Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Praktische zaken Waar vindt u ons dr. J.M. (Jolien) Mouw

dr. J.M. (Jolien) Mouw

Universitair docent Onderwijswetenschappen

  • Orde in de Virtuele Kleuterklas (Comenius Teaching Fellow beurs): Het toepassen van Virtual Reality om kleuterklassenmanagementvaardigheden van aankomende leerkrachten te vergroten (i.s.m. Marjon Fokkens-Bruinsma)
  • Do ‘eye’ see it all? Evaluating the effectiveness of visualizing student teachers’ gazing patterns to support classroom management strategy development in a VR-kindergarten classroom.
  • Augmented en virtual reality in het primair onderwijs: Je hoort steeds vaker dat augmented en virtual reality (AR/VR) dé leertechnologieën van de toekomst zijn. Maar delen leerkrachten in het primair onderwijs deze mening ook? En zijn zij klaar voor deze toekomst? Met dit onderzoek willen we in kaart brengen hoe leerkrachten aankijken tegen de inzet van AR/VR in het onderwijs én welke behoeftes zij daarbij ervaren. Ook willen we graag weten waarom, in welke mate en bij welke vakken AR/VR al wel of juist nog niet worden ingezet in het onderwijs. En vinden leerkrachten zichzelf vaardig genoeg om met deze technieken aan de slag te gaan? Welke schoolfactoren belemmeren of stimuleren leerkrachten bij het (willen) inzetten van AR/VR? Met de resultaten van dit onderzoek hopen we leerkrachten in de toekomst beter te kunnen ondersteunen bij de inzet van AR/VR in hun eigen onderwijs.
  • Professionalizing Online and Blended/Hybrid Education @ the University of Groningen: PhD project Ha Nguyen. This interdisciplinary project addresses the effectiveness of different forms of online and/or blended/hybrid teaching aiming at investigating which innovations are designed and implemented, and if they ‘work well’ at the UG, how they ‘work’, for whom they ‘work’ and under which conditions they ‘work’.
  • Lesgeven ten tijde van Corona: Een onderzoek naar de manier waarop docenten ten tijde van Covid-19 hun onderwijs op afstand hebben vormgeven en welke professionaliseringsbehoeftes zij daarbij ervaren. Ook proberen we inzicht te krijgen in wat een lange periode van afstandsonderwijs precies met docenten doet, bijvoorbeeld als het gaat om welzijn, weerbaarheid en ervaren stress. Met de resultaten van ons onderzoek hopen we beleidsmakers en schoolbesturen te kunnen faciliteren bij het maken van geïnformeerde beslissingen als het gaat om het ondersteunen van docenten ten tijde van afstandsonderwijs. De eerste onderzoeksresultaten zijn hier te lezen.  In samenwerking met Marjon Fokkens-Bruinsma en Elisa Kupers 
  • Kennisnetwerk Onderwijs Noord-NederlandHoe kunnen we ervoor zorgen dat wetenschappelijke kennis over veelbelovende en succesvolle onderwijspraktijken het dagelijkse werkveld op gepaste wijze bereikt? Dankzij de subsidie van het KNAW pilotfonds 'Wetenschapscommunicatie door wetenschappers: Gewaardeerd' kunnen we onze wetenschapscommunicatie-activiteiten verder bundelen en versterken. Op die manier willen we op een structurele en samenhangende manier met betrokkenen uit het onderwijswerkveld in Noord-Nederland het gesprek aangaan over onderwijswetenschappelijk onderzoek. Hierbij staat wederzijds delen van kennis, ervaring en aandachtspunten centraal. Het maatschappelijk relevante onderwerp dat onze speciale aandacht heeft is het bevorderen van gelijke onderwijskansen.
  • Guiding Coalition Hybride Onderwijs: By supporting teachers to redesign their courses where online activities and (limited) face-to-face meetings are both parts of a balanced blended learning design, we can help teachers make the change from Emergency Remote Teaching to Hybrid Teaching. This means investment from teachers, support, faculties and the university as a whole towards well-designed blended learning is not only helpful in the current situation but also beneficial in the long run leading to well-balanced designs that make optimal use of different possibilities for teaching and learning. The coalition aims to provide didactical, practical, and support advice for challenges but also opportunities that lie ahead in the future of hybrid education at our university. In samenwerking met Hans Beldhuis, Vincent de Boer, Gerald Jonker, Anne Beaulieu & Elisa Kupers
Laatst gewijzigd:25 juni 2022 09:51