Do you plan to continue in education and educational research? Would you like to deepen and broaden your knowledge and skills? Contributing to educational science and improving educational practice?
Educational sciences is a multi-disciplinary research field that uses insights from developmental psychology, educational sociology, economics, and policy-making.
Our master will prepare you for a career as a researcher and academic professional, capable of solving a variety of problems at every level of formal education. You will develop broad knowledge in the field of education, methodological skills for research into education, and reflective skills. Even after the master, you can continue to develop as an academic professional.
We offer two tracks:
An empirical-analytical approach to research, effectiveness and proven practices of teaching are characteristic of our master. A long-running line of thought - which can be traced back to the first educational professor in the Netherlands, Leon van Gelder - involves focusing on a strong academic tradition towards educational research on contact with the practice of education, for example participation in educational committees, cooperation with municipalities and colleges of higher education.
The programme is also involved in the research master Behavioural and Social Sciences .
Onze uitgangspunten: a) onderzoek centraal staat in het onderwijs, b) ons onderwijs vindt plaats binnen een inspirerende, academische gemeenschap, en c) onderwijs en onderzoek staan midden in de maatschappij.
Daarom heeft/biedt onze master:
The first semester is largely reserved for methodological and theoretical deepening. The second half of the first semester also includes an internship or professional orientation, in which the student explores the later professional field on the basis of a concrete question.
The second semester, in addition to following a few courses, is largely devoted to working on the master's thesis, under the supervision of a research project supervisor. A forum is the completion of this part. The student gives an oral presentation with a debate about the research project.
Programme options |
---|
Learning in Interaction (track) How do students learn in schools? What role do individual differences play in learning? How can you improve learning environments to optimally help students learn and develop? Common to all processes referred to in the questions above, is that they take place while and because we interact. Interaction is the motor of learning and development, and therefore key to improving education.While we all can recognize these interactions, in this master’s track you will learn to take a scientific, evidence-based approach to better examine these day-to-day interactions. This master zooms in on the complex processes through which we learn academic subjects, develop cognitive and meta-cognitive skills, and acquire social competencies.Different theoretical perspectives and didactic approaches come together in this master’s track. You will understand learning processes in context, and be capable to examine the challenges that arise in optimizing learning environments to learners' needs. |
Onderwijsinnovatie (track) Om het beste uit leerlingen te halen moet onderwijs steeds onder de loep van nieuwe inzichten gelegd worden. Dat vraagt om academische professionals die vernieuwingen tot een succes weten te maken. Als onderwijsvernieuwer fungeer je als brug tussen onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. Onze mastertrack reikt de academische kennis, vaardigheden en attitudes aan die je in staat stellen om onderwijsproblemen te doorgronden en onderwijsinnovatie in goede banen te leiden.Onderwijsinnovatie is complex. Om het geheel goed te doorzien, is reflecteren op doelen en processen van onderwijsverbetering op verschillende niveaus noodzakelijk. We onderscheiden drie niveaus:* macroniveau (onderwijsbeleid en wetgeving omtrent onderwijs)* mesoniveau (management, leiderschap, professionalisering van docenten en kwaliteitszorg binnen onderwijsorganisaties.)* microniveau (onderwijs- en klassikale processen , bijv. lesgeven en omgaan met diversiteit in de klas)Je verwerft geavanceerd begrip van de implementatie en evaluatie van onderwijsinnovaties en van de vereisten voor deze innovaties in de organisatie van scholen. Je leert onderscheiden wat wel en niet werkt en uitmaken onder welke omstandigheden hervormingen en interventies succesvol zijn. |
De Rijksuniversiteit Groningen is een internationale instelling met partnerships over de hele wereld en een groot aantal buitenlandse studenten. Ook voor Nederlandse studenten is het mogelijk gedurende een periode van drie tot twaalf maanden in het buitenland te studeren. Dit kan in het kader van de bestaande samenwerkingsovereenkomsten, maar ook als 'freemover'.
