Skip to ContentSkip to Navigation
Bachelor's degree programmesPsychology
Header image Psychology

Psychology

Ben jij klaar voor de vele uitdagingen van dé studie over gedrag, bewustzijn, en het brein? Dan is deze studie iets voor jou, want elke vorm van menselijke activiteit is doordrongen van psychologie.

In veel verschillende gebieden zoals zorg, opvoeding, werk, sport, milieu, verkeer, gezondheid, media en andere, houden psychologen zich bezig met menselijk gedrag en ontwikkeling. In klinische beroepen bijvoorbeeld, richt je je op het behandelen van mensen met emotionele of gedrags- stoornissen of op patiënten met neurologische aandoeningen. Ontwikkelingsvragen spelen ook een belangrijke rol in klinisch werk omdat de oorzaken van onaangepast gedrag vaak in de vroege jeugd liggen.

In onze bachelor

  • leer je theorieën over biologische, cognitieve, sociale – en omgevingsfactoren die ons gedrag bepalen;
  • train je communicatieve en diagnostische vaardigheden, nodig voor de psychologische praktijk;
  • verwerf je een grondig inzicht in methodologische en statistische kennis en vaardigheden die essentieel zijn voor psychologisch onderzoek;
  • leer je reflecteren op psychologische theorieën;
  • leer je reflecteren je eigen ontwikkeling als psycholoog;
  • krijg je de mogelijkheid om je te verdiepen in een gebied van je voorkeur en dat het best past bij je toekomstige Masteropleiding.

Doe je liever de Engelstalige variant? Kijk dan op BSc Psychology.

Facts & Figures
Degree
BSc in Psychology
Course type
Bachelor
Duration
36 months (180 ECTS)
Croho code
56604
Language of instruction
Dutch, English
Start
September
Faculty
Behavioural and Social Sciences
THE Ranking 2018Studie in Cijfers
Why study this programme in Groningen?
  • de afdeling Psychologie staat op de 29e plaats in de wereldranglijst volgens de World University Rankings
  • we bieden een internationaal georiënteerd programma, met sterke nadruk op integratie van onderzoeksuitkomsten binnen het onderwijs
Programme

Je krijgt introducties in:

  • algemene psychologie
  • biologische psychologie,
  • ontwikkelingspsychologie,
  • persoonlijkheidspsychologie,
  • sociale psychologie,
  • methoden van onderzoek en statistiek
  • geschiedenis en toepassingen

In kleine groepen volg je vaardighedenonderwijs, begeleid door een docentmentor. Dit richt zich op:

  • het verwerven van elementaire academische vaardigheden (lezen, presenteren, schrijven, studievaardigheden)
  • het toepassen van statistische kennis en methoden van onderzoek
  • het leren van professionele methoden voor gespreksvoering en groepsdynamiek
Periods
CoursesCourse Catalog >1234
Overzicht van de psychologie
Statistiek I A
Academische vaardigheden
Introductie in onderzoeksmethoden
Geschiedenis van de psychologie
Statistiek I B
Ontwikkelingspsychologie
Sociale en cross-culturele psychologie
Gespreks- en groepsvaardigheden
Gespreks- en groepsvaardigheden
Biopsychologie
Persoonlijkheid en individuele verschillen

De colleges zijn ingedeeld op basis van diverse werkvelden van psychologen:

  • arbeids-, organisatie- en personeelspsychologie
  • cognitieve psychologie
  • klinische psychologie
  • klinische neuropsychologie
  • omgeving en sociaal gedrag

Statistiek, testtheorie en onderzoeksmethodologie worden als college en in practicumvorm gegeven. In kleine groepen leer je hoe je een eenvoudig onderzoek kunt opzetten, beschrijven, analyseren en presenteren. In de practica over professionele vaardigheden komen tests en diagnostiek aan de orde.

Periods
CoursesCourse Catalog >1234
Cognitieve psychologie (optional)
Introductie in de Klinische Neuropsychologie (optional)
Testtheorie en testgebruik
Gespreks- en diagnostische vaardigheden
Statistiek II
Psychologische werkvelden
Arbeids-, Organisatie- en Personeelspsychologie
Klinische psychologie
Onderzoeksmethoden: theorie en ethiek
Sociale omgeving en gedrag
Onderzoeksmethoden: practicum
Statistiek III
Wetenschapstheorie

De eerste twee studiejaren zijn voor iedereen hetzelfde en zijn breed georiënteerd. Je kunt nu je vakkenpakket zo samenstellen dat je je optimaal voorbereidt op specialisaties van onze masteropleidingen. Er is een ruime keuze aan andere vakken binnen of buiten de opleiding, ook aan buitenlandse universiteiten.

