Hoe verhouden religie, conflict en vrede zich tot elkaar? Hoe kan antropologisch onderzoek leiden tot een beter begrip van andere leefwerelden? En hoe ver gaat tolerantie in een samenleving?
Religie doet ertoe in de maatschappij: 85% van de wereldbevolking identificeert zichzelf als religieus. Religies spelen een belangrijke rol in relatie tot nationale en internationale politieke, culturele en maatschappelijke vraagstukken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan klimaatverandering, radicalisering, seksuele gezondheid en welzijn, zingeving, migratie, integratie, erfgoed, oorlogen, conflicten en vredesopbouw, en discussies over (religieuze) diversiteit en identiteit.
Experts op het gebied van religie zijn daarom nodig in een wereld waarin religie niet weg te denken is uit het dagelijks leven.Daag jezelf uit en bestudeer met ons de religiefactor in cultuur en maatschappij.
De Engelstalige tracks omvatten 30 ECTS aan verplichte vakken en keuzevakken, een stage van 10 ECTS en een scriptie van 20 ECTS. De track Geestelijke Verzorging omvat 25 ECTS aan verplichte modules, een stage van 15 ECTS en eveneens een scriptie van 20 ECTS.
Gemiddeld 40 uur college en zelfstudie per week
1 ECTS staat voor 28 uur. Een jaar bedraagt 60 ECTS aan studiepunten. Je hebt gemiddeld 6 contacturen per week, de rest is zelfstudie.
Voor meer informatie over het curriculum, zie de websites van de afzonderlijke mastertracks.
Programma-opties |
---|
Anthropology of Religion and Culture (track) Hoe is het om de wereld door andere ogen te zien? Wat kun je leren van culturele verschillen? En hoe kunnen deze inzichten leiden tot een beter begrip van lokale, regionale en mondiale uitdagingen? In een wereld van religieuze en culturele diversiteit is het vermogen om verschillen te begrijpen van cruciaal belang om maatschappelijke vraagstukken het hoofd te bieden. Binnen deze master ontwikkel je tools om gevestigde normen en waarden te bevragen. Je verkent diverse leefwerelden, en ontwikkelt zo een diepgaand begrip van de rol van religie en cultuur in samenlevingen. Deze opleiding in de antropologie van religie is uniek, en kenmerkt zich door de holistische, vergelijkende en etnografische aanpak. Holistisch omdat het thema's onderzoekt binnen de bredere context van het dagelijks leven, bijvoorbeeld op het gebied van voeding, seksualiteit en religie. Vergelijkend onderzoek helpt bij het begrijpen van verschillen en overeenkomsten, en door etnografisch onderzoek krijg je een diepgaand inzicht in de complexe leefwerelden van de mensen die er leven. Hierdoor krijg je een beter begrip van de ander, maar ook van jezelf. Etnografisch veldwerk vormt een integraal onderdeel in deze MA, waarbij ook kritisch wordt gereflecteerd op de 'traditionele' antropologische methode zelf (die van global north naar global south). Antropologie maakt het vreemde vertrouwd, en het vertrouwde vreemd. |
Religion, Conflict and Globalization (track) Hoe verhouden religie, conflict en vrede zich tot elkaar? Wat zijn de gevolgen van globalisering voor lokale religieuze tradities? Hoe worden debatten over conflict, migratie en gender geframed? Vandaag de dag speelt religie in veel conflicten wereldwijd, en op verschillende niveaus, een belangrijke rol. Tegelijkertijd vormt religie ook een wezenlijk onderdeel van het leven van mensen, als bron van solidariteit en de wijze waarop mensen samenleven.Ondanks het belang van religie hebben NGO's, regeringen maar ook journalisten - vaak op basis van simplistische en achterhaalde aannames - dikwijls een verkeerd of onvolledig beeld van de rol van religie in de moderne wereld, en de betekenis die het voor verschillende volkeren heeft. Dit kan onnodig leiden tot spanningen en misverstanden, met mogelijk ernstige gevolgen. Binnen deze MA-track bestudeer je de sleutelrol van religie in de dynamiek van globalisering, en hoe dit zich verhoudt tot conflicten waardoor hedendaagse samenlevingen worden gevormd. Je verdiept je in de relatie tussen religie, conflict en vredesopbouw en hoe conflicten zijn verweven met religieuze belangen, opvattingen en identiteiten. De opleiding is interdisciplinair van aard, met politieke, sociale, psychologische, culturele en juridische dimensies. Gedurende het jaar kun jij je specialiseren in thema's als conflict en vredesopbouw, migratie en gender. |
