Je bent welkom bij de beste opleiding archeologie van Nederland! Ons veelzijdige programma (alle profielen geven toegang) maakt jou een toparcheoloog!
De bachelor opleiding archeologie in Groningen biedt verschillende aandachtsgebieden: de bestudering van culturen uit de oude steentijd tot de middeleeuwen, ten zuiden en ten noorden van de Alpen, letterlijk tot in het Arctisch gebied.
Het eerste jaar volg je inleidende vakken op het gebied van de Klassieke en Mediterrane Archeologie, de archeologie van Nederland en van het Arctisch gebied. Je sluit je eerste jaar af met een maand veldwerk. In het tweede jaar kies je uit verschillende verdiepende modules binnen de Klassieke en Mediterrane archeologie of de archeologie van Noordwest Europa en je krijgt practica op het gebied van de bioarcheologie (zaden/pollen/dierlijk en menselijk botmateriaal). Je neemt deel aan een opgraving, in binnen- of buitenland en je maakt een buitenlandse excursie. In het derde jaar ga je vakken volgen bij andere opleidingen van de RUG of bij andere universiteit in binnen- of buitenland. De bacheloropleiding sluit je af met een scriptie.
Na het behalen van je bachelordiploma kun je doorstromen naar de eenjarige master Archeologie. Voor studenten die goed presteren en die graag onderzoek doen, is er in Groningen de tweejarige onderzoeksmaster Archaeology.
Het eerste jaar krijg je onderwijs in de volgende gebieden:
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Arctische Archeologie (5 EC) | ||||
Griekse Archeologie in de 21e eeuw (5 EC) | ||||
Prehistorie van Nederland (5 EC) | ||||
Archeologie van de Romeinse Wereld (5 EC) | ||||
Conservatie en Archeometrie (5 EC) | ||||
Historische Archeologie (5 EC) | ||||
Bioarcheologie (5 EC) | ||||
Geschiedenis en theorie van de Archeologie I (5 EC) | ||||
Materiaalkennis (5 EC) | ||||
Archeologisch veldwerk I (10 EC) | ||||
Geoarcheologie (5 EC) |
In het tweede jaar krijg je een aantal keuzemogelijkheden: je volgt de vakken die voor jou het meest interessant zijn in het eerste semester. In het tweede semester volg je de modules van de Biologische archeologie (zoölogie, botanie en osteoarcheologie). Verder neem je deel aan een grote onderzoeksopgraving en neem je deel aan een buitenlandexcursie.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Cultural Anthropology (5 EC) | ||||
Archaeology: Italy and the Roman Empire (Keuzegroep A, 2 vakken kiezen uit deze groep) (10 EC, facultatief) | ||||
From Agamemnon to Alexander (Keuzegroep A, 2 vakken kiezen uit deze groep) (10 EC, facultatief) | ||||
Handelaren en Koningen (Keuzegroep A, 2 vakken kiezen uit deze groep) (10 EC, facultatief) | ||||
Jager-Verzamelaars & Vroege Boeren (Keuzegroep A, 2 vakken kiezen uit deze groep) (10 EC, facultatief) | ||||
Archeologische Gegevensanalyse (5 EC) | ||||
Archeobotanie (5 EC) | ||||
Human Osteoarchaeology (5 EC) | ||||
Zooarchaeology (5 EC) | ||||
Archeologisch veldwerk en excursie II: KMA (Keuzegroep B, één van de twee varianten kiezen) (10 EC, facultatief) | ||||
Archeologisch veldwerk en excursie II: P en P (Keuzegroep B, één van de twee varianten kiezen) (10 EC, facultatief) | ||||
Integrated Bioarchaeology (5 EC) |
Het eerste semester van het derde jaar is bedoeld om een minor te kiezen buiten de archeologie of om naar het buitenland te gaan. In het tweede semester krijg je verdiepende colleges in materiaalstudie en theorie en zijn er keuzevakken op het gebied van monumentenzorg/beleid, ruimtelijke analyses, handel en contacten in de Mediterrane Wereld en thema's binnen de Bioarcheologie en schrijf je je bachelorscriptie.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Minor (semester 1) (30 EC) | ||||
