Je hebt zin om je te verdiepen in onderzoek naar opvoeding, onderwijs en hulpverlening én je vindt het leuk om met mensen te werken. Dan is Pedagogische Wetenschappen iets voor jou!
Als student Pedagogische Wetenschappen leer je vanuit verschillende invalshoeken kijken naar kinderen, jongeren en hun opvoeders. Je onderzoekt hoe de omgeving waarin kinderen en jongeren opgroeien hun gedrag en ontwikkeling beïnvloedt. Je bent nieuwsgierig naar kinderen, jongeren en hun ouders, maatschappelijk bewust en je hebt een kritische en frisse blik. Pedagogische Wetenschappen is een driejarige bachelor waarin je wordt opgeleid tot een academische professional. In je eerste jaar leg je een brede basis door vakken te volgen als Ontwikkelingspsychologie, Sociologie, Filosofie en Geschiedenis van de Pedagogiek. In de loop van het tweede jaar specialiseer je je in een van de volgende richtingen:
Direct bij instroom kun je ook kiezen voor het double degree programma Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) met daarin de bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen. Het programma van de AOLB wijkt af van dat van de reguliere opleiding Pedagogische Wetenschappen. Kijk hiervoor op de opleidingspagina van de AOLB.
De propedeutische fase bestaat uit inleidingen in de Ontwikkelingspsychologie, Sociologie, Filosofie, Pedagogiek, Onderwijskunde en Orthopedagogiek. Ook de Theoretische Pedagogiek en de Geschiedenis van Opvoeding en Onderwijs komen aan bod. In ieder blok werk je in een groep met een vaste mentor aan een opdracht uit de beroepspraktijk of actualiteit, gekoppeld aan de vakken uit dat blok. Deze groepen noemen we Academic Learning Communities (ALC).
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Inleiding onderzoek (5 EC) | ||||
Inleiding pedagogiek (5 EC) | ||||
Ontwikkelingspsychologie (5 EC) | ||||
Onderzoeksvaardigheden 1 (ALC, referaat- en interviewpracticum) | ||||
Inleiding orthopedagogiek (5 EC) | ||||
Methoden en technieken van onderzoek (5 EC) | ||||
Theoretische pedagogiek (5 EC) | ||||
Inleiding in de sociologie (5 EC) | ||||
Inleiding onderwijswetenschappen (5 EC) | ||||
Statistische modellen 1 (5 EC) | ||||
Geschiedenis van opvoeding en onderwijs (5 EC) | ||||
Inleiding in de filosofie (5 EC) |
Het tweede jaar bevat in het eerste semester een gemeenschappelijk gedeelte met de vakken Testtheorie, Leerpsychologie en Interculturele Pedagogiek. Alle studenten volgen enkele onderzoeksvakken en het gesprekspracticum.
In het tweede semester volgen de studenten vakken uit de door hen gekozen richting: Pedagogiek en Onderwijskunde of Orthopedagogiek. Alle studenten maken het eerste semester opnieuw deel uit van een ALC.
VakkenVakkencatalogus > |
---|
Orthopedagogiek, vakken 2e jaar
Voor 2e jaarsvakken Orthopedagogiek zie het vakkenoverzicht in Ocasys: https://ocasys.rug.nl/current/catalog/programme/PABA |
Pedagogische Wetenschappen/Onderwijskunde, vakken 2e jaar
Voor 2e jaarsvakken PW/OWK zie het vakkenoverzicht in Ocasys: https://ocasys.rug.nl/current/catalog/programme/PABA |
Het eerste semester volgt de student een minor: de verdiepingsminor van de eigen richting, een verbredingsminor of een zelf samengestelde minor: de vrije minor. In het tweede semester vervolgt de student de vakken van de major.
VakkenVakkencatalogus > |
---|
Orthopedagogiek, vakken 3e jaar
Voor 3e jaarsvakken Orthopedagogiek zie het vakkenoverzicht in Ocasys: https://ocasys.rug.nl/current/catalog/programme/PABA |
Pedagogische Wetenschappen/Onderwijskunde, vakken 3e jaar
Voor 3e jaarsvakken PW/OWK zie het vakkenoverzicht in Ocasys: https://ocasys.rug.nl/current/catalog/programme/PABA |
Het onderwijsprogramma wordt net als andere opleidingen opgedeeld in 2 semesters (4 periodes) van elk ongeveer 10 weken, 7 collegeweken en 3 toets/beoordelings/reflectieweken.