Study programme | Organization | Transition |
---|---|---|
Education in Primary Schools (age 4 - 12) | All Universities of applied sciences |
Via a pre-master with a maximum of
informatie pre-master: http://www.spo-groningen.nl, zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over toelatingsverzoek |
Educational Theory | All Universities of applied sciences |
Via a pre-master with a maximum of
informatie pre-master: http://www.spo-groningen.nl , zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over toelatingsverzoek |
Teacher Education in Physical Education | All Universities of applied sciences |
Via a pre-master with a maximum of
informatie pre-master: http://www.spo-groningen.nl zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over toelatingsverzoek |
Applied Psychology | All Universities of applied sciences |
Via a pre-master with a maximum of
informatie pre-master: http://www.spo-groningen.nl Zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over toelatingsverzoek |
Study programme | Organization | Transition |
---|---|---|
Pedagogical Sciences | University of Groningen | No additional requirements |
Sociology | University of Groningen |
Additional requirements Additional requirements:
Enkel met de minor Onderwijssociologie (5+10 EC) ben je direct toelaatbaar. Zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over het toelatingsverzoek |
Academic training primary school teacher | University of Groningen | No additional requirements |
Study programme | Organization | Transition |
---|---|---|
Orthopedagogiek | All Research universities |
Additional requirements More information:zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over het toelatingsverzoek Met een diploma vergelijkbaar met RUG Bachelor Pedagogische Wetenschappen ben je waarschijnlijk toelaatbaar. De toelatingscommissie beoordeelt of je met jouw diploma toelaatbaar bent. |
Specific requirements | More information |
---|---|
previous education |
Toelichting op de tabel "Doorstroommogelijkheden": Informatie over schakelprogramma: http://www.spo-groningen.nl. Verwante HBO-opleidingen zijn: ALO/CALO, PABO (of PA), HBO-pedagogiek, HKP, HPO, HSAO, vierjarige tweedegraads lerarenopleidingen en HBO-psychologie. |
(motivation-) letter |
Studenten met een
dienen een toelatingsverzoek (met CV en kopie van diploma en cijferlijsten) in te dienen via https://www.rug.nl/gmw/pedagogy-and-educational-sciences/education/master/aanvraag-toelating-master-pedok |
other admission requirements |
Voor de toelatingseisen toegespitst op de tracks zie de pagina van Onderwijsinnovatie en Learning in Interaction.
*Corona update*
|
Onderwijsinnovatie and Learning in Interaction
Zie https://www.rug.nl/education/master/nederlandse-studenten/aanmelding-en-inschrijving/
Zie ook de trackpagina's van Onderwijsinnovatie en Learning in Interaction
Voor inlichtingen over de inhoud van de master kun je contact opnemen met de studieadviseur via: studieadvies.pedok@rug.nl
Type of student | Deadline | Start course |
---|---|---|
Dutch students | 01 June 2023 | 01 September 2023 |
01 December 2023 | 01 February 2024 | |
01 June 2024 | 01 September 2024 | |
01 December 2024 | 01 February 2025 | |
EU/EEA students | 01 June 2023 | 01 September 2023 |
01 June 2024 | 01 September 2024 | |
non-EU/EEA students | 01 May 2024 | 01 September 2024 |
Specific requirements | More information |
---|---|
previous education |
see the pages of our tracks |
other admission requirements |
Admission requirements
|
Exam | Minimum score |
---|---|
C1 Advanced (formerly CAE) | C1 |
C2 Proficiency (formerly CPE) | C2 |
IELTS overall band | 6.5 |
IELTS listening | 6 |
IELTS reading | 6 |
IELTS writing | 6 |
IELTS speaking | 6 |
TOEFL paper based | 580 |
TOEFL computer based | 237 |
TOEFL internet based | 92 |
For the admission requirements specifically for the tracks see the page of Onderwijsinnovatie and Learning in Interaction
Who to contact for more information about:
* the admission procedure: the admission committee via toelatingscommissie.pedok@rug.nl
* the content of the tracks: with the study advisors via studieadvies.pedok@rug.nl
Type of student | Deadline | Start course |
---|---|---|
Dutch students | 01 June 2023 | 01 September 2023 |
01 December 2023 | 01 February 2024 | |
01 June 2024 | 01 September 2024 | |
01 December 2024 | 01 February 2025 | |
EU/EEA students | 01 June 2023 | 01 September 2023 |
01 June 2024 | 01 September 2024 | |
non-EU/EEA students | 01 May 2024 | 01 September 2024 |
Nationality | Year | Fee | Programme form |
---|---|---|---|
EU/EEA | 2023-2024 | € 2314 | full-time |
non-EU/EEA | 2023-2024 | € 17800 | full-time |
Practical information for:
The Master of Educational Sciences prepares you for policy and advisory positions. You can advise pupils and teachers, but also school teams, boards and policy makers. You will deal with learning and organisational problems, such as the introduction of educational innovations. You can also work within the government on educational policy and the development of new forms and methods of education.
