Om het beste uit leerlingen te halen moet onderwijs steeds onder de loep van nieuwe inzichten gelegd worden. Dat vraagt om academische professionals die vernieuwingen tot een succes weten te maken.
Als onderwijsvernieuwer fungeer je als brug tussen onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. Onze mastertrack reikt de academische kennis, vaardigheden en attitudes aan die je in staat stellen om onderwijsproblemen te doorgronden en onderwijsinnovatie in goede banen te leiden.
Onderwijsinnovatie is complex. Om het geheel goed te doorzien, is reflecteren op doelen en processen van onderwijsverbetering op verschillende niveaus noodzakelijk. We onderscheiden drie niveaus:
Je verwerft geavanceerd begrip van de implementatie en evaluatie van onderwijsinnovaties en van de vereisten voor deze innovaties in de organisatie van scholen. Je leert onderscheiden wat wel en niet werkt en uitmaken onder welke omstandigheden hervormingen en interventies succesvol zijn.
Je kunt deze opleiding ook in deeltijd volgen.
De track Onderwijsinnovatie bestaat uit vier inhoudelijke vakken, een methodologie vak, een keuzevak, een stage en een masterthesis.
De vier inhoudelijke vakken richten zich op de verschillende niveaus van onderwijsverbetering. Onderwijsinnovatie en -verbetering staat als centraal vak voor de gehele track, en richt zich op het reflecteren op de processen en doelen van schoolverbetering en –innovatie op verschillende niveaus van de onderwijsstructuur. In het vak Onderwijsbeleid staan de inrichting van het onderwijsbestel, theorieën over beleidsvoering en sturing in het onderwijs centraal. Vanuit die basis ga je bij Onderwijsorganisatie en –management in op de verschillende manieren om een school zo effectief mogelijk te organiseren. Bij Professionalisering en onderwijsbehoeften kijk je naar de docent in de klas, specifiek naar de vaardigheden die de docent nodig heeft in een wereld van inclusief onderwijs en een leven lang leren.
Tijdens de stage maak je kennis met het functioneren van een onderwijsinstelling of organisatie werkzaam ten behoeve van het onderwijsveld. Je neemt deel aan reguliere activiteiten en brengt daarnaast een specifiek vraagstuk, dat binnen de betreffende instelling of organisatie actueel is, in kaart en doet hiervan verslag.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Keuzevak, bijvoorbeeld Student Diversity in the Classroom (5 EC, facultatief) In this course, major theoretical, methodological, instructional and organisational advances that have occurred in the field of (special needs) education are focused upon. |
||||
*Methods and Techniques for Evaluation Research (5 EC) | ||||
Onderwijsinnovatie en Onderwijsverbetering (5 EC) is een centraal vak voor de gehele track, en richt zich op het reflecteren op de processen en doelen van schoolverbetering en –innovatie op verschillende niveaus van de onderwijsstructuur. | ||||
*Masterthese (20 EC) beredeneerd verslag van een afgerond wetenschappelijk onderzoek in de vorm van een experiment, een veldonderzoek, een secundaire analyse of een literatuuronderzoek. | ||||
*Stage (10 EC) je maakt kennis met het functioneren van een onderwijsinstelling of organisatie werkzaam ten behoeve van het onderwijsveld. Je neemt deel aan reguliere activiteiten en brengt daarnaast een specifiek vraagstuk, dat binnen de betreffende instelling of organisatie actueel is, in kaart en doet hiervan verslag. Voor beschrijving van 5 EC stage: zie https://ocasys.rug.nl/current/catalog/course/PAMAOW02, voor 10 EC stage: zie https://ocasys.rug.nl/current/catalog/course/PAMAOW03 | ||||
Professionalisering en onderwijsbehoeften (5 EC) hier kijk je naar de docent in de klas, specifiek naar de vaardigheden die de docent nodig heeft in een wereld van inclusief onderwijs en een leven lang leren. | ||||
Onderwijsorganisatie en management (5 EC) op de verschillende manieren om een school zo effectief mogelijk te organiseren | ||||
Onderwijsbeleid (5 EC) inrichting van het onderwijsbestel, theorieën over beleidsvoering en sturing in het onderwijs |
Vakken gemarkeerd met een * zijn algemene vakken.