Programma-opties |
---|
Afstudeerrichtingen (specialisatie) Na anderhalf jaar brede bachelor (90 ects) vervolgt de student het bachelorprogramma in een van de richtingen:
|
AOLB - Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (specialisatie) Wil je lesgeven aan kinderen en ben je ook geïnteresseerd in studies als Pedagogische Wetenschappen, Psychologie, Sociologie, Orthopedagogiek of Onderwijswetenschappen? Sta je graag met beide benen in de praktijk en heb je ook behoefte aan theoretische verdieping? In de Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) in Groningen komen al deze puzzelstukjes bij elkaar! Wij leiden je in vier jaar tijd op tot een academische leerkracht voor het basisonderwijs die goed kan lesgeven, kritisch meedenkt over onderwijsvernieuwingen en -ontwikkelingen en die in staat is om op een wetenschappelijk verantwoorde manier (praktijkgericht) onderzoek te doen naar wat wel en wat niet werkt in het onderwijs, en waaróm dat zo is. De AOLB biedt een geïntegreerd programma waarbij je zowel de Pabo doet als de universitaire bachelor Pedagogische Wetenschappen. Aan het eind van de opleiding heb je een Pabodiploma en een universitair diploma Pedagogische Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen. Na afronding van je studie kun je aan de slag als leerkracht in het basisonderwijs of in een ander onderwijsgerelateerd beroep. Je kunt ook kiezen om verder te studeren voor een masterdiploma of voor een combinatie van studeren en voor de klas staan. Wil je je inschrijven? Let er op dat je je voor de AOLB inschrijft bij NHL Stenden of de Hanze én de RUG. Zie ook de aanmeldingsprocedure onder 'Toelatingseisen'. |
University of Groningen Honours college (honoursprogramma) Het Honours College biedt getalenteerde studenten de mogelijkheid voor verdieping van hun gekozen opleiding en verbreding van hun kennis door vakken buiten de eigen opleiding. Geselecteerde studenten krijgen in het tweede en derde jaar van de bachelor een verzwaring van 30 ects. |
De mogelijkheden van studeren in het buitenland kunnen studenten bespreken met de studieadviseur (studieadvies.pedok rug.nl).
Er zijn aanvullende voorwaarden voor studenten met een hbo-propedeuse. Kijk op: http://www.rug.nl/gmw/education/voorwaarde-hbo-propedeuse.
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Ben je niet in het bezit van een vwo-diploma en ben je 21 jaar of ouder, dan kun je alsnog proberen om te worden toegelaten tot de Bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen via het colloquium doctum. Kijk voor meer informatie op https://www.rug.nl/gmw/colloquium-doctum |
minimum kennis |
In de bachelor wordt veel aandacht besteed aan wetenschappelijk onderzoek. Zo leer je aan de hand van statistiekvakken en methode-onderwijs hoe je goed en ethisch onderzoek moet doen en in hoeverre jouw resultaten betrouwbaar zijn. Statistiek kan voor studenten een struikelblok zijn. Het is dus belangrijk dat je je van tevoren realiseert dat dit bij de studie hoort. |
De opleiding verzorgt een studiekeuzecheck. Deelname is optioneel. Het advies is niet bindend.
Voor de opleiding pedagogische wetenschappen bestaat er een vrijwillige matchingsprocedure. Deze bestaat uit het invullen van een korte vragenlijst en/of een vrijwillig matchingsgesprek via onze elektronische leeromgeving. Voor meer informatie over de matchingsprocedure zie https://www.rug.nl/gmw/bachelors/pedagogical-sciences/.
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
Nationaliteit | Jaar | Kosten | Vorm |
---|---|---|---|
EU/EER | 2024-2025 | € 2530 | voltijd |
Praktische informatie voor:
Als student Pedagogische Wetenschappen of Onderwijskunde word je opgeleid voor een scala aan functies op het terrein van opvoeding, onderwijs, vorming en ontwikkeling van kinderen en volwassenen.
Als algemeen pedagoog ondersteun je de pedagogische praktijk bij gezinsopvoeding, kinderopvang, voorschoolse educatie, re-integratie projecten en welzijn voor ouderen. Je verzorgt bijvoorbeeld trainingen en bijscholing voor professionals en ontwikkelt educatieve programma's voor specifieke doelgroepen zoals ouderen, jongeren, asielzoekers en analfabeten.
Orthopedagogen werken in het speciaal onderwijs of bij schooladvies- en begeleidingsdiensten. Ook in de gezondheidszorg kan je als orthopedagoog een belangrijke rol vervullen. Bij een instelling voor gehandicapte kinderen, de GGZ of een revalidatiecentrum. Het is ook mogelijk om te werken bij afdelingen voor jeugdzorg, de kinderbescherming en in jeugdgevangenissen.
