Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenBacheloropleidingenArcheologie
Header image Archeologie

Archeologie

Programma

  • 1e jaar

    Het eerste jaar krijg je onderwijs in de volgende gebieden:

    • een overzicht van de prehistorische en vroeg-historische archeologie van Nederland, van de klassieke archeologie van Griekenland en Italië en van de studies die in het Arctisch gebied worden uitgevoerd
    • theorie en geschiedenis van de archeologie: hoe trek je conclusies op grond van je waarnemingen
    • bodemkunde; materiaalkennis en conservatie
    • de techniek van het opgraven: deelname aan een opgraving en de verslaglegging daarvan.
  • 2e jaar

    In het tweede jaar krijg je een aantal keuzemogelijkheden: je volgt de vakken die voor jou het meest interessant zijn in het eerste semester. In het tweede semester volg je de modules van de Biologische archeologie (zoölogie en botanie). Verder neem je deel aan een grote onderzoeksopgraving en maak je een 'Netherlands' excursie.

  • 3e jaar

    Het eerste semester van het derde jaar is bedoeld om vakken te volgen buiten de archeologie of om naar het buitenland te gaan. In het tweede semester maak je kennis met regionale archeologie en GIS, krijg je een tweede theorie college en schrijf je je bachelor scriptie.

Programma-opties

  • Minoren (minor)

    Het vijfde semester besteed je aan je minor: een pakket samenhangende vakken dat toekomstgericht is. Het bereidt je voor op een vervolg in een mastertrack of op de arbeidsmarkt. Kies uit een careerminor, buitenlandminor, universitaire minor of facultaire minor. Lees via de link hierboven meer over de inhoud van deze minoren.

  • University of Groningen Honours College (honoursprogramma)

    Het Honours College biedt talentvolle en gemotiveerde studenten de kans meer uit zichzelf te halen.

    Dat doe je door het volgen van een extra (honours)programma van 45 studiepunten naast je reguliere bacheloropleiding van 180 studiepunten, en door tal van andere activiteiten die je samen met honoursstudenten van andere opleidingen onderneemt en organiseert. Ontwikkeling van talent en eigen initiatief zijn de uitgangspunten van het honoursprogramma van de RUG.

Opbouw programma

VakPeriode 1Periode 2Periode 3Periode 4
Archeologie van de Griekse Oudheid (5 EC)
Arctische Archeologie (5 EC)
Prehistorie van Nederland (5 EC)
Archeologie van de Romeinse Oudheid (5 EC)
Geschiedenis en theorie van de Archeologie I (5 EC)
Historische Archeologie (5 EC)
Bioarcheologie (5 EC)
Conservatie en Archeometrie (5 EC)
Materiaalkennis (5 EC)
Archeologisch veldwerk I (10 EC)
Geoarcheologie (5 EC)
VakPeriode 1Periode 2Periode 3Periode 4
Studenten kiezen in het tweede semester van jaar 2 één vak uit keuzegroep C
Studenten kiezen in het tweede semester van jaar 2 tweee vakken uit keuzegroep B
Cultural Anthropology (5 EC)
Archeologie van het Romeinse Rijk (Keuzegroep A) (10 EC, facultatief)
Handelaren en Koningen (Keuzegroep A) (10 EC, facultatief)
Jager-Verzamelaars & Vroege Boeren (Keuzegroep A) (10 EC, facultatief)
Kunst en Archeologie v. h. Klassieke Griekenland (Keuzegroep A) (10 EC, facultatief)
Studenten kiezen in het eerste semester van jaar 2 twee vakken uit groep A
Aegeïsche prehistorie (Keuzegroep B) (5 EC, facultatief)
Archeobotanie I (5 EC)
Archeozoölogie I (5 EC)
Pre-Romeins Italië; Etrusken en Latijnen (Keuzegroep B) (5 EC, facultatief)
Archeobotanie II (Keuzegroep B) (5 EC)
Archeologisch veldwerk en excursie II: KMA (Keuzegroep C) (10 EC, facultatief)
Archeologisch veldwerk en excursie II: P en P (Keuzegroep C) (10 EC, facultatief)
Archeozoölogie II (Keuzegroep B) (5 EC)
VakPeriode 1Periode 2Periode 3Periode 4
Geschiedenis en theorie van de archeologie II (5 EC)
Materiële Cultuur Studies (5 EC)
Ruimtelijke Analyse (5 EC)
Ba-scriptie Archeologie met onderzoekswerkgroep (10 EC)
Erfgoedzorg

De modules Archeologie van de Klassieke Oudheid (Grieks en Romeins) en de module Archeologie van Nederland staan ook open voor niet archeologie studenten. Volg deze modules als onderdeel van een minor archeologie of als invulling van je vrije ruimte! Deze modules gelden als de entree voorwaardes voor de 2de jaars verdiepende modules. Contact: Marloes Bergmans.

