Sinds mensenheugenis bestaat er een spanningsveld tussen 'wij' en de 'ander'. Welke rol speelde in- en uitsluiting in de klassieke wereld? Hoe ver gaat tolerantie in een samenleving, toen en nu?
Dit spanningsveld is in Europa sterk voelbaar in de relaties tussen het jodendom, christendom en de islam. Mede vanwege de huidige migratie vanuit islamitische landen worden vragen op het gebied van politieke identiteit en ‘erbij horen’ nog altijd sterk gekoppeld aan religieuze overtuiging. Deze mastertrack bestudeert het (naast elkaar) bestaan van de drie grote monotheïstische religies, en hoe deze relaties onze huidige maatschappij hebben gevormd. Je onderzoekt de impact van religieuze diversiteit op sociale identiteitsvorming in de Grieks-Romeinse en late antieke periode. Je analyseert de rol van tolerantie en acceptatie, van afwijzing en uitsluiting in hun onderlinge relaties gedurende de laatste twee millennia.
Je richt je op de historische en filologische analyse van tekstuele bronnen die gaan over contacten tussen deze religieuze tradities. Dat doe je vanuit verschillende invalshoeken: archeologie, codicologie, paleografie, epigrafie, tekstanalyse en interpretatie.
Deze track is uniek vanwege zowel de interdisciplinaire studie van klassieke joodse, christelijke en islamitische tradities, als de mogelijkheid om dit te combineren met een moderne specialisatie (zie programma).Het programma bestaat uit een hoofdmodule over 'The Construction of Religious Identities in Europe: Religious Diversity in the Greco-Roman World '(10 ECTS), Onderzoeksmethoden (5 ECTS), 3 keuzevakken (elk 5 ECTS), een scriptie (20 ECTS) en een stage (10 ECTS). Als je de track in deeltijd wil volgen, neem dan contact op met de studieadviseur.
Als je je wilt specialiseren in religieus pluralisme in de moderne wereld, kun je keuzevakken volgen uit de track Religion, Conflict and Globalization. Voor informatie over deze keuzevakken, zie https://ocasys.rug.nl/current/catalog/programme/THMRPAM.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Kernvak: The Construction of Religious Identities in Europe: Religious Diversity in the Greco-Roman World (10 EC) You will explore the root belonging-categories of ethnos and polis by studying primary sources from the classical period through the conquests of Alexander and the Romans. | ||||
Keuzevak: Texts of Terror (5 EC, facultatief) Does monotheism necessarily have violent consequences? You will investigate this question by studying selected texts from Judaism, Christianity, Islam and the contexts in which violence, power, and politics have exploited them. | ||||
Kernvak: New Historical Methods for the Study of Christian Pluralism (5 EC) You will follow the development of idealist, romantic, positivist, and other approaches to study. You will also interpret history and gain critical self-awareness about the methods we use in our research. | ||||
Keuzevak: Apocalypse and Politics (5 EC, facultatief) This course examines the profound impact of apocalyptic views on contemporary politics. Topics covered include the concept of apocalypse and messianism in both Islam and Christianity, their influence throughout history, on the rise of both populism and neo-conservatism, its impact on contemporary geopolitics, and its ramifications in the Middle East. | ||||
Keuzevak: Interreligious Debates and Otherness in Iberian Societies (5 EC, facultatief) Key topics of discussion during this course are: the distance between religion and culture, the nature of the relationships between the dominant and subordinate groups, and the relationships between religious minorities in pre-modern and early-modern Iberian societies. | ||||
Afstudeerscriptie + scriptie seminar (20 EC) During the seminar meetings, you will discuss and practice specific aspects of the writing, planning and researching process involved in producing a thesis on a master level. Through peer-review, you will benefit from regular feedback. Methodologies to be discussed and practised include interviewing, observation, discourse analysis and statistical analysis. | ||||
Stage (10 EC) Instead of an internship, you have the option to do a research project. |
Gemiddeld 40 uur college en zelfstudie per week
1 ECTS staat voor 28 uur. Een jaar bedraagt 60 ECTS aan studiepunten. Je hebt gemiddeld 6 contacturen per week, de rest is zelfstudie.
