Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenBacheloropleidingenKunstgeschiedenis
Header image Kunstgeschiedenis

Kunstgeschiedenis

Programma

  • 1e jaar

    The first-year courses introduce you to important works in the history of art, from Classical Antiquity to Rembrandt, from Michelangelo to Mondrian, and Warhol to Ai Weiwei. From Gothic churches to Rietveld and Rem Koolhaas, from Italian gardens to the Dutch polder landscape.

    You learn everything about the most important artistic periods and movements, you take courses in visual analysis, iconography, and materials and techniques. Fridays are usually reserved for excursions and you visit Florence for two weeks in the winter.

    In het eerste jaar maak je kennis met de hoofdwerken uit de kunstgeschiedenis, van de klassieke oudheid tot Rembrandt, Michelangelo tot Mondriaan, en Warhol tot Ai Weiwei. Van gotische kerken tot Rietveld en Rem Koolhaas, van Italiaanse tuinen tot het Nederlandse polderlandschap.

    Je leert alles over de belangrijke artistieke periodes en stromingen, volgt vakken over visuele analyse, iconografie en artistieke materialen & technieken. Op vrijdagen ga je regelmatig op excursie en in de winter is er is een uitgebreide excursie naar Florence.

  • 2e jaar

    The second year has a two-fold approach: on the one hand it deepens the knowledge you obtained during the first year by focusing on distinct subject matters, such as contemporary art, the design of landscapes, architectural theory, or Italian Renaissance art.

    On the other hand, we challenge you by placing what you have learned in a broader, interdisciplinary context with courses on “Art & Science”, “Art & Environment”, “Art & Institutions”, “Global Dutch Art” and more.

    Het tweede jaar heeft een tweeledige insteek: enerzijds verdiep je de kennis die je hebt opgedaan in het eerste jaar door in te zoomen op bepaalde onderwerpen, zoals hedendaagse kunst, het ontwerp van landschappen, architectuurtheorie of Italiaanse Renaissance kunst.

    Anderzijds dagen we je uit om dat wat je geleerd hebt in een bredere, interdisciplinaire context te plaatsen met vakken als “Art & Science”, “Art & Environment”, “Art & Institutions”, “Global Dutch Art” en meer.

  • 3e jaar

    The first semester of the third year is reserved for your elective. We recommend that you choose an elective at one of our partner universities abroad. But you can also opt for a career-oriented elective that includes an internship or a pre-master elective.

    After you have finished your elective, you go on a field trip to a major art or architectural metropolis, like Berlin, London, Vienna, or Brussels. You finish your program with a thesis on a topic of your own choosing. You acquire the skills necessary for the job market in all of your classes.

    Het eerste semester van het derde jaar staat in het teken van je minor. Wij bevelen een buitenlandminor aan bij één van onze partneruniversiteiten. Maar je kunt ook een carrièregerichte minor met stage kiezen of een premaster-minor.

    Daarna ga je op excursie naar een Europese kunst- en architectuurmetropool zoals Berlijn, Londen, Wenen of Brussel en sluit je je studie af met een bachelorscriptie over een onderwerp naar jouw keuze. Tijdens de studie wordt continue aandacht besteed aan de vaardigheden die je nodig hebt voor je toekomstige baan.

Programma-opties

  • Moderne en Hedendaagse Kunst (specialisatie)
  • Oude Beeldende Kunst (specialisatie)
  • Architectuur- en stedenbouwgeschiedenis (specialisatie)
  • Landschapsgeschiedenis (specialisatie)
  • Minoren (minor)

    Het vijfde semester besteed je aan je minor: een pakket samenhangende vakken dat toekomstgericht is. Het bereidt je voor op een vervolg in een mastertrack of op de arbeidsmarkt. Kies uit een careerminor, buitenlandminor, universitaire minor of facultaire minor. Lees via de link hierboven meer over de inhoud van deze minoren.

  • University of Groningen Honours College (honoursprogramma)

    Het Honours College biedt talentvolle en gemotiveerde studenten de kans meer uit zichzelf te halen.

    Dat doe je door het volgen van een extra (honours)programma van 45 studiepunten naast je reguliere bacheloropleiding van 180 studiepunten, en door tal van andere activiteiten die je samen met honoursstudenten van andere opleidingen onderneemt en organiseert.

    Ontwikkeling van talent en eigen initiatief zijn de uitgangspunten van het honoursprogramma van de RUG.