Studeren in het buitenland

  • Studeren in het buitenland is facultatief
  • Voor gemiddeld 16 weken
  • Maximaal 30 EC

In het eerste semester van jaar 3 kun je kiezen voor een studieverblijf aan een buitenlandse universiteit. Wij hebben samenwerkingsverbanden met o.a. Leicester (UK), Aarhus (Denemarken), Gent (België), Venetië en Rome (Italië). Meld je tijdig aan bij de coördinator Sofia Voutsaki (S.Voutsaki@rug.nl).

(Bindend) studieadvies

  • Minimaal 45 EC in de eerste 12 maanden (bindend)

Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Je krijgt een positief studieadvies als je meer dan 45 ECTS hebt gehaald (op een totaal van 60 ECTS). Bij een negatief studieadvies (minder dan 45 ECTS) mag je helaas niet doorgaan met de opleiding en moet je wat anders gaan doen.

Om ervoor te zorgen dat je precies weet waar je staat, krijg je al in december een voorlopig studieadvies. Heb je vragen over het bindend studieadvies of over je studievoortgang, neem dan zo snel mogelijk contact op met je studieadviseur. NB: Sommige opleidingen maken gebruik van een tutorbegeleiding (check bij je eigen studieadviseur hoe het geregeld is).

Waarom in Groningen?
  • Archeologie al jaren nummer 1 in studentenenquêtes Elsevier en Keuze Hoger Onderwijs. Uitgeroepen tot Topleiding door Keuzegids 2013, 2014, 2015, 2016 en 2017
  • Je doet veel ervaring op tijdens opgravingen en het bestuderen van vondstmateriaal.
  • Goede laboratoria voor archeobotanisch en archeozoölogisch onderzoek en voor materiaal- en conservatiestudies.
  • De docenten zijn allemaal uitstekende onderzoekers.
  • Vanwege actieve studievereniging Bachur: www.bachur.nl

De overgang van school naar universiteit brengt veel veranderingen met zich mee. In het eerste jaar van je studie word je daarom extra goed begeleid.

Om de overgang te versoepelen is er voor alle eerstejaars het mentoraatsysteem. Tijdens de bijeenkomsten leer je hoe je effectief kunt studeren en hoe je bewuste keuzes maakt in je studie. Daarnaast kun je tijdens je gehele studie een afspraak maken met de studieadviseur. Daar kun je terecht als je vragen hebt of advies wilt over je studie en andere zaken rondom het studeren. Alles wat je bespreekt wordt vertrouwelijk behandeld. Zij kunnen je bij complexe problemen ook doorverwijzen naar studentendecanen of de cursussen van Studieondersteuning.

  • Testimonial van Mai Bos

    Studente Mai Bos vertelt over het werken op opgravingssite Crustumerium (Italië)

    – Mai Bos
  • Testimonial van

    Daniël Postma vertelt over het zodenhuisproject

  • Testimonial van

    Hou je van geschiedenis én ben je praktisch aangelegd? Dan is Archeologie een erg goede studiekeuze!

    Ik ben Jasper Weinans, een 22 jarige archeologie student. Ik ben opgegroeid in een klein dorpje in Friesland, genaamd Langedijke. Na de middelbare school heb ik een jaar de opleiding HBO Docent Geschiedenis gevolgd in Leeuwarden. Na het halen van mijn propedeuse ben ik Archeologie gaan studeren in Groningen. Nu woon ik al 2 jaar in Groningen en nog steeds met veel plezier. Naast het studeren werk ik bij de Gall & Gall en speel gitaar bij een band. Ook ga ik graag de stad in om bijvoorbeeld even te poolen, een filmpje te pakken of gewoon een (speciaal)biertje te drinken één van de oneindig vele kroegjes in Groningen.

    Waarom Archeologie?

