Over ons Actueel Nieuws

Keuzegids: RUG heeft beste bacheloropleiding van Nederland

30 november 2023
Campus Fryslân in Leeuwarden

De RUG-opleiding Global Responsibility and Leadership is volgens de Keuzegids Universiteiten 2024 de beste bacheloropleiding van Nederland. De opleiding, die gegeven wordt aan Campus Fryslân in Leeuwarden, krijgt een score van 99 punten. Negen andere bacheloropleidingen van de RUG krijgen het predicaat topopleiding. De RUG eindigt op plaats vier van de zes in de categorie Brede Klassieke Universiteiten.

De Keuzegids Universiteiten 2024 kent het label Topopleiding toe aan bacheloropleidingen die in de beoordeling een totaalscore van 75 punten (van de 100) of meer halen. De beste bacheloropleiding van Nederland is Global Responsibility and Leadership, gegeven aan de Campus Fryslȃn, met maar liefst 99 punten. Het is voor de derde keer op rij dat Global Responsibility and Leadership tot beste bacheloropleiding van Nederland wordt uitgeroepen door de Keuzegids. Ook een andere opleiding aan Campus Fryslȃn, Data Science & Society, scoort hoog met in totaal 88 punten.

De acht andere RUG-opleidingen die de Keuzegids als topopleiding kwalificeert zijn:

• Minorities & Multilingualism (88 punten)
  • Religiewetenschappen (85 punten)
  • Archeologie (83 punten)
  • Liberal Arts & Sciences (83 punten)
  • Tandheelkunde (83 punten)
  • Midden-Oostenstudies (77 punten)
  • Scheikundige Technologie (77 punten)
  • English Language and Culture (76 punten)

Een studie kan ook de beste in zijn categorie van soortgelijke opleidingen zijn zonder het label topopleiding te krijgen. Nog eens drie RUG-bacheloropleidingen zijn de beste in hun categorie:

• Bewegingswetenschappen
  • Media Studies
  • Kunstmatige Intelligentie

Rector Magnificus Jacquelien Scherpen is blij met het resultaat: “Dit is mooi nieuws. Het laat zien dat we als universiteit goed scoren op uiteenlopende opleidingen, of het nu om taal of techniek gaat. Daar mogen we met zijn allen trots op zijn.”

Over de Keuzegids

De nieuwe Keuzegids Universiteiten 2024 verschijnt op donderdag 30 november. Daarin staan nieuwe cijfers over het succes van studies, nieuwe gegevens over de arbeidsmarkt en een overzicht van alle universitaire bachelors die in studiejaar 2024/2025 worden aangeboden. De Keuzegids wordt jaarlijks uitgegeven door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (CHOI) en is bedoeld voor scholieren en decanen die zich willen oriënteren op universitaire bacheloropleidingen.

Laatst gewijzigd:30 november 2023 10:16