Opbouw programma

VakPeriode 1Periode 2Periode 3Periode 4
Beyond Antiquity: Architecture 400-1400 (5 EC)
Beyond Antiquity: Visual Arts 400-1400 (5 EC)
Seeing and Knowing: Visual Analysis & Iconography (5 EC)
Paint to Pixel: Artist's Materials & Techniques Through the Ages (5 EC)
Towards Modernity: Architecture & Landscapes 1400-1800 (5 EC)
Towards Modernity: Visual Arts 1400-1800 (5 EC)
Florence Excursion (5 EC)
Reality Contested: Visual Arts 1800-1914 (5 EC)
Style & Modernity: Architecture & Urbanism 1800-1914 (5 EC)
Blurring Boundaries: Architecture & Urbanism 1914-now (5 EC)
Blurring Boundaries: Visual Arts 1914-now (5 EC)
Reading Cultural Landscapes: Past and Present (5 EC)
VakPeriode 1Periode 2Periode 3Periode 4
Architecture, City & Freedom (5 EC)
Medieval Landscapes & Architecture (5 EC)
Renaissance Art: Individual/Institution (5 EC)
Art Now (5 EC)
Designed Landscapes 1800-present (5 EC)
Vrije ruimte (5 EC)
Art & Science (5 EC)
European Country House Landscapes (5 EC)
Global Dutch Art (5 EC)
Architecture, Nature & Enlightenment (5 EC)
Art & Environment (5 EC)
Art & Institutions (5 EC)
VakPeriode 1Periode 2Periode 3Periode 4
Minor (30 EC)
Excursion abroad: Art & Architecture/Landscape (10 EC)
From Theory to Practice (5 EC)
BA Thesis (10 EC)
Practice Lab: Architecture/Art/Landscape (5 EC)

Studeren in het buitenland

  • Studeren in het buitenland is facultatief
  • Voor gemiddeld 16 weken
  • Maximaal 30 EC

Art history is an international discipline. Our department offers the opportunity to intern or take classes abroad for bachelor students. For instance at one of our partnership universities in Ghent, Louvain, Paris, Berlin, Hamburg, Cologne, Münster, Rome, and Bern.

Kunstgeschiedenis is een internationale discipline. Al tijdens je bachelorstudie kun je stage lopen of vakken volgen in het buitenland. Bijvoorbeeld bij één van onze partneruniversiteiten in Gent, Leuven, Parijs, Berlijn, Hamburg, Keulen, Münster, Rome, Bern en Birmingham.

(Bindend) studieadvies

  • Minimaal 45 EC in de eerste 12 maanden (bindend)

You will be offered study advice after the first year of study. You can expect a positive result if you have earned more than 45 ECTS credit points (out of a total of 60 ECTS). If you have earned fewer than 45 ECTS and are issued a negative result, you will not be allowed to continue with your degree programme.

You will receive preliminary study advice in December to make sure that you know where you stand. Please contact your study advisor as soon as possible if you have any questions about the BSA system.

N.B. Some degree programmes use a tutoring system; please check with your study advisor.

Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Je krijgt een positief studieadvies als je meer dan 45 ECTS hebt gehaald (op een totaal van 60 ECTS). Bij een negatief studieadvies (minder dan 45 ECTS) mag je helaas niet doorgaan met de opleiding en moet je wat anders gaan doen.

Om ervoor te zorgen dat je precies weet waar je staat, krijg je al in december een voorlopig studieadvies. Heb je vragen over het bindend studieadvies of over je studievoortgang, neem dan zo snel mogelijk contact op met je studieadviseur. NB: Sommige opleidingen maken gebruik van een tutorbegeleiding (check bij je eigen studieadviseur hoe het geregeld is).

Waarom in Groningen?
  • International faculty with broad expertise
  • Two field trips abroad, for instance, to Berlin or Florence
  • Balanced combination of art historical, art theoretical, and career-oriented courses
  • Internationaal docententeam met brede expertise
  • Twee buitenlandse excursies naar bijvoorbeeld Berlijn of Florence
  • Uitgewogen combinatie van kunsthistorische, kunsttheoretische en meer praktijkgerichte vakken

The transition from high school to college comes with many changes. That is why you receive additional guidance during your freshman year.

A mentoring system is meant to ease your transition. Your mentor will teach you how to study effectively and how to make smart choices. You can also make an appointment with the study advisor. She can answer your questions about selecting coursework and other things. Everything you discuss with her is confidential. In case of complex problems, she can also refer you to the 'student deans' or the classes offered by Study Support.