    Na mijn jaar HBO wist ik dat ik universiteit wilde doen. In eerste instantie zou ik Geschiedenis gaan studeren. Toevallig kwam ik bij de open dag iemand tegen die Archeologie ging studeren, wat stiekem altijd mijn droom is geweest. Na de ontmoeting ben ik mij gaan oriënteren op Archeologie en bleek het de perfecte studie voor mij te zijn! Het theoretische gedeelte is erg interessant en breed (van de Romeinen tot Neanderthalers). Elk jaar ga je als Archeologie student ook nog eens een maand opgraven (in Nederland en in het buitenland). Deze combinatie van de theorie en praktijk zorgt altijd voor nieuwe uitdagingen tijdens je studie! Als je interesse hebt in geschiedenis, maar toch ook een praktisch persoon bent is Archeologische een erg goede studiekeus!

    Sluiten
  • Testimonial van

    Student Rick Broekroelofs over 'block lifting' op Crustumerium

  • Testimonial van

    Wist je dat je bijvoorbeeld ook plantensporen kunt onderzoeken, of zaden?

    Archeologie is een studie waarbij je veel praktisch bezig kunt zijn. In de bachelor doe je een aantal maal mee aan veldwerk. Je leert dan wat er allemaal komt kijken bij een opgraving: sporen interpreteren, inmeten, tekeningen maken, vondsten nummeren, een grondvak uitzeven. Dat is altijd weer spannend: wat vind je?

    Meestal kleine dingen als splinters van een vuursteen, scherven of restmateriaal. Maar één keer heb ik een mooi stuk versierd aardewerk gevonden. Echt grote opgravingen doe je niet vaak. Meestal een kleine boring in de grond of een onderzoek in een proefsleuf, een klein stuk afgegraven land.

    Weinig mensen weten dat archeologie heel divers is. Dat je bijvoorbeeld ook plantensporen kunt onderzoeken, of zaden. Ik vind het ontzettend leuk om buiten te werken en in een team met van alles bezig te zijn. Het is fysiek werk, dat spreekt me ook aan. Er worden bij de studie altijd wel vrijwilligers gezocht voor opgravingen. Soms doe je dat binnen je studie, soms is het extra. Ik ben ook vrijwilliger bij de Stichting Monument en Materiaal. Ik poets vondsten schoon, maak tekeningen van het materiaal en puzzel bijvoorbeeld scherven in elkaar tot een potje.

    Door te onderzoeken kunnen we het leven van mensen reconstrueren en daar meer over vertellen. Publiek informeren vind ik een belangrijk deel van archeologie. Ik geef ook graag cursussen aan kinderen. Ik heb inmiddels goed leren presenteren. Op Spitsbergen hield ik nog een presentatie waar minister Koenders bij was. Dat vind ik nu helemaal niet meer eng.

     

     

    Sluiten
  • Testimonial van Philippe Schilling

    Een goede dosis praktijkervaring

    ‘Na een jaar Geschiedenis besloot ik toch om in plaats daarvan Archeologie te gaan studeren. Met name de praktische onderdelen van deze opleiding spraken mij aan en tot nu toe bevalt mijn keuze erg goed. In het eerste semester behandel je vooral de noodzakelijke, met name multidisciplinaire, theoretische aspecten van de Archeologie. In het tweede semester krijg je al snel een goede dosis praktijkervaring mee. Archeologie is een van de kleinere studies aan de RUG en daarmee gaat nauw contact met de docenten gepaard, wat erg fijn is! Groningen is bij uitstek de stad voor een prettige studententijd. Het is een stad waar sfeer en gemoedelijkheid nooit ver weg zijn.’

    Sluiten
    – Philippe Schilling
  • Testimonial van Nynke de Boer

    Heel direct met mensen uit het verleden bezig zijn

    Ik ben mijn hele leven al geïnteresseerd in hoe de wereld om mij heen werkt en tot stand gekomen is. Archeologie geeft je tastbaar materiaal uit het verleden, waardoor je heel direct met de mensen van toen bezig bent. Op het moment dat je een object uit de grond haalt, ben jij de eerste die het weer vasthoudt sinds het vele jaren geleden in de grond is beland. Ik heb tot nu toe opgegraven in Nederland maar ook in het buitenland, in Italië.

    Na mijn bachelor wil ik graag de onderzoekmaster doen. Hierin wil ik mij vooral focussen op de biologische archeologie: de studie van zaden en dierlijk en menselijk botmateriaal in een archeologische context. Ook grafgebruiken vind ik heel erg interessant. Vandaar dat ik mijn bachelorscriptie schrijf over urnenvelden in Drenthe, dit zijn crematiegrafvelden uit de late brons- en ijzertijd.

    Ik ben in Groningen gaan studeren vanwege de nadruk die hier ligt op de bio-archeologie. Daarbij is de opleiding hier klein, met een eigen gebouw en studieplekken. Hierdoor leer je gemakkelijk veel mensen kennen.

    Sluiten
    – Nynke de Boer
  • Testimonial van Yannick de Raaff

    Jezelf verder ontwikkelen

    Interesse in het verleden heb ik altijd al gehad. Omdat ik behoefte had om dit verleden te ervaren besloot ik mij aan te melden voor een opgraving in Israël. Terwijl ik tussen de basilica's en badhuizen rondliep besloot ik om ook Archeologie te gaan studeren.

    De grote hoeveelheid praktijk - oftewel veldwerk- is voor veel studenten een belangrijke reden om te kiezen voor Archeologie. Zo ook voor mij. Naast de praktische kant is er natuurlijk in het programma ook ruim aandacht voor de minstens net zo interessante theorie achter de Archeologie.

    Naast studeren ben ik ook op andere manieren betrokken bij de opleiding. Zo ben ik actief in zowel de Opleidingscommissie als de Raad van Advies. Daarnaast ben ik voorzitter van de studievereniging van Archeologie: Bachur. Samen met de rest van het bestuur organiseren wij allerlei activiteiten voor de archeologiestudenten zoals museumbezoeken, borrels, workshops vuursteenbewerking en een jaarlijkse excursie naar het buitenland. Hierdoor leer je niet alleen gemakkelijk nieuwe mensen kennen, maar ook jezelf te ontwikkelen.’

    Sluiten
    – Yannick de Raaff
  • Testimonial van Studentambassadeur Rindert Rooiveld

    Het leuke van Archeologie is dat we het verleden vertellen waar geschreven bronnen dat niet kunnen

    Over Rindert

    Ik ben Rindert, 23 jaar, opgegroeid in Twente en heb daarnaast Groningse en Friese roots. In 2013 ben ik in Groningen komen studeren en wonen. Een aantal jaar heb ik sociale studies gedaan maar dat was toch niet wat ik echt leuk vond. Sinds vorig jaar studeer ik Archeologie en daar geniet ik enorm van. Ik geniet van het lekker vieze handen krijgen en puzzelen. In mijn vrije tijd doe ik graag spellen (board games en online), maak ik graag dingen en ontdek ik graag mooie dingen in de natuur. Je kunt mij herkennen aan mijn sarcastische opmerkingen, schaterende lach en de vele koffiebekers.

    Waarom Archeologie?

    Het verleden heb ik altijd al interessant gevonden, maar ik had totdat ik deze studie vond nog niet veel anders gedaan dan musea bezoeken. Pas later kwam ik erachter dat deze gave studie aan de RUG te volgen is. Het leuke van Archeologie is dat we het verleden vertellen waar geschreven bronnen dat niet kunnen. Zo kom je in je eerste jaar al in aanraking met de prehistorie van Nederland, maar ook - voor mij destijds vrij onverwacht - de prehistorie van het arctische gebied. Verder vormt de archeologie een mooie aanvulling op geschreven bronnen. Zo weten we via geschreven bronnen wel veel dingen over de Romeinse tijd maar met archeologie kunnen we meer vertellen, ook over de mensen die vaak buiten de schijnwerpers bleven, zoals het gewone volk. Verder is archeologie erg praktisch omdat het werkt met materiële resten van culturenlang geleden. Deze resten zijn niet altijdmakkelijk te begrijpen, waardoor het soms flink puzzelen is wat er in het verleden is gebeurd. Het puzzelen is nu juist wat archeologie zo uitdagend en leuk maakt voor mij. In het eerste jaar mag je gelukkig al kennis maken met deze praktische kant van het vak tijdens het veldwerk practicum van vier weken. Hierbij ga je samen met de rest van je jaargroep ergens in Nederland een opgraving doen. Al met al is archeologie zo een veelzijdige studie.