Areas of activity for educationalists:
bij universiteiten, lerarenopleidingen, MBO/HBO of volwasseneneducatie
bij een gemeentelijke, provinciale of landelijke overheid
bij OCW
bij onderwijsbegeleidingsdiensten zoals de landelijke Pedagogische Centra, Stichting voor Leerplanontwikkeling (SLO), CITO en educatieve uitgeverijen
bij een onderwijsinstelling
bij overheden, bedrijven, onderzoeksbureaus, onderwijsinstellingen, universiteit
bijvoorbeeld via beurs voor o.a. de lerende leraar of de Research Master (als zij-instromer
op een HBO/MBO
bij radio, televisie, pers
GION (Groningen Institute for Research and Education) makes a concrete contribution to better education through scientific research. Education is better if it has more favourable consequences for the cognitive and affective development of pupils. The aim of the research institute is to increase knowledge about education and to improve educational practice. GION, therefore, conducts both fundamental research and commissioned research.
Research themes
GION's research focuses on four research themes:
For the research interests of staff members involved in our tracks see the track pages of Onderwijsinnovatie and Learning in Interaction
Read moreJe wordt echt gemotiveerd om na te denken over wat je wilt, te snuffelen aan het werkveld, je krijgt heel veel mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen.
Ik heb als bachelor de academische pabo (AOLB) gedaan. Daarna wilde ik heel graag nog een master doen en Onderwijskunde sprak me het meeste aan. Je kunt daarin verschillende specialisaties volgen en vooral de richting 'Beleid, Organisatie en Management' trok me. Deze specialisatie volg ik nu.
Je wordt in feite opgeleid om na te denken over vraagstukken op
het macroniveau van het onderwijs. Bij de AOLB werk je juist op het
microniveau, je richt je veelal op de vraag 'hoe geef ik les?' In
deze master gaat het over de kwesties die op een 'hoger' niveau
plaatsvinden, beleid, organisatie, een stukje politiek. Dat vind ik
heel interessant.
Dat andere perspectief betekende wel dat ik moest omschakelen, ook
omdat ik in de eerste periode veel theorie kreeg, terwijl ik gewend
was om ook met de praktijk bezig te zijn. Gelukkig vond ik de stof
enorm interessant, vooral bij het vak Onderwijsbeleid. Veel
facetten van onderwijsbeleid kwamen erin aan bod en je werd als
student echt aan het denken gezet.
Wat ik ook heel waardevol vond, was dat de actualiteit bij de theorie werd betrokken. Aan het begin van ieder college kregen we als studenten de mogelijkheid om iets in te brengen dat we in het nieuws hadden gelezen, en dat op de één of andere manier met educatie te maken had. Daar hadden we het dan over met z'n allen. Het zorgde ervoor dat ik merkte dat onderwijs echt een hot item is.
