Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsMaster en PhD opleidingenKunst- en cultuurwetenschappenConservatoren-opleiding Kunstgeschiedenis
Header image Conservatoren-opleiding Kunstgeschiedenis

Conservatoren-opleiding Kunstgeschiedenis

Ben je geïnteresseerd in het beroep van conservator? En wil je concrete ervaring opdoen in dit vakgebied? Kies dan voor de Conservatorenopleiding.

Deze specialisatie biedt je de kans om niet alleen gedegen inzicht te krijgen in de museale wereld maar ook tijdelijk werkzaam te zijn in een belangrijk museum in Nederland of België.

De Conservatorenopleiding is een eenjarig programma, met de mogelijkheid op een aansluitende stage van een half jaar. Tijdens het masterjaar kun je een studiepad oude kunst of moderne en hedendaagse kunst volgen en leer je van alles over de achtergronden van musea en de werkzaamheden van conservatoren. Daarnaast krijg je de kans om na het masterjaar een betaalde stage van zes maanden te volgen bij een van de musea die participeren in de Conservatorenopleiding: Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam, Museum Catharijneconvent en het Centraal Museum in Utrecht, het Rijksmuseum in Amsterdam, Museum De Lakenhal in Leiden, het Groninger Museum, het Fries Museum in Leeuwarden en de Musea Brugge.

Let op: de Conservatorenopleiding Kunstgeschiedenis is een specialisatie binnen de mastertrack Kunstgeschiedenis, MA Kunst- en Cultuurwetenschappen. Je meldt je dus aan voor de mastertrack Kunstgeschiedenis.

Feiten & Cijfers
Titel/Graad
MA in Kunst- & cultuurwetenschappen
Type opleiding
Master
Duur
12 maanden (60 ECTS)
Croho code
60087
Voertaal
Engels
Start
September
Faculteit
Letteren
Waarom dit programma in Groningen?
  • Studenten van de Conservatorenopleiding in Groningen kunnen stage lopen bij een belangrijk museum in Nederland of België. Het lopen van deze stage kan de kansen op de arbeidsmarkt vergroten.
  • De Conservatorenopleiding in Groningen is de enige in Nederland die volledig gericht is op kunsthistorische studenten en kunstmusea.
  • De Conservatorenopleiding in Groningen is ook uniek doordat het masterjaar en de stage van een half jaar nauw op elkaar zijn afgestemd. Al tijdens het masterjaar is er sprake van uitgebreide voorbereiding op de stage.
  • De Conservatorenopleiding in Groningen wordt gekenmerkt door een nauwe samenwerking tussen universiteit en musea.
Programma

De mastertrack Kunstgeschiedenis/Art History heeft drie specialisaties: Moderne en Hedendaagse Kunst (Modern & Contemporary Art), Oude Kunst (Early Modern European Art) en de Conservatorenopleiding (Curatorial & Museum Studies).

Studenten kiezen voor één van deze drie studiepaden en studeren daarin af. Voor de conservatorenopleiding gelden specifieke eisen. Alle studenten volgen het vak Art History Now, dat een theoretische & methodologische basis vormt en studenten met een grondige schrijf-­ en researchtraining voorbereidt op de scriptie. Binnen dit vak kunnen studenten zich op hun gewenste expertise concentreren. Daarnaast maken studenten een keuze uit een aantal modules.

Voor studenten van de Conservatorenopleiding zijn drie modules geselecteerd uit het programma: Collections & Artefacts: Boijmans, Museums: The Making of Rodin (2016/17) en Media, Materials, Makers: Arts and/as Research. Studenten kiezen hiervan twee modules.

Op deze pagina vind je testimonials van studenten die stage hebben gelopen in verschillende musea: http://www.rug.nl/let/programma-en-stages.