    Lees meer over Rindert Rooiveld en waarom hij gekozen heeft Archeologie in Groningen te studeren!

    Vragen? Stuur Rindert een e-mail!

    Sluiten
    – Studentambassadeur Rindert Rooiveld
  • Opleidingsvideo

    Nynke de Boer, student Archeologie

    – Opleidingsvideo
  • Testimonial van Prof. Attema

    Prof. Attema over Crustumerium

    – Prof. Attema
  • Testimonial van

    Tentoonstelling 'Verborgen verhalen' in het Universiteitsmuseum (Groningen)

  • Testimonial van Karen de Vries

    Op een brede manier verleden begrijpen

    Wat de opleiding Archeologie voor mij zo leuk maakte, is de brede manier waarop je het verleden probeert te begrijpen. Soms door in de literatuur te duiken, maar ook door bijvoorbeeld prehistorisch aardewerk te bestuderen.

    Ik heb altijd een interesse gehad in het verre verleden. In eerste instantie koos ik voor de bachelor Griekse en Latijnse taal en cultuur. Tijdens deze studie volgde ik mijn eerste archeologievakken. Deze vakken bevielen zo goed, dat ik besloot een tweede bachelor te doen: Archeologie. Al tijdens mijn bachelor wist ik dat ik verder onderzoek wilde doen. Daarom koos ik voor de Research Master Archaeology. Tijdens mijn master heb ik mij gespecialiseerd in de bronstijd en ijzertijd van Noord-Nederland. Mijn master vormde daarmee de opmaat voor mijn promotieonderzoek: Het ontstaan van dorpen in de ijzertijd in Noord-Nederland.

    Sluiten
    – Karen de Vries
  • Testimonial van Mai Bos

    Studente Mai Bos vertelt over het werken op opgravingssite Crustumerium (Italië)

    – Mai Bos
  • Testimonial van

    Daniël Postma vertelt over het zodenhuisproject

  • Testimonial van

    Student Rick Broekroelofs over 'block lifting' op Crustumerium

  • Testimonial van Philippe Schilling

    Een goede dosis praktijkervaring

    ‘Na een jaar Geschiedenis besloot ik toch om in plaats daarvan Archeologie te gaan studeren. Met name de praktische onderdelen van deze opleiding spraken mij aan en tot nu toe bevalt mijn keuze erg goed. In het eerste semester behandel je vooral de noodzakelijke, met name multidisciplinaire, theoretische aspecten van de Archeologie. In het tweede semester krijg je al snel een goede dosis praktijkervaring mee. Archeologie is een van de kleinere studies aan de RUG en daarmee gaat nauw contact met de docenten gepaard, wat erg fijn is! Groningen is bij uitstek de stad voor een prettige studententijd. Het is een stad waar sfeer en gemoedelijkheid nooit ver weg zijn.’

    Sluiten
    – Philippe Schilling
  • Testimonial van Nynke de Boer

    Heel direct met mensen uit het verleden bezig zijn

    Ik ben mijn hele leven al geïnteresseerd in hoe de wereld om mij heen werkt en tot stand gekomen is. Archeologie geeft je tastbaar materiaal uit het verleden, waardoor je heel direct met de mensen van toen bezig bent. Op het moment dat je een object uit de grond haalt, ben jij de eerste die het weer vasthoudt sinds het vele jaren geleden in de grond is beland. Ik heb tot nu toe opgegraven in Nederland maar ook in het buitenland, in Italië.

    Na mijn bachelor wil ik graag de onderzoekmaster doen. Hierin wil ik mij vooral focussen op de biologische archeologie: de studie van zaden en dierlijk en menselijk botmateriaal in een archeologische context. Ook grafgebruiken vind ik heel erg interessant. Vandaar dat ik mijn bachelorscriptie schrijf over urnenvelden in Drenthe, dit zijn crematiegrafvelden uit de late brons- en ijzertijd.

    Ik ben in Groningen gaan studeren vanwege de nadruk die hier ligt op de bio-archeologie. Daarbij is de opleiding hier klein, met een eigen gebouw en studieplekken. Hierdoor leer je gemakkelijk veel mensen kennen.

    Sluiten
    – Nynke de Boer
  • Testimonial van Yannick de Raaff

    Jezelf verder ontwikkelen

    Interesse in het verleden heb ik altijd al gehad. Omdat ik behoefte had om dit verleden te ervaren besloot ik mij aan te melden voor een opgraving in Israël. Terwijl ik tussen de basilica's en badhuizen rondliep besloot ik om ook Archeologie te gaan studeren.