Religion and Pluralism, Ancient & Modern (track) Sinds mensenheugenis bestaat er een spanningsveld tussen 'wij' en de 'ander'. Welke rol speelde in- en uitsluiting in de klassieke wereld? Hoe ver gaat tolerantie in een samenleving, toen en nu? Dit spanningsveld is in Europa sterk voelbaar in de relaties tussen het jodendom, christendom en de islam. Mede vanwege de huidige migratie vanuit islamitische landen worden vragen op het gebied van politieke identiteit en ‘erbij horen’ nog altijd sterk gekoppeld aan religieuze overtuiging. Deze mastertrack bestudeert het (naast elkaar) bestaan van de drie grote monotheïstische religies, en hoe deze relaties onze huidige maatschappij hebben gevormd. Je onderzoekt de impact van religieuze diversiteit op sociale identiteitsvorming in de Grieks-Romeinse en late antieke periode. Je analyseert de rol van tolerantie en acceptatie, van afwijzing en uitsluiting in hun onderlinge relaties gedurende de laatste twee millennia.Je richt je op de historische en filologische analyse van tekstuele bronnen die gaan over contacten tussen deze religieuze tradities. Dat doe je vanuit verschillende invalshoeken: archeologie, codicologie, paleografie, epigrafie, tekstanalyse en interpretatie.Deze track is uniek vanwege zowel de interdisciplinaire studie van klassieke joodse, christelijke en islamitische tradities, als de mogelijkheid om dit te combineren met een moderne specialisatie (zie programma). |
Heritage and Religion (track) Hoe moeten musea omgaan met collecties uit het koloniale verleden? Wat is de betekenis van religieus erfgoed in een seculiere samenleving? Hoe wordt erfgoed bewust gebruikt om tradities te beschermen? Erfgoed is een belangrijk thema geworden in het politieke debat. In de komende jaren zal een groot deel van de religieuze gebouwen in Nederland zijn oorspronkelijke functie verliezen. Nationale en Europese overheden besteden miljoenen euro’s aan de ontwikkeling van bestemmingsplannen voor vrijgekomen gebouwen. Toerisme en bedevaarten naar religieuze objecten, plekken en festivals zijn booming, en dat werpt vragen op rond duurzaamheid en impact.Tegelijkertijd verandert grootschalige migratie en secularisatie de religieuze identiteit van gemeenschappen, en hoe zij hun verleden zien. Het behoud van bedreigd materieel en immaterieel erfgoed bij oorlog, verdrijving, volksverhuizingen en klimaatverandering vergt veel. Hoe bewaar je de balans tussen de zorg voor erfgoed, beschikbare middelen en tegenstrijdige belangen?Dit is een unieke interdisciplinaire mastertrack op het snijvlak van religie, identiteit, politiek, geschiedenis, materiële cultuur en erfgoedstudies. De track daagt je uit om je eigen stem te laten horen in het debat. En tijdens de stage ben je in staat om jouw kritische en analytische vaardigheden toe te passen op actuele uitdagingen waar de erfgoedsector voor staat. |
