Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenBacheloropleidingenTaalwetenschap
Header image Taalwetenschap

Taalwetenschap

Kun je een grammatica ontwikkelen die op elke taal van toepassing is? Hoe wordt taal in onze hersenen opgeslagen? Deze bachelor richt zich op het taalvermogen van de mens.

Het taalvermogen stelt mensen in staat taal te leren, te begrijpen, te uiten en te gebruiken. Maar wat gebeurt er als er iets mis gaat met dat vermogen? Hoe onderzoek je mensen die een taalstoornis hebben? En welke technieken zijn er om taal te analyseren?

De bacheloropleiding Taalwetenschap duurt drie jaar. In de eerste twee jaar krijg je een overzicht van het vakgebied Taalwetenschap. In het derde jaar volg je in het eerste semester een minor, en in het tweede semester kies je een aantal onderzoekscolleges waarin je je specialiseert in de neurolinguïstiek of in de theoretische taalkunde.

Binnen de Neurolinguïstiek besteed je aandacht aan de relatie tussen taal en hersenen. Je bestudeert vooral taalstoornissen zoals afasie, dyslexie en stoornissen op het gebied van taalontwikkeling. De vakken die bij Theoretische Taalkunde worden onderwezen, hebben betrekking op de structuur van talen in het algemeen. Zo bestudeer je de structuur van klanken en zinnen, en betekenis van woorden.

In deze opleiding combineer je theoretisch taalkundige kennis met kennis uit de psychologie en de neurowetenschappen.

Je kunt Taalwetenschap ook combineren met de opleiding Logopedie aan de Hanzehogeschool in Groningen. Je volgt dan een verkort traject van Logopedie. Een afgerond Logopedietraject in combinatie met Taalwetenschap en de master Neurolinguïstiek levert een behandelbevoegdheid op, waarmee je aan de slag kunt als logopedist en klinisch linguïst.

Heb jij gevoel voor taal? Ben je kritisch? Kijk je verder dan je neus lang is? En schroom je niet om teksten te schrijven, te lezen en te analyseren? Dan is Taalwetenschap iets voor jou!

Meer over deze opleiding
  • Opleidingsvideo

    Unifocus - Tong en lippen bepalen uitspraak

    – Opleidingsvideo
  • Testimonial van

    Onbekend terrein

    Mijn keuze voor taalwetenschap bleek de juiste te zijn. Ik heb het erg naar mijn zin, helemaal sinds ik ook in Groningen op kamers woon. Afspreken met vrienden en studiegenoten wordt dan toch wat makkelijker! En ik kan gaan sporten via de ACLO, de studentensportvoorziening.

    Taalwetenschap is een onbekend vakgebied als je van de middelbare school komt. Vooral werkcolleges vind ik erg leuk, omdat je in discussie kunt gaan met medestudenten en de docent. Inmiddels ben ik ook begonnen m et het Honours College, zodat ik nog meer uit mijn studie kan halen. Tijdens de studie krijgen we vanaf het begin te maken met de theoretische kant én de toegepaste kant. Zo kom je er snel achter welke kant je het meeste aantrekt en waar je verder in wilt. Je moet wel veel meer zelf plannen dan op de middelbare school, maar gelukkig gaat dat me goed af. Ik zou graag tijdens mijn bachelor een tijdje in het buitenland studeren. Misschien wel Spanje, ik heb namelijk gekozen voor de minor Spaans.

    Sluiten
  • Testimonial van Student Elise Oosterhuis

    'Een dag student' bevestigde mijn keuze voor Taalwetenschap

    Voor mijn studiekeuze heb ik veel voorlichtingen bezocht. Er vielen al heel veel studies af, omdat ik geen natuur- en scheikunde in mijn pakket had. Op websites van universiteiten heb ik verschillende studies bekeken. Talen en culturen interesseren mij erg veel, alleen wilde ik niet een specifieke taal studeren. Na een aantal voorlichtingen en open dagen had ik een top 3. Namelijk, Pedagogische wetenschappen, Taalwetenschap en Rechten. Ik heb me nog eens verdiept in deze studies op een andere open dag, en daardoor kwam taalwetenschap op nummer 1 te staan. Om mijn keuze te bevestigen heb ik meegedaan aan  Een dag student  aan de RUG. Dit was erg leuk en na een jaar deze studie te hebben gedaan, ben ik nog erg tevreden met mijn keuze. Bij Taalwetenschap leer je geen specifieke taal, maar heb je het over taal in het algemeen. Bovendien krijg je bij deze studie ook nog eens de kans om de klinische kant op te gaan, wat ik altijd al graag heb gewild.

    Sluiten
    – Student Elise Oosterhuis
  • Testimonial van Femke Leijten

    Verbreed je horizon!

    Vooral de neurologiekant van de opleiding Taalwetenschap spreekt mij aan. Wat het programma bijzonder maakt is dat het de mogelijkheid biedt om via een speciaal programma de hbo-bachelor Logopedie te volgen. Dit doe ik sinds dit jaar en het is voor mij een praktische uitbreiding op de theoretische kennis van de universitaire studie.

    Naast mijn studies ben ik ook actief bij de studievereniging van Taalwetenschap, TW!ST. Daar beheer ik het geld als penningmeester. Het doen van een bestuursjaar voegt zeker iets toe aan mijn studententijd. Het leert je beter plannen, samenwerken en (in mijn geval) beter omgaan met geld. Ook ben ik al vier jaar actief lid bij studentenroeivereniging Gyas. Hier heb ik een commissie gedaan en ben ik actief als roeier, stuurvrouw en coach. Behalve een fantastische tijd heeft me dit veel vrienden en contacten opgeleverd en ben ik socialer, daadkrachtiger en extroverter geworden. Mijn mening is dus vooral: verbreed je horizon! Doe veel verschillende dingen, want uiteindelijk helpen ze je allemaal in de toekomst.

    Sluiten
    – Femke Leijten
  • Testimonial van Inge Salomons

    Ik voel me thuis in dit vakgebied

    Toen ik Taalwetenschap ging studeren had ik een vrij goed beeld van de opzet van de studie. Nu ik mijn eerste jaar er bijna op heb zitten kan ik zeggen dat al mijn verwachtingen overtroffen zijn. Ik voel me ontzettend thuis in dit vakgebied en bij de opleiding.

    Ik houd van hard werken en miste soms nog wel wat uitdaging, maar die heb ik nu gevonden bij het Honours College. Deze combinatie, samen met een bestuursfunctie bij studievereniging TW!ST, maakt dat ik het heel erg naar mijn zin heb in Groningen. Ook vind ik het fijn dat er naast de verplichte vakken minorruimte is.

    Sluiten
    – Inge Salomons
  • Testimonial van Danien Ten Berge

    Leren over taal in het algemeen

    Ik heb gekozen voor Taalwetenschap omdat ik merkte dat ik erg goed was in taal en dat het mij ook interesseerde. Toen ik een studie moest kiezen, wilde ik niet voor één taal gaan, dus koos ik ervoor om te leren over taal in het algemeen.

    Bij Taalwetenschap kun je ruwweg een onderscheid maken tussen de ’theoretische’ kant en de ’praktische’ kant. Bij de theoretische kant is het onderzoek gericht op theoretische aspecten, zoals bijvoorbeeld de structuur van taal en de betekenis ervan. Bij de praktische kant ben je meer bezig met problemen die mensen ondervinden met taal en hoe je deze kunt verhelpen.

    Tijdens het vak Afasiologie kwam het onderwerp semantische dementie aan bod. Dit is een vorm van dementie waarbij mensen de betekenis van objecten vergeten. Samen met mijn medestudenten heb ik voor dit vak onderzocht welk aspect een belangrijkere rol speelde bij de herkenning van objecten als dieren, groente en fruit: vorm of kleur.

    Na mijn studie zou ik graag willen werken als klinisch linguïst in een revalidatiecentrum of in een peutercommunicatiegroep.

    Sluiten
    – Danien Ten Berge
  • Testimonial van Anne Pros

    Mensen weer een stem geven

    Ik werk als logopedist bij een grote zorgorganistatie. Hier behandel ik volwassenen die spraak-, taal- of slikproblemen hebben, vaak als gevolg van een beroerte of andere neurologische problemen, zoals Multiple Sclerose of de ziekte van Parkinson.