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Opleiding tot leraar Basisonderwijs | Alle HBO instellingen |
Via een pre-master Extra informatie:Je hebt een premaster nodig. Kijk op https://spo-groningen.nl/opleidingen/schakelprogrammas-premasters/ |
Opleiding tot Leraar van de eerste graad in Lichamelijke Opvoeding | Alle HBO instellingen |
Via een pre-master Extra informatie:Je hebt een premaster nodig. Kijk op https://spo-groningen.nl/opleidingen/schakelprogrammas-premasters/ |
Pedagogiek | Alle HBO instellingen |
Via een pre-master van maximaal
Je hebt een premaster nodig. Kijk op https://spo-groningen.nl/opleidingen/schakelprogrammas-premasters/ |
Toegepaste Psychologie | Alle HBO instellingen |
Via een pre-master van maximaal
Je hebt een premaster nodig. Kijk op https://spo-groningen.nl/opleidingen/schakelprogrammas-premasters/ |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Pedagogische Wetenschappen | Rijksuniversiteit Groningen | Drempelloze toelating |
Sociologie | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:Met de minor Onderwijssociologie (5+10 EC) ben je direct toelaatbaar via een toelatingsverzoek. |
Psychologie | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Aanvullende eisen:
De toelatingscommissie beoordeelt of je toelaatbaar bent. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Academische opleiding leraar basisonderwijs | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:De toelatingscommissie beoordeelt of je met jouw diploma toelaatbaar bent. |
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Bachelor Pedagogische Wetenschappen, voor andere vooropleidingen kijk onder 'Doorstroommogelijkheden' |
(motivatie-)brief |
Heb je geen bachelor Pedagogische Wetenschappen, maar een vooropleiding die onder 'Doorstroommogelijkheden' vermeld staat? Dien dan een toelatingsverzoek (met een kopie van diploma) in via https://www.rug.nl/gmw/pedagogy-and-educational-sciences/education/master/aanvraag-toelating-master-pedok |
overige toelatingseisen |
Neem contact op voor meer inlichtingen over:
|
RUG studenten Pedagogische Wetenschappen bachelor melden zich aan via studielink.
Alle andere studenten dienen een toelatingsverzoek in bij de toelatingscommissie.
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 juni 2024 | 01 september 2024 |
01 december 2024 | 01 februari 2025 |
Voor Nederlandse studenten is starten in februari een mogelijkheid.
Nationaliteit | Jaar | Kosten | Vorm |
---|---|---|---|
EU/EER | 2023-2024 | € 2314 | voltijd |
EU/EER | 2024-2025 | € 2530 | voltijd |
Praktische informatie voor:
Het werkveld van onderwijsinnovators is groot en de arbeidsmarkt divers. Het overgrote deel van onze alumni zijn werkzaam in het onderwijs en de vraag naar onderwijsprofessionals met een masterdiploma is relatief hoog. Soms uit zich dit direct in relatief hogere salarissen, maar veelal betreft het hier betere doorstroommogelijkheden binnen en tussen onderwijsgerelateerde instanties.
Onderwijsinnovators zijn in een breed scala van posities nodig, van curriculumontwerpers of beleidsmakers tot directeuren van basisscholen of werknemers bij een onderwijsadviesbureaus.
Career services
BSS
Waar wil je na je
studie aan het werk? Je kunt tijdens je studie al terecht
bij
Career Services
van de faculteit. Zij
helpen je bij het oriënteren op je loopbaan, het ontwikkelen
van vaardigheden, solliciteren en een stage vinden.
Ons onderzoek wordt uitgevoerd binnen het Groningse Instituut voor Onderwijskundig Onderzoek (GION), waardoor er een goede aansluiting is tussen het onderzoek dat we doen en het onderwijs dat we geven. Dit betekent dat jouw onderzoeksproject (Masterthese) wordt begeleid door onderzoekers die actief zijn in het onderzoeksveld en dat je project nauw verbonden zal zijn met een groter onderzoeksinitiatief.
Voorbeelden van actueel onderzoek vind je op de GION-webpagina's.
prof. dr. Roel Bosker
Expertise: onderwijs en ongelijke kansen, bewegen en
leren, evidence based onderwijs, referentieniveaus, peilingen,
onderwijsevaluatie en multilevel modellen.
prof. dr. Adrie Visscher
Expertise: opbrengstgericht werken.
dr. Hanke Korpershoek
Expertise: evidence-based education, keuzetheorieën,
motivatie, nieuwsgierigheid, klassenmanagement, schoolsystemen en
onderwijs in Oost-Azië.
dr. Ralf Maslowksi
Expertise: onderwijsbeleid, onderwijsorganisatie,
burgerschapseducatie, vergelijkende onderwijskunde.
dr. Lyset Rekers-Mombarg
Expertise: schooleffectiviteits- en evaluatieonderzoek in
het primair en secundair onderwijs, onderzoek naar
onderwijsorganisatie en -beleid, meetniveau analyses.
dr. Lieneke Ritzema
Expertise: schrijfonderwijs, Engelstalige vaardigheid,
stage-coördinator, coördinator wetenschapswinkel.
Dit zijn een aantal voorbeelden van thesis onderwerpen die in de afgelopen jaren zijn gebruikt:
Leiderschapspraktijken van schoolleiders.
Invloed van SES, geslacht, etniciteit en prestatiemotivatie op het schooladvies.
Voorspellende waarde van het schooladvies en de centrale eindtoets.
Attitudes van niet-academische leerkrachten tegenover academische leerkrachten.
Commitment van startende docenten.
Studiekeuze van vmbo-jongeren uit gezinnen met een migratieachtergrond.
Mindset en feedback in het primair onderwijs.
Klassenmanagement bevorderen door Virtual Reality.
Meten van schooleffectiviteit in het basisonderwijs.
Burnoutsymptomen onder leerkrachten.
Zelfregulerende vaardigheden van groep 8 leerlingen.
Achterblijvende leerprestaties bij begrijpend lezen.
Stress en bevlogenheid van leerkrachten in het primair
onderwijs.
The UG website uses functional and anonymous analytics cookies. Please answer the question of whether you want to accept or reject other cookies (such as tracking cookies). If no choice is made, only basic cookies will be stored. More information