Skip to ContentSkip to Navigation
Onderwijs Master en PhD opleidingen Theologie & Religiewetenschappen
Header image Theologie & Religiewetenschappen

Theologie & Religiewetenschappen

Hoe verhouden religie, conflict en vrede zich tot elkaar? Wat staat er op het spel bij de 'musealisering' van religie? Welke rol speelt religie bij seksualiteit en welzijn?

In veel nationale en internationale sociaalmaatschappelijke thema's is religie een belangrijke factor. Soms is dit duidelijk, zoals bij religieuze radicalisering, soms is het minder duidelijk welke invloed religie heeft op maatschappelijke thema's, zoals bij seksuele gezondheid of klimaatverandering. Daarom zijn experts nodig in een wereld waarin religie onlosmakelijk deel uitmaakt van het dagelijks leven.

Wij trainen deze experts in onze mastertracks op het gebied van religie in een breed aanbod aan onderwerpen, van erfgoed tot vredesopbouw, van gezondheid en welzijn tot politiek.

Ga jij de uitdaging aan?

Feiten & Cijfers
Titel/Graad
MA in Theologie & Religiewetenschappen
Type opleiding
Master
Duur
12 maanden (60 ECTS)
Croho code
60824
Voertaal
Engels
Start
September
Faculteit
Religie, Cultuur en Maatschappij
Waarom dit programma in Groningen?
  • Internationaal unieke programma's
  • Persoonlijke aandacht van docenten
  • Onderwijs en onderzoek zijn nauw met elkaar verbonden
  • Gedoceerd door toonaangevende deskundigen met een uitmuntende internationale reputatie
  • International classroom met docenten en studenten uit binnen- en buitenland
  • Je kunt je eigen onderzoeksinteressen volgen
  • Expertise op het gebied van diverse religies aan openbare universiteit
Programma

De Engelstalige tracks en het Nederlandstalige Werk en Zingeving omvatten 30 ECTS aan verplichte vakken en keuzevakken, een stage van 10 ECTS en een scriptie van 20 ECTS. De track Geestelijke Verzorging omvat 25 ECTS aan verplichte modules, een stage van 15 ECTS en eveneens een scriptie van 20 ECTS.

Studielast

Gemiddeld 40 uur college en zelfstudie per week

1 ECTS staat voor 28 uur. Een jaar bedraagt 60 ECTS aan studiepunten. Je hebt gemiddeld 6 contacturen per week, de rest is zelfstudie.

Curriculum

Voor meer informatie over het curriculum, zie de websites van de afzonderlijke mastertracks.

Programma-opties
Werk en Zingeving (track)

Hoe draagt werk bij aan welzijn? Hoe zorg je er voor dat medewerkers gemotiveerd blijven? Wat bepaalt ons werkgeluk? En wat kan zingeving bijdragen aan de cultuur binnen organisaties?

Werk is een belangrijke bron voor zingeving. Structurele aandacht hiervoor binnen organisaties bevordert het welzijn van medewerkers, en helpt organisaties te reflecteren op hun maatschappelijke impact.In de track Werk en Zingeving van de master Theologie en Religiewetenschappen leer je kritisch reflecteren op wat werk betekent voor identiteitsvorming, hoe mensen werk samen vorm geven, en hoe werk bijdraagt aan de samenleving. Je onderzoekt welke rol leiderschap hierin speelt op zowel organisatie- en teamniveau, als ook persoonlijk leiderschap, en hoe je ervoor kunt zorgen dat iedereen zich thuis voelt in je team en organisatie. Dit draagt duurzaam bij aan een gezonde en veerkrachtige organisatie. Binnen organisaties geef je vorm aan aandacht voor zingeving.De opleiding biedt een unieke combinatie van godsdienstpsychologie, organisatiepsychologie, bedrijfskunde, filosofie en sociologie en is ook bijzonder geschikt voor HR-professionals of studenten die zich willen specialiseren op het gebied van zingeving, HR en arbeids- en organisatiepsychologie.Neem voor deeltijdopties contact op met de studieadviseur.