Periodes
VakkenCourse Catalog >123456
Art History Now: Theory, Method, Historiography (10 EC)
Collections & Artefacts: Boijmans (10 EC, facultatief)
Media, Materials, Makers: Art and/as Research (10 EC, facultatief)
Museums: The Making-of (10 EC, facultatief)
Excursion (5 EC)
Master Thesis (20 EC)
Tutorial (5 EC)
Museum Internship (30 EC)

Curriculum

De conservatorenopleiding combineert het vak Art History Now met een keuze uit de vakken die zich op het museum, verzamelen en tentoonstellen richten. Bij het succesvol afronden van alle studieonderdelen kan de student aansluitend een stage van een half jaar in een vooraanstaand museum in Nederland of het buitenland volgen. Bovengemiddelde studieresultaten en de afronding van de MA scriptie (20 EC) voor aanvang van de stage zijn een vereiste voor de deelname aan dit programma.

Programma-opties
Master Honours College (honoursprogramma)

Het master Honours programma is speciaal ontwikkeld voor studenten die meer uit hun studietijd willen halen.

Het is een extra programma van 15 ECTS dat je naast je reguliere masteropleiding volgt. Het eenjarige programma heeft een interdisciplinair karakter, waarin je kennis gaat maken met diverse aspecten van leiderschap.

Meer informatie over deze optie

Studeren in het buitenland

  • Studeren in het buitenland is facultatief

Een van de beschikbare stages wordt aangeboden door de Musea Brugge. Eventueel kan in het Masterjaar een onderdeel aan een buitenlandse universiteit worden gevolgd.

Toelatingseisen

Toelatingseisen

Specifieke eisenExtra informatie
taaltoets cijfer

Extra taaleis Engels: een vwo-diploma of een certificaat vwo Engels (cijfer 6 of hoger), minimum TOEFL eis iBT 90 (met een minimum van 21 voor alle onderdelen), of IELTS 6.5 (met een minimum van 6 voor alle onderdelen). Talencentrum Engels test (LCET) niveau C1 (B2 voor niet meer dan 2 onderdelen). Als je een VWO diploma hebt, hoef je geen taaltoets te overleggen.

vooropleiding

Bachelordiploma Kunstgeschiedenis.

Studenten met een WO- of HBO-bachelordiploma in een verwante richting kunnen misschien worden toegelaten. Dit moet beoordeeld worden door de toelatingscommissie Kunstgeschiedenis. Neem voor meer informatie contact op met de studieadviseur.

overige toelatingseisen

Studenten die deze specialisatie willen volgen, moeten zich inschrijven voor de MA Kunst- en Cultuurwetenschappen, en vervolgens de richting 'Kunstgeschiedenis' kiezen. Na het eerste semester vindt een selectie plaats voor de Conservatoren-opleiding. Studenten kunnen daarnaast een mail sturen aan dr. J. Keizer: joost.keizer@rug.nl, om te laten weten dat zij de specialisatie willen volgen.

Doorstroommogelijkheden

VooropleidingOrganisatieInstroom
KunstgeschiedenisRijksuniversiteit GroningenDrempelloze toelating

Toelatingseisen

Specifieke eisenExtra informatie
taaltoets cijfer

Additional requirements English: A VWO diploma or a subject certificate for VWO English (mark 6 or higher), minimum requirement of TOEFL iBT 90 (with a minimum of 21 on all items), or IELTS 6.5 (with a minimum of 6 on all items). Language Centre English Test (LCET) level C1 (B2 for no more than two components).

overige toelatingseisen

Selection for the Curatorial Programme takes place at the end of the first semester among students of the master's track in Art History. For more information contact Joost Keizer (joost.keizer@rug.nl)

Inschrijvingsdeadlines

Type studentDeadlineStart opleiding
Nederlandse studenten15 augustus 201901 september 2019
15 augustus 202001 september 2020
EU/EEA studenten01 mei 201901 september 2019
01 mei 202001 september 2020
non-EU/EEA studenten01 mei 201901 september 2019
01 mei 202001 september 2020
Collegegeld
NationaliteitJaarKostenVorm
EU/EER2018-2019€ 2060voltijd
niet EU/EER2018-2019€ 11500voltijd
EU/EER2019-2020€ 2083voltijd
niet EU/EER2019-2020€ 12500voltijd
Na je studie

Arbeidsmarkt

Dankzij de praktijkervaring die je tijdens je stage opdoet en het gedurende deze periode opgebouwde netwerk kun je je positie op de arbeidsmarkt versterken. Je bent hierdoor meer gekwalificeerd dan met een gewone master Kunstgeschiedenis voor een functie als conservator in opleiding of assistent- conservator, of bijvoorbeeld als educatief medewerker.