De overgang van school naar universiteit brengt veel veranderingen met zich mee. In het eerste jaar van je studie word je daarom extra goed begeleid.

Om de overgang te versoepelen is er voor alle eerstejaars het mentoraatsysteem. Tijdens de bijeenkomsten leer je hoe je effectief kunt studeren en hoe je bewuste keuzes maakt in je studie. Daarnaast kun je persoonlijk een afspraak maken met de studieadviseur. Bij haar kun je terecht als je vragen hebt of advies wilt over je studie en andere zaken rondom het studeren. Alles wat je bespreekt wordt vertrouwelijk behandeld. Zij kan je bij complexe problemen ook doorverwijzen naar studentendecanen of de cursussen van Studieondersteuning.

  • Testimonial van Student Ambassador Nicky Bouma

    De studie opent een heel andere wereld voor je die zich al die tijd vlak onder je neus bevond!

    Over Nicky

    Ik ben Nicky, inmiddels 24 jaar oud, en ik ben derdejaarsstudent Kunstgeschiedenis. Oorspronkelijk kom ik uit Friesland en ik ben sinds vier jaren woonachtig in het mooie Groningen. In mijn vrije tijd word ik erg blij van afspreken met vriendinnen in een van de vele leuke koffietentjes in de stad, lezen, en natuurlijk musea bezoeken en andere steden bewonderen. Zowel in Nederland als daarbuiten.

    Waarom Kunstgeschiedenis?

    Voordat ik koos voor Kunstgeschiedenis, heb ik een aantal jaar andere studies gevolgd. Doordat ik in deze periode erachter ben gekomen wat ik niet zocht in een opleiding, wist ik heel goed wat ik wél wou. En zo kwam ik terecht bij mijn huidige studie. Al sinds ik een klein kind was, vond ik musea superinteressant. Toen ik eenmaal was begonnen aan de studie merkte ik gedurende het eerste jaar dat ik architectuur ook minstens net zo leuk vind. Ook vind ik de landschapsvakken een erg waardevolle toevoeging. Al deze drie velden hebben zoveel samenhang, dat het een erg bijzondere gewaarwording is om deze raakvlakken zelf te ontdekken bij je ritje op de fiets, wandeling door de stad, of een bezoek aan het museum. Het opent een heel andere wereld voor je die zich al die tijd vlak onder je neus bevond!

    Lees meer over Nicky Bouma en waarom zij gekozen heeft Kunstgeschiedenis in Groningen te studeren!

    Vragen? Stuur Nicky een e-mail!

    Sluiten
    – Student Ambassador Nicky Bouma
  • Testimonial van Mettina Bleker

    Als eerstejaars ga je vaak op excursie

    Kunstgeschiedenis wekte mijn interesse omdat ik benieuwd was naar de verhalen achter de kunstwerken. In je eerste jaar leer je over stromingen, kunstenaars én de culturele context. De professoren van de opleiding zijn gespecialiseerd in veel verschillende vakgebieden, zoals Italiaanse kunst of architectuur. Doordat het een kleinschalige studie is, heb je hecht contact met de professoren en medestudenten. Als eerstejaars ga je vaak op excursie. De stof wordt dan in de praktijk gebracht en het is ook nog eens supergezellig! Ik raad je zeker aan om lid te worden van de studievereniging Meander, die het hele jaar door lezingen, excursies en borrels organiseert. Ik kan met overtuiging zeggen dat Groningen een superstad is om in te wonen en te studeren.

    Sluiten
    – Mettina Bleker
  • Testimonial van Tessel Luitjens

    De brede verbanden fascineren mij

    Vanuit mijn studierichting Italiaans ben ik in de studie Kunstgeschiedenis gerold. De Italiaanse kunst en cultuur vond ik zo interessant, dat ik besloot een tweede studie ernaast te volgen. Vooral de brede verbanden tussen kunst, cultuur en politiek fascineren mij. Bijvoorbeeld de link tussen Picasso en Apollinaire, maar ook het maatschappelijke belang of de politieke boodschap van kunst.

    Naast mijn studie ben ik voorzitter van Meander, de studievereniging van Kunstgeschiedenis. Zo doe ik bestuurlijke ervaring op, bouw ik aan mijn netwerk maar bovenal is het erg leuk en leerzaam. Meander gaat verder waar de studie ophoudt: met excursies en carrièredagen, maar ook met borrels en feesten.

