Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Taal, Cultuur en Communicatie Projecten

Stages en afstudeerprojecten

Een stage of scriptie met groot maatschappelijk nut, resultaten waar mensen buiten de universiteit op zitten te wachten en waar ze mee verder gaan. Dat kan binnen de projecten van de wetenschapswinkels. De medewerkers van deze wetenschapswinkels bemiddelen en geven waar nodig extra begeleiding. Ook de zorg over haalbaarheid, objectiviteit en publiciteit rond het onderzoek is bij ons in goede handen.

Wij werken structureel samen met een aantal onderwijsprogramma's binnen de Faculteit der Letteren:

• De Career Minor van de Faculteit der Letteren is een faculteitsbrede minor die derdejaars bachelorstudenten voorbereidt op de arbeidsmarkt. Het programma bestaat uit een interactief programma met groepsopdrachten, gastsprekers en trainingen. In het tweede deel van het programma (ca november-februari) kiezen de studenten voor een stage of voor een onderzoeksopdracht. De Wetenschapswinkel trekt samen op met de docenