen zich niet committeren aan een specifieke religie. Het is opmerkelijk dat de meeste van deze fans heel christelijke ideeën uiten. Voor zijn volgelingen is Michael Jackson een soort religieuze bemiddelaar, die hen helpt om een transitie te maken van theorie naar religieuze praktijk. Ze integreren Michael Jackson in hun geloofssysteem, waarbij hij fungeert als spirituele gids die zijn fans concrete richtlijnen geeft voor het onderscheiden van goed en kwaad en het vormgeven van hun leven. Zijn volgelingen geloven dat Michael Jackson ernstig is vervolgd en als gevolg daarvan heel erg heeft geleden. Toch weerhield dat hem er niet van om te vechten voor zijn idealen en voor zijn fans, wat hem in hun ogen een echte martelaar maakt.

    Na mijn afstuderen ging ik direct aan het werk voor het Alfasteunpunt van de Rijksuniversiteit Groningen, waar ik hielp bij de organisatie van onderwijsprojecten voor middelbare scholen. Een van de projecten waarvoor ik werkte was De Kerk: maak er wat van!, dat we samen met de Stichting Oude Groninger Kerken hebben opgezet. Het richt zich op de herbestemming van kerkgebouwen die niet langer als zodanig in gebruik zijn. Een jaar na mijn afstuderen begon ik als PhD-student aan de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de Rijksuniversiteit Groningen, om verder te gaan met mijn onderzoek naar het fascinerende fenomeen ‘Michaeling’.

    Sluiten

Stages

De stage vormt een vast onderdeel van je studie. Je hebt veel vrijheid in het kiezen van een stageplaats, in zowel binnen- als buitenland. Enkele voorbeelden:

  • Museum Catharijneconvent
  • Rijksdienst Cultureel Erfgoed
  • Stichting Oude Groninger Kerken
  • Drents Archief
  • Meertens Instituut
  • Athenaeumbibliotheek Deventer
  • Provincie Groningen
  • Future for Religious Heritage - European Network for Historic Places of Worship


Lees meer

Premaster Programma

Als je geen bacheloropleiding hebt op het gebied van de Geesteswetenschappen/Letteren of Maatschappij- en Gedragswetenschappen, zul je eerst een premasterprogramma moeten volgen van 60 ECTS. Het programma bestaat uit verplichte vakken en keuzevakken. Hieronder staat het gehele premasterprogramma.


1e semester (30 ECTS)

Studenten die geen vooropleiding hebben in Geesteswetenschappen/Letteren of Maatschappij- en Gedragswetenschappen kunnen toch direct toegang hebben onder bepaalde voorwaarden .

Voor de premaster betaal je geen collegegeld, maar een vergoeding op basis van het aantal te behalen ECTS per jaar.

Lees meer

Studieverenigingen

Gerardus van der Leeuw

Gerardus van der Leeuw is de studievereniging van de Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Naast verbredende activiteiten (bijvoorbeeld lezingen of carrière-evenementen) voor zowel de opleiding Religiewetenschappen als de opleiding Theologie, organiseren ze ontspannende activiteiten zoals borrels en trips naar het buitenland.
http://www.gerardusvanderleeuw.nl/
Lees meer
Studentprofiel

Wij zijn op zoek naar studenten die willen leren hoe erfgoed uit het verleden gebruikt wordt om nieuwe identiteiten te vormen in het heden.

Wij geven jou de tools om:

  • te werken in de erfgoedsector en in het onderwijs;
  • de laatste theorieën rond materieel en immaterieel erfgoed te beheersen en toe te passen op het snijvlak met religie;
  • een stem te geven aan religieuze perspectieven als het gaat om toerisme, politiek, musea en instellingen op het gebied van erfgoed;
  • erfgoed als onderzoeksonderwerp en -methode te hanteren en beoefenen binnen academische disciplines.
Studiebegeleiding

Van Masterstudenten wordt een grote mate van onafhankelijkheid verwacht. Je kunt, indien nodig, gebruik maken van diverse vormen van studiesupervisie en -ondersteuning. Zo kun je contact opnemen met een mentor of met je studieadviseur.

Studenten die hun Bachelor aan een andere faculteit of universiteit hebben gedaan evenals internationale studenten krijgen direct een mentor toegewezen om je wegwijs te maken op de faculteit. Je kunt ook naar de studieadviseur gaan als je je zorgen maakt of je het wel redt of als je om wat voor reden studievertraging dreigt op te lopen. Tijdens het schrijven van je scriptie krijg je intensieve begeleiding. Het Masterprogramma omvat een scriptieseminar, waarin je leert hoe je een scriptie moet schrijven en waarbij de voortgang van het proces nauwlettend wordt gevolgd. Je krijgt ook structurele supervisie van de docent die specialist is in het vakgebied van je scriptie.