    De grote hoeveelheid praktijk - oftewel veldwerk- is voor veel studenten een belangrijke reden om te kiezen voor Archeologie. Zo ook voor mij. Naast de praktische kant is er natuurlijk in het programma ook ruim aandacht voor de minstens net zo interessante theorie achter de Archeologie.

    Naast studeren ben ik ook op andere manieren betrokken bij de opleiding. Zo ben ik actief in zowel de Opleidingscommissie als de Raad van Advies. Daarnaast ben ik voorzitter van de studievereniging van Archeologie: Bachur. Samen met de rest van het bestuur organiseren wij allerlei activiteiten voor de archeologiestudenten zoals museumbezoeken, borrels, workshops vuursteenbewerking en een jaarlijkse excursie naar het buitenland. Hierdoor leer je niet alleen gemakkelijk nieuwe mensen kennen, maar ook jezelf te ontwikkelen.’

    Sluiten
    – Yannick de Raaff
  • Testimonial van Studentambassadeur Rindert Rooiveld

    Het leuke van Archeologie is dat we het verleden vertellen waar geschreven bronnen dat niet kunnen

    Over Rindert

    Ik ben Rindert, 23 jaar, opgegroeid in Twente en heb daarnaast Groningse en Friese roots. In 2013 ben ik in Groningen komen studeren en wonen. Een aantal jaar heb ik sociale studies gedaan maar dat was toch niet wat ik echt leuk vond. Sinds vorig jaar studeer ik Archeologie en daar geniet ik enorm van. Ik geniet van het lekker vieze handen krijgen en puzzelen. In mijn vrije tijd doe ik graag spellen (board games en online), maak ik graag dingen en ontdek ik graag mooie dingen in de natuur. Je kunt mij herkennen aan mijn sarcastische opmerkingen, schaterende lach en de vele koffiebekers.

    Waarom Archeologie?

    Het verleden heb ik altijd al interessant gevonden, maar ik had totdat ik deze studie vond nog niet veel anders gedaan dan musea bezoeken. Pas later kwam ik erachter dat deze gave studie aan de RUG te volgen is. Het leuke van Archeologie is dat we het verleden vertellen waar geschreven bronnen dat niet kunnen. Zo kom je in je eerste jaar al in aanraking met de prehistorie van Nederland, maar ook - voor mij destijds vrij onverwacht - de prehistorie van het arctische gebied. Verder vormt de archeologie een mooie aanvulling op geschreven bronnen. Zo weten we via geschreven bronnen wel veel dingen over de Romeinse tijd maar met archeologie kunnen we meer vertellen, ook over de mensen die vaak buiten de schijnwerpers bleven, zoals het gewone volk. Verder is archeologie erg praktisch omdat het werkt met materiële resten van culturenlang geleden. Deze resten zijn niet altijdmakkelijk te begrijpen, waardoor het soms flink puzzelen is wat er in het verleden is gebeurd. Het puzzelen is nu juist wat archeologie zo uitdagend en leuk maakt voor mij. In het eerste jaar mag je gelukkig al kennis maken met deze praktische kant van het vak tijdens het veldwerk practicum van vier weken. Hierbij ga je samen met de rest van je jaargroep ergens in Nederland een opgraving doen. Al met al is archeologie zo een veelzijdige studie.

    Lees meer over Rindert Rooiveld en waarom hij gekozen heeft Archeologie in Groningen te studeren!

    Vragen? Stuur Rindert een e-mail!

    Sluiten
    – Studentambassadeur Rindert Rooiveld
  • Opleidingsvideo

    Nynke de Boer, student Archeologie

    – Opleidingsvideo
  • Testimonial van Prof. Attema

    Prof. Attema over Crustumerium

    – Prof. Attema
  • Testimonial van

    Tentoonstelling 'Verborgen verhalen' in het Universiteitsmuseum (Groningen)

  • Testimonial van Karen de Vries

    Op een brede manier verleden begrijpen

    Wat de opleiding Archeologie voor mij zo leuk maakte, is de brede manier waarop je het verleden probeert te begrijpen. Soms door in de literatuur te duiken, maar ook door bijvoorbeeld prehistorisch aardewerk te bestuderen.