Geestelijke Verzorging (track) "De mens kan niet leven van brood alleen", wordt weleens gezegd. Maar waar leeft de mens dan nog meer van? En hoe ervaren mensen zin in hun leven, ook tijdens ingrijpende gebeurtenissen? Iedereen wordt voor keuzes gesteld op het terrein van gezondheid en ziekte, leven en dood. Als student Geestelijke Verzorging verdiep jij je in de cruciale rol van zingeving en levensbeschouwing bij ingrijpende gebeurtenissen. Je leert om mensen bij te staan, te begeleiden en te adviseren in crisissituaties, zowel in de eerste lijn als binnen een instelling. Tijdens de opleiding ontwikkel je bovendien een diep begrip van je eigen levensbeschouwelijke identiteit, en leer je dit duidelijk en krachtig te verwoorden. Met deze bagage op zak ben jij vervolgens in staat om met kennis en creativiteit in te spelen op zin- en levensvragen van anderen.De master is beroepsgericht en heeft een open, kritische en wetenschappelijke benadering van het werkveld van de geestelijke verzorging. De opleiding is geaccrediteerd door de SKGV (Stichting Kwaliteitsregister Geestelijke Verzorgers), en kan ook in deeltijd worden gevolgd.Deze opleiding in Groningen is niet gebonden aan één specifieke religie of levensbeschouwing. Als je wilt gaan werken met een ambtelijke binding aan een levensbeschouwelijk genootschap, dan heb je aanvullende scholing nodig. |
Wij hebben diverse uitwisselingscontracten met universiteiten binnen en buiten Europa, zodat studenten een deel van hun programma aan een buitenlandse universiteit kunnen volgen. Een andere optie is een stage of een deel van het onderzoekswerk in het buitenland doen. Voor een overzicht van onze uitwisselingspartners, zie https://www.rug.nl/ggw/education/exchange-programme/partner-universities
Voor de Nederlandse masteropleiding Geestelijke Verzorging is studeren in het buitenland niet voorzien.
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Arabische Taal en Cultuur | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Cultuurwetenschappen | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Geschiedenis (deeltijd) | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Griekse en Latijnse taal en cultuur (deeltijd) | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Hebreeuwse Taal en Cultuur | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Islam en Arabisch | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Midden-Oostenstudies | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Oude Nabije Oosten-studies | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Oudheidkunde | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Religiewetenschappen | Alle WO instellingen | Drempelloze toelating |
Sociologie | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Theologie | Alle WO instellingen | Drempelloze toelating |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Theologie | Rijksuniversiteit Groningen | Drempelloze toelating |
Liberal Arts and Sciences | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
WO-bachelor Theologie, Religiewetenschappen, Letteren, Wijsbegeerte, Politicologie of Sociale Wetenschappen geeft toegang tot dit masterprogramma. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. Deze kennis wordt voorondersteld bij de vakken. Andere bacheloropleidingen geven toegang via een premasterprogramma. Voor Geestelijke Verzorging geldt een premasterprogramma van 30 of 60 ECTS, afhankelijk van je vooropleiding. |
cijferlijst |
Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. |
taaltoets cijfer |
Studenten zonder Nederlands VWO diploma, uitgezonderd Engelse native speakers, moeten via een taaltoets bewijzen dat zij de Engelse taal voldoende machtig zijn. Minimale eisen: IELTS: 6.5 (minimaal 6.0 op elk onderdeel) of TOEFL 90 internet (18 voor lezen en luisteren, 20 voor spreken en 21 voor schrijven). |
Nederlandse studenten sturen na aanmelding in studielink de gevraagde documentatie per mail naar studentoffice.rcs rug.nl.
Nederlandse studenten met een buitenlands bachelordiploma, sturen na aanmelding in Studielink hun documentatie in via het Progress Portal. Hierover ontvang je instructies nadat jij je hebt aangemeld in Studielink.