    Wat ik het meest waardeer in deze functie is dat ik mensen kan helpen. Communicatie is ontzettend belangrijk en daarom vind ik het fijn dat ik mensen die hier problemen mee hebben, soms zelfs van de één op de andere dag, kan helpen en weer een stem kan geven, bijvoorbeeld na een beroerte

    Voor de toekomst wil ik zo veel mogelijk mijn logopedische kennis uitbreiden. Ook zou ik graag officieel afasietherapeut worden en uiteindelijk als logopedist én klinisch linguïst aan het werk willen, bijvoorbeeld in een revalidatiecentrum.

    Sluiten
    – Anne Pros
  • Testimonial van
  • Opleidingsvideo

    Unifocus - Tong en lippen bepalen uitspraak

    – Opleidingsvideo
  • Testimonial van

    Onbekend terrein

    Mijn keuze voor taalwetenschap bleek de juiste te zijn. Ik heb het erg naar mijn zin, helemaal sinds ik ook in Groningen op kamers woon. Afspreken met vrienden en studiegenoten wordt dan toch wat makkelijker! En ik kan gaan sporten via de ACLO, de studentensportvoorziening.

    Taalwetenschap is een onbekend vakgebied als je van de middelbare school komt. Vooral werkcolleges vind ik erg leuk, omdat je in discussie kunt gaan met medestudenten en de docent. Inmiddels ben ik ook begonnen m et het Honours College, zodat ik nog meer uit mijn studie kan halen. Tijdens de studie krijgen we vanaf het begin te maken met de theoretische kant én de toegepaste kant. Zo kom je er snel achter welke kant je het meeste aantrekt en waar je verder in wilt. Je moet wel veel meer zelf plannen dan op de middelbare school, maar gelukkig gaat dat me goed af. Ik zou graag tijdens mijn bachelor een tijdje in het buitenland studeren. Misschien wel Spanje, ik heb namelijk gekozen voor de minor Spaans.

    Sluiten
  • Testimonial van Femke Leijten

    Verbreed je horizon!

    Vooral de neurologiekant van de opleiding Taalwetenschap spreekt mij aan. Wat het programma bijzonder maakt is dat het de mogelijkheid biedt om via een speciaal programma de hbo-bachelor Logopedie te volgen. Dit doe ik sinds dit jaar en het is voor mij een praktische uitbreiding op de theoretische kennis van de universitaire studie.

    Naast mijn studies ben ik ook actief bij de studievereniging van Taalwetenschap, TW!ST. Daar beheer ik het geld als penningmeester. Het doen van een bestuursjaar voegt zeker iets toe aan mijn studententijd. Het leert je beter plannen, samenwerken en (in mijn geval) beter omgaan met geld. Ook ben ik al vier jaar actief lid bij studentenroeivereniging Gyas. Hier heb ik een commissie gedaan en ben ik actief als roeier, stuurvrouw en coach. Behalve een fantastische tijd heeft me dit veel vrienden en contacten opgeleverd en ben ik socialer, daadkrachtiger en extroverter geworden. Mijn mening is dus vooral: verbreed je horizon! Doe veel verschillende dingen, want uiteindelijk helpen ze je allemaal in de toekomst.

    Sluiten
    – Femke Leijten
  • Testimonial van Inge Salomons

    Ik voel me thuis in dit vakgebied

    Toen ik Taalwetenschap ging studeren had ik een vrij goed beeld van de opzet van de studie. Nu ik mijn eerste jaar er bijna op heb zitten kan ik zeggen dat al mijn verwachtingen overtroffen zijn. Ik voel me ontzettend thuis in dit vakgebied en bij de opleiding.

    Ik houd van hard werken en miste soms nog wel wat uitdaging, maar die heb ik nu gevonden bij het Honours College. Deze combinatie, samen met een bestuursfunctie bij studievereniging TW!ST, maakt dat ik het heel erg naar mijn zin heb in Groningen. Ook vind ik het fijn dat er naast de verplichte vakken minorruimte is.

    Sluiten
    – Inge Salomons
  • Testimonial van Danien Ten Berge

    Leren over taal in het algemeen

    Ik heb gekozen voor Taalwetenschap omdat ik merkte dat ik erg goed was in taal en dat het mij ook interesseerde. Toen ik een studie moest kiezen, wilde ik niet voor één taal gaan, dus koos ik ervoor om te leren over taal in het algemeen.

