Do you plan to continue in education and educational research? Would you like to deepen and broaden your knowledge and skills? Contributing to educational science and improving educational practice?
The master's in Educational
Sciences prepares you for a career as a researcher and academic
professional in the field of education.
You can choose from
two tracks within the master's:
The master's starts in September and February. Please note: In February only in full-time, with the last inflow in 2024.
Together with other programmes in our faculty, we are involved in the interdisciplinary research master Behavioural and Social Sciences .
Our guiding principles: (a) research is central to education, b) our teaching takes place within an inspiring, academic community, and (c) education and research are at the heart of society.
Therefore, our master's has/offers:
Groningen professor Leon van Gelder was at the cradle of Educational Science as Science. (Read more at https://www.rug.nl/gmw/erfgoed/pages/van-gelder-erfgoed) Our researchers operate in the very center of practice, serving on education committees or collaborating with municipalities and colleges, for example.
The first semester is largely reserved for methodological and theoretical deepening. The second half of the first semester also includes an internship or professional orientation, in which the student explores the later professional field on the basis of a concrete question.
The second semester, in addition to following a few courses, is largely devoted to working on the master's thesis, under the supervision of a research project supervisor. A forum is the completion of this part. The student gives an oral presentation with a debate about the research project.
Programme options |
---|
Learning in Interaction (track) How do students learn in schools? What role do individual differences play in learning? How can you improve learning environments to optimally help students learn and develop? Common to all processes referred to in the questions above, is that they take place while and because we interact. Interaction is the motor of learning and development, and therefore key to improving education.While we all can recognize these interactions, in this master’s track you will learn to take a scientific, evidence-based approach to better examine these day-to-day interactions. This master zooms in on the complex processes through which we learn academic subjects, develop cognitive and meta-cognitive skills, and acquire social competencies.Different theoretical perspectives and didactic approaches come together in this master’s track. You will understand learning processes in context, and be capable to examine the challenges that arise in optimizing learning environments to learners' needs.You can also follow this program part-time. |
Onderwijsinnovatie (track) Om het beste uit leerlingen te halen moet onderwijs steeds onder de loep van nieuwe inzichten gelegd worden. Dat vraagt om academische professionals die vernieuwingen tot een succes weten te maken. Als onderwijsvernieuwer fungeer je als brug tussen onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. Onze mastertrack reikt de academische kennis, vaardigheden en attitudes aan die je in staat stellen om onderwijsproblemen te doorgronden en onderwijsinnovatie in goede banen te leiden.Onderwijsinnovatie is complex. Om het geheel goed te doorzien, is reflecteren op doelen en processen van onderwijsverbetering op verschillende niveaus noodzakelijk. We onderscheiden drie niveaus:* macroniveau (onderwijsbeleid en wetgeving omtrent onderwijs)* mesoniveau (management, leiderschap, professionalisering van docenten en kwaliteitszorg binnen onderwijsorganisaties)* microniveau (onderwijs- en klassikale processen, bijvoorbeeld lesgeven en omgaan met diversiteit in de klas)Je verwerft geavanceerd begrip van de implementatie en evaluatie van onderwijsinnovaties en van de vereisten voor deze innovaties in de organisatie van scholen. Je leert onderscheiden wat wel en niet werkt en uitmaken onder welke omstandigheden hervormingen en interventies succesvol zijn.Je kunt deze opleiding ook in deeltijd volgen. |
De Rijksuniversiteit Groningen is een internationale instelling met partnerships over de hele wereld en een groot aantal buitenlandse studenten. Ook voor Nederlandse studenten is het mogelijk gedurende een periode van drie tot twaalf maanden in het buitenland te studeren. Dit kan in het kader van de bestaande samenwerkingsovereenkomsten, maar ook als 'freemover'.
Study programme | Organization | Transition |
---|---|---|
Education in Primary Schools (age 4 - 12) | All Universities of applied sciences |
Via a pre-master with a maximum of
informatie pre-master: http://www.spo-groningen.nl, zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over toelatingsverzoek |
Educational Theory | All Universities of applied sciences |
Via a pre-master with a maximum of
informatie pre-master: http://www.spo-groningen.nl , zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over toelatingsverzoek |
Teacher Education in Physical Education | All Universities of applied sciences |
Via a pre-master with a maximum of
informatie pre-master: http://www.spo-groningen.nl zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over toelatingsverzoek |
Applied Psychology | All Universities of applied sciences |
Via a pre-master with a maximum of
informatie pre-master: http://www.spo-groningen.nl Zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over toelatingsverzoek |
Study programme | Organization | Transition |
---|---|---|
Pedagogical Sciences | University of Groningen | No additional requirements |
Sociology | University of Groningen |
Additional requirements Additional requirements:
Enkel met de minor Onderwijssociologie (5+10 EC) ben je direct toelaatbaar. Zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over het toelatingsverzoek |
Academic training primary school teacher | University of Groningen | No additional requirements |
Study programme | Organization | Transition |
---|---|---|
Orthopedagogiek | All Research universities |
Additional requirements More information:zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over het toelatingsverzoek Met een diploma vergelijkbaar met RUG Bachelor Pedagogische Wetenschappen ben je waarschijnlijk toelaatbaar. De toelatingscommissie beoordeelt of je met jouw diploma toelaatbaar bent. |
Specific requirements | More information |
---|---|
previous education |
Toelichting op de tabel "Doorstroommogelijkheden": Informatie over schakelprogramma: http://www.spo-groningen.nl. Verwante HBO-opleidingen zijn: ALO/CALO, PABO (of PA), HBO-pedagogiek, HKP, HPO, HSAO, vierjarige tweedegraads lerarenopleidingen en HBO-psychologie. |
(motivation-) letter |
Studenten met een
dienen een toelatingsverzoek (met CV en kopie van diploma en cijferlijsten) in te dienen via https://www.rug.nl/gmw/pedagogy-and-educational-sciences/education/master/aanvraag-toelating-master-pedok |
other admission requirements |
Voor de toelatingseisen toegespitst op de tracks zie de pagina van Onderwijsinnovatie en Learning in Interaction.