Meer informatie over deze optie

Geestelijke Verzorging (track)

Hoe ervaren mensen zin in hun leven en hoe geven zij betekenis aan ingrijpende gebeurtenissen? Iedereen wordt voor keuzes gesteld op het terrein van gezondheid en ziekte, leven en dood.

Als student Geestelijke Verzorging leer je mensen bij te staan in crisissituaties door ze te begeleiden op het gebied van zingeving en spiritualiteit. Je gaat je verdiepen in geestelijke en spirituele zorg in de hedendaagse samenleving en in het functioneren van een geestelijk verzorger in de eerste lijn of binnen een instelling. Met deze bagage kun je met kennis en creativiteit inspelen op de huidige zin- en levensvragen.Met de levensbeschouwelijke leerlijn ontwikkel je je eigen levensbeschouwelijke identiteit en leer je deze te verwoorden. De master is beroepsgericht en heeft een open, kritische en wetenschappelijke benadering van het werkveld van de geestelijke verzorging. De opleiding is geaccrediteerd door de SKGV (Stichting Kwaliteitsregister Geestelijke Verzorging).De Groningse opleiding is niet gebonden aan één specifieke religie of levensbeschouwing. Als je wilt gaan werken met een ambtelijke binding aan een levensbeschouwelijk genootschap, heb je aanvullende scholing nodig.

Meer informatie over deze optie

Religion, Conflict and Globalization (track)

Hoe verhouden religie, conflict en vrede zich tot elkaar? Hoe worden debatten over migratie en gender geframed door religieuze en seculiere perspectieven?

Het is duidelijk dat in de moderne wereld religie een grote rol speelt in veel conflicten die op meerdere niveaus en locaties plaatsvinden. Maar religie is ook een van de belangrijkste manieren waarop mensen over de hele wereld met elkaar in contact komen. Ondanks deze sociale en politieke betekenis hebben NGO's, regeringen en journalisten op basis van simplistische en achterhaalde aannames vaak een verkeerd begrip van de rol van religie en de betekenis die het voor verschillende volkeren heeft. Dit kan bijdragen aan meningsverschillen, spanningen en misverstanden, met mogelijk ernstige gevolgen.De Mastertrack Religion, Conflict and Globalization richt zich op de centrale plaats van religie binnen de dynamiek van een geglobaliseerde wereld, en hoe deze zich verhoudt tot de conflicten waardoor moderne samenlevingen gevormd worden. De cursus is interdisciplinair, uitgebreid en breed, met politieke, sociale, psychologische, culturele en juridische dimensies.

Meer informatie over deze optie

Religion and Pluralism, Ancient & Modern (track)

Wat waren de grenzen van tolerantie en acceptatie? Welke rollen speelden in- en uitsluiting in de antieke wereld? Hoe werden noties van zelf en de ander gevormd, wat waren hun wederzijdse invloeden?

De mastertrack Religion and Pluralism, Ancient and Modern bestudeert het bestaan en het naast elkaar bestaan van het jodendom, christendom en de islam. Het onderzoekt de impact van religieuze diversiteit op sociale identiteitsvorming in de Grieks-Romeinse en late antieke periode tot de opkomst van de islam. Het analyseert de rol van tolerantie en acceptatie, van afwijzing en uitsluiting in hun onderlinge relaties gedurende de laatste twee millennia.In de studie ga je je richten op historische en filologische analyse van de tekstuele bronnen over contacten tussen deze religieuze tradities. Dat ga je doen vanuit verschillende invalshoeken en met verschillende methoden: archeologie, codicologie, paleografie, epigrafie, tekstanalyse en interpretatie.Deze MA-track is uniek vanwege zowel de interdisciplinaire studie van oude joodse, christelijke en islamitische tradities in één track, als de mogelijkheid om te combineren met een moderne specialisatie. Je zult uit de eerste hand mensen uit de oudheid ontmoeten en weten hoe ze worstelden met religieuze diversiteit, en de gevarieerde religieuze wortels van de moderne wereld in beeld brengen.

