Ben jij klaar voor de vele uitdagingen van dé studie over gedrag, bewustzijn, en het brein? Dan is deze studie iets voor jou, want elke vorm van menselijke activiteit is doordrongen van psychologie.
In veel verschillende gebieden zoals zorg, opvoeding, werk, sport, milieu, verkeer, gezondheid, media en andere, houden psychologen zich bezig met menselijk gedrag en ontwikkeling. In klinische beroepen bijvoorbeeld, richt je je op het behandelen van mensen met emotionele of gedrags- stoornissen of op patiënten met neurologische aandoeningen. Ontwikkelingsvragen spelen ook een belangrijke rol in klinisch werk omdat de oorzaken van onaangepast gedrag vaak in de vroege jeugd liggen.
In onze bachelor
Doe je liever de Engelstalige variant? Kijk dan op BSc Psychology.
Je krijgt introducties in:
In kleine groepen volg je vaardighedenonderwijs, begeleid door een docentmentor. Dit richt zich op:
Periodes | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1 | 2 | 3 | 4 |
Overzicht van de psychologie | ||||
Overzicht van de psychologie | ||||
Statistiek I A | ||||
Academische vaardigheden | ||||
Introductie in onderzoeksmethoden | ||||
Geschiedenis van de psychologie | ||||
Statistiek I B | ||||
Ontwikkelingspsychologie (1 EC) | ||||
Sociale en cross-culturele psychologie (1 EC) | ||||
Gespreks- en groepsvaardigheden | ||||
Biopsychologie | ||||
Persoonlijkheid en individuele verschillen |
De colleges zijn ingedeeld op basis van diverse werkvelden van psychologen:
Statistiek, testtheorie en onderzoeksmethodologie worden als college en in practicumvorm gegeven. In kleine groepen leer je hoe je een eenvoudig onderzoek kunt opzetten, beschrijven, analyseren en presenteren. In de practica over professionele vaardigheden komen tests en diagnostiek aan de orde.
Periodes | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1 | 2 | 3 | 4 |
Cognitieve psychologie (facultatief) | ||||
Introductie in de Klinische Neuropsychologie (facultatief) | ||||
Testtheorie en testgebruik | ||||
Gespreks- en diagnostische vaardigheden | ||||
Statistiek II | ||||
Arbeids-, Organisatie- en Personeelspsychologie | ||||
Klinische psychologie | ||||
Onderzoeksmethoden: theorie en ethiek | ||||
Sociale omgeving en gedrag | ||||
Onderzoeksmethoden: practicum | ||||
Psychologische werkvelden | ||||
Statistiek III | ||||
Wetenschapstheorie |
De eerste twee studiejaren zijn voor iedereen hetzelfde en zijn breed georiënteerd. Je kunt nu je vakkenpakket zo samenstellen dat je je optimaal voorbereidt op specialisaties van onze masteropleidingen. Er is een ruime keuze aan andere vakken binnen of buiten de opleiding, ook aan buitenlandse universiteiten.
Een belangrijk deel van het derde jaar vormt de bachelorthese. Dit is een wetenschappelijk verslag over een eigen onderzoek begeleid door een docent. De inhoudelijke kennis die je tijdens de opleiding hebt opgedaan, komt hier samen met de statistische, diagnostische en methodologische vaardigheden.