    Verder ben ik lid van de opleidingscommissie, omdat ik het belangrijk vind om actief betrokken te zijn bij de studie en deze te verbeteren waar nodig. Op deze manier leer ik de universiteit ook achter de schermen kennen. Naast studeren doe ik graag leuke dingen met vrienden: samen eten, of een festival of concert bezoeken. Dat is gelukkig goed te combineren met mijn studie en Meander.

    Sluiten
    – Tessel Luitjens
  • Testimonial van

    Interview met Wim Pijbes

  • Testimonial van Suzanne Rus

    Ik waardeer de veelzijdigheid

    Na mijn bachelor Kunstgeschiedenis heb ik gekozen voor de master Conservatorenopleiding. Inmiddels werk ik bij het Groninger Museum als conservator in opleiding en word ik de komende twee jaar klaargestoomd voor het vak. Ik maak deel uit van het conservatorenteam van het Groninger Museum en werk van concept tot realisatie aan tentoonstellingen, doe onderzoek naar de collectie en schrijf mee aan publicaties. Zo heb ik bijvoorbeeld in de afgelopen maanden meegewerkt met de tentoonstelling H.N. Werkman (1882-1945): Leven & Werk. Hiervoor heb ik in samenwerking met de gastconservator van deze tentoonstelling het concept verder uitgewerkt, bruiklenen aangevraagd en alles rondom de logistiek en opbouw van de tentoonstelling geregeld. Ik waardeer met name de veelzijdigheid in mijn werk. De ene dag ben je op zaal bezig met de opbouw van een tentoonstelling, de volgende dag ben je bezig met onderzoek naar de collectie.

    Sluiten
    – Suzanne Rus
  • Testimonial van Student Ambassador Nicky Bouma

    De studie opent een heel andere wereld voor je die zich al die tijd vlak onder je neus bevond!

    Over Nicky

    Ik ben Nicky, inmiddels 24 jaar oud, en ik ben derdejaarsstudent Kunstgeschiedenis. Oorspronkelijk kom ik uit Friesland en ik ben sinds vier jaren woonachtig in het mooie Groningen. In mijn vrije tijd word ik erg blij van afspreken met vriendinnen in een van de vele leuke koffietentjes in de stad, lezen, en natuurlijk musea bezoeken en andere steden bewonderen. Zowel in Nederland als daarbuiten.

    Waarom Kunstgeschiedenis?

    Voordat ik koos voor Kunstgeschiedenis, heb ik een aantal jaar andere studies gevolgd. Doordat ik in deze periode erachter ben gekomen wat ik niet zocht in een opleiding, wist ik heel goed wat ik wél wou. En zo kwam ik terecht bij mijn huidige studie. Al sinds ik een klein kind was, vond ik musea superinteressant. Toen ik eenmaal was begonnen aan de studie merkte ik gedurende het eerste jaar dat ik architectuur ook minstens net zo leuk vind. Ook vind ik de landschapsvakken een erg waardevolle toevoeging. Al deze drie velden hebben zoveel samenhang, dat het een erg bijzondere gewaarwording is om deze raakvlakken zelf te ontdekken bij je ritje op de fiets, wandeling door de stad, of een bezoek aan het museum. Het opent een heel andere wereld voor je die zich al die tijd vlak onder je neus bevond!

    Lees meer over Nicky Bouma en waarom zij gekozen heeft Kunstgeschiedenis in Groningen te studeren!

    Vragen? Stuur Nicky een e-mail!

    Sluiten
    – Student Ambassador Nicky Bouma
  • Testimonial van Belle de Rode

    Een spannend vakgebied

    Kunstgeschiedenis interesseert me omdat het in alles om ons heen te zien is. In de studie word je gestimuleerd om ook buiten de collegebanken analytisch te kijken, wat een dynamische afwisseling vormt met de theorie. Je leert met een kritische blik te kijken en daarmee kunst en architectuur in een bredere context te plaatsen. De kunstwereld is altijd in ontwikkeling en daarom blijft het een spannend vakgebied. En wat is er leuker dan leren over de wereld aan de hand van prachtige objecten?

    Wat ik leuk vind aan de studie aan de RUG is dat je je kunt specialiseren in jouw interessegebied. Zelf verdiep ik me in moderne en hedendaagse kunst. Voor mijn bachelorscriptie doe ik onderzoek naar een mogelijk beleid voor regionale kunst in het Groninger Museum. De museumdirecteur (en tevens bijzonder hoogleraar bij de opleiding) begeleidt mij hierin. Als casestudy assisteer ik daarnaast een kunstenaar in aanloop naar zijn tentoonstelling in het museum. Hierdoor krijg ik de kans om het museumwezen goed te leren kennen. Ik hoop dat ik in een toekomst als conservator veel mooie tentoonstellingen mag gaan maken.