Meer informatie over deze optie

Heritage and Religion (track)

Hoe en waarom maken we creatief gebruik van het verleden om nieuwe identiteiten te vormen in het heden? Wat staat er op het spel bij de 'musealisering' van religie?

Heritage and Religion is een unieke interdisciplinaire mastertrack op het snijvlak van religie, identiteit, politiek, materiële cultuur en erfgoedstudies.In de komende jaren zal 30-80% van de religieuze gebouwen in Nederland zijn oorspronkelijke functie verliezen. Nationale en Europese overheden besteden miljoenen euro’s aan de ontwikkeling van bestemmingsplannen voor vrijkomende religieuze gebouwen. Toerisme en bedevaarten naar religieuze objecten, plekken en festivals zijn booming, en dat werpt vragen op rond duurzaamheid en impact. Tegelijkertijd is erfgoed een belangrijk onderwerp geworden in het huidige culturele debat. Grootschalige migratie en secularisatie veranderen de religieuze identiteiten van gemeenschappen en hoe zij hun verleden zien.Het behoud van bedreigd materieel en immaterieel erfgoed bij oorlog, verdrijving, volksverhuizingen en klimaatverandering vergt veel. Hoe bewaar je de balans tussen de zorg voor erfgoed en de beschikbare lokale middelen? Deze track daagt je uit tot analyseren en het laten horen van je eigen stem in deze debatten.

Meer informatie over deze optie

Studeren in het buitenland

  • Studeren in het buitenland is facultatief
  • Voor gemiddeld 20 weken
  • Maximaal 30 EC

Wij hebben diverse uitwisselingscontracten met universiteiten binnen en buiten Europa, zodat studenten een deel van hun programma aan een buitenlandse universiteit kunnen volgen. Een andere optie is een stage of een deel van het onderzoekswerk in het buitenland doen. Voor een overzicht van onze uitwisselingspartners, zie https://www.rug.nl/ggw/education/exchange-programme/partner-universities

Voor de Nederlandse masteropleidingen Geestelijke Verzorging en Werk en Zingeving is studeren in het buitenland niet voorzien.

Toelatingseisen

Doorstroommogelijkheden

Doorstromen vanaf..

VooropleidingOrganisatieInstroom
Arabische Taal en CultuurAlle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

CultuurwetenschappenAlle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Geschiedenis (deeltijd)Alle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Griekse en Latijnse taal en cultuur (deeltijd)Alle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Hebreeuwse Taal en CultuurAlle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Islam en ArabischAlle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Midden-OostenstudiesAlle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Oude Nabije Oosten-studiesAlle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

OudheidkundeAlle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

ReligiewetenschappenAlle WO instellingenDrempelloze toelating
SociologieAlle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

TheologieAlle WO instellingenDrempelloze toelating
VooropleidingOrganisatieInstroom
TheologieRijksuniversiteit GroningenDrempelloze toelating
Liberal Arts and SciencesRijksuniversiteit Groningen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding.

Toelatingseisen

Specifieke eisenExtra informatie
vooropleiding

WO-bachelor Theologie, Religiewetenschappen, Letteren, Wijsbegeerte, Politicologie of Sociale Wetenschappen geeft toegang tot dit masterprogramma. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. Deze kennis wordt voorondersteld bij de vakken. Andere bacheloropleidingen geven toegang via een premasterprogramma.

Voor Geestelijke Verzorging geldt een premasterprogramma van 30 of 60 ECTS, afhankelijk van je vooropleiding.

cijferlijst

Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken.

taaltoets cijfer

Een (Engelse) taaltoets is alleen van belang indien je geen VWO-diploma hebt. Als minimumeisen gelden TOEFL 90 internet of IELTS: 6.5 (6.0 op elk onderdeel).

Aanmeldingsprocedure

Nederlandse studenten sturen na aanmelding in studielink de gevraagde documentatie per mail naar studentoffice.rcs rug.nl.

Nederlandse studenten met een buitenlands bachelordiploma, sturen na aanmelding in Studielink hun documentatie in via het Progress Portal. Hierover ontvang je instructies nadat jij je hebt aangemeld in Studielink.