Mens en Materiële Cultuur (5 EC) | ||||
Ruimtelijke Analyse (Keuzegroep C, één vak kiezen) (5 EC, facultatief) | ||||
Themes in Bioarchaeology (Keuzegroep C, één vak kiezen) (5 EC, facultatief) | ||||
Theorie en Praktijk (5 EC) | ||||
Ba-scriptie Archeologie met onderzoekswerkgroep (10 EC) | ||||
Archeologie tussen Monumentenzorg en Politiek (keuzegroep D, één vak kiezen) (5 EC, facultatief) | ||||
Mediterranean Connections (keuzegroep D, één vak kiezen) (5 EC, facultatief) |
Programma-opties |
---|
Minoren (minor) Het vijfde semester besteed je aan je minor: een pakket samenhangende vakken dat toekomstgericht is. Het bereidt je voor op een vervolg in een mastertrack of op de arbeidsmarkt. Kies uit een careerminor, buitenlandminor, universitaire minor of facultaire minor. |
University of Groningen Honours College (honoursprogramma) Het Honours College biedt talentvolle en gemotiveerde studenten de kans meer uit zichzelf te halen. Dat doe je door het volgen van een extra (honours)programma van 30 studiepunten naast je reguliere bacheloropleiding van 180 studiepunten, en door tal van andere activiteiten die je samen met honoursstudenten van andere opleidingen onderneemt en organiseert. Ontwikkeling van talent en eigen initiatief zijn de uitgangspunten van het honoursprogramma van de RUG. |
In het eerste semester van jaar 3 kun je kiezen voor een studieverblijf aan een buitenlandse universiteit. Wij hebben samenwerkingsverbanden met o.a. Leicester (UK), Aarhus (Denemarken), Gent (België), Venetië en Rome (Italië). Meld je tijdig aan bij de coördinator Lidewijde de Jong (lidewijde.de.jong rug.nl).
Met het VWO examen Engels voldoe je aan de taaleis.
Met het VWO examen Engels voldoe je aan de taaleis.
Met het VWO examen Engels voldoe je aan de taaleis.
Met het VWO examen Engels voldoe je aan de taaleis.
Taaleis Engels: een VWO diploma, deelcertificaat voor VWO Engels (cijfer 6 of hoger), minimum TOEFL eis iBT 90 (met een minimum van 21 voor alle onderdelen), of IELTS 6.5 (met een minimum van 6 voor alle onderdelen). Cambridge C1 Advanced of C2 Proficiency met een minimum score van 180. Klik op de link voor meer informatie: https://www.rug.nl/let/studeren-bij-ons/bachelor/aanmelding-en-inschrijving/language-requirements-ba
De opleiding verzorgt matching. Deelname is optioneel. Het advies is niet bindend.
De Faculteit der Letteren gaat er van uit dat jij, via een bezoek aan de Open dagen, deelname aan een Eén Dag student en/of aan een Webklas, jezelf goed hebt voorbereid op de opleiding van jouw keuze. Op basis van deze voorlichtingsactiviteiten bepaal jijzelf of je goed matcht met de opleiding.
Vragen over matching bij de Faculteit der Letteren? Hier kun je verdere informatie vinden: www.rug.nl/matching
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
The Faculty of Arts believes students can decide for themselves whether they match with their chosen program based on the available bachelor program information, by visiting the Open Days, and by participating in a Webclass and/ or Student for a Day. If you are unable to attend one of these activities, a final opportunity for matching is to contact one of the students of the program in June.