Periodes | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1 | 2 | 3 | 4 |
Cognitieve psychologie | ||||
Controversies in Psychology | ||||
Deception in clinical settings | ||||
Experimental skills | ||||
Group dynamics | ||||
Introductie in de Klinische Neuropsychologie | ||||
Pers. documenten en de constructie v.d. levensloop | ||||
Psychopatholog symp. classif. and diagn. | ||||
Sport and performance psychology | ||||
The social psychology of communication | ||||
Traffic Psychology and Sustained Mobility | ||||
Well-being at work | ||||
Onderwijsvaardigheden | ||||
Bachelorthese | ||||
Literatuurtentamen | ||||
Onafhankelijk Maatschappelijk stageproject | ||||
Teaching and Mentoring in Psychology | ||||
Consumer and economic psychology | ||||
Gerontology | ||||
Human error | ||||
Interventions in individual development | ||||
Introduction to cognitive behavioural therapies | ||||
Learning: Theory and practice | ||||
Mass psychology | ||||
Perception | ||||
Philosophy of Psychology | ||||
Social influence | ||||
Statistical solutions to research problems in psychology | ||||
Understanding Psychopathology | ||||
Clinical Neuropsychology | ||||
Cognition and Attention | ||||
Cognitive behavioural processes across disorders: A transdiagnostic approach | ||||
Conflict management | ||||
Diagnostiek in de ontwikkelingspsychologische praktijk | ||||
Forensische psychologie | ||||
Intergroup relations | ||||
Organisational change | ||||
Overzicht van psychotherapie | ||||
Programming for psychologists | ||||
School Neuropsychology: Mind, Brain & Education | ||||
Social cognition and affect | ||||
Theorieën over ontwikkelingsgebieden | ||||
Groepsdynamische vaardigheden | ||||
Cognitive neuroscience | ||||
Developmental Neuropsychology | ||||
Diagnostiek in de klinische psychologie | ||||
Interpersonal relations | ||||
Ontwikkeling, opvoeding en onderwijs | ||||
Personnel Psychology | ||||
Seksuologie |
Programma-opties |
---|
Honours College Rijksuniversiteit Groningen (honoursprogramma) Het Honours College geeft talentvolle en gemotiveerde studenten de kans meer uit zichzelf te halen, door een programma te bieden dat naast de reguliere bachelor- of masteropleiding gevolgd wordt. Het uitgangspunt van deze Honoursprogramma's is de ontwikkeling van talent en eigen initiatief. In het Bachelor Honoursprogramma staat hierbij de verdieping en verbreding centraal, terwijl het Master Honoursprogramma is gericht op het ontwikkelen van leiderschap. In beide Honoursprogramma's ligt de nadruk op een interdisciplinaire benadering van wetenschappelijke en maatschappelijke vraagstukken. |
Excellentieprogramma (honoursprogramma) Excellentieprogramma |
De opleiding biedt de mogelijkheid om een minor aan een buitenlandse universiteit te volgen.
Er zijn aanvullende voorwaarden voor studenten met een hbo-propedeuse. Kijk op https://www.rug.nl/gmw/education/voorwaarde-hbo-propedeuse
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
minimum kennis |
Je bent met alle VWO-profielen toelaatbaar, maar omdat naast Engels, wiskunde en biologie een belangrijke rol tijdens de studie spelen, worden deze vakken sterk aanbevolen. |
taaltoets cijfer |
Buitenlandse studenten die zich willen inschrijven voor een Nederlandstalige studie moeten voor begin van de studie aantonen dat ze het Nederlands voldoende beheersen. Concreet betekent dit dat ze het staatsexamen Nederlands als tweede taal, niveau II (NT2-II) met succes moeten hebben afgerond. Voor studenten die het Nederlands nog onvoldoende beheersen, biedt het talencentrum van de RUG een brede selectie van cursussen aan. |
vooropleiding |
Bezit je geen van bovengenoemde diploma's waarmee je toelaatbaar bent? Wanneer je niet in het bezit bent van een hbo-propedeuse of een vwo-diploma (of deze dateert van voor 1998), en je 21 jaar of ouder bent dan kun je proberen om te worden toegelaten tot de bacheloropleiding psychologie via het Colloquium Doctum. Voor meer informatie zie: http:www.rug.nl/gmw/education/colloquium-doctum. |
schriftelijk verzoek | Geen verdere informatie |
overige toelatingseisen |
Deze bacheloropleiding hanteert een selectieprocedure. Dat houdt in dat de opleiding zelf de kandidaten selecteert die toegelaten worden. We kiezen voor deze werkwijze omdat we graag de meest geschikte studenten willen toelaten tot onze opleiding. Laat je door deze procedure niet ontmoedigen, er zijn 600 plaatsen! Meer informatie volgt op https://rug.nl/psychologyselection |
Deze opleiding heeft een numerus fixus van maximaal 600 instromers per jaar.