Onderwijskundigen ondersteunen scholen bij leerproblemen van kinderen of om organisatorische problemen op te lossen. Ook ontwikkelt een onderwijskundige lesmateriaal. Bijvoorbeeld voor een uitgeverij van schoolboeken of voor een omroep door educatieve televisieprogramma's te maken of je ontwikkelt computerprogramma's voor basisschoolleerlingen. Bij overheidsinstanties houd je je veelal bezig met het beleid, de inrichting en de verbetering van het onderwijs in Nederland.
Career services BSS
Waar wil
je na je studie aan het werk? Je kunt tijdens je studie al terecht
bij
Career Services
van de faculteit.
Zij helpen je bij het oriënteren op je loopbaan, het
ontwikkelen van vaardigheden, solliciteren en een stage
vinden.
in de kinderopvang, bij centra voor jeugd en gezin, in voorschoolse educatie
bij de overheid, het ministerie van onderwijs, of in een pedagogische instelling
bij pedagogische instellingen
in het speciaal onderwijs, in de gehandicaptenzorg (revalidatiecentrum, bij een schoolbegeleidingsdienst)
bij jeugdzorg
in een justitiële instelling
in de jeugdhulpverlening
in een onderwijsinstelling
Onderzoek bij de opleiding Pedagogische Wetenschappen wordt onder andere uitgevoerd door het GION en het Universitair Ambulatorium Groningen.
Het Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs (GION) levert door wetenschappelijk onderzoek een concrete bijdrage aan beter onderwijs. Het onderwijs is beter, als het gunstiger gevolgen heeft voor de cognitieve en affectieve ontwikkeling van leerlingen. Bekijk de website van GION voor meer informatie over onderzoek van dit instituut.
Het Universitair Ambulatorium Groningen (UAG) van de Rijksuniversiteit Groningen is een onderzoeks- en expertisecentrum voor diagnostiek, behandeling, training en wetenschappelijk onderzoek op het gebied van:
Bekijk de website van het UAG voor meer informatie over onderzoek van dit onderzoeks- en expertisecentrum.
Ik heb de specialisatie Orthopedagogiek gekozen, omdat ik voornamelijk geïnteresseerd ben in gedrags- en opvoedingsproblemen.
Bij het kiezen van mijn studie twijfelde ik tussen Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, ik wilde namelijk iets met gedragswetenschappen doen. Een vriendin van mijn moeder werkt in het speciaal basisonderwijs en ik ben een paar keer met haar meegegaan om te kijken hoe dat was. Dat sprak me erg aan, en uiteindelijk leek psychologie me iets te biologisch. Daarom koos ik voor Pedagogische Wetenschappen en ik heb tot nu toe geen spijt gehad van mijn keuze.
Ik zit nu in de laatste fase van mijn bachelor en begin bijna aan de master Orthopedagogiek. Ik heb de specialisatie orthopedagogiek gekozen omdat ik voornamelijk geïnteresseerd ben in gedrags- en opvoedingsproblemen. Het lijkt me heel erg leuk en interessant om bijvoorbeeld bij de Raad voor de Kinderbescherming of Veilig Thuis stage te lopen en misschien later ook te werken.
Ik ben op dit moment student-assistent bij een project dat de jeugdbeschermingssystemen in Nederland, Engeland en Duitsland bekijkt en vergelijkt. Daarvoor heb ik ook ouders bezocht bij wie een melding van kindermishandeling in het gezin is gedaan, om te vragen wat beter kan in de procedures van de jeugdbescherming. Mijn masterscriptie ga ik ook over dit onderwerp schrijven, maar dan meer over ouderparticipatie, dus in hoeverre ouders participeren in een onderzoek naar aanleiding van een melding over kindermishandeling. Ik vind het onderwerp erg interessant en door het studentassistentschap krijg je toch wat meer ervaring met de praktijk.
De opleiding zit goed in elkaar en docenten staan open voor vragen en opmerkingen. Iedere lichting studenten heeft een jaarvertegenwoordiging, ik zat daar in mijn eerste jaar bij. Zij houden enquêtes over vakken en studenten kunnen hen mailen met opmerkingen over de opleiding. De vertegenwoordiging geeft dat dan weer door aan de opleidingscoördinator zodat de kwaliteit van de opleiding nog beter wordt.
Ik wil later graag met kinderen werken die trauma's hebben opgelopen.