    Ik heb altijd een interesse gehad in het verre verleden. In eerste instantie koos ik voor de bachelor Griekse en Latijnse taal en cultuur. Tijdens deze studie volgde ik mijn eerste archeologievakken. Deze vakken bevielen zo goed, dat ik besloot een tweede bachelor te doen: Archeologie. Al tijdens mijn bachelor wist ik dat ik verder onderzoek wilde doen. Daarom koos ik voor de Research Master Archaeology. Tijdens mijn master heb ik mij gespecialiseerd in de bronstijd en ijzertijd van Noord-Nederland. Mijn master vormde daarmee de opmaat voor mijn promotieonderzoek: Het ontstaan van dorpen in de ijzertijd in Noord-Nederland.

    Sluiten
    – Karen de Vries
  • Testimonial van Mai Bos

    Studente Mai Bos vertelt over het werken op opgravingssite Crustumerium (Italië)

    – Mai Bos
  • Testimonial van

    Daniël Postma vertelt over het zodenhuisproject

  • Testimonial van

    Student Rick Broekroelofs over 'block lifting' op Crustumerium

  • Testimonial van Philippe Schilling

    Een goede dosis praktijkervaring

    ‘Na een jaar Geschiedenis besloot ik toch om in plaats daarvan Archeologie te gaan studeren. Met name de praktische onderdelen van deze opleiding spraken mij aan en tot nu toe bevalt mijn keuze erg goed. In het eerste semester behandel je vooral de noodzakelijke, met name multidisciplinaire, theoretische aspecten van de Archeologie. In het tweede semester krijg je al snel een goede dosis praktijkervaring mee. Archeologie is een van de kleinere studies aan de RUG en daarmee gaat nauw contact met de docenten gepaard, wat erg fijn is! Groningen is bij uitstek de stad voor een prettige studententijd. Het is een stad waar sfeer en gemoedelijkheid nooit ver weg zijn.’

    Sluiten
    – Philippe Schilling
  • Testimonial van Nynke de Boer

    Heel direct met mensen uit het verleden bezig zijn

    Ik ben mijn hele leven al geïnteresseerd in hoe de wereld om mij heen werkt en tot stand gekomen is. Archeologie geeft je tastbaar materiaal uit het verleden, waardoor je heel direct met de mensen van toen bezig bent. Op het moment dat je een object uit de grond haalt, ben jij de eerste die het weer vasthoudt sinds het vele jaren geleden in de grond is beland. Ik heb tot nu toe opgegraven in Nederland maar ook in het buitenland, in Italië.

    Na mijn bachelor wil ik graag de onderzoekmaster doen. Hierin wil ik mij vooral focussen op de biologische archeologie: de studie van zaden en dierlijk en menselijk botmateriaal in een archeologische context. Ook grafgebruiken vind ik heel erg interessant. Vandaar dat ik mijn bachelorscriptie schrijf over urnenvelden in Drenthe, dit zijn crematiegrafvelden uit de late brons- en ijzertijd.

    Ik ben in Groningen gaan studeren vanwege de nadruk die hier ligt op de bio-archeologie. Daarbij is de opleiding hier klein, met een eigen gebouw en studieplekken. Hierdoor leer je gemakkelijk veel mensen kennen.

    Sluiten
    – Nynke de Boer
  • Testimonial van Yannick de Raaff

    Jezelf verder ontwikkelen

    Interesse in het verleden heb ik altijd al gehad. Omdat ik behoefte had om dit verleden te ervaren besloot ik mij aan te melden voor een opgraving in Israël. Terwijl ik tussen de basilica's en badhuizen rondliep besloot ik om ook Archeologie te gaan studeren.

    De grote hoeveelheid praktijk - oftewel veldwerk- is voor veel studenten een belangrijke reden om te kiezen voor Archeologie. Zo ook voor mij. Naast de praktische kant is er natuurlijk in het programma ook ruim aandacht voor de minstens net zo interessante theorie achter de Archeologie.

    Naast studeren ben ik ook op andere manieren betrokken bij de opleiding. Zo ben ik actief in zowel de Opleidingscommissie als de Raad van Advies. Daarnaast ben ik voorzitter van de studievereniging van Archeologie: Bachur. Samen met de rest van het bestuur organiseren wij allerlei activiteiten voor de archeologiestudenten zoals museumbezoeken, borrels, workshops vuursteenbewerking en een jaarlijkse excursie naar het buitenland. Hierdoor leer je niet alleen gemakkelijk nieuwe mensen kennen, maar ook jezelf te ontwikkelen.’