Je kunt deze track ook volgen binnen het tweejarige Research Masterprogramma van Theologie en Religiewetenschappen. Zie: https://www.rug.nl/masters/theology-religious-studies-research/
Deze track is ook onderdeel van het Double Degree Master Programma Religion and Pluralism van de RUG met de Universiteit van Córdoba. Zie: https://www.rug.nl/ggw/education/exchange-programme/partner-universities
Programma-opties |
---|
Double Degree Programme Religion and Pluralism (track) Als je religieuze diversiteit vanaf de oudheid tot nu wilt bestuderen, kun je overwegen om ons Double Degree Programma Religion and Pluralism met de Universiteit van Córdoba te volgen. Het omvat twee programma's: Religion and Pluralism, Ancient and Modern (RUG) en Religious Pluralism: Jews, Greeks, and Arabs from the Post-Classical Era to the Early Modern Period (Universiteit van Córdoba, Spanje). De duur van het totale programma is 18 maanden met een omvang van 90 ECTS. |
Wij hebben diverse uitwisselingscontracten met universiteiten binnen en buiten Europa, zodat studenten een deel van hun programma aan een buitenlandse universiteit kunnen volgen. Een andere optie is een stage of een deel van het onderzoekswerk in het buitenland doen. Voor een overzicht van onze uitwisselingspartners, zie https://www.rug.nl/ggw/education/exchange-programme/partner-universities
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Liberal Arts and Sciences | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Geschiedenis | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Griekse en Latijnse taal en cultuur | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Midden-Oostenstudies | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Religiewetenschappen | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. |
Theologie | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. |
Filosofie | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Archeologie | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Arabische Taal en Cultuur | Universiteit van Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Geschiedenis | Universiteit van Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Griekse en Latijnse Taal en Cultuur | Universiteit van Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Arabische Taal en Cultuur | Universiteit van Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Religiewetenschappen | Universiteit van Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. |
Politicologie | Universiteit van Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Archeologie | Universiteit van Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Geschiedenis | Vrije Universiteit Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Archeologie | Vrije Universiteit Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Griekse en Latijnse Taal en Cultuur | Vrije Universiteit Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Oudheidkunde | Vrije Universiteit Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Theology and Religious Studies | Vrije Universiteit Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. |
Filosofie | Vrije Universiteit Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Philosophy, Politics and Economics | Vrije Universiteit Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Politicologie | Vrije Universiteit Amsterdam |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Algemene Cultuurwetenschappen | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Interdisciplinaire sociale wetenschap | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Cultuurwetenschappen | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Europese Talen en Culturen | Alle WO instellingen |
Drempelloze toelating Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Europese Studies | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Liberal Arts and Sciences | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Sociologie | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Archeologie | Universiteit Leiden |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Geschiedenis | Universiteit Leiden |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Griekse en Latijnse Taal en Cultuur | Universiteit Leiden |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Midden-Oostenstudies | Universiteit Leiden |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Oude Nabije Oosten-studies | Universiteit Leiden |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Religiewetenschappen | Universiteit Leiden |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. |
Filosofie | Universiteit Leiden |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Liberal Arts and Sciences: Global Challenges | Universiteit Leiden |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Politicologie | Universiteit Leiden |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Cultuurwetenschappen | Maastricht University |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Opleidingstitel niet gevonden | Maastricht University |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De kennis uit de leeslijst wordt voorondersteld bij aanvang van de opleiding. |
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Bachelor Theologie, Religiewetenschappen, Letteren, Wijsbegeerte of Sociale Wetenschappen (bv. Antropologie, Psychologie, Sociologie). Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De concepten en theoretische discussies in deze literatuur worden als kennis voorondersteld bij de vakken. Studenten met andere Bacheloropleidingen kunnen toegang krijgen via een premasterprogramma. |
cijferlijst |
Een overzicht van de vakken uit de gevolgde Bacheloropleiding met een toelichting op deze vakken. |
taaltoets cijfer |
Studenten zonder Nederlands VWO diploma, uitgezonderd Engelse native speakers, moeten via een taaltoets bewijzen dat zij de Engelse taal voldoende machtig zijn. Minimale eisen: IELTS: 6.5 (minimaal 6.0 op elk onderdeel) of TOEFL 90 internet (18 voor lezen en luisteren, 20 voor spreken en 21 voor schrijven). |
overige toelatingseisen |
Studenten zonder een vooropleiding in de Geesteswetenschappen/Letteren of Maatschappij- en Gedragswetenschappen kunnen onder bepaalde voorwaarden toch direct toegelaten worden tot de master. |
Studenten met een Nederlands bachelor diploma sturen na aanmelding in Studielink alle benodigde documentatie naar studentoffice.rcs rug.nl.
Nederlandse studenten met een buitenlands bachelordiploma, sturen na aanmelding in Studielink hun documentatie in via het Progress Portal. Hierover ontvang je instructies nadat jij je hebt aangemeld in Studielink.