Inschrijvingsdeadlines

Type studentDeadlineStart opleiding
Nederlandse studenten01 mei 202401 september 2024
01 mei 202501 september 2025
EU/EEA studenten01 mei 202401 september 2024
01 mei 202501 september 2025
non-EU/EEA studenten01 mei 202401 september 2024
01 mei 202501 september 2025

Toelatingseisen

Specifieke eisenExtra informatie
vooropleiding

Bachelor's degree in Theology, Religious Studies, Arts (e.g. International Organizations, Middle Eastern Studies, Philosophy), Political Sciences or Social Sciences (e.g. Anthropology, Psychology, Sociology). Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. Students with another bachelor's degree may be admitted via a premaster's programme.

cijferlijst

An overview of the courses from the bachelor's programme followed with an explanation of these courses.

taaltoets cijfer

TOEFL: 90 internet; IELTS: 6.5 (6.0 on each part) Exemption granted if:

  • You are a native speaker of, and have completed your full secondary level education in: the USA, Canada (only when taught in English), the UK, Ireland, Australia, or New Zealand.
  • You have completed a full-time Bachelor programme (nominal duration of at least three years) in: the USA, Canada (only when English taught), the UK, Ireland, Australia, or New Zealand.

If English was the medium of instruction during your previous education, but you do not meet any of the above mentioned requirements, you are still required to provide proof of your English language proficiency.

Taaleisen

ExamenMinimum score
IELTS gemiddelde score6.5
IELTS luistervaardigheid6
IELTS leesvaardigheid6
IELTS schrijfvaardigheid6
IELTS spreekvaardigheid6
TOEFL internetversie90

Aanmeldingsprocedure

International students and Dutch students with non-Dutch qualifications are not automatically admitted to a Master's degree programme at the University of Groningen. The full registration procedure will take longer than for Dutch students with regular Dutch qualifications and consists of three steps: application, admission and registration.

  • After you submit your application in Studielink, you will receive a message from Studielink stating that the University of Groningen (UG) has to verify your educational background through the Progress Portal. You will receive a separate email with your login details (make sure to also check your spam folder).
  • Check the application guide for international students for more information about the admissions procedure.
  • Students with a Dutch bachelor's degree send all the documentation by mail to studentoffice.rcs@rug.nl.

Inschrijvingsdeadlines

Type studentDeadlineStart opleiding
Nederlandse studenten01 mei 202401 september 2024
01 mei 202501 september 2025
EU/EEA studenten01 mei 202401 september 2024
01 mei 202501 september 2025
non-EU/EEA studenten01 mei 202401 september 2024
01 mei 202501 september 2025
Collegegeld
NationaliteitJaarKostenVorm
EU/EER2023-2024€ 2314voltijd
niet EU/EER2023-2024€ 16000voltijd
EU/EER2024-2025€ 2530voltijd
niet EU/EER2024-2025€ 18700voltijd

Talent Grant available for non-EU students.

All applicants with a non-Dutch qualification will have to pay an application fee.

Praktische informatie voor:

Na je studie

If you want to become a teacher of religion in secondary education you can additionally follow the Educational Master's programme. If you want to pursue an academic career, you can follow one of the tracks track as a specialization within the Research Master's programme.

Arbeidsmarkt

Na het behalen van een master Theologie en Religiewetenschappen kun je terecht in advies- en beleidsfuncties. Afgestudeerden werken daarnaast bij de media en in de journalistiek. Het is ook mogelijk het onderwijs in te gaan of verder te gaan met onderzoek aan een universiteit. Als geestelijk verzorger kun je aan het werk in zorginstellingen.

Bekijk onze alumnipagina om te zien waar onze alumni zijn terecht gekomen.