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Bachelor's degree in Theology, Religious Studies, Arts (e.g. International Organizations, Middle Eastern Studies, Philosophy), Political Sciences or Social Sciences (e.g. Anthropology, Psychology, Sociology). Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. Students with another bachelor's degree may be admitted via a premaster's programme. |
cijferlijst |
An overview of the courses from the bachelor's programme followed with an explanation of these courses. |
taaltoets cijfer |
An English language test for Dutch students is only required if you do not have a VWO-diploma. IELTS: 6.5 (6.0 on each part); TOEFL: 90 internet (18 on Reading and Listening, 20 on Speaking and 21 on Writing). Exemption granted if:
If English was the medium of instruction during your previous education, but you do not meet any of the above mentioned requirements, you are still required to provide proof of your English language proficiency. |
Examen | Minimum score |
---|---|
IELTS gemiddelde score | 6.5 |
IELTS luistervaardigheid | 6 |
IELTS leesvaardigheid | 6 |
IELTS schrijfvaardigheid | 6 |
IELTS spreekvaardigheid | 6 |
TOEFL internetversie | 90 |
International students and Dutch students with non-Dutch qualifications are not automatically admitted to a Master's degree programme at the University of Groningen. The full registration procedure will take longer than for Dutch students with regular Dutch qualifications and consists of three steps: application, admission and registration.
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
Nationaliteit | Jaar | Kosten | Vorm |
---|---|---|---|
EU/EER | 2024-2025 | € 2530 | voltijd |
niet EU/EER | 2024-2025 | € 18700 | voltijd |
Talent Grant available for non-EU students.
All applicants with a non-Dutch qualification will have to pay an application fee.
Praktische informatie voor:
If you want to become a teacher of religion in secondary education you can additionally follow the Educational Master's programme. If you want to pursue an academic career, you can follow one of the tracks track as a specialization within the Research Master's programme.
Na het behalen van een master Theologie en Religiewetenschappen kun je terecht in advies- en beleidsfuncties. Afgestudeerden werken daarnaast bij de media en in de journalistiek. Het is ook mogelijk het onderwijs in te gaan of verder te gaan met onderzoek aan een universiteit. Als geestelijk verzorger kun je aan het werk in zorginstellingen.
Bekijk onze alumnipagina om te zien waar onze alumni zijn terecht gekomen.
Het onderwijs in de masteropleidingen is nauw verweven met het onderzoek dat binnen de drie vakgroepen van de faculteit verricht wordt:
De vakgroep Jodendom, Christendom en Islam in hun formatieve fase richt zich op de formatieve fase van het jodendom, het christendom en de islam. Het onderzoek concentreert zich op hun dynamische wisselwerking in de context van het klassieke Nabije Oosten, de Grieks-Romeinse cultuur en latere klassieke culturen; hoe hebben het jodendom, het christendom en de islam zich sinds de Oudheid ontwikkeld, vanaf het vroege jodendom tot het ontstaan van de islam?
De vakgroep Vergelijkend Onderzoek
van Religie bestudeert religie in al haar verschijningsvormen
wereldwijd. Deze vakgroep combineert historische, culturele en
sociaalwetenschappelijke perspectieven op religie als menselijk
fenomeen. Hier vind je onze antropologen, psychologen en
sociologen. Het onderzoek varieert van religie in gevangenissen,
voedselrituelen in India, religie en seksuele gezondheid,
geestelijke verzorging bij rampen, tot pelgrimages naar Mecca en
andere bedevaartsoorden.
De vakgroep Christendom en
Ideeëngeschiedenis is vooral gespecialiseerd in de
geschiedenis van de klassieke en moderne filosofie, genderstudies,
de cultuurgeschiedenis van het christendom van de middeleeuwen tot
en met onze tijd en materieel en immaterieel religieus erfgoed.
De onderzoeksactiviteiten van de staf staan in verbinding met de activiteiten van:
Deze centra en onderzoeksgroepen nodigen regelmatig sprekers uit en organiseren evenementen waarbij studenten, promovendi en docenten aan levendige discussies deelnemen.
Verfijnd onderzoek wordt onderwezen op een boeiende manier.
