Om het beste uit leerlingen te halen moet onderwijs steeds onder de loep van nieuwe inzichten gelegd worden. Dat vraagt om academische professionals die vernieuwingen tot een succes weten te maken.
Als onderwijsvernieuwer fungeer je als brug tussen onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. Onze mastertrack reikt de academische kennis, vaardigheden en attitudes aan die je in staat stellen om onderwijsproblemen te doorgronden en onderwijsinnovatie in goede banen te leiden.
Onderwijsinnovatie is complex. Om het geheel goed te doorzien, is reflecteren op doelen en processen van onderwijsverbetering op verschillende niveaus noodzakelijk. We onderscheiden drie niveaus:
Je verwerft geavanceerd begrip van de implementatie en evaluatie van onderwijsinnovaties en van de vereisten voor deze innovaties in de organisatie van scholen. Je leert onderscheiden wat wel en niet werkt en uitmaken onder welke omstandigheden hervormingen en interventies succesvol zijn.
Je kunt deze opleiding ook in voltijd volgen.
De track onderwijsinnovatie bestaat uit vier inhoudelijke vakken, een methodologie vak, een keuzevak, een stage en een masterthesis. De vier inhoudelijke vakken in het eerste jaar richten zich op de verschillende niveaus van onderwijsverbetering.
Onderwijsinnovatie en -verbetering staat als centraal vak voor
de gehele track, en richt zich op het reflecteren op de processen
en doelen van schoolverbetering en –innovatie op
verschillende niveaus van de onderwijsstructuur. In het vak
Onderwijsbeleid staan de inrichting van het onderwijsbestel,
theorieën over beleidsvoering en sturing in het onderwijs
centraal. Vanuit die basis ga je bij Onderwijsorganisatie en
–management in op de verschillende manieren om een school zo
effectief mogelijk te organiseren. Bij Professionalisering en
onderwijsbehoeften kijk je naar de docent in de klas, specifiek
naar de vaardigheden die de docent nodig heeft in een wereld van
inclusief onderwijs en een leven lang leren.
De stage en de masterthesis vormen het tweede jaar van het
deeltijdprogramma.
Tijdens de stage maak je kennis met het functioneren van een
onderwijsinstelling of organisatie werkzaam ten behoeve van het
onderwijsveld. Je neemt deel aan reguliere activiteiten en brengt
daarnaast een specifiek vraagstuk, dat binnen de betreffende
instelling of organisatie actueel is, in kaart en doet hiervan
verslag. De masterthese is een beredeneerd verslag van een afgerond
wetenschappelijk onderzoek in de vorm van een experiment, een
veldonderzoek, een secundaire analyse of een literatuuronderzoek.
In de masterthese toon je dat je een eigen wetenschappelijke
bijdrage kunt leveren.
Let op! De vakken die in het eerste jaar worden gegeven bij deze mastertrack, zijn gepland op maandag en woensdag. Er wordt verwacht dat studenten deze twee dagen beschikbaar zijn.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Keuzevak, bijvoorbeeld Student Diversity in the Inclusive Classroom (5 EC, facultatief) | ||||
*Methods and Techniques for Evaluation research (5 EC) | ||||
Onderwijsinnovatie en Onderwijsverbetering (5 EC) | ||||
Professionalisering en onderwijsbehoeften (5 EC) | ||||
Onderwijsorganisation and Management (5 EC) | ||||
Onderwijsbeleid (5 EC) |
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
*Masterthesis (20 EC) | ||||
*Stage (10 EC) |
Cursussen gemarkeerd met * worden in het Engels aangeboden, omdat ze ook onderdeel zijn van het Learning in Interaction programma. Colleges staan geroosterd op maandag en woensdag.
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Opleiding tot leraar Basisonderwijs | Alle HBO instellingen |
Via een pre-master Extra informatie:Je hebt een premaster nodig. Kijk op https://spo-groningen.nl/opleidingen/schakelprogrammas-premasters/ |
Opleiding tot Leraar van de eerste graad in Lichamelijke Opvoeding | Alle HBO instellingen |
Via een pre-master Extra informatie:Dit geldt ook voor alle andere tweedegraads hbo-lerarenopleidingen. Je hebt een premaster nodig. Kijk op https://spo-groningen.nl/opleidingen/schakelprogrammas-premasters/ |
Pedagogiek | Alle HBO instellingen |
Via een pre-master van maximaal Je hebt een premaster nodig. Kijk op https://spo-groningen.nl/opleidingen/schakelprogrammas-premasters/ |
Toegepaste Psychologie | Alle HBO instellingen |
Via een pre-master van maximaal Je hebt een premaster nodig. Kijk op https://spo-groningen.nl/opleidingen/schakelprogrammas-premasters/ |
Social Work | Alle HBO instellingen |
Via een pre-master Extra informatie:Hierbij hoort het uitstroomprofiel: Jeugd |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Academische opleiding leraar basisonderwijs | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:De toelatingscommissie beoordeelt of je met jouw diploma toelaatbaar bent. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Pedagogische Wetenschappen | Rijksuniversiteit Groningen | Drempelloze toelating |
Psychologie | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:De toelatingscommissie beoordeelt of je met jouw diploma toelaatbaar bent. |
Sociologie | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:De toelatingscommissie beoordeelt of je met jouw diploma toelaatbaar bent. |
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Bachelor Pedagogische Wetenschappen, voor andere vooropleidingen kijk onder 'Doorstroommogelijkheden' |
(motivatie-)brief |
Heb je geen bachelor Pedagogische Wetenschappen, maar een vooropleiding die onder 'Doorstroommogelijkheden' vermeld staat? Dien dan een toelatingsverzoek (met een kopie van diploma en vakkenlijst) in via https://www.rug.nl/gmw/pedagogical-and-educational-sciences/education/master/aanvraag-toelating-master-pedok |
overige toelatingseisen |
Neem contact op voor meer inlichtingen over:
|
RUG studenten Pedagogische Wetenschappen bachelor melden zich aan via studielink.