Een belangrijk deel van het derde jaar vormt de bachelorthese. Dit is een wetenschappelijk verslag over een eigen onderzoek begeleid door een docent. De inhoudelijke kennis die je tijdens de opleiding hebt opgedaan, komt hier samen met de statistische, diagnostische en methodologische vaardigheden.

Programme options
Honours College (honours program)

The Honours College gives talented, motivated students the opportunity to challenge themselves even more

by offering a programme that is followed in addition to the regular Bachelor's or Master's degree programme.

The main aim of the Honours programme is to develop talent and initiative. In the Bachelor's Honours Programme, the emphasis is therefore on greater depth and breadth, while the Master's Honours Programme is geared to the development of leadership skills. In both Honours programmes the emphasis is on a multidisciplinary approach to scientific and social issues.

More information about this option

Excellentieprogramma (honours program)

Excellentieprogramma

Study abroad

  • Study abroad is optional
  • Maximum of 30 EC

De opleiding biedt de mogelijkheid om een minor aan een buitenlandse universiteit te volgen.

Entry Requirements

Admissible Dutch diploma profiles

Admission requirements

Specific requirementsMore information
knowledge minimum

Je bent met alle VWO-profielen toelaatbaar, maar omdat naast Engels, wiskunde en biologie een belangrijke rol tijdens de studie spelen, worden deze vakken sterk aanbevolen.

language test

Buitenlandse studenten die zich willen inschrijven voor een Nederlandstalige studie moeten voor begin van de studie aantonen dat ze het Nederlands voldoende beheersen. Concreet betekent dit dat ze het staatsexamen Nederlands als tweede taal, niveau II (NT2-II) met succes moeten hebben afgerond.

Voor studenten die het Nederlands nog onvoldoende beheersen, biedt het talencentrum van de RUG een brede selectie van cursussen aan.

previous education

Bezit je geen van bovengenoemde diploma's waarmee je toelaatbaar bent? Wanneer je niet in het bezit bent van een hbo-propedeuse of een vwo-diploma (of deze dateert van voor 1998), en je 21 jaar of ouder bent dan kun je proberen om te worden toegelaten tot de bacheloropleiding psychologie via het Colloquium Doctum. Voor meer informatie zie: http:www.rug.nl/gmw/education/colloquium-doctum.

written requestNo further information
other admission requirements

Deze bacheloropleiding hanteert een selectieprocedure. Dat houdt in dat de opleiding zelf de kandidaten selecteert die toegelaten worden. We kiezen voor deze werkwijze omdat we graag de meest geschikte en gemotiveerde studenten willen toelaten tot onze opleiding. Laat je door deze procedure niet ontmoedigen, er zijn 650 plaatsen! Voor meer informatie zie: https://www.rug.nl/psychologyselection

Choice of degree programme check

Voor meer informatie over de matchingsprocedure, zie https://www.rug.nl/gmw/education/matching

Admission requirements

Specific requirementsMore information
knowledge minimum

We strongly advise a firm background in English (see language test below), Mathematics and Biology.

language test

Non-native English speakers must provide evidence of satisfactory results for one of the standard tests. For an overview, please see https://www.rug.nl/gmw/psychology/education/bachelor/aanmelding-en-toelating/

previous education

If you hold an EU secondary school diploma comparable to a Dutch vwo-diploma you are also admissible (i.e. Abitur, International Baccalaureate). A rule-of-thumb for students holding an EU-diploma (no rights may be derived from this): If your diploma gives admittance to universities in the country of origin of your diploma, then it also gives admittance to universities in the Netherlands.

Starting from the 1st of September 2015, Students who finished their first year of an applied sciences university programme (hbo in Dutch), cannot automatically be admitted to the Bachelor of Psychology. The admissions board may ask for supplementary requirements. Please contact the academic advisor for more information.

other admission requirements

This bachelor's programme applies a selection procedure. This means that the programme selects candidates to be admitted to the programme. We choose this way of working because we would like to admit the most suitable and motivated students to our programme. Please don't be discouraged by this procedure, there are 650 places!

For more information, see https://www.rug.nl/psychologyselection

Numerus Fixus

This programme has a numerus fixus with a maximum of 650 attendees a year.