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 15 januari 2020 | 01 september 2020 |
EU/EEA studenten | 15 januari 2020 | 01 september 2020 |
non-EU/EEA studenten | 15 januari 2020 | 01 september 2020 |
Nationaliteit | Jaar | Kosten | Vorm |
---|---|---|---|
EU/EER | 2019-2020 | € 2083 | voltijd |
EU/EER | 2020-2021 | € 2143 | voltijd |
Gehalveerd wettelijk collegegeld voor eerstejaars:
Praktische informatie voor:
Psychologen komen terecht in banen waar grondige kennis van de menselijke mogelijkheden en beperkingen belangrijk is. Je kunt een baan vinden in de geestelijke gezondheidszorg. Hierbij moet je denken aan hulpverlening of therapie. Psychologen komen ook terecht in het bedrijfsleven of bij organisaties. Ze worden bijvoorbeeld ingezet bij de werving van nieuw personeel, bij coaching of trainingen. Ten slotte is het mogelijk om bij onderzoeksinstituten aan de slag te gaan of universiteiten.
Veel docenten zullen onderzoek doen binnen het Heymans Instituut voor Psychologisch Onderzoek. De veelzijdigheid van het onderzoek -van fundamenteel tot zeer toegepast - komt tot uiting in 9 expertise velden van het instituut.
Om je te helpen je te oriënteren in psychologisch onderzoek
worden op deze site periodiek steeds drie onderzoekers uit
verschillende deelgebieden van de psychologie naar voren gehaald.
Interessante plekken om eens rond te kijken en ideeën op te
doen voor een onderwerp voor een masterthese.
Projecten van
prof.dr. M.M. (Monicque) Lorist
Projecten van
prof.dr. T.T. (Tom) Postmes
Projecten
van dr. B.D. (Brian) Ostafin
Op het blog van de afdeling Psychologie delen onderzoekers, docenten en studenten hun kennis en ervaringen. Hier kun je een goed beeld krijgen van waar het in de expertise velden over gaat aan de hand van actuele onderwerpen.
Mindwise blogs geschreven vanuit de expertise
velden:
Experimental
Psychology
|
Organizational
Psychology
|
Environmental
Psychology
|
Social
Psychology
|
Clinical
Psychology and Experimental Psychopathology
|
Theory
and History of Psychology
|
Developmental
Psychology
|
Psychometrics
and Statistics
|
Clinical
Neuropsychology
Wil je meer weten over de opleiding Psychologie, neem dan contact op:
Lees verderGroningen is the smallest place I've ever lived in, but it's got everything
After I finished high school in South Africa I wanted to return
to Europe. I'm half South-African and half English, and grew up in
both countries. I looked around to see where I could study in
English and found the psychology Bachelor's programme in Groningen.
Psychology seemed like a good basis for all sorts of things, and I
knew that even if I didn't end up working in the field of
psychology, it would be a good background for something else. Now
I'm in the final year of the Bachelor's programme.
Groningen is probably the smallest place I've ever lived in, but
it's got everything. There are so many things to do, there is so
much culture and sport. It really is a big little city, every night
of the week there is something going on. And it's great that you
can get around so easily, by bike or on foot.
In the programme you learn how to think critically, how to decipher
scientific articles and how to disseminate scientific information.
The way I think about things and the way I take in news has changed
as a result.
One thing I'm really impressed with here is the level of English. I
have lecturers who are able to teach me really complex things and I
understand them perfectly even though they are from all over the
world.
After I finish I'm going to take some time off and think about what
I want to do, also because I want to pursue more creative,
theatrical things. But I think psychology will be useful for
everything I do. You learn how people think, how to interact with
them, why people act the way they do, and you learn to interpret
their behaviour. All that has been valuable.
To anyone who is thinking about studying overseas: just do it. It's
a big, scary risk but it is so worth it. There are many
international students, so you're just going to meet people and
experience a whole new way of life which is very exciting. One tip:
Facebook is invaluable: from bicycles to housing, from clothes to
furniture, for everything, really.
Lees verderMijn advies is om vooral langs te gaan bij de RUG om sfeer te proeven. Ik voelde me namelijk tijdens de open dagen direct vertrouwd met de universiteit.
Mijn naam is Maaike Mulder. Ik ben 22 jaar oud en ik zit nu in het derde jaar van de Bachelor Psychologie. Ik kom zelf uit Groningen, dus de keuze om ook hier te gaan studeren, was voor mij snel gemaakt.
Ik merkte direct veel verschil tussen het studeren aan de RUG en tussen het middelbare schoolleven. Vergeleken met de middelbare school heb ik bij Psychologie relatief weinig contacturen per week, de rest is thuisstudie. Dit was wel even wennen, maar de vrijheid die je krijgt om je tijd zelf in te delen vond ik fijn. Verder heb ik ervaren dat de RUG je als gloednieuwe student goed informeert over wat er allemaal van je verwacht wordt binnen je studie, maar ook wat er allemaal te doen is buiten je studie. Hiermee bedoel ik onder andere de introductie van de studievereniging, commissies en studenten(sport)verengingen.