Uiteraard zijn er buiten de musea ook andere instellingen van kunst en cultuur waarvoor de ervaring die je reeds hebt opgedaan een voordeel kan zijn.

Potentiële beroepen

  • Conservator in een museum, medewerker educatie of marketing in een museum
  • Medewerker bij een andersoortige instelling van kunst en cultuur
  • Museum curator
  • Museum educator
  • Independant curator
  • Marketing and communication in the cultural industry
Onderzoek
Conservator Micha Leeflang voert Materieel-Technisch onderzoek uit in Museum Catharijneconvent
Conservator Micha Leeflang voert Materieel-Technisch onderzoek uit in Museum Catharijneconvent

Het verrichten van onderzoek op het terrein van de kunstgeschiedenis is één van de mooiste uitdagingen die je als masterstudent kunt aangaan. In bijna alle kunsthistorische banen zit wel een onderzoekscomponent.

Of je nu conservator bent in een prentenkabinet of beleidsmedewerker bij een gemeente, in beide gevallen wordt er een beroep gedaan op je onderzoeksvaardigheden en je kritische vermogen. Tijdens je master leer je wat kunsthistorisch onderzoek inhoudt, hoe je het zelf kan verrichten en welke mogelijkheden er zijn het toe te passen in de samenleving. Het onderzoeksveld is omvangrijk. Te denken valt aan analyse en interpretatie van kunstwerken, het je verdiepen in de techniek en materiele eigenschappen ervan, de museale en maatschappelijk context, met andere woorden de kunstwereld, theoretische vraagstukken en bijvoorbeeld archiefonderzoek. Idealiter sluit je onderzoek aan op de specialisaties van onze docenten, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Vanuit hun expertise kunnen zij je in ieder geval op hoog niveau begeleiden. Omdat de stafleden beschikken over talrijke internationale contacten is onderzoek in het buitenland één van de vele mogelijkheden. Daar is in het onderwijsprogramma voldoende ruimte voor.

Je belangrijkste onderzoek betreft de masterscriptie, die wordt geschreven in samenwerking met het museum waar je stage doet. Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk om technisch onderzoek naar schilderijen uit te voeren. Daarnaast biedt het museum toegang tot bronnenmateriaal dat nog niet of nauwelijks is ontsloten. Je hebt de gelegenheid om rond te kijken in depots en informatie te verzamelen, die (nog) niet voorhanden is in de literatuur. Ook is het mogelijk om onderzoek te doen naar het museum zelf, bijvoorbeeld op het gebied van tentoonstellingsbeleid.

 

Nu aanmeldenDownload brochureOpen dagen en evenementenContact
MasterdagBroerstraat 5Meer informatie

Contact

Wil je meer weten over de opleiding Conservatoren-opleiding Kunstgeschiedenis, neem dan contact op:

  • 
								Testimonial van

    Andreas Blühm, directeur Groninger Museum vertelt over zijn carrière

    Lees verder

    Aanvankelijk wilde ik geschiedenis studeren, maar mijn keuze is gevallen op Kunstgeschiedenis. Dat is immers het mooiste deel van de geschiedenis. Ik wilde me niet specialiseren, want juist het bestuderen van nieuwe onderwerpen is interessant. Er zijn mensen die zich twintig jaar met van Gogh kunnen bezighouden, maar dat zal ik nooit begrijpen.

    Het werd me al snel duidelijk dat ik een baan zocht in de museumwereld. In het begin van zo'n carrière moet je overal voor openstaan. Zo kwam ik terecht in Lübeck, als Conservator-in-opleiding. Maar daarna wordt het pas spannend. Bij het zoeken naar een vaste baan heb ik overal en nergens gesolliciteerd. Uiteindelijk ben ik aangenomen in Regensburg.

    Na een jaar of drie stuitte ik op de vacature voor Hoofd Presentatie bij het Van Gogh Museum. Daar werd ik aangenomen, na in totaal 10 uur aan gesprekken en een intensieve taalcursus van twee weken. Met mijn ervaring als leidinggevende kon ik solliciteren voor de functie van directeur van het Wallraf-Richartz-Museum in Keulen, een museum waar het op dat moment niet zo goed mee ging. Dat is heel mooi, want als je directeur wordt in zo'n museum, dan doe je het al snel beter.