    Bij Taalwetenschap kun je ruwweg een onderscheid maken tussen de ’theoretische’ kant en de ’praktische’ kant. Bij de theoretische kant is het onderzoek gericht op theoretische aspecten, zoals bijvoorbeeld de structuur van taal en de betekenis ervan. Bij de praktische kant ben je meer bezig met problemen die mensen ondervinden met taal en hoe je deze kunt verhelpen.

    Tijdens het vak Afasiologie kwam het onderwerp semantische dementie aan bod. Dit is een vorm van dementie waarbij mensen de betekenis van objecten vergeten. Samen met mijn medestudenten heb ik voor dit vak onderzocht welk aspect een belangrijkere rol speelde bij de herkenning van objecten als dieren, groente en fruit: vorm of kleur.

    Na mijn studie zou ik graag willen werken als klinisch linguïst in een revalidatiecentrum of in een peutercommunicatiegroep.

    Sluiten
    – Danien Ten Berge
  • Testimonial van Anne Pros

    Mensen weer een stem geven

    Ik werk als logopedist bij een grote zorgorganistatie. Hier behandel ik volwassenen die spraak-, taal- of slikproblemen hebben, vaak als gevolg van een beroerte of andere neurologische problemen, zoals Multiple Sclerose of de ziekte van Parkinson.

    Wat ik het meest waardeer in deze functie is dat ik mensen kan helpen. Communicatie is ontzettend belangrijk en daarom vind ik het fijn dat ik mensen die hier problemen mee hebben, soms zelfs van de één op de andere dag, kan helpen en weer een stem kan geven, bijvoorbeeld na een beroerte

    Voor de toekomst wil ik zo veel mogelijk mijn logopedische kennis uitbreiden. Ook zou ik graag officieel afasietherapeut worden en uiteindelijk als logopedist én klinisch linguïst aan het werk willen, bijvoorbeeld in een revalidatiecentrum.

    Sluiten
    – Anne Pros
  • Testimonial van
  • Opleidingsvideo

    Unifocus - Tong en lippen bepalen uitspraak

    – Opleidingsvideo
  • Testimonial van

    Onbekend terrein

    Mijn keuze voor taalwetenschap bleek de juiste te zijn. Ik heb het erg naar mijn zin, helemaal sinds ik ook in Groningen op kamers woon. Afspreken met vrienden en studiegenoten wordt dan toch wat makkelijker! En ik kan gaan sporten via de ACLO, de studentensportvoorziening.

    Taalwetenschap is een onbekend vakgebied als je van de middelbare school komt. Vooral werkcolleges vind ik erg leuk, omdat je in discussie kunt gaan met medestudenten en de docent. Inmiddels ben ik ook begonnen m et het Honours College, zodat ik nog meer uit mijn studie kan halen. Tijdens de studie krijgen we vanaf het begin te maken met de theoretische kant én de toegepaste kant. Zo kom je er snel achter welke kant je het meeste aantrekt en waar je verder in wilt. Je moet wel veel meer zelf plannen dan op de middelbare school, maar gelukkig gaat dat me goed af. Ik zou graag tijdens mijn bachelor een tijdje in het buitenland studeren. Misschien wel Spanje, ik heb namelijk gekozen voor de minor Spaans.

    Sluiten
  • Testimonial van Femke Leijten

    Verbreed je horizon!

    Vooral de neurologiekant van de opleiding Taalwetenschap spreekt mij aan. Wat het programma bijzonder maakt is dat het de mogelijkheid biedt om via een speciaal programma de hbo-bachelor Logopedie te volgen. Dit doe ik sinds dit jaar en het is voor mij een praktische uitbreiding op de theoretische kennis van de universitaire studie.