    Sluiten
    – Belle de Rode
  • Testimonial van Mettina Bleker

    Als eerstejaars ga je vaak op excursie

    Kunstgeschiedenis wekte mijn interesse omdat ik benieuwd was naar de verhalen achter de kunstwerken. In je eerste jaar leer je over stromingen, kunstenaars én de culturele context. De professoren van de opleiding zijn gespecialiseerd in veel verschillende vakgebieden, zoals Italiaanse kunst of architectuur. Doordat het een kleinschalige studie is, heb je hecht contact met de professoren en medestudenten. Als eerstejaars ga je vaak op excursie. De stof wordt dan in de praktijk gebracht en het is ook nog eens supergezellig! Ik raad je zeker aan om lid te worden van de studievereniging Meander, die het hele jaar door lezingen, excursies en borrels organiseert. Ik kan met overtuiging zeggen dat Groningen een superstad is om in te wonen en te studeren.

    Sluiten
    – Mettina Bleker
  • Testimonial van Tessel Luitjens

    De brede verbanden fascineren mij

    Vanuit mijn studierichting Italiaans ben ik in de studie Kunstgeschiedenis gerold. De Italiaanse kunst en cultuur vond ik zo interessant, dat ik besloot een tweede studie ernaast te volgen. Vooral de brede verbanden tussen kunst, cultuur en politiek fascineren mij. Bijvoorbeeld de link tussen Picasso en Apollinaire, maar ook het maatschappelijke belang of de politieke boodschap van kunst.

    Naast mijn studie ben ik voorzitter van Meander, de studievereniging van Kunstgeschiedenis. Zo doe ik bestuurlijke ervaring op, bouw ik aan mijn netwerk maar bovenal is het erg leuk en leerzaam. Meander gaat verder waar de studie ophoudt: met excursies en carrièredagen, maar ook met borrels en feesten.

    Verder ben ik lid van de opleidingscommissie, omdat ik het belangrijk vind om actief betrokken te zijn bij de studie en deze te verbeteren waar nodig. Op deze manier leer ik de universiteit ook achter de schermen kennen. Naast studeren doe ik graag leuke dingen met vrienden: samen eten, of een festival of concert bezoeken. Dat is gelukkig goed te combineren met mijn studie en Meander.

    Sluiten
    – Tessel Luitjens
  • Testimonial van

    Interview met Wim Pijbes

  • Testimonial van Suzanne Rus

    Ik waardeer de veelzijdigheid

    Na mijn bachelor Kunstgeschiedenis heb ik gekozen voor de master Conservatorenopleiding. Inmiddels werk ik bij het Groninger Museum als conservator in opleiding en word ik de komende twee jaar klaargestoomd voor het vak. Ik maak deel uit van het conservatorenteam van het Groninger Museum en werk van concept tot realisatie aan tentoonstellingen, doe onderzoek naar de collectie en schrijf mee aan publicaties. Zo heb ik bijvoorbeeld in de afgelopen maanden meegewerkt met de tentoonstelling H.N. Werkman (1882-1945): Leven & Werk. Hiervoor heb ik in samenwerking met de gastconservator van deze tentoonstelling het concept verder uitgewerkt, bruiklenen aangevraagd en alles rondom de logistiek en opbouw van de tentoonstelling geregeld. Ik waardeer met name de veelzijdigheid in mijn werk. De ene dag ben je op zaal bezig met de opbouw van een tentoonstelling, de volgende dag ben je bezig met onderzoek naar de collectie.

    Sluiten
    – Suzanne Rus
  • Testimonial van Student Ambassador Nicky Bouma

    De studie opent een heel andere wereld voor je die zich al die tijd vlak onder je neus bevond!

    Over Nicky

    Ik ben Nicky, inmiddels 24 jaar oud, en ik ben derdejaarsstudent Kunstgeschiedenis. Oorspronkelijk kom ik uit Friesland en ik ben sinds vier jaren woonachtig in het mooie Groningen. In mijn vrije tijd word ik erg blij van afspreken met vriendinnen in een van de vele leuke koffietentjes in de stad, lezen, en natuurlijk musea bezoeken en andere steden bewonderen. Zowel in Nederland als daarbuiten.

    Waarom Kunstgeschiedenis?