Alle andere studenten dienen een toelatingsverzoek in bij de toelatingscommissie.
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 juni 2025 | 01 september 2025 |
Nationaliteit | Jaar | Kosten | Vorm |
---|---|---|---|
EU/EER | 2024-2025 | € 1863 | deeltijd |
Praktische informatie voor:
Het overgrote deel van onze alumni werkt in het onderwijs, maar als onderwijsinnovator kun je op veel meer plekken aan de slag. Er is veel vraag naar onderwijsprofessionals met een masterdiploma. Dit betekent dat je relatief makkelijk kunt doorstromen in- en tussen onderwijsgerelateerde instanties.
Ons onderzoek wordt uitgevoerd binnen het Groningse Instituut voor Onderwijskundig Onderzoek (GION), waardoor er een goede aansluiting is tussen het onderzoek dat we doen en het onderwijs dat we geven. Dit betekent dat jouw onderzoeksproject (Masterthese) wordt begeleid door onderzoekers die actief zijn in het onderzoeksveld en dat je project nauw verbonden zal zijn met een groter onderzoeksinitiatief.
Voorbeelden van actueel onderzoek vind je op de GION-webpagina's.
prof. dr. Hanke Korpershoek: expertise
| projecten
| onderwijs
dr. Ralf Maslowksi: expertise | projecten | onderwijs
dr. Jolien Mouw: expertise
| projecten
| onderwijs
dr. Lieneke Ritzema: profiel | onderzoek
| onderwijs
Dit zijn een aantal voorbeelden van thesis onderwerpen die in de afgelopen jaren zijn gebruikt:
-
Leiderschapspraktijken van schoolleiders
-
Invloed van SES, geslacht, etniciteit en prestatiemotivatie op het
schooladvies.
- Voorspellende waarde van het schooladvies en de centrale
eindtoets
- Attitudes van niet-academische leerkrachten tegenover academische
leerkrachte
- Commitment van startende docenten
- Studiekeuze van vmbo-jongeren uit gezinnen met een
migratieachtergrond
- Mindset en feedback in het primair onderwijs
- Klassenmanagement bevorderen door Virtual Reality
- Meten van schooleffectiviteit in het basisonderwijs
- Burnoutsymptomen onder leerkrachten
- Zelfregulerende vaardigheden van groep 8 leerlingen
- Achterblijvende leerprestaties bij begrijpend lezen
- Stress en bevlogenheid van leerkrachten in het primair
onderwijs
Je krijgt een stukje verdieping, waardoor je steeds meer verbanden gaat zien.
Ik loop momenteel stage bij de lerarenopleiding van de RUG.
Ik vind het heel belangrijk om de onderwijswetenschap te koppelen aan de onderwijspraktijk.
Hoe meet je de kwaliteit van het onderwijs? Daarover discussiëren we met studenten
In het onderwijsveld heb je constant te maken met vernieuwingen en ideeën over hoe het onderwijs anders en beter moet. Zoals meer autonomie, gepersonaliseerd leren, een nieuw leesproject of een concept als meervoudige intelligentie. Wat hebben leerlingen hier aan? Welk bewijs is er dat zij er beter door gaan leren? Dat zijn centrale vragen bij onze mastertrack Onderwijsinnovatie.
Je krijgt een diep theoretisch inzicht in hoe leren werkt in interactie met andere mensen, artefacts en met jezelf
Tot 4 vwo was ik een goede leerling die achten en negens haalde. Toen kwam de tweede fase met het studiehuis. Het idee was dat leerlingen daardoor zelfregulerend zouden gaan leren. Het gevolg was dat mijn cijfers voor de exacte vakken in een vrije val belandden en ik met de hakken over de sloot slaagde.
Bij de Bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen is veel aandacht voor studiebegeleiding. Er zijn binnen de opleiding meerdere studieadviseurs. Bij hen kun je terecht als aankomend student, student, of voormalig student van opleidingen bij de faculteit GMW.