    Naast mijn studies ben ik ook actief bij de studievereniging van Taalwetenschap, TW!ST. Daar beheer ik het geld als penningmeester. Het doen van een bestuursjaar voegt zeker iets toe aan mijn studententijd. Het leert je beter plannen, samenwerken en (in mijn geval) beter omgaan met geld. Ook ben ik al vier jaar actief lid bij studentenroeivereniging Gyas. Hier heb ik een commissie gedaan en ben ik actief als roeier, stuurvrouw en coach. Behalve een fantastische tijd heeft me dit veel vrienden en contacten opgeleverd en ben ik socialer, daadkrachtiger en extroverter geworden. Mijn mening is dus vooral: verbreed je horizon! Doe veel verschillende dingen, want uiteindelijk helpen ze je allemaal in de toekomst.

    Sluiten
    – Femke Leijten
  • Testimonial van Inge Salomons

    Ik voel me thuis in dit vakgebied

    Toen ik Taalwetenschap ging studeren had ik een vrij goed beeld van de opzet van de studie. Nu ik mijn eerste jaar er bijna op heb zitten kan ik zeggen dat al mijn verwachtingen overtroffen zijn. Ik voel me ontzettend thuis in dit vakgebied en bij de opleiding.

    Ik houd van hard werken en miste soms nog wel wat uitdaging, maar die heb ik nu gevonden bij het Honours College. Deze combinatie, samen met een bestuursfunctie bij studievereniging TW!ST, maakt dat ik het heel erg naar mijn zin heb in Groningen. Ook vind ik het fijn dat er naast de verplichte vakken minorruimte is.

    Sluiten
    – Inge Salomons
  • Testimonial van Danien Ten Berge

    Leren over taal in het algemeen

    Ik heb gekozen voor Taalwetenschap omdat ik merkte dat ik erg goed was in taal en dat het mij ook interesseerde. Toen ik een studie moest kiezen, wilde ik niet voor één taal gaan, dus koos ik ervoor om te leren over taal in het algemeen.

    Bij Taalwetenschap kun je ruwweg een onderscheid maken tussen de ’theoretische’ kant en de ’praktische’ kant. Bij de theoretische kant is het onderzoek gericht op theoretische aspecten, zoals bijvoorbeeld de structuur van taal en de betekenis ervan. Bij de praktische kant ben je meer bezig met problemen die mensen ondervinden met taal en hoe je deze kunt verhelpen.

    Tijdens het vak Afasiologie kwam het onderwerp semantische dementie aan bod. Dit is een vorm van dementie waarbij mensen de betekenis van objecten vergeten. Samen met mijn medestudenten heb ik voor dit vak onderzocht welk aspect een belangrijkere rol speelde bij de herkenning van objecten als dieren, groente en fruit: vorm of kleur.

    Na mijn studie zou ik graag willen werken als klinisch linguïst in een revalidatiecentrum of in een peutercommunicatiegroep.

    Sluiten
    – Danien Ten Berge
  • Testimonial van Anne Pros

    Mensen weer een stem geven

    Ik werk als logopedist bij een grote zorgorganistatie. Hier behandel ik volwassenen die spraak-, taal- of slikproblemen hebben, vaak als gevolg van een beroerte of andere neurologische problemen, zoals Multiple Sclerose of de ziekte van Parkinson.

    Wat ik het meest waardeer in deze functie is dat ik mensen kan helpen. Communicatie is ontzettend belangrijk en daarom vind ik het fijn dat ik mensen die hier problemen mee hebben, soms zelfs van de één op de andere dag, kan helpen en weer een stem kan geven, bijvoorbeeld na een beroerte

    Voor de toekomst wil ik zo veel mogelijk mijn logopedische kennis uitbreiden. Ook zou ik graag officieel afasietherapeut worden en uiteindelijk als logopedist én klinisch linguïst aan het werk willen, bijvoorbeeld in een revalidatiecentrum.

    Sluiten
    – Anne Pros
  • Testimonial van
Feiten & Cijfers
Titel/Graad
BA in Taalwetenschap
Croho code
56803
Type opleiding
Bachelor
Voertaal
Nederlands (100%)
Duur
36 maanden (180 ECTS)
Start
SeptemberSeptember
Vorm
voltijd
Faculteit
Letteren

Aanmeldings- en inschrijfprocedure voor logopedisten

Lees hier meer over de aanmeldings- en inschrijfprocedure voor studenten van een Logopedie opleiding.

Studie in CijfersStudie in Cijfers
printView this page in: English