Ik studeerde theologie aan de Universiteit van Durham in het Verenigd Koninkrijk, en na twee jaar in de media-industrie in Londen te hebben gewerkt, besloot ik dat ik meer wilde weten over het samenspel van religie, moderniteit en theorieën over conflicten. Dit bracht me ertoe om hier aan de Rijksuniversiteit Groningen Religion, Conflict and Globalization te studeren.
Religieuze keuzes en religieus denken liggen zo dicht bij de harten van vele miljoenen mensen over de hele wereld; de interactie van religie met de moderne tijd en secularisme heeft de basis en voedingsbodem gevormd voor veel van de uitdagingen waarmee regeringen, internationale organisaties en beleidsmakers over de hele wereld worden geconfronteerd. Religie is een zeer vloeiend concept, dat zich bijna altijd aanpast aan de omgeving waarin het zich bevindt. Als je wereld beter wilt begrijpen, is het enorm belangrijk meer te leren over de rol van religie binnen diverse moderne samenlevingen en in relatie tot theorieën over conflict, intersectionaliteit, cultuur en vredestichting.
De opleiding is
veelzijdig en gebruikt invalshoeken uit de sociale wetenschappen,
religiewetenschappen en politieke theorie (en nog veel, veel
meer!). De docenten hebben ongelooflijk hard gewerkt om ervoor te
zorgen dat alle literatuur voor de lessen relevant, interessant en
passend zijn voor het onderwerp. Het belangrijkste is dat
academische theorieën worden toegepast op casestudy's uit de
praktijk en veel van de docenten zijn vooraanstaande experts in het
toepassen van theorie in de praktijk. De Faculteit Religie, Cultuur
en Maatschappij aan de RUG heeft een briljante manier van lesgeven,
waar onafhankelijke studie wordt aangemoedigd, maar waar
tegelijkertijd deskundig advies en ondersteuning slechts een korte
e-mail, koffie of chat verwijderd is!
De opleiding heeft een
breed scala aan onderwer
pen; Ik koos voor religie,
conflict en vredesopbouw en heb echt genoten van de combinatie van
onderwerpen. Ik heb ook wat colleges gevolgd die meer gericht waren
op migratie en gender en ik kan stellen dat alle specialisaties
even interessant en goed onderwezen worden.
Als woon- en studieplek
is Groningen ongeëvenaard. Het is er levendig, iedereen is erg
vriendelijk en er is van alles te zien en te doen. Bijna elk
weekend is er een festival of een door de universiteit geleid
evenement en ik hoop mijn tijd in Groningen verder te verlengen dan
mijn eenjarige programma. Ik kan mijn master niet sterk genoeg
aanbevelen aan iemand die een meer verfijnd begrip wil krijgen van
onze sterk onderling verbonden wereld, zijn mening over religie in
het publieke domein wil ontwikkelen en het leven aan een
gerenommeerde universiteit in een prachtige stad wil
ervaren.
Een stevige basis voor mijn huidige werk.
Voor de master Heritage and Religion, deed ik de bachelor Human Geography and Planning aan de RUG. De master trok me aan omdat het de perfecte combinatie was van wat ik interessant vind: de bebouwde leefomgeving, cultuur, geschiedenis, en natuurlijk religie. Het bleek een uitstekende keuze te zijn!
Interessant om te onderzoeken hoe religie betrokken is bij identiteitsvorming.
Ik heb om twee redenen gekozen voor dit programma: het historische en sociale perspectief dat het programma biedt (waar andere universiteiten een meer theologisch perspectief bieden), en de mogelijkheid om de drie monotheïstische religies te bestuderen (waar andere universiteiten focussen op christendom en islam). Daarnaast geniet ik van de vakken waarbij we de teksten moeten bestuderen.