Onderzoek

Onderzoek

Het onderwijs in de masteropleidingen is nauw verweven met het onderzoek dat binnen de drie vakgroepen van de faculteit verricht wordt:

De vakgroep Jodendom, Christendom en Islam in hun formatieve fase richt zich op de formatieve fase van het jodendom, het christendom en de islam. Het onderzoek concentreert zich op hun dynamische wisselwerking in de context van het klassieke Nabije Oosten, de Grieks-Romeinse cultuur en latere klassieke culturen; hoe hebben het jodendom, het christendom en de islam zich sinds de Oudheid ontwikkeld, vanaf het vroege jodendom tot het ontstaan van de islam?

De vakgroep Vergelijkend Onderzoek van Religie bestudeert religie in al haar verschijningsvormen wereldwijd. Deze vakgroep combineert historische, culturele en sociaalwetenschappelijke perspectieven op religie als menselijk fenomeen. Hier vind je onze antropologen, psychologen en sociologen. Het onderzoek varieert van religie in gevangenissen, voedselrituelen in India, religie en seksuele gezondheid, geestelijke verzorging bij rampen, tot pelgrimages naar Mecca en andere bedevaartsoorden.

De vakgroep Christendom en Ideeëngeschiedenis is vooral gespecialiseerd in de geschiedenis van de klassieke en moderne filosofie, genderstudies, de cultuurgeschiedenis van het christendom van de middeleeuwen tot en met onze tijd en materieel en immaterieel religieus erfgoed.

Onderzoekscentra en activiteiten

De onderzoeksactiviteiten van de staf staan in verbinding met de activiteiten van:

Deze centra en onderzoeksgroepen nodigen regelmatig sprekers uit en organiseren evenementen waarbij studenten, promovendi en docenten aan levendige discussies deelnemen.

Nu aanmeldenBrochureEvenementenContact
Master's WeekOude Boteringestraat 38Meer informatie

Contact

  • ambassadors (Our master's student ambassadors are happy to tell you more about the programme.)
    Email: prospectives.rcs rug.nl
  • Kees van den Ende MA (studieadviseur)
    Email: k.van.den.ende rug.nl
  • Drs. Thea de Boer (Studieadviseur)
    Email: t.m.l.de.boer rug.nl
  • 
						Testimonial van	Thomas Ansell - UK

    Verfijnd academisch onderzoek onderwezen op een boeiende en aantrekkelijke manier

    – Thomas Ansell - UK
    Lees verder

    Ik studeerde theologie aan de Universiteit van Durham in het VK en na twee jaar in de media-industrie in Londen te hebben gewerkt, besloot ik dat ik meer wilde weten over het samenspel van religie, moderniteit en theorieën over conflicten. Dit bracht me ertoe om hier aan de Rijksuniversiteit Groningen Religion, Conflict and Globalization te studeren.

    Religieuze keuzes en religieus denken liggen zo dicht bij de harten van vele miljoenen mensen over de hele wereld; de interactie van religie met de moderne tijd en secularisme heeft de basis en voedingsbodem gevormd voor veel van de uitdagingen waarmee regeringen, internationale organisaties en beleidsmakers over de hele wereld worden geconfronteerd. Religie is een zeer vloeiend concept, dat zich bijna altijd aanpast aan de omgeving waarin het zich bevindt. Als je wereld beter wilt begrijpen, is het enorm belangrijk meer te leren over de rol van religie binnen diverse moderne samenlevingen en in relatie tot theorieën over conflict, intersectionaliteit, cultuur en vredestichting.

    De opleiding is veelzijdig gebruikt invalshoeken uit de sociale wetenschappen, religiewetenschappen en politieke theorie (en nog veel, veel meer!). De docenten hebben ongelooflijk hard gewerkt om ervoor te zorgen dat alle literatuur voor de lessen relevant, interessant en passend zijn voor het onderwerp. Het belangrijkste is dat academische theorieën worden toegepast op casestudy's uit de praktijk en veel van de docenten zijn vooraanstaande experts in het toepassen van theorie in de praktijk. De faculteit Theologie en Religiewetenschappen aan de RUG heeft een briljante manier van lesgeven, waar onafhankelijke studie wordt aangemoedigd, maar waar tegelijkertijd deskundig advies en ondersteuning slechts een korte e-mail, koffie of chat verwijderd is!