Officieel moet je voor Onderwijskunde veertien dagen stage lopen, verspreid over ongeveer zeven weken. Ik heb mijn stage iets anders aangepakt. Ik wilde graag aan de slag bij de PO-raad, de sectororganisatie voor het primair onderwijs, maar dat kon alleen als ik langere tijd beschikbaar was. Toen ik dat voorlegde op de opleiding, kreeg ik de ruimte om de stage zo in te richten als ik het wilde. Ik vind dat ze dat hier sowieso echt goed doen: je wordt echt gemotiveerd om na te denken over wat je wilt, te snuffelen aan het werkveld, je krijgt heel veel mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen.
Door mijn stage probeer ik erachter te komen of onderwijsbeleid iets voor me is. Misschien wil ik na mijn studie ook wel voor de klas. Het liefste zou ik een soort combinatiebaan willen. Een hybride leraar zijn, als het ware: een paar dagen voor de klas en daarnaast bijvoorbeeld een onderzoeks- of beleidsfunctie.
Read moreNa een tijdje besloot ik te solliciteren bij een basisschool en ben daar directeur geworden, dat vond ik fantastisch.
Ik heb eerst de pabo gedaan. Toen ik daarop zat leek het me fantastisch om daar zelf les te geven. Na de pabo heb ik eerst een tijdje lesgegeven in het speciaal onderwijs, maar omdat ik graag op de pabo les wilde geven besloot ik de Master Onderwijskunde te gaan doen. Ik moest eerst de premaster doen en heb daarna in één jaar de master gehaald.
Ik werkte tijdens de master fulltime als ambulant begeleider in het voortgezet onderwijs. Ik begeleide leerkrachten in het omgaan met kinderen met gedragsproblemen. Het was wel zwaar om dat te combineren, maar het is me door keihard te werken gelukt. De universiteit was namelijk wel even wat anders dan de pabo. Het was een stuk moeilijker en ik werd voor het eerst echt uitgedaagd, wat ik heel leuk vond.
Toen ik klaar was met de master ben ik meteen op de pabo gaan werken. Uiteindelijk viel me dit een beetje tegen. Na een tijdje besloot ik te solliciteren bij een basisschool en ben daar directeur geworden, dat vond ik fantastisch.
Ik heb nog elke dag heel veel aan mijn master, vooral aan de methode en technieken die ik daar geleerd heb. Het is heel handig om te weten hoe wetenschappelijk onderzoek in elkaar zit. Het stimuleert je onderzoekende houding. Ik bepaal daardoor vanuit onderzoek mijn onderwijs en niet vanuit emotie. Een objectieve blik is namelijk wel nodig in het onderwijs, dat vaak juist een emotionele cultuur heeft. Als iemand tegen me zegt; 'de kinderen zijn vandaag druk want het stormt buiten', dan zal ik eerst vragen waar dat dan staat.
Op dit moment werk ik als beleidsmedewerker op een scholengemeenschap met negen basisscholen. Ik richt me op de kwaliteit van het onderwijs en de resultaten van de scholen. Ik heb vooral contact met directeuren van scholen. Ik ga met hen in gesprek over de kwaliteit van het onderwijs en help ze daarmee. Ik vind het heel leuk om me bezig te houden met de vraag hoe een basisschool nou eigenlijk moet functioneren en ervoor te zorgen dat de kwaliteit beter wordt.
Ik kan studenten Onderwijskunde het advies geven zelf ook les te gaan geven. Dat helpt je om je in te leven in de situatie van docenten.
Read moreAdviseur kwaliteit en onderwijs / projectleider digitale geletterdheid bij 02G2
Na de pabo te hebben gedaan, ben ik in het basisonderwijs gaan werken. Al snel dacht ik: daar moet méér uit te halen zijn.
Ik zag veel dingen die beter en scherper zouden kunnen. Een klein voorbeeldje: in het basisonderwijs wordt eigenlijk alleen met post-toetsen gewerkt. Dat vond ik raar, want als je een kind verder wilt helpen, moet je eigenlijk ook de beginsituatie meten. Dus vaak deed ik de rekentoetsen voor het eind van de periode aan het begin, om te kijken wat m’n klas wel en niet kon en daar het lesprogramma op aan te passen. Dat soort dingen zou veel meer moeten gebeuren, vond ik.