De Bachelor Psychologie vind ik goed georganiseerd en opgebouwd. In het eerste jaar krijg je vakken in vrijwel elke richting uit de psychologie. Vervolgens volg je in je tweede jaar nog een aantal theorievakken en leer je vooral veel over het doen van onderzoek en gespreksvoering. Je derde jaar mag je volledig zelf invullen qua vakken, zodat je meer kunt leren over de onderwerpen die jij leuk vindt of kan je juist verdieping geven aan nieuwe en meer onbekende onderwerpen. Binnen dit jaar heb ik bijvoorbeeld de minor Neurowetenschappen aan de Faculteit Science and Engineering gedaan.
Mijn advies is om vooral langs te gaan bij de RUG om sfeer te proeven. Ik voelde me namelijk tijdens de open dagen direct vertrouwd met de universiteit.
Lees verderThere are so many things waiting to be discovered and so many questions to be answered. A truly fascinating field to study!
My name is Anthony Pinakoulakis, I am 21 years old and I come from Crete, a wonderful island located in Southern Greece. Moreover, I am a second year Psychology student at the University of Groningen.
Why did you choose the University of Groningen?
Groningen is an ideal student city, as it offers everything that an
international student can ask for. It has a large student
population; therefore, you can find all kinds of activities. At the
same time, however, the city is small and cosy enough to feel part
of it. Furthermore, the university has a great reputation,
especially in Psychology, where it consistently ranks within the
top 50 programmes in the world.
Why did you choose Psychology?
I am fascinated by the human mind, the brain and human behaviour.
In fact, we know so much, yet so little about these topics. Why do
we dream? How can we improve memory? What does it mean to be
self-actualized? There are so many questions that still have to be
answered. The field of Psychology is like a fertile crop that has
not yet been harvested. There are so many things waiting to be
discovered and so many questions to be answered. A truly
fascinating field to study!
What skills do you acquire as a student at the University of
Groningen?
Over the course of my studies at the University of Groningen, an
essential skill that I have developed is time management. Because
the Dutch system focuses less on lectures and more on self-study,
students are responsible for creating their own study schedule and
sticking to it. In addition, my communication skills have also
improved. The university’s culture has played an important
role in that, through exposing me to an environment that includes
people from a variety of different cultures and backgrounds. Being
able to meet with other people and socialize will definitely be a
useful skill in the future.
What are your plans after graduation?
Forensic Psychology is my favourite field within the discipline;
therefore, I would like to study it on a Master’s level.
Furthermore, I want to gain some experience through internships and
volunteer work. My long term goal is to join an international law
enforcement agency like Interpol and work on the departments of
crimes against children or counter-terrorism.
My advice to those considering studying in
Groningen.
To summarize, Groningen is an excellent place study. As a city, it
is large enough to have many things going on and small enough to
feel part of it. It has approximately 60,000 students and an
excellent academic institution. If you choose to study here, you
will probably not regret it. Just make sure you bring along a warm
coat, as you will certainly need it!
Lees verderLaurent Krook - Docent Onderzoeksmethoden, Academische Vaardigheden en begeleider voor Bachelor theses
Ik geef les bij de onderwijseenheid. Dat houdt in dat je een selectie van de basisvakken van de bachelor psychologie, zowel de Engels- als de Nederlandstalige opleiding doceert.
Lees verderDon van Ravenzwaaij – Universitair docent Statistiek
Ik geef les binnen de Bachelor psychologie en de Research Master in Behavioural and Social Sciences. Ik geef onder andere de vakken Statistics en Statistical Solutions to Problems in Psychology. Deze vakken verzorg ik geheel Engelstalig.
Lees verderJoost Heutink - Universitair docent Klinische Neuropsychologie
Mijn naam is Joost Heutink en ik ben universitair docent binnen de bachelor Psychologie en de master Klinische Neuropsychologie. Studenten kunnen mij in hun tweede jaar terugzien bij het vak Introductie in de klinische neuropsychologie. In de bachelor heeft neuropsychologie maar een kleine rol, maar het is een ontzettend interessant vakgebied! Ik wil studenten dan ook graag enthousiasmeren voor de gelijknamige master.