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Bachelor's degree in Theology, Religious Studies, Arts, Philosophy or Social Science (e.g. Anthropology, Psychology, Sociology). Depending on your former study and courses a reading package will be provided. We assume that you are aware of the concepts and theoretical discussions outlined in this literature. Students with another bachelor's degree can be permitted via a pre-master's programme. |
cijferlijst |
An overview of the courses from the bachelor's programme followed with an explanation of these courses. |
taaltoets cijfer |
An English language test for Dutch students is only required if you do not have a VWO-diploma. IELTS: 6.5 (6.0 on each part); TOEFL: 90 internet (18 on Reading and Listening, 20 on Speaking and 21 on Writing). Exemption granted if:
If English was the medium of instruction during your previous education, but you do not meet any of the above mentioned requirements, you are still required to provide proof of your English language proficiency. |
overige toelatingseisen |
Students who do not have a bachelor's degree in Arts/Humanities or Behavioural and Social Sciences may be exempted from the requirement to complete the pre-master programme under certain conditions. |
Examen | Minimum score |
---|---|
IELTS gemiddelde score | 6.5 |
IELTS luistervaardigheid | 6 |
IELTS leesvaardigheid | 6 |
IELTS schrijfvaardigheid | 6 |
TOEFL internetversie | 90 |
International students and Dutch students with non-Dutch qualifications are not automatically admitted to a Master's degree programme at the University of Groningen. The full registration procedure will take longer than for Dutch students with regular Dutch qualifications and consists of three steps: application, admission and registration.
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
Nationaliteit | Jaar | Kosten | Vorm |
---|---|---|---|
EU/EER | 2024-2025 | € 2530 | voltijd |
niet EU/EER | 2024-2025 | € 18700 | voltijd |
Als je al een masterdiploma hebt behaald na 1 september 1991, moet je het hogere instellingscollegegeld II betalen.
Praktische informatie voor:
Als je als docent Godsdienst & Levenbeschouwing met een eerstegraads lesbevoegdheid wil gaan werken, kun je na je afstuderen doorstromen naar de postmaster Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs (LVHO) van de RUG. Om direct toegelaten te kunnen worden, heb je naast je master ook een bacheloropleiding in Theologie of Religiewetenschappen nodig.
Als afgestudeerde kun je aan de slag in advies- en beleidsfuncties met betrekking tot interreligieuze vraagstukken en de multiculturele samenleving. Je kunt voor culturele organisaties en bedrijven in de publieke sector werken. Daarnaast kun je in de media gaan werken. Of als docent op het gebied van religie of filosofie. Als je een academische carrière wilt, kun je deze track ook volgen als specialisatie binnen het Research Masterprogramma.
Kijk voor voorbeelden waar onze masteralumni terecht zijn gekomen op ons alumni-overzicht.
Je kunt goed gefundeerd advies geven rond interreligieuze kwesties en de multiculturele samenleving. Je kunt deze expertise gebruiken in adviesfuncties voor culturele organisaties, in bedrijven of in de publieke sector. Je kennis maakt je geschikt voor beleidsfuncties op dit vakgebied
Het huidige debat verwijst vaak naar percepties van de historische werkelijkheid. Door jouw kennis over de formatieve fasen van Jodendom, Christendom en Islam ben je in staat om kritische vragen te stellen over hedendaagse claims rond deze religieuze tradities. Je kunt je kennis en kunde inzetten als redacteur voor een uitgeverij, omroep, dagblad of nieuws- en actualiteitenmagazine. Je kunt ook als freelancer aan de slag.
Als je dit Masterprogramma hebt afgerond, heb je genoeg kennis van het onderwerp om aan een middelbare school les te geven in Godsdienst en Levensbeschouwing. Je kunt ook terecht in functies in het hoger beroepsonderwijs, bijvoorbeeld als docent Theologie aan een hogeschool. Om een eerstegraadslesbevoegdheid te halen kun je na het afronden van je master de postmaster LVHO doen.
Als je kiest voor de variant Ancient, dan kun je profiteren van de deskundigheid van de onderzoekers binnen de vakgroep Jodendom, Christendom en Islam in hun formatieve fase van de Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij.
De vakgroep is een belangrijk Europees centrum voor de studie van de oorsprong en culturele context van de drie monotheistische religieuze tradities, en is uniek in zijn gecombineerde focus op de multi- en interdisciplinaire analyse van de teksten en artefacten van deze tradities. Traditionele disciplines zoals geschiedenis, archeologie, filologie, literaire analyse en interpretatie, codicologie, paleografie en epigrafie worden gecombineerd met baanbrekende ontwikkelingen op gebieden zoals kunstmatige intelligentie en forensisch onderzoek met het oog op het ontrafelen van de mysteries van de oude religies van het Middellandse Zeegebied en het Nabije Oosten.