Maar je moet wel een beetje beslagen ten ijs komen als je dingen wilt veranderen, dus ik ging opnieuw studeren. Eerst Pedagogiek en daarna een master Onderwijskunde, richting Onderwijs en Beleid. Ik wilde graag meer weten van onderwijs en leren, er gefundeerd iets van vinden. Ik heb veel geleerd tijdens mijn opleiding, én dankzij mijn diploma kon ik op de plek terechtkomen waar ik nu zit.
Die plek is bij de Stichting Openbaar Onderwijs Groep Groningen (O2G2). De afgelopen tweeënhalf jaar was ik daar adviseur onderwijs en kwaliteit. Samen met collega’s geven we advies in het primair en voortgezet onderwijs op onderwijskundig gebied. In elk schoolplan staat ‘wij faciliteren het ontwikkelingsproces van de leerling’, maar dat kun je natuurlijk niet waar maken door gewoon een methode uit een boek te volgen. Zorgen dat de mooie plannen werkelijkheid worden, dat was mijn werk. Daarbij heb ik veel gehad aan de leertheoretische visies die tijdens mijn studie aan bod zijn gekomen.
Op dit moment ben ik tevens projectleider digitale geletterdheid. We zijn in samenwerking met de SLO en kennisnet bezig om digitale geletterdheid in het onderwijs een plek te geven. We ontwikkelen een leerlijn waarin digitale geletterdheid door middel van vakintegratie een plek krijgt in het curriculum.
Wanneer leerlingen bezig zijn met opdrachten waarin digitale geletterdheid een onderdeel is , en ik vraag ze: ‘wat vinden jullie nou van deze les’, dan zeggen ze: ‘ja, eindelijk een school die snapt dat boeken op de I-pad zetten geen digitale geletterdheid is, wij zetten vaardigheden en kennis in om te leren.’ Voor de leerlingen van nu is het de normale werkelijkheid dat ze andere opdrachten krijgen, dat ze worden uitgedaagd – dat zijn ze gewend! Ik krijg er echt energie van om op een vernieuwende manier met onderwijs bezig te zijn.
Read moreDe sfeer in de stad Groningen gaf voor mij de doorslag!
Al van kinds af aan heeft het onderwijs mij erg getrokken. Op de basisschool gaf ik zelfs al aan dat ik graag juf wilde worden! Later ben ik me meer gaan interesseren in het gedrag van mensen en het opvoeden van kinderen en jongeren. Ook ging mijn interesse uit naar hoe mensen leren en welke problemen hierbij kunnen ontstaan.
Na het vwo besloot ik dat ik naar de universiteit wilde en de studie Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde sloot erg goed aan bij mijn interesses. Ik twijfelde tussen twee universiteiten en heb uiteindelijk vanwege de sfeer voor Groningen gekozen.
De methodologische vakken en statistiek vond ik de minst leuke
vakken. Daarvoor moest ik net wat meer doen dan voor de pedagogiek-
en onderwijskundevakken. Toch heb ik tijdens mijn masteronderzoek
gemerkt dat deze vakken essentieel zijn om onderzoek te kunnen
doen.
Ik vond het best een uitdaging om zelf een onderzoek op te zetten
in mijn masterjaar. Met hulp van mijn begeleiders is het me gelukt
om een goed onderzoek op te zetten en uit te voeren. Ik heb dit als
zeer leerzaam ervaren.
Om rond te kunnen komen heb ik naast mijn studie een bijbaantje gehad. Ik heb bijles gegeven aan verschillende kinderen. In mijn vrije tijd was ik actief in verschillende commissies en korfbalde ik drie keer per week.