If you have any further questions about matching, check out: www.rug.nl/matching
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Requirements for International diploma holders: see Admissions Guide. It contains the criteria for all International VWO equivalents: https://www.rug.nl/education/application-enrolment-tuition-fees/admission/procedures/application-informatie/with-non-dutch-diploma/entry-requirements/bachelor-entry-requirements/vwo-equivalent-qualifications. |
taaltoets cijfer |
International students will have to satisfy an additional Dutch language requirement, which can be met by passing the State Examination in Dutch as a Second Language (NT2, programme II). This examination guarantees Dutch proficiency at CEFR level B2. However, Dutch proficiency at CEFR level C1 or higher is recommended. |
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2025 | 01 september 2025 |
Nationaliteit | Jaar | Kosten | Vorm |
---|---|---|---|
EU/EER | 2024-2025 | € 2530 | voltijd |
niet EU/EER | 2024-2025 | € 13100 | voltijd |
Praktische informatie voor:
Als je je universitaire opleiding voort wilt zetten door een master te volgen, zoals de meeste studenten doen, zijn er allerlei verschillende vervolgopleidingen waar je uit kunt kiezen. Master opleidingen die direct aansluiten op de BA Archeologie zijn:
De werkgelegenheid voor afgestudeerde archeologen is op dit moment goed. Dat komt doordat archeologisch onderzoek moet plaatsvinden voordat ergens gebouwd mag worden. Dat is in de wet vastgelegd. Veel afgestudeerden vinden een baan bij de archeologische bedrijven die dit onderzoek uitvoeren. Daarnaast kun je als archeoloog terecht bij de overheid of een museum. Een baan in het onderwijs of als onderzoeker aan de universiteit is ook mogelijk.
Bij archeologie zijn onderwijs en onderzoek zeer nauw met elkaar verbonden. Al meteen vanaf de start van je studie ben je zelf ook bezig met het doen van onderzoek.
Het archeologisch onderzoek is ondergebracht in het gerenommeerde onderzoeksinstituut Groninger Institute of Archaeology en richt zich op:
Het instituut beschikt over eigen moderne laboratoriumfaciliteiten en een eigen 'bottenzolder'.
Ik vind het een heerlijke combinatie van onderzoek doen, puzzelen en lekker buiten aan de slag zijn
Hoi! Ik ben Isaac, ik ben tweedejaars student archeologie aan de RUG en ik woon op kamers in de stad. Ik heb het erg naar mijn zin op de opleiding en ben ook lid van de studievereniging Bachur. Ik vind lezen en sporten erg leuk, ik ben lid van Tjas (de schaatsvereniging) en van de GSAC (de klimvereniging). Ik ben zelf altijd druk bezig met van alles, ik werk op festivals door heel Nederland dus ik kom ook nog eens ergens.
Ik wilde in eerste instantie archeologie doen omdat ik geschiedenis op de middelbare school erg leuk vond. Nu ik bezig ben vind ik het een heerlijke combinatie van onderzoek doen, puzzelen en lekker buiten aan de slag zijn. Ik vind vooral de prehistorie erg interessant en ga me daar ook in specialiseren vanaf dit jaar. Ik heb hiervoor een jaar de HBO-opleiding archeologie aan Saxion gevolgd en hoewel ik dat ook echt heel leuk vond, voel ik mij op mijn plek bij de bachelor archeologie aan de RUG.
Lees meer over Isaac en waarom hij koos voor een studie Archeologie in Groningen!
Mijn interesse in alles wat met archeologie en geschiedenis te maken heeft wordt als maar groter
Heyhoi! Ik ben Suzan, ik ben 20 jaar en zit op het moment in het derde jaar van de Bachelor Archeologie, waar ik het enorm naar mijn zin heb. Ik zit sinds een jaar op kamers in Groningen en ook ben ik lid van de studievereniging Bachur. Daarnaast vind ik het erg leuk om creatief bezig zijn door onder andere te tekenen, en houd ik ervan om te sporten en lekker actief te zijn. Ik onderneem graag dingen met vrienden, zoals een bezoek aan een van de vele musea in Nederland, maar vind het ook heerlijk om in de zomer rustig met een boek in de zon te liggen.
Al sinds mijn vijfde zeg ik vol overtuiging dat ik archeoloog wil worden. Gewoonlijk slepen ouders hun kinderen met tegenzin mee naar allerlei musea, maar bij mij was dit omgekeerd! Ook met mijn opa en oma heb ik veel musea bezocht, waardoor mijn interesse voor alles wat met archeologie en geschiedenis te maken heeft steeds groter werd. Naarmate ik ouder werd ben ik de archeologie en in het bijzonder de prehistorie alleen nog maar interessanter gaan vinden. Daarom was voor mij de keuze voor de studie al snel gemaakt. Nu, in mijn derde jaar van de opleiding, heb ik er nog geen moment spijt van gehad en ben ik heel blij met mijn studiekeuze.