Application deadlines

Type of studentDeadlineStart course
Dutch students15 January 202001 September 2020
EU/EEA students15 January 202001 September 2020
non-EU/EEA students15 January 202001 September 2020
Tuition Fees
NationalityYearFeeProgramme form
EU/EEA2018-2019€ 2060full-time
non-EU/EEA2018-2019€ 8300full-time
EU/EEA2019-2020€ 2083full-time
non-EU/EEA2019-2020€ 8900full-time

Gehalveerd wettelijk collegegeld voor eerstejaars:

https://www.rug.nl/education/tuition-fees-halved

After your studies

Job prospects

Psychologen komen terecht in banen waar grondige kennis van de menselijke mogelijkheden en beperkingen belangrijk is. Je kunt een baan vinden in de geestelijke gezondheidszorg. Hierbij moet je denken aan hulpverlening of therapie. Psychologen komen ook terecht in het bedrijfsleven of bij organisaties. Ze worden bijvoorbeeld ingezet bij de werving van nieuw personeel, bij coaching of trainingen. Ten slotte is het mogelijk om bij onderzoeksinstituten aan de slag te gaan of universiteiten.

Job examples

  • Vocational and organizational expert
  • Sport psychologist
  • Prevention officer
  • Market researcher
  • Career and organizational consultant
  • Neuro psychologist in hospital/health care organization
  • Gerontologist
  • Health care psychologist (GZ-psychologist)
  • Communicatieadviseur
  • Traffic psychologist
  • Psychotherapist
  • Marketing consultant
  • Cognitive ergonomist
  • Policy researcher
  • Information officer
  • Crisis manager
  • Forensic psychologist
  • Student psychologist
Research

Psychological Research at this university is done at the Heymans Institute, called after the founding father of psychology in the Netherlands. The versatility of its research, ranging from fundamental to very practical, manifests itself in the seven research programmes of the institute. Quite a few staff members, whom you may have met as a teacher already, participate in these programmes.

Researchers within Psychology

To help you orientate on psychological research, this site periodically highlights three researchers from different subfields of psychology. We hope these web pages present interesting information and may inspire you to gather some ideas for a topic for a master thesis.

Projecten van prof.dr. M.M. (Monicque) Lorist
Projecten van prof.dr. T.T. (Tom) Postmes
Projecten van dr. B.D. (Brian) Ostafin

Mindwise

Staff and students write in a personal capacity about psychological research and education in Groningen, and express their opinions on current affairs based on their expertise. Here you can get a good idea of research conducted in the expertise fields based on current topics.

Mindwise blogs written by members of the expertise fields: 
Experimental Psychology  |  Organizational Psychology  | Environmental Psychology  |  Social Psychology  |  Clinical Psychology and Experimental Psychopathology  |  Theory and History of Psychology  |  Developmental Psychology  |  Psychometrics and Statistics  |  Clinical Neuropsychology

Apply nowDownload brochureOpen days and eventsContact
Meet & Greet with the ReMa LifestyleGrote Rozenstraat 38More information
Een dag student PsychologieGrote Kruisstraat 2/1More information
Een dag student PsychologieGrote Kruisstraat 2/1More information

Contact

If you want to know more about the programme Psychology, please contact:

  • 
								Testimonial of docent Don van Ravenzwaaij

    Don van Ravenzwaaij – Assistant Professor in Statistics

    – docent Don van Ravenzwaaij
    Read more

    I teach on the Bachelor's programme in Psychology and the Research Master's programme in Behavioural and Social Sciences. I teach the course units Statistics and Statistical Solutions to Problems in Psychology, which are English-taught.

    Just like so many other students, I started taking Statistics thinking that it was simply a compulsory hurdle I had to pass. As my studies progressed, however, I started to find it more and more fun. I discovered that statistics isn’t some abstract idea confined to the lecture hall but something you can use in daily life. One example is board games. While playing Risk I wondered how many armies I needed to defend myself properly. Thanks to first-year Statistics I realized that I could use statistics to work out what the optimum number was! I was using it not only for knowledge but in my everyday life.

    What are my research passions? My field actually acts as a kind of umbrella science – statistics is the means that is used to help many different fields draw conclusions. It is very important that it is done properly and I always try to make that clear to students. I think I succeed in the main – there are always fanatical students who want to continue in statistics.

    In the Psychology degree programme, Statistics is used for the social case studies we work with. In principle you can use statistics for just about everything, it’s simply the method you use that varies. Psychology is incredibly broad. You can research many different topics. For example, I have researched ‘speedy decision-making’ – how do people make decisions under time pressure? Psychology can be used to deal with many different themes, but when it comes down to it it’s all about ourselves.