Naast de studie van de fundamentele teksten van de joodse en christelijke bijbels en de koran, legt de vakgroep een sterke nadruk op de alternatieve tradities die niet zijn opgenomen in de officiële joodse, christelijke en islamitische geschriften, maar zijn vastgelegd in de beroemde Dode-Zeerollen, joodse en christelijke apocriefen, de Nag Hammadi-collectie, pre- en vroege islamitische inscripties en koranmanuscripten.
De docenten van de variant Modern, maken deel uit van de vakgroep Vergelijkend Onderzoek van Religie. Deze vakgroep combineert historische, culturele en sociaalwetenschappelijke perspectieven op religie als menselijk fenomeen en bestudeert religie in al haar wereldwijde verschijningsvormen. Hier vind je onze antropologen, psychologen en sociologen. Het onderzoek varieert van religie in gevangenissen, voedselrituelen in India, religie en seksuele gezondheid, geestelijke verzorging bij rampen, tot pelgrimages naar Mekka en andere bedevaartsoorden.
Dit Masterprogramma is verbonden met het onderzoek van:
Interessant om te onderzoeken hoe religie betrokken is bij identiteitsvorming.
Ik heb om twee redenen gekozen voor dit programma: het historische en sociale perspectief dat het programma biedt (waar andere universiteiten een meer theologisch perspectief bieden), en de mogelijkheid om de drie monotheïstische religies te bestuderen (waar andere universiteiten focussen op christendom en islam). Daarnaast geniet ik van de vakken waarbij we de teksten moeten bestuderen.
Mijn masterscriptie gaat over de splitsing tussen de Joden en Samaritanen. Beide religieuze gemeenschappen delen verscheidene geloven, teksten, gebruiken, herkomst, en toch zijn ze niet hetzelfde. Dit onderwerp heb ik gekozen aangezien ik het interessant vind om te onderzoeken hoe religie betrokken is bij identiteitsvorming. Voor mijn stage ga ik werken bij een historisch onderzoeksinstituut dat zich richt op het ontwerp van musea en tentoonstellingen. Op dit moment zijn ze bezig met een tentoonstelling bij het Joods Museum in Groningen waar ik zal helpen met onderzoek. Het zal een vergelijkende studie zijn van verscheidene Joodse musea die gevestigd zijn in synagoges en hoe het religieuze aspect van het gebouw de culturele activiteiten zou kunnen beïnvloeden.
Mijn bachelor in geschiedenis heb ik afgerond aan de Universidad Autonoma Metropolitana in Mexico stad. Naast de culturele schok en de duidelijke verschillen in het weer, is leven in Groningen een geweldige ervaring. De internationale omgeving in zo’n kleine stad en het bruisende studentenleven maken studeren in Groningen een fantastische ervaring.
Nadat ik mijn diploma gehaald heb, zou ik graag onderzoek doen en onderwijs geven aan een universiteit. Het veld van religiewetenschappen in Mexico is verre van ontwikkeld en dit wil ik helpen veranderen. Bovendien, als een voormalig medewerker aan een onderzoeks- en documentatiecentrum van de Joodse gemeenschap, die ook culturele evenementen organiseert, wil ik graag meewerken aan het creëren van vakken en activiteiten voor de promotie van een interreligieuze samenleving.
Ik wilde de sociale aspecten van religie bestuderen.
Tijdens mijn studie Antropologie aan de universiteit van Lissabon (ISCSP) was ik al met het begrip pluralisme in aanraking gekomen. Ik wist al dat ik de sociale aspecten van religie wilde bestuderen. Ik zocht een Mastertraject waarin pluralisme historisch wordt onderzocht en gekoppeld aan hedendaagse kwesties. Daarom heb ik voor de Modern variant van deze masteropleiding gekozen.
Ik heb in het bijzonder genoten van de combinatie van historische en hedendaagse debatten. Binnen een jaar wordt er heel veel stof behandeld en momenteel werk ik aan mijn scriptie voordat ik aan mijn masterstage begin.
Nederland blijkt een hele goede plek te zijn om religie en pluralisme te bestuderen. Mijn scriptieonderzoek gaat over jonge vrouwen bij het Groningen Feminist Network. De academische onderzoeksvaardigheden die ik bij de RUG aangereikt heb gekregen komen daarbij goed van pas. Tijdens de opleiding wordt gekeken naar zowel gender als seksualiteit, twee onderwerpen die aansluiten bij de hedendaagse debatten en bij mijn scriptie. De kleine klassen en de kwaliteit van de docenten hebben ook op een hele positieve manier aan mijn ervaring bijgedragen.