Binnen het vakgebied van de neuropsychologie onderzoeken we de relatie tussen hersenen en gedrag. Bij mensen met een aangeboren of op latere leeftijd opgelopen hersenaandoening kunnen er stoornissen zijn in onder andere perceptie, taal, geheugen, motoriek, aandacht, planning en gedrag. Deze stoornissen leren ons veel over hoe de hersenen werken. Met deze kennis kunnen we patiënten beter helpen om zo goed mogelijk met hun functiebeperking om te gaan en optimaal te participeren in de maatschappij. Dit is precies wat ik zo mooi vind aan mijn werk: de verwevenheid tussen wetenschappelijk onderzoek en de klinische beroepspraktijk, waarin de patiënt centraal staat.
Patiënten spelen ook binnen mijn colleges een belangrijke rol. Ik presenteer veel casussen en er komen ook mensen met een hersenaandoening tijdens hoorcolleges vertellen over de problemen die ze ervaren. De wetenschappelijke theorieën die ik in mijn vak behandel helpen studenten om de problemen van deze mensen te begrijpen. Tegelijkertijd helpen de patiënten ook om theorieën te toetsen en in een context te plaatsen. Studenten leren zo met een kritische blik naar theorieën te kijken, waarbij deze niet abstract blijven. Je ziet het direct terug in de praktijk!
Neuropsychologie is bovendien erg interessant omdat het constant in ontwikkeling is. Er worden namelijk steeds nieuwe dingen over de hersenen ontdekt. Door middel van onderzoek begrijpen we de hersenen steeds iets beter, wat we vervolgens ten goede aanwenden!
Onze webinars worden opgenomen zodat jij ze ook na uitzending kunt bekijken. Wel adviseren we om altijd het webinar van het actuele (academische) jaar te bekijken. Dan weet je zeker dat je ook van eventuele wijzigingen op de hoogte bent. Tijdens het live live webinar kun je rechtstreeks vragen stellen en krijg je de antwoorden op vragen van andere deelnemers mee. In de 'Open dagen en evenementenkalender' staat welke evenementen er gepland zijn en hoe je je kunt registreren.
Let op: je kunt geen vragen meer stellen tijdens het terugkijken van een webinar.
.
Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Je krijgt een positief studieadvies als je meer dan 45 ECTS hebt gehaald (op een totaal van 60 ECTS). Bij een negatief studieadvies (minder dan 45 ECTS) mag je helaas niet doorgaan met de opleiding en moet je wat anders gaan doen.
Om ervoor te zorgen dat je precies weet waar je staat, krijg je al in december een voorlopig studieadvies. Heb je vragen over het bindend studieadvies of over je studievoortgang, neem dan zo snel mogelijk contact op met je studieadviseur. NB: Sommige opleidingen maken gebruik van een tutorbegeleiding (check bij je eigen studieadviseur hoe het geregeld is).
Bij de opleiding Psychologie is veel aandacht voor studiebegeleiding. Er zijn binnen de opleiding Psychologie studieadviseurs voor zowel de Nederlandstalige als de Engelstalige opleiding. Aarzel niet om contact op te nemen of een afspraak te maken met een van de studieadviseurs. Zie https://www.rug.nl/gmw/psychology/education/study-and-supervision of kijk onder de Contact knop.
Studenten van wie de studievoortgang niet naar wens verloopt worden opgeroepen voor een gesprek.
In het hele eerste jaar van de opleiding maak je deel uit van eenzelfde groep. Je wordt begeleid door mentoren die in nauw contact staan met de studieadviseurs.
Daarnaast wordt er bij het eerstejaars vak 'Schrijven en presenteren' gewerkt aan begeleiding bij het leren studeren in een academische omgeving, bijvoorbeeld door het leren maken van studieplanning, oefenen met het maken van samenvattingen, mindmaps en andere studie-hulptechnieken. Wanneer er in het eerste jaar problemen met de studie lijken te ontstaan, word je doorverwezen naar een studieadviseur.
Verder kun je gecoacht worden door een masterstudent: er bestaat een coachwerkplaats waarin masterstudenten en pas afgestudeerde arbeids-, organisatie- en personeelspsychologen een korte opleiding tot coach volgen, waarna ze medestudenten uit de bacheloropleiding coachen.