Mijn masterscriptie gaat over de splitsing tussen de Joden en Samaritanen. Beide religieuze gemeenschappen delen verscheidene geloven, teksten, gebruiken, herkomst, en toch zijn ze niet hetzelfde. Dit onderwerp heb ik gekozen aangezien ik het interessant vind om te onderzoeken hoe religie betrokken is bij identiteitsvorming. Voor mijn stage ga ik werken bij een historisch onderzoeksinstituut dat zich richt op het ontwerp van musea en tentoonstellingen. Op dit moment zijn ze bezig met een tentoonstelling bij het Joods Museum in Groningen waar ik zal helpen met onderzoek. Het zal een vergelijkende studie zijn van verscheidene Joodse musea die gevestigd zijn in synagoges en hoe het religieuze aspect van het gebouw de culturele activiteiten zou kunnen beïnvloeden.
Mijn bachelor in geschiedenis heb ik afgerond aan de Universidad Autonoma Metropolitana in Mexico stad. Naast de culturele schok en de duidelijke verschillen in het weer, is leven in Groningen een geweldige ervaring. De internationale omgeving in zo’n kleine stad en het bruisende studentenleven maken studeren in Groningen een fantastische ervaring.
Nadat ik mijn diploma gehaald heb, zou ik graag onderzoek doen en onderwijs geven aan een universiteit. Het veld van religiewetenschappen in Mexico is verre van ontwikkeld en dit wil ik helpen veranderen. Bovendien, als een voormalig medewerker aan een onderzoeks- en documentatiecentrum van de Joodse gemeenschap, die ook culturele evenementen organiseert, wil ik graag meewerken aan het creëren van vakken en activiteiten voor de promotie van een interreligieuze samenleving.
Breed inzetbaar als het gaat om zingeving en levensbeschouwing.
Na mijn master Geestelijke Verzorging, heb ik gewerkt bij het UMCG en als hoofdbegeleider bij een organisatie dat logeerweken faciliteert voor kinderen en jongeren met gedragsproblematiek.
Als je geen bacheloropleiding hebt op het gebied van de Geesteswetenschappen/Letteren of Maatschappij- en Gedragswetenschappen, zul je waarschijnlijk eerst een premasterprogramma moeten volgen van 60 ECTS. Hieronder staat het gehele premasterprogramma. Er zijn verschillende keuzevakken, en afhankelijk van jouw specialisatieprogramma kies je een van deze vakken.
1e semester (30 ECTS)
Mocht je al wel een minor of bijvakken hebben gevolgd op het gebied van theologie of religiewetenschappen, neem dan contact op met onze studieadviseurs om te zien of een aangepast / verkort premasterprogramma mogelijk is.
Voor de premaster betaal je geen collegegeld, maar een vergoeding op basis van het aantal te behalen ECTS per jaar.
Als je geïnteresseerd bent in een masteropleiding op het gebied van religie, vind je onze andere opleidingen misschien ook interessant:
Als masterstudent wordt een grote mate van zelfstandigheid van je verwacht. Indien nodig kun je gebruikmaken van verschillende vormen van studiebegeleiding en studieondersteuning. Zo kun je een beroep doen op een mentor of op de studieadviseur. Tijdens het schrijven van je scriptie krijg je persoonlijke begeleiding van een van de docenten.
Studenten die hun bacheloropleiding aan een andere faculteit of universiteit hebben gevolgd en de internationale studenten krijgen direct na binnenkomst een mentor toegewezen die hen wegwijs kan maken in de faculteit. Bij de studieadviseur kun je terecht als je twijfelt over je eigen kunnen of als je om wat voor reden dan ook studievertraging dreigt op te lopen of hebt opgelopen. Tijdens het schrijven van je scriptie word je intensief begeleid. Zo volg je binnen je masterprogramma een scriptieseminar, waarin alle aandacht uitgaat naar de vraag hoe je het schrijven van een masterscriptie moet aanpakken en waar de voortgang van het proces zoveel mogelijk wordt bewaakt. Daarnaast krijg je structurele begeleiding van de docent die inhoudelijk deskundig is op het terrein van je scriptie.