    Voordat ik koos voor Kunstgeschiedenis, heb ik een aantal jaar andere studies gevolgd. Doordat ik in deze periode erachter ben gekomen wat ik niet zocht in een opleiding, wist ik heel goed wat ik wél wou. En zo kwam ik terecht bij mijn huidige studie. Al sinds ik een klein kind was, vond ik musea superinteressant. Toen ik eenmaal was begonnen aan de studie merkte ik gedurende het eerste jaar dat ik architectuur ook minstens net zo leuk vind. Ook vind ik de landschapsvakken een erg waardevolle toevoeging. Al deze drie velden hebben zoveel samenhang, dat het een erg bijzondere gewaarwording is om deze raakvlakken zelf te ontdekken bij je ritje op de fiets, wandeling door de stad, of een bezoek aan het museum. Het opent een heel andere wereld voor je die zich al die tijd vlak onder je neus bevond!

    Lees meer over Nicky Bouma en waarom zij gekozen heeft Kunstgeschiedenis in Groningen te studeren!

    Vragen? Stuur Nicky een e-mail!

    Sluiten
    – Student Ambassador Nicky Bouma
  • Testimonial van Mettina Bleker

    Als eerstejaars ga je vaak op excursie

    Kunstgeschiedenis wekte mijn interesse omdat ik benieuwd was naar de verhalen achter de kunstwerken. In je eerste jaar leer je over stromingen, kunstenaars én de culturele context. De professoren van de opleiding zijn gespecialiseerd in veel verschillende vakgebieden, zoals Italiaanse kunst of architectuur. Doordat het een kleinschalige studie is, heb je hecht contact met de professoren en medestudenten. Als eerstejaars ga je vaak op excursie. De stof wordt dan in de praktijk gebracht en het is ook nog eens supergezellig! Ik raad je zeker aan om lid te worden van de studievereniging Meander, die het hele jaar door lezingen, excursies en borrels organiseert. Ik kan met overtuiging zeggen dat Groningen een superstad is om in te wonen en te studeren.

    Sluiten
    – Mettina Bleker
  • Testimonial van Tessel Luitjens

    De brede verbanden fascineren mij

    Vanuit mijn studierichting Italiaans ben ik in de studie Kunstgeschiedenis gerold. De Italiaanse kunst en cultuur vond ik zo interessant, dat ik besloot een tweede studie ernaast te volgen. Vooral de brede verbanden tussen kunst, cultuur en politiek fascineren mij. Bijvoorbeeld de link tussen Picasso en Apollinaire, maar ook het maatschappelijke belang of de politieke boodschap van kunst.

    Naast mijn studie ben ik voorzitter van Meander, de studievereniging van Kunstgeschiedenis. Zo doe ik bestuurlijke ervaring op, bouw ik aan mijn netwerk maar bovenal is het erg leuk en leerzaam. Meander gaat verder waar de studie ophoudt: met excursies en carrièredagen, maar ook met borrels en feesten.

    Verder ben ik lid van de opleidingscommissie, omdat ik het belangrijk vind om actief betrokken te zijn bij de studie en deze te verbeteren waar nodig. Op deze manier leer ik de universiteit ook achter de schermen kennen. Naast studeren doe ik graag leuke dingen met vrienden: samen eten, of een festival of concert bezoeken. Dat is gelukkig goed te combineren met mijn studie en Meander.

    Sluiten
    – Tessel Luitjens
  • Testimonial van

    Interview met Wim Pijbes

  • Testimonial van Suzanne Rus

    Ik waardeer de veelzijdigheid

    Na mijn bachelor Kunstgeschiedenis heb ik gekozen voor de master Conservatorenopleiding. Inmiddels werk ik bij het Groninger Museum als conservator in opleiding en word ik de komende twee jaar klaargestoomd voor het vak. Ik maak deel uit van het conservatorenteam van het Groninger Museum en werk van concept tot realisatie aan tentoonstellingen, doe onderzoek naar de collectie en schrijf mee aan publicaties. Zo heb ik bijvoorbeeld in de afgelopen maanden meegewerkt met de tentoonstelling H.N. Werkman (1882-1945): Leven & Werk. Hiervoor heb ik in samenwerking met de gastconservator van deze tentoonstelling het concept verder uitgewerkt, bruiklenen aangevraagd en alles rondom de logistiek en opbouw van de tentoonstelling geregeld. Ik waardeer met name de veelzijdigheid in mijn werk. De ene dag ben je op zaal bezig met de opbouw van een tentoonstelling, de volgende dag ben je bezig met onderzoek naar de collectie.

    Sluiten
    – Suzanne Rus
printView this page in: English