Het puzzelen en verhalen vertellen over vroegere culturen blijft fascinerend
Hoi! Ik ben Nina, 20 jaar oud en ik ben derdejaars studente van de Bachelor Archeologie. Ik ben in 2018 begonnen met mijn studie en ik geniet er nog steeds enorm van. Het puzzelen en verhalen vertellen over vroegere culturen blijft fascinerend.
Binnen de studie ben ik ook actief als studentmentor en ik ben
lid van de studievereniging Bachur. Naast mijn studie lees en
wandel ik graag en ik vind het leuk om met vrienden samen te eten
of een film te kijken.
Waarom Archeologie?
Op de middelbare school had ik een NG-pakket met wiskunde B en
kunst. Mijn interesses hebben dus altijd al tussen de
natuurwetenschappen en kunst ingezeten. Toen ik de Bachelor
Archeologie tegenkwam besefte ik mij dat dit de perfecte combinatie
was van alles wat ik leuk vind. Als kind ging ik altijd graag naar
musea en op vakantie vond ik het geweldig om bij kastelen of
voormalige tempels te kijken. Toen wist ik nog niet dat je daar ook
je studie van kon maken. Het mooie van archeologie is dat je
verhalen kan vertellen over veel verschillende periodes.
Op een brede manier verleden begrijpen
Wat de opleiding Archeologie voor mij zo leuk maakte, is de brede manier waarop je het verleden probeert te begrijpen. Soms door in de literatuur te duiken, maar ook door bijvoorbeeld prehistorisch aardewerk te bestuderen.
Ik heb altijd een interesse gehad in het verre verleden. In eerste instantie koos ik voor de bachelor Griekse en Latijnse taal en cultuur. Tijdens deze studie volgde ik mijn eerste archeologievakken. Deze vakken bevielen zo goed, dat ik besloot een tweede bachelor te doen: Archeologie. Al tijdens mijn bachelor wist ik dat ik verder onderzoek wilde doen. Daarom koos ik voor de Research Master Archaeology. Tijdens mijn master heb ik mij gespecialiseerd in de bronstijd en ijzertijd van Noord-Nederland. Mijn master vormde daarmee de opmaat voor mijn promotieonderzoek: Het ontstaan van dorpen in de ijzertijd in Noord-Nederland.
Wist je dat je bijvoorbeeld ook plantensporen kunt onderzoeken, of zaden?
Archeologie is een studie waarbij je veel praktisch bezig kunt zijn. In de bachelor doe je een aantal maal mee aan veldwerk. Je leert dan wat er allemaal komt kijken bij een opgraving: sporen interpreteren, inmeten, tekeningen maken, vondsten nummeren, een grondvak uitzeven. Dat is altijd weer spannend: wat vind je?
Meestal kleine dingen als splinters van een vuursteen, scherven of restmateriaal. Maar één keer heb ik een mooi stuk versierd aardewerk gevonden. Echt grote opgravingen doe je niet vaak. Meestal een kleine boring in de grond of een onderzoek in een proefsleuf, een klein stuk afgegraven land.
Weinig mensen weten dat archeologie heel divers is. Dat je bijvoorbeeld ook plantensporen kunt onderzoeken, of zaden. Ik vind het ontzettend leuk om buiten te werken en in een team met van alles bezig te zijn. Het is fysiek werk, dat spreekt me ook aan. Er worden bij de studie altijd wel vrijwilligers gezocht voor opgravingen. Soms doe je dat binnen je studie, soms is het extra. Ik ben ook vrijwilliger bij de Stichting Monument en Materiaal. Ik poets vondsten schoon, maak tekeningen van het materiaal en puzzel bijvoorbeeld scherven in elkaar tot een potje.