    Sluiten
    – Yannick de Raaff
  • Testimonial van Studentambassadeur Rindert Rooiveld

    Het leuke van Archeologie is dat we het verleden vertellen waar geschreven bronnen dat niet kunnen

    Over Rindert

    Ik ben Rindert, 23 jaar, opgegroeid in Twente en heb daarnaast Groningse en Friese roots. In 2013 ben ik in Groningen komen studeren en wonen. Een aantal jaar heb ik sociale studies gedaan maar dat was toch niet wat ik echt leuk vond. Sinds vorig jaar studeer ik Archeologie en daar geniet ik enorm van. Ik geniet van het lekker vieze handen krijgen en puzzelen. In mijn vrije tijd doe ik graag spellen (board games en online), maak ik graag dingen en ontdek ik graag mooie dingen in de natuur. Je kunt mij herkennen aan mijn sarcastische opmerkingen, schaterende lach en de vele koffiebekers.

    Waarom Archeologie?

    Het verleden heb ik altijd al interessant gevonden, maar ik had totdat ik deze studie vond nog niet veel anders gedaan dan musea bezoeken. Pas later kwam ik erachter dat deze gave studie aan de RUG te volgen is. Het leuke van Archeologie is dat we het verleden vertellen waar geschreven bronnen dat niet kunnen. Zo kom je in je eerste jaar al in aanraking met de prehistorie van Nederland, maar ook - voor mij destijds vrij onverwacht - de prehistorie van het arctische gebied. Verder vormt de archeologie een mooie aanvulling op geschreven bronnen. Zo weten we via geschreven bronnen wel veel dingen over de Romeinse tijd maar met archeologie kunnen we meer vertellen, ook over de mensen die vaak buiten de schijnwerpers bleven, zoals het gewone volk. Verder is archeologie erg praktisch omdat het werkt met materiële resten van culturenlang geleden. Deze resten zijn niet altijdmakkelijk te begrijpen, waardoor het soms flink puzzelen is wat er in het verleden is gebeurd. Het puzzelen is nu juist wat archeologie zo uitdagend en leuk maakt voor mij. In het eerste jaar mag je gelukkig al kennis maken met deze praktische kant van het vak tijdens het veldwerk practicum van vier weken. Hierbij ga je samen met de rest van je jaargroep ergens in Nederland een opgraving doen. Al met al is archeologie zo een veelzijdige studie.

    Lees meer over Rindert Rooiveld en waarom hij gekozen heeft Archeologie in Groningen te studeren!

    Vragen? Stuur Rindert een e-mail!

    Sluiten
    – Studentambassadeur Rindert Rooiveld
  • Opleidingsvideo

    Nynke de Boer, student Archeologie

    – Opleidingsvideo
  • Testimonial van Prof. Attema

    Prof. Attema over Crustumerium

    – Prof. Attema
  • Testimonial van

    Tentoonstelling 'Verborgen verhalen' in het Universiteitsmuseum (Groningen)

  • Testimonial van Karen de Vries

    Op een brede manier verleden begrijpen

    Wat de opleiding Archeologie voor mij zo leuk maakte, is de brede manier waarop je het verleden probeert te begrijpen. Soms door in de literatuur te duiken, maar ook door bijvoorbeeld prehistorisch aardewerk te bestuderen.

    Ik heb altijd een interesse gehad in het verre verleden. In eerste instantie koos ik voor de bachelor Griekse en Latijnse taal en cultuur. Tijdens deze studie volgde ik mijn eerste archeologievakken. Deze vakken bevielen zo goed, dat ik besloot een tweede bachelor te doen: Archeologie. Al tijdens mijn bachelor wist ik dat ik verder onderzoek wilde doen. Daarom koos ik voor de Research Master Archaeology. Tijdens mijn master heb ik mij gespecialiseerd in de bronstijd en ijzertijd van Noord-Nederland. Mijn master vormde daarmee de opmaat voor mijn promotieonderzoek: Het ontstaan van dorpen in de ijzertijd in Noord-Nederland.

    Sluiten
    – Karen de Vries
printView this page in: English