    De opleiding heeft een breed scala aan onderwerpen; Ik koos voor religie, conflict en vredesopbouw en heb echt genoten van de mix van onderwerpen. Ik heb ook wat colleges gevolgd die meer gericht waren op migratie en gender en ik kan stellen dat alle specialisaties even interessant en goed onderwezen worden.

    Als woon- en studieplek is Groningen ongeëvenaard. Het is er levendig, iedereen is erg vriendelijk en er is van alles te zien en te doen. Bijna elk weekend is er een festival of een door de universiteit geleid evenement en ik hoop mijn tijd in Groningen verder te verlengen dan mijn 1-jarige programma. Ik kan mijn master niet sterk genoeg aanbevelen aan iemand die een meer verfijnd begrip wil krijgen van onze sterk onderling verbonden wereld, zijn mening over religie in het publieke domein wil ontwikkelen en het leven aan een gerenommeerde universiteit in een prachtige stad wil ervaren.

    Sluiten
  • 
						Testimonial van	Carolien van Krimpen - NL

    Sterke combinatie van theoretische kennis én praktijkgerichte elementen

    – Carolien van Krimpen - NL
    Lees verder

    Nadat ik een stage had afgerond bij het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden, wist ik het zeker: ik wilde de master Religion and Cultural Heritage volgen. Wat deze opleiding karakteriseert, is een sterke combinatie van theoretische kennis én praktijkgerichte elementen. Zo bezochten we bijvoorbeeld het Catharijne Convent in Utrecht tijdens een excursie. Maar ook conferenties, waarbij we de mogelijkheid kregen ons academische netwerk uit te breiden.

    Deze combinatie zorgde ervoor dat wij als studenten in aanraking kwamen met allerlei verschillende beroepen in het veld, zowel wetenschappelijk als niet-wetenschappelijk. Dit vond ik erg waardevol voor mijn eigen loopbaanperspectief.

    Voor mijn masterscriptie heb ik onderzoek gedaan naar het tentoonstellen van menselijke resten. Welke regels en wetten zijn daar aan verbonden? Hoe is dat opgenomen in het beleid van musea? Ik deed een vergelijkende studie tussen het beleid in Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Wat ik opvallend vond, was dat de Nederlandse wetgeving vrij los omgaat met dergelijke projecten. De Britse regelgeving is veel strakker en uitgebreider, wanneer het organisch materiaal betreft. Mijn conclusie is een aanbeveling, die voornamelijk betrekking heeft op hoe we in Nederland kunnen leren van het Britse beleid omtrent deze kwestie. Mijn begeleiders waren erg enthousiast! Op dit moment zijn we gezamenlijk aan het kijken naar hoe we mijn scriptie onder de aandacht kunnen brengen bij relevante beleidsmedewerkers.

    Tot slot draagt de faculteit voor mij ook bij aan de studeerervaring als geheel. Omdat het een relatief kleine faculteit is, is er meer ruimte voor intensieve begeleiding. Daarnaast zijn zowel docenten als studenten erg toegewijd aan de vakken en de opleiding in het algemeen!

    Sluiten
  • 
						Testimonial van	Arturo Diaz Guttierez Barriga - Mexico

    Interessant om te onderzoeken hoe religie betrokken is bij identiteitsvorming

    – Arturo Diaz Guttierez Barriga - Mexico
    Lees verder

    Ik heb om twee redenen gekozen voor dit programma: het historische en sociale perspectief dat het programma biedt (waar andere universiteiten een meer theologisch perspectief bieden), en de mogelijkheid om de drie monotheïstische religies te bestuderen (waar andere universiteiten focussen op christendom en islam). Daarnaast geniet ik van de vakken waarbij we de teksten moeten bestuderen.