|
Onderwijsinnovatie and Learning in Interaction
Zie Applying with a Dutch diploma
Zie ook de trackpagina's van Onderwijsinnovatie en Learning in Interaction
Voor inlichtingen over de inhoud van de master kun je contact opnemen met de studieadviseur via: studieadvies.pedok@rug.nl
Type of student | Deadline | Start course |
---|---|---|
Dutch students | 01 June 2024 | 01 September 2024 |
01 December 2024 | 01 February 2025 | |
EU/EEA students | 01 June 2024 | 01 September 2024 |
non-EU/EEA students | 01 May 2024 | 01 September 2024 |
Specific requirements | More information |
---|---|
previous education |
see the pages of our tracks |
other admission requirements |
Admission requirements
|
Exam | Minimum score |
---|---|
C1 Advanced (formerly CAE) | C1 |
C2 Proficiency (formerly CPE) | C2 |
IELTS overall band | 6.5 |
IELTS listening | 6 |
IELTS reading | 6 |
IELTS writing | 6 |
IELTS speaking | 6 |
TOEFL paper based | 580 |
TOEFL computer based | 237 |
TOEFL internet based | 92 |
For the admission requirements specifically for the tracks see the page of Onderwijsinnovatie and Learning in Interaction
Who to contact for more information about:
* the admission procedure: the admission committee via toelatingscommissie.pedok@rug.nl
* the content of the tracks: with the study advisors via studieadvies.pedok@rug.nl
Type of student | Deadline | Start course |
---|---|---|
Dutch students | 01 June 2024 | 01 September 2024 |
01 December 2024 | 01 February 2025 | |
EU/EEA students | 01 June 2024 | 01 September 2024 |
non-EU/EEA students | 01 May 2024 | 01 September 2024 |
Nationality | Year | Fee | Programme form |
---|---|---|---|
EU/EEA | 2023-2024 | € 2314 | full-time |
non-EU/EEA | 2023-2024 | € 17800 | full-time |
EU/EEA | 2024-2025 | € 2530 | full-time |
non-EU/EEA | 2024-2025 | € 20800 | full-time |
Practical information for:
The Master of Educational Sciences prepares you for policy and advisory positions. You can advise pupils and teachers, but also school teams, boards and policy makers. You will deal with learning and organisational problems, such as the introduction of educational innovations. You can also work within the government on educational policy and the development of new forms and methods of education.
Areas of activity for educationalists:
Career services
BSS
Where do you want to work after your studies? You can
contact
Career Services
already during your studies.
They will help you orientate on your career, develop your skills,
apply for jobs and find an internship.
bij universiteiten, lerarenopleidingen, MBO/HBO of volwasseneneducatie
bij een gemeentelijke, provinciale of landelijke overheid
bij OCW
bij onderwijsbegeleidingsdiensten zoals de landelijke Pedagogische Centra, Stichting voor Leerplanontwikkeling (SLO), CITO en educatieve uitgeverijen
bij een onderwijsinstelling
bij overheden, bedrijven, onderzoeksbureaus, onderwijsinstellingen, universiteit
bijvoorbeeld via beurs voor o.a. de lerende leraar of de Research Master (als zij-instromer
op een HBO/MBO
bij radio, televisie, pers
GION (Groningen Institute for Research and Education) makes a concrete contribution to better education through scientific research. Education is better if it has more favourable consequences for the cognitive and affective development of pupils. The aim of the research institute is to increase knowledge about education and to improve educational practice. GION, therefore, conducts both fundamental research and commissioned research.
Research themes
GION's research focuses on four research themes:
For the research interests of staff members involved in our tracks see the track pages of Onderwijsinnovatie and Learning in Interaction
Jij
Tutor: Iedere masterstudent heeft een tutor (staflid) die het studieplan beoordeelt en de student begeleidt bij de uitvoering daarvan. De tutor bewaakt de programmatische samenhang van de vakken die de student kiest. Op gezette tijden komen studenten bijeen in een tutorgroep. Onder begeleiding van een onderzoeksprojectbegeleider (staflid van een onderzoeksgroep) wordt gewerkt aan de 'masterthesis', het afstudeerproject.
Studieadviseur: Met vragen of problemen van meer persoonlijke aard die van invloed zijn op de studie kan de student terecht bij de studieadviseur van de master Onderwijskunde. In het kader van een tijdige signalering van studieproblemen of studievertraging biedt de masteropleiding een actieve voortgangsbegeleiding aan, met aan het begin van het masterjaar een planningsgesprek met de studieadviseur, gevolgd door een voortgangsgesprek aan het eind van het 1e semester.
The UG website uses functional and anonymous analytics cookies. Please answer the question of whether you want to accept or reject other cookies (such as tracking cookies). If no choice is made, only basic cookies will be stored. More information