    Werken in het Groninger Museum wilde ik vooral graag vanwege de brede collectie. Toen de vorige directeur van het museum wegging, besloot ik meteen te solliciteren. En hier zit ik dan.

    Sluiten
  • 
								Testimonial van

    De Conservatorenopleiding is een unieke specialisatie

    Lees verder

    De mogelijkheid om door middel van een stage ervaring in het werkveld op te doen, is één van de voornaamste redenen dat ik de Conservatorenopleiding koos. Deze unieke specialisatie is er namelijk op gericht dat je uiteindelijk museumconservator wordt.

    Eén van de leukste onderdelen van het programma vind ik de georganiseerde excursie naar Rome, waar het begrip musealisering in brede zin van toepassing is. Samen met mijn studiegenoten verbleef ik in het Koninklijk Nederlands Instituut Rome, en we bezochten elke ochtend onder begeleiding van onze docent musea, kerken en grafmonumenten. Deze bestudeerden we uitvoerig aan de hand van de colleges die ik voor het onderzoekscollege voorafgaand aan de excursie volgde. In de middag was er ruimte om te werken aan ons eigen onderzoek in de bibliotheek.

    Tijdens het vak Toepassing en Overdracht koos ik ervoor om mij te verdiepen in het Groeningemuseum in Brugge. Door museumbezoek en gesprekken met de museumconservator leerde ik meer over de beweegredenen achter de presentatie van de kunstwerken in dit museum.

    Ik koos voor Groningen vanwege de fijne sfeer op de opleiding en omdat de master aan de RUG hoog aangeschreven staat. Daarnaast biedt het programma voldoende keuzevrijheid en is er veel ruimte om onderzoek te doen in onderwerpen die jij interessant vindt.

    Sluiten
  • 
								Testimonial van

    Trainee bij het Groninger Museum

    Lees verder

    Na mijn bachelor Kunstgeschiedenis heb ik gekozen voor de specialisatie Conservatorenopleiding. Inmiddels werk ik bij het Groninger Museum als Stichting Beringer Hazewinkel conservator in opleiding en word ik de komende twee jaar klaargestoomd voor het vak.

    Ik maak deel uit van het conservatorenteam van het Groninger Museum en werk van concept tot realisatie aan tentoonstellingen, doe onderzoek naar de collectie en schrijf mee aan publicaties. Zo heb ik bijvoorbeeld in de afgelopen maanden meegewerkt met de tentoonstelling H.N. Werkman (1882-1945): Leven & Werk. Hiervoor heb ik in samenwerking met de gastconservator van deze tentoonstelling het concept verder uitgewerkt, bruiklenen aangevraagd en alles rondom de logistiek en opbouw van de tentoonstelling geregeld. Ik waardeer met name de veelzijdigheid in mijn werk. De ene dag ben je op zaal bezig met de opbouw van een tentoonstelling, de volgende dag ben je bezig met onderzoek naar de collectie.’

    Sluiten

Studieverenigingen

Meander

Meander is de studievereniging van de opleiding Kunst & Architectuurgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Je krijgt als lid korting op je studieboeken, je krijgt elk jaar een Meanderalmanak en drie à vier keer per jaar het LUX-magazine. Je krijgt korting op alle door Meander georganiseerde feesten, lezingen, excursies, symposia en andere activiteiten. Bovendien organiseert Meander regelmatig excursies in binnen- en buitenland.
https://www.studieverenigingmeander.nl/
Lees meer
Studiebegeleiding

Elke masteropleiding heeft een studieadviseur waar je terecht kunt als je vragen hebt of advies wilt over je studie en andere zaken rondom het studeren. Alles wat je bespreekt wordt vertrouwelijk behandeld. Bij complexe zaken verwijst de studieadviseur je door naar een studentendecaan. Ook worden er cursussen aangeboden die je kunnen helpen om beter te kunnen studeren, bijvoorbeeld over studiestress en presenteren. Deze kun je volgen bij het Studenten Service Centrum (SSC).