    Compared with other psychology degrees in the Netherlands, the Groningen programme is very research-oriented. This means that students get a relatively broad training in statistics. The biggest advantage of this is that if your ambitions lie in academia, you’re in the right place.

    Close
  • 
								Testimonial of student Jessie Syme

    Groningen is the smallest place I've ever lived in, but it's got everything

    – student Jessie Syme
    Read more

    After I finished high school in South Africa I wanted to return to Europe. I'm half South-African and half English, and grew up in both countries. I looked around to see where I could study in English and found the psychology Bachelor's programme in Groningen. Psychology seemed like a good basis for all sorts of things, and I knew that even if I didn't end up working in the field of psychology, it would be a good background for something else. All that has been valuable..

    Close
  • 
								Testimonial of lecturer Laurent Krook

    Lauren Krook - Lecturer in Research Methods, Academic Skills and Bachelor's thesis supervisor

    – lecturer Laurent Krook
    Read more

    I work at the Teaching Unit of the Psychology department. This means that I teach a selection of basic course units for the Bachelor's programme in psychology, both in English and Dutch.

    I teach four course units in three days, namely: research methods, Bachelor’s theses, research practice and mentor groups. I spend the other two days doing my own thing, unconnected with the Bachelor’s programme in psychology. I’m trying to focus on IT, to get more experience in programming, particularly in gathering and analysing data.

    I have a cross-faculty Research Master’s degree in Behavioural and Cognitive Neuroscience. My original plan was to pursue a PhD; I applied but nothing came of it. I then applied for a teaching position here and soon realized that I actually prefer teaching to conducting research.

    The thing I like about the course units I teach is that the department has a sort of omnipresence: every student must follow our course units. I teach students the basics of academic learning, academic writing skills, giving academic presentations or carrying out empirical research. This lays the foundations for an academic future, so that students can decide for themselves where their interests lie in the more specialized departments.

    Psychology ties in nicely with the concept of the Teaching Unit; you put it to good use anywhere. It’s a very broad concept, so it’s not only useful in psychology itself, but also in lots of smaller fields. Learning from each other about all the different disciplines and understanding the links between them is great fun. I think that for many people, a Bachelor’s degree in psychology together with a Master’s degree in a subject related to psychology forms a solid basis for a career. Psychology covers so much ground, whatever your specialization and whatever you plan to do.

    Prospective students can expect an international learning environment, as we teach the Bachelor’s programme in psychology in both English and Dutch. Students are given a lot of freedom; they can compile their own package of course units, and new initiatives and ideas are welcomed. Finally, they can look forward to living in a great, young, lively city.

    Close
  • 
								Testimonial of lecturer Joost Heutink

    Joost Heutink - Assistant professor Clinical Neuropsychology

    – lecturer Joost Heutink
    Read more

    My name is Joost Heutink and I am an Assistant Professor for the Bachelor's degree in Psychology and the Master's degree in Clinical Neuropsychology. Students encounter me for the first time in their second year, for the Introduction to clinical neuropsychology course unit. During the Bachelor's phase, neuropsychology only plays a minor role, but it is an extremely interesting field! I really want to make students enthusiastic about following the related Master's degree.

    Within the field of neuropsychology, we investigate the relationship between the brain and behaviour. People with a hereditary or acquired cerebral condition can have problems with perception, language, memory, motor functions, attention span, planning and behaviour. These disorders teach us a lot about how the brain works. We can use this knowledge to help patients cope with their functional impairment as well as possible and to participate in society. That’s what I find so great about my work – the link between academic research and clinical practice, where the patient takes centre stage.

    Patients also play an important role in my lectures. I present many case studies, and I invite people with a cerebral condition to tell my students about the problems they experience. The scientific theories I deal with in my course unit help students to understand the problems these people have. At the same time, the patients help us to constantly test our theories and put them in context. Students learn to examine the theories with a critical eye, making them concrete. You see immediate results in actual practice!

    Neuropsychology is also very interesting because it’s constantly developing. New things are constantly being discovered about the brain. Research helps us to understand the brain more and better, which knowledge we can then benefit from!

    Close
  • 
								Testimonial of student Maaike Mulder

    Mijn advies is om vooral langs te gaan bij de RUG om sfeer te proeven. Ik voelde me namelijk tijdens de open dagen direct vertrouwd met de universiteit.