Tijdens mijn master heb ik een korte stage gelopen bij de Pedagogisch Technische Hogeschool Windesheim. Ik hield me onder andere bezig met het ontwikkelen van een curriculum van een lesmodule 'Coaching', heb workshops van cursisten van een didactische opleiding mogen beoordelen en een les voor het vak Onderwijssociologie ontworpen en gegeven aan cursisten. Ik vond mijn stage erg leuk en leerzaam. Mede hierdoor weet ik nu welk beroep ik graag zou willen uitoefenen: ik zou graag aan het werk willen als docent op een hogeschool. Het liefst zou ik het vak Pedagogiek of Onderwijskunde willen geven en studenten begeleiden.
Ik raad aankomende studenten aan om op tijd te beginnen met leren voor de tentamens en hierbij een planning te maken. Dat werkte voor mij heel goed. Ook bleef bij mij de stof beter hangen als ik naar een college was geweest. Verder is het heel leuk en leerzaam om naast je studie ook wat commissie- of bestuurservaring op te doen en het staat goed op je cv!
Read moreGrijp alle kansen die je krijgt aangereikt, je weet nooit waartoe het kan leiden!
Nadat ik de pabo had voltooid, heb ik vier jaar voor de klas gestaan. Ik wilde meer uitdaging en ben daarom weer gaan studeren. Eerst heb ik bij de Stichting Pedagogisch Onderwijs Groningen (SPO) het schakelprogramma gevolgd en daarna ben ik begonnen met de master Onderwijskunde.
Naast het volgen van het schakelprogramma stond ik ook twee dagen voor de klas. Die combinatie vond ik wel zwaar. De uiteenlopende vakken van de master Onderwijskunde maken deze studie tot een uitdaging. Doordat je steeds met verschillende dingen bezig bent, zoals opdrachten, presentaties en tentamens, heb je veel afwisseling. Lastig vond ik de piekbelasting. Op een gegeven moment volgde ik een aantal vakken en een tutorgroep en was ik ook al druk bezig met mijn afstudeeronderzoek. Ik had toen minder tijd voor leuke dingen en was vaak tot 's avonds laat bezig.
Na mijn studie zou ik graag bij een uitgever aan het werk willen om mee te schrijven aan methodes. Daarnaast zou ik graag een aantal dagen voor de klas blijven staan.
Groningen is een fijne stad om te studeren. Je vindt er alles wat je nodig hebt om het studentenleven aangenaam te maken, maar het is toch lekker kleinschalig.
Ik ben erg blij met de ontwikkeling die ik heb doorgemaakt, zowel op professioneel als op persoonlijk gebied. Tegen aankomende studenten zou ik willen zeggen: grijp alle kansen die je krijgt aangereikt, je weet nooit waartoe het kan leiden!
Your career starts while you are studying. Career Services BSS helps to shape that career.
As a Faculty of Behavioural and Social Sciences student, you can contact Career Services BSS for advice, information and support. Read more ...
Jij
Masterstudenten Onderwijskunde krijgen actieve voortgangsbegeleiding. Er wordt gestart met een studieplanningsgesprek met de studieadviseur, gevolgd door een tweede gesprek einde 1e semester voor bespreking van het verloop van de studieplanning.
Tutor: Iedere masterstudent heeft een tutor (staflid) die het studieplan beoordeelt en de student begeleidt bij de uitvoering daarvan. De tutor bewaakt de programmatische samenhang van de vakken die de student kiest. Op gezette tijden komen studenten bijeen in een tutorgroep. Onder begeleiding van een onderzoeksprojectbegeleider (staflid van een onderzoeksgroep) wordt gewerkt aan de 'masterthesis', het afstudeerproject.
Studieadviseur: Met vragen of problemen van meer persoonlijke aard die van invloed zijn op de studie kan de student terecht bij de studieadviseur van de master Onderwijskunde. In het kader van een tijdige signalering van studieproblemen of studievertraging biedt de masteropleiding een actieve voortgangsbegeleiding aan, met aan het begin van het masterjaar een planningsgesprek met de studieadviseur, gevolgd door een voortgangsgesprek aan het eind van het 1e semester.
The UG website uses functional and anonymous analytics cookies. Please answer the question of whether or not you want to accept other cookies (such as tracking cookies). If no choice is made, only basic cookies will be stored. More information