Hiervoor was ik nog nooit in Groningen geweest, maar ik was blij verrast door de jonge geest van de stad. Het heeft de perfecte combinatie van een kleine stad waar alles lopend of fietsend bereikbaar is en tegelijkertijd is er van alles te ontdekken en te beleven. Mijn ervaringen hier zijn erg positief; academisch ben ik uitgedaagd en ik leerde mensen kennen van over de hele wereld. In de toekomst hoop ik in het onderwijs te werken, en daar bereid de masteropleiding mij goed op voor.
Uniek perspectief op historisch-politieke kwesties en sociale ongelijkheid.
Ik koos voor deze Master omdat ik het als een logisch vervolg zag van mijn Bachelor Theologie aan deze faculteit, en van Filosofie van een specifieke discipline (Theologie) aan de Faculteit Wijsbegeerte. Ik was vooral blij met de deels historische en deels filosofische benadering van wezenlijke concepten zoals 'religie'.
Elk vak heeft een specifieke focus (historisch, conceptueel, thematisch). Je bent vrij in het kiezen van je onderwerpen voor je essays, en die kans greep ik met beide handen aan. Ik heb erg genoten van het schrijven van essays over allerlei verschillende onderwerpen. Het is heel goed voor het ontwikkelen van je organisatievaardigheden en discipline. Als je weet dat plannen niet je sterkste punt is, aarzel dan niet om dat gewoon te zeggen. Een beetje hulp van anderen is superhandig!
Ik vind het fascinerend om meerdere benaderingen en vakgebieden te combineren in mijn masterscriptie. Daarom combineerde ik de vroege islam met mijn interesse in filosofie en hermeneutiek en eindigde ik met de negentiende-eeuwse Arabische geleerde Al-Kindi. Hij introduceerde aristotelische concepten in de islamitische ideologie.
Het masterprogramma helpt je een kritische houding en analytische vaardigheden te ontwikkelen. Dit geeft je een uniek perspectief als het gaat om historisch-politieke kwesties en sociale ongelijkheid. Als ik dit kan combineren met mijn stageplek (een televisiebedrijf) vind ik hopelijk snel een baan waarin ik documentaires kan maken. Maar ik heb ook ambities in de politiek, journalistiek en het onderwijs.
Als je geen bacheloropleiding hebt op het gebied van de Geesteswetenschappen/Letteren of Maatschappij- en Gedragswetenschappen, zul je eerst een premasterprogramma moeten volgen van 60 ECTS. Er zijn verplichte vakken en keuzevakken waar je uit kunt kiezen. Hieronder staat het gehele premasterprogramma.
1e semester (30 ECTS)
Mocht je al wel een minor of bijvakken hebben gevolgd op het gebied van theologie of religiewetenschappen, neem dan contact op met onze studieadviseurs om te zien of een aangepast / verkort premasterprogramma mogelijk is.
Voor de premaster betaal je geen collegegeld, maar een vergoeding op basis van het aantal te behalen ECTS per jaar.
Als je geïnteresseerd bent in een masteropleiding op het gebied van religie, kijk dan ook bij onze andere opleidingen:
Jij bent van mening dat de oorsprong van zaken, speciaal die van de monotheïstische religies, er nog steeds toe doet als je die zaken en hun plaats in de wereld wilt begrijpen. Je vermoedt dat historisch-contextuele studie inzichten op kan leveren die je niet zomaar in traditionele narratieven en claims vindt. Je bent nieuwsgierig naar menselijke ervaringen die buiten jouw eigen tijd en plek liggen, in heel andere werelden – maar die nog steeds consequenties hebben voor onze tijd.
Van Masterstudenten wordt een grote mate van onafhankelijkheid verwacht. Je kunt, indien nodig, gebruik maken van diverse vormen van studiesupervisie en -ondersteuning. Zo kun je contact opnemen met een mentor of met je studieadviseur. Tijdens het schrijven van je scriptie krijg je persoonlijke supervisie van een van de docenten.
Studenten die hun Bachelor aan een andere faculteit of universiteit hebben gedaan evenals internationale studenten krijgen direct een mentor toegewezen om je wegwijs te maken op de faculteit. Je kunt ook naar de studieadviseur gaan als je je zorgen maakt of je het wel redt of als je om wat voor reden studievertraging dreigt op te lopen. Tijdens het schrijven van je scriptie krijg je intensieve begeleiding. Het Masterprogramma omvat een scriptieseminar, waarin je leert hoe je een scriptie moet schrijven en waarbij de voortgang van het proces nauwlettend wordt gevolgd. Je krijgt ook structurele supervisie van de docent die specialist is in het vakgebied van je scriptie.