    – student Maaike Mulder
    Read more

    Mijn naam is Maaike Mulder. Ik ben 22 jaar oud en ik zit nu in het derde jaar van de Bachelor Psychologie. Ik kom zelf uit Groningen, dus de keuze om ook hier te gaan studeren, was voor mij snel gemaakt.

    Ik merkte direct veel verschil tussen het studeren aan de RUG en tussen het middelbare schoolleven. Vergeleken met de middelbare school heb ik bij Psychologie relatief weinig contacturen per week, de rest is thuisstudie. Dit was wel even wennen, maar de vrijheid die je krijgt om je tijd zelf in te delen vond ik fijn. Verder heb ik ervaren dat de RUG je als gloednieuwe student goed informeert over wat er allemaal van je verwacht wordt binnen je studie, maar ook wat er allemaal te doen is buiten je studie. Hiermee bedoel ik onder andere de introductie van de studievereniging, commissies en studenten(sport)verengingen.

    De Bachelor Psychologie vind ik goed georganiseerd en opgebouwd. In het eerste jaar krijg je vakken in vrijwel elke richting uit de psychologie. Vervolgens volg je in je tweede jaar nog een aantal theorievakken en leer je vooral veel over het doen van onderzoek en gespreksvoering. Je derde jaar mag je volledig zelf invullen qua vakken, zodat je meer kunt leren over de onderwerpen die jij leuk vindt of kan je juist verdieping geven aan nieuwe en meer onbekende onderwerpen. Binnen dit jaar heb ik bijvoorbeeld de minor Neurowetenschappen aan de Faculteit Science and Engineering gedaan.

    Mijn advies is om vooral langs te gaan bij de RUG om sfeer te proeven. Ik voelde me namelijk tijdens de open dagen direct vertrouwd met de universiteit.

    Close
  • Watch this videoClose

Study associations

VIP

VIP is the study association for the Psychology students at the University of Groningen.
VIP organizes study-related and social activities. As a VIP-member, you receive a discount on study books as well as a discount on VIP activities. On this website, you can find more information about VIP, our events, committees, and the book sale.
http://www.vipsite.nl/
Read more
(Binding) study advice
  • A minimum of 45 EC in the first 12 months (binding)

Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Je krijgt een positief studieadvies als je meer dan 45 ECTS hebt gehaald (op een totaal van 60 ECTS). Bij een negatief studieadvies (minder dan 45 ECTS) mag je helaas niet doorgaan met de opleiding en moet je wat anders gaan doen.

Om ervoor te zorgen dat je precies weet waar je staat, krijg je al in december een voorlopig studieadvies. Heb je vragen over het bindend studieadvies of over je studievoortgang, neem dan zo snel mogelijk contact op met je studieadviseur. NB: Sommige opleidingen maken gebruik van een tutorbegeleiding (check bij je eigen studieadviseur hoe het geregeld is).

Study support

Bij de opleiding Psychologie is veel aandacht voor studiebegeleiding. Er zijn binnen de opleiding Psychologie studieadviseurs voor zowel de Nederlandstalige als de Engelstalige opleiding. De studieadviseurs houden elke ochtend een open spreekuur en zijn daarnaast op afspraak te bereiken. Ook zijn de studieadviseurs bereikbaar via de veelgestelde vragen: kijk of de voor jou relevante vraag in de lijst staat. Zo niet, stel dan je aanvullende vraag: www.rug.nl/gmw/vraagenantwoord.

Studenten van wie de studievoortgang niet naar wens verloopt worden opgeroepen voor een gesprek.

In het hele eerste jaar van de opleiding maak je deel uit van eenzelfde groep. Je wordt begeleid door mentoren die in nauw contact staan met de studieadviseurs.

Daarnaast wordt er bij het eerstejaars vak 'Schrijven en presenteren' gewerkt aan begeleiding bij het leren studeren in een academische omgeving, bijvoorbeeld door het leren maken van studieplanning, oefenen met het maken van samenvattingen, mindmaps en andere studie-hulptechnieken. Wanneer er in het eerste jaar problemen met de studie lijken te ontstaan, word je doorverwezen naar een studieadviseur.

Verder kun je gecoacht worden door een masterstudent: er bestaat een coachwerkplaats waarin masterstudenten en pas afgestudeerde arbeids-, organisatie- en personeelspsychologen een korte opleiding tot coach volgen, waarna ze medestudenten uit de bacheloropleiding coachen.

Related master's programmes