    Mijn masterscriptie gaat over de splitsing tussen de Joden en Samaritanen. Beide religieuze gemeenschappen delen verscheidene geloven, teksten, gebruiken, herkomst, en toch zijn ze niet hetzelfde. Dit onderwerp heb ik gekozen aangezien ik het interessant vind om te onderzoeken hoe religie betrokken is bij identiteitsvorming. Voor mijn stage ga ik werken bij een historisch onderzoeksinstituut dat zich richt op het ontwerp van musea en tentoonstellingen. Op dit moment zijn ze bezig met een tentoonstelling bij het Joods Museum in Groningen waar ik zal helpen met onderzoek. Het zal een vergelijkende studie zijn van verscheidene Joodse musea die gevestigd zijn in synagoges en hoe het religieuze aspect van het gebouw de culturele activiteiten zou kunnen beïnvloeden.

    Mijn bachelor in geschiedenis heb ik afgerond aan de Universidad Autonoma Metropolitana in Mexico stad. Naast de culturele schok en de duidelijke verschillen in het weer, is leven in Groningen een geweldige ervaring. De internationale omgeving in zo’n kleine stad en het bruisende studentenleven maken studeren in Groningen een fantastische ervaring.

    Nadat ik mijn diploma gehaald heb, zou ik graag onderzoek doen en onderwijs geven aan een universiteit. Het veld van religiewetenschappen in Mexico is verre van ontwikkeld en dit wil ik helpen veranderen. Bovendien, als een voormalig medewerker aan een onderzoeks- en documentatiecentrum van de Joodse gemeenschap, die ook culturele evenementen organiseert, wil ik graag meewerken aan het creëren van vakken en activiteiten voor de promotie van een interreligieuze samenleving.

    Sluiten

Premaster programma

Als je geen bacheloropleiding hebt op het gebied van de Geesteswetenschappen/Letteren of Maatschappij- en Gedragswetenschappen, zul je eerst een premasterprogramma moeten volgen van 60 ECTS. Hieronder staat het gehele premasterprogramma. Er zijn verschillende keuzevakken, afhankelijk van je specialisatie binnen de master (RCG, RCH, RHW of R&P), kies je een van deze vakken.

1e semester (30 ECTS)

Mocht je al wel een minor of bijvakken hebben gevolgd op het gebied van theologie of religiewetenschappen, neem dan contact op met onze studieadviseurs om te zien of een aangepast / verkort premasterprogramma mogelijk is.

Voor de premaster betaal je geen collegegeld, maar een vergoeding op basis van het aantal te behalen ECTS per jaar.

Lees meer

Ook interessant

Als je geïnteresseerd bent in een masteropleiding op het gebied van religie, vind je onze andere opleidingen misschien ook interessant:

Lees meer

Studieverenigingen

Gerardus van der Leeuw

Gerardus van der Leeuw is de studievereniging van de Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Naast verbredende activiteiten (bijvoorbeeld lezingen of carrière-evenementen) voor zowel de opleiding Religiewetenschappen als de opleiding Theologie, organiseren ze ontspannende activiteiten zoals borrels en trips naar het buitenland.
http://www.gerardusvanderleeuw.nl/
Lees meer
Studiebegeleiding

Als masterstudent wordt een grote mate van zelfstandigheid van je verwacht. Indien nodig kun je gebruikmaken van verschillende vormen van studiebegeleiding en studieondersteuning. Zo kun je een beroep doen op een mentor of op de studieadviseur. Tijdens het schrijven van je scriptie krijg je persoonlijke begeleiding van een van de docenten.

Studenten die hun bacheloropleiding aan een andere faculteit of universiteit hebben gevolgd en de internationale studenten krijgen direct na binnenkomst een mentor toegewezen die hen wegwijs kan maken in de faculteit. Bij de studieadviseur kun je terecht als je twijfelt over je eigen kunnen of als je om wat voor reden dan ook studievertraging dreigt op te lopen of hebt opgelopen. Tijdens het schrijven van je scriptie word je intensief begeleid. Zo volg je binnen je masterprogramma een scriptieseminar, waarin alle aandacht uitgaat naar de vraag hoe je het schrijven van een masterscriptie moet aanpakken en waar de voortgang van het proces zoveel mogelijk wordt bewaakt. Daarnaast krijg je structurele begeleiding van de docent die inhoudelijk deskundig is op het terrein van je scriptie.