Ik heb een lange weg afgelegd om op de universiteit terecht te komen. Ik heb eerst vmbo-t gedaan, daarna havo, vervolgens heb ik de propedeuse behaald van hbo Pedagogiek en nu zit ik alweer in het derde jaar van de universitaire bachelor Pedagogische wetenschappen.
Ik wilde altijd al wat doen met kinderen, ik vind het heel leuk
om met ze te werken en iets voor ze te betekenen. Naast mijn studie
doe ik bijvoorbeeld ook vrijwilligerswerk bij Humanitas, waar ik
kinderen voorlees die de taal niet zo goed beheersen, bijvoorbeeld
kinderen van asielzoekers.
Hbo Pedagogiek vond ik interessant, maar ik wilde meer weten over
de theorie en meer de diepte in, dus daarom besloot ik naar de
universiteit over te stappen. De stof die ik hier op de
universiteit leer is niet per se moeilijker dan op het hbo, het
lastige is alleen dat het heel veel is. Je raakt makkelijk het
overzicht kwijt, maar als je alles goed bijhoudt is het zeker te
doen.
Je kunt binnen de opleiding verschillende richtingen kiezen. Ik heb
voor Orthopedagogiek gekozen, dat gaat over kinderen die speciale
zorg nodig hebben. Later wil ik echt de praktijk in, en ik zou
bijvoorbeeld graag met kinderen werken die trauma's hebben
opgelopen. Ik vind het heel belangrijk dat die worden geholpen
zodat ze weer op een normale manier verder kunnen leven. Om dat te
doen moet ik natuurlijk wel precies weten hoe ik die kinderen het
beste kan helpen en dat leer ik bij deze opleiding.
Ik heb tijdens de eerste jaren van de studie in de
onderwijscommissie gezeten en op dit moment heb ik twee
studentassistentschappen, dat zijn baantjes binnen de faculteit.
Bij een help ik een docent met zijn lessen en onderzoek, en de
andere is bij een project waar ik interviews transcribeer. Ik kan
het iedereen aanraden om dat te doen, het zijn nuttige bijbaantjes
waar je voor je studie ook wat aan hebt.
Jij
Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Je krijgt een positief studieadvies als je meer dan 45 ECTS (deeltijd: 20 ECTS) hebt gehaald (op een totaal van 60 ECTS). Bij een negatief studieadvies (minder dan 45 ECTS) mag je helaas niet doorgaan met de opleiding en moet je wat anders gaan doen.
Om ervoor te zorgen dat je precies weet waar je staat, krijg je al in december een voorlopig studieadvies. Heb je vragen over het bindend studieadvies of over je studievoortgang, neem dan zo snel mogelijk contact op met je studieadviseur. NB: Sommige opleidingen maken gebruik van een tutorbegeleiding (check bij je eigen studieadviseur hoe het geregeld is). Meer informatie: https://www.rug.nl/education/bachelor/nederlandse-studenten/studiekeuze-en-voorlichting/bsa
Bij de Bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen is veel aandacht voor studiebegeleiding. Er zijn binnen de opleiding meerdere studieadviseurs. Bij hen kun je terecht als aankomend student, student, of voormalig student van opleidingen bij de faculteit GMW.
Je kunt studieadviseurs vragen stellen over:
• de inhoud van de opleiding
• de invulling en planning van je studie
• keuzes in je studie
• inschrijvingen
• regelingen in de opleiding
• het volgen van vakken buiten je opleiding
• studeren in het buitenland
Ook voor persoonlijke ondersteuning kun je bij hen terecht.
Aarzel niet om contact op te nemen of een afspraak te maken met een
van de studieadviseurs.
E-mail voor korte vragen: studieadvies.pedok rug.nl
Een afspraak maken kan via het online afsprakensysteem: https://fbss.as.me/schedule/9de94536,
of per telefoon via de onderwijsbalie: 050 3636301
Studiebegeleiding
In het hele eerste jaar van de opleiding maken studenten deel uit
van een mentorgroep. Zij worden begeleid door mentoren die in nauw
contact staan met de studieadviseurs. Het mentoraat ondersteunt
studenten in het doorlopen van het studieprogramma van de
propedeuse. Deelname aan een mentorgroep en de begeleiding van een
mentor dragen bij aan het zo snel mogelijk effectief studeren en
het zich thuis voelen bij de studie. In de mentorgroepen wordt
geoefend met vaardigheden als schrijven, presenteren,
discussiëren en tentamenvoorbereiding aansluitend bij thema's
uit de stof van de propedeuse. Studenten krijgen daarnaast inzicht
in een effectieve studeermethode en reflecteren met de mentor zowel
groepsgewijs als individueel op hun eigen studeergedrag en
academische werkhouding.