Door te onderzoeken kunnen we het leven van mensen reconstrueren en daar meer over vertellen. Publiek informeren vind ik een belangrijk deel van archeologie. Ik geef ook graag cursussen aan kinderen. Ik heb inmiddels goed leren presenteren. Op Spitsbergen hield ik nog een presentatie waar minister Koenders bij was. Dat vind ik nu helemaal niet meer eng.
Hou je van geschiedenis én ben je praktisch aangelegd? Dan is Archeologie een erg goede studiekeuze!
Ik ben Jasper Weinans, een 22 jarige archeologie student. Ik ben opgegroeid in een klein dorpje in Friesland, genaamd Langedijke. Na de middelbare school heb ik een jaar de opleiding HBO Docent Geschiedenis gevolgd in Leeuwarden. Na het halen van mijn propedeuse ben ik Archeologie gaan studeren in Groningen. Nu woon ik al 2 jaar in Groningen en nog steeds met veel plezier. Naast het studeren werk ik bij de Gall & Gall en speel gitaar bij een band. Ook ga ik graag de stad in om bijvoorbeeld even te poolen, een filmpje te pakken of gewoon een (speciaal)biertje te drinken één van de oneindig vele kroegjes in Groningen.
Na mijn jaar HBO wist ik dat ik universiteit wilde doen. In eerste instantie zou ik Geschiedenis gaan studeren. Toevallig kwam ik bij de open dag iemand tegen die Archeologie ging studeren, wat stiekem altijd mijn droom is geweest. Na de ontmoeting ben ik mij gaan oriënteren op Archeologie en bleek het de perfecte studie voor mij te zijn! Het theoretische gedeelte is erg interessant en breed (van de Romeinen tot Neanderthalers). Elk jaar ga je als Archeologie student ook nog eens een maand opgraven (in Nederland en in het buitenland). Deze combinatie van de theorie en praktijk zorgt altijd voor nieuwe uitdagingen tijdens je studie! Als je interesse hebt in geschiedenis, maar toch ook een praktisch persoon bent is Archeologische een erg goede studiekeus!
Een goede dosis praktijkervaring
‘Na een jaar Geschiedenis besloot ik toch om in plaats daarvan Archeologie te gaan studeren. Met name de praktische onderdelen van deze opleiding spraken mij aan en tot nu toe bevalt mijn keuze erg goed. In het eerste semester behandel je vooral de noodzakelijke, met name multidisciplinaire, theoretische aspecten van de Archeologie. In het tweede semester krijg je al snel een goede dosis praktijkervaring mee. Archeologie is een van de kleinere studies aan de RUG en daarmee gaat nauw contact met de docenten gepaard, wat erg fijn is! Groningen is bij uitstek de stad voor een prettige studententijd. Het is een stad waar sfeer en gemoedelijkheid nooit ver weg zijn.’
Heel direct met mensen uit het verleden bezig zijn
Ik ben mijn hele leven al geïnteresseerd in hoe de wereld om mij heen werkt en tot stand gekomen is. Archeologie geeft je tastbaar materiaal uit het verleden, waardoor je heel direct met de mensen van toen bezig bent. Op het moment dat je een object uit de grond haalt, ben jij de eerste die het weer vasthoudt sinds het vele jaren geleden in de grond is beland. Ik heb tot nu toe opgegraven in Nederland maar ook in het buitenland, in Italië.
Na mijn bachelor wil ik graag de onderzoekmaster doen. Hierin wil ik mij vooral focussen op de biologische archeologie: de studie van zaden en dierlijk en menselijk botmateriaal in een archeologische context. Ook grafgebruiken vind ik heel erg interessant. Vandaar dat ik mijn bachelorscriptie schrijf over urnenvelden in Drenthe, dit zijn crematie grafvelden uit de late brons- en ijzertijd.
Ik ben in Groningen gaan studeren vanwege de nadruk die hier ligt op de bio-archeologie. Daarbij is de opleiding hier klein, met een eigen gebouw en studieplekken. Hierdoor leer je gemakkelijk veel mensen kennen.
Jezelf verder ontwikkelen
Interesse in het verleden heb ik altijd al gehad. Omdat ik behoefte had om dit verleden te ervaren besloot ik mij aan te melden voor een opgraving in Israël. Terwijl ik tussen de basilica's en badhuizen rondliep besloot ik om ook Archeologie te gaan studeren.
De grote hoeveelheid praktijk - oftewel veldwerk- is voor veel studenten een belangrijke reden om te kiezen voor Archeologie. Zo ook voor mij. Naast de praktische kant is er natuurlijk in het programma ook ruim aandacht voor de minstens net zo interessante theorie achter de Archeologie.
Naast studeren ben ik ook op andere manieren betrokken bij de opleiding. Zo ben ik actief in zowel de Opleidingscommissie als de Raad van Advies. Daarnaast ben ik voorzitter van de studievereniging van Archeologie: Bachur. Samen met de rest van het bestuur organiseren wij allerlei activiteiten voor de archeologiestudenten zoals museumbezoeken, borrels, workshops vuursteenbewerking en een jaarlijkse excursie naar het buitenland. Hierdoor leer je niet alleen gemakkelijk nieuwe mensen kennen, maar ook jezelf te ontwikkelen.’
Zit je op het vwo en wil je graag weten hoe dat is,
studeren? De opleiding Archeologie biedt een webklas aan!
Een webklas is een door de RUG gemaakte cursus in Brightspace
(een elektronische leeromgeving) voor scholieren uit 5 en 6 vwo. Je
kunt in zo'n cursus in tien studielasturen kennismaken met
Archeologie door teksten te lezen, opdrachten te maken en met
elkaar en de docent te discussiëren.
Interesse? Meld je dan aan voor de webklas.
Ben je benieuwd naar de opleiding Archeologie en wil je graag een beter beeld krijgen van het veldwerk dat bachelorstudenten uitvoeren? In deze video volg je studenten die een opgraving doen rondom het klooster in Ter Apel .
De opleiding Archeologie beschikt ook over een bottenzolder. Hier is de bottencollectie van de archeologen van de RUG te vinden. Aan de hand van deze botten leren zij meer over hoe mens en dier vroeger samenleefden. In deze video geeft de collectiebeheerder een rondleiding van de bottenzolder .
Als je interesse hebt voor de ontwikkeling van de mensheid, voor geschiedenis en andere culturen, dan is archeologie iets voor jou. Houd je ervan om dingen uit te pluizen, maar ook om 'met je poten in de klei' te staan? En ben je een echte teamplayer? Dan biedt archeologie jou de perfecte combinatie! Graven en onderzoeken, dat moet je leuk vinden!
Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Je krijgt een positief studieadvies als je meer dan 45 ECTS (deeltijd: 20 ECTS) hebt gehaald (op een totaal van 60 ECTS). Bij een negatief studieadvies (minder dan 45 ECTS) mag je helaas niet doorgaan met de opleiding en moet je wat anders gaan doen.
Om ervoor te zorgen dat je precies weet waar je staat, krijg je al in december een voorlopig studieadvies. Heb je vragen over het bindend studieadvies of over je studievoortgang, neem dan zo snel mogelijk contact op met je studieadviseur. NB: Sommige opleidingen maken gebruik van een tutorbegeleiding (check bij je eigen studieadviseur hoe het geregeld is). Meer informatie: https://www.rug.nl/education/bachelor/nederlandse-studenten/studiekeuze-en-voorlichting/bsa
De overgang van school naar universiteit brengt veel veranderingen met zich mee. In het eerste jaar van je studie word je daarom extra goed begeleid.
Om de overgang te versoepelen is er voor alle eerstejaars het mentoraatsysteem. Tijdens de bijeenkomsten leer je hoe je effectief kunt studeren en hoe je bewuste keuzes maakt in je studie. Daarnaast kun je tijdens je gehele studie een afspraak maken met de studieadviseur. Daar kun je terecht als je vragen hebt of advies wilt over je studie en andere zaken rondom het studeren. Zij kan ook begeleiden in studeren met een functiebeperking. Alles wat je bespreekt wordt vertrouwelijk behandeld. Zij kan je bij complexe problemen ook doorverwijzen naar studentendecanen of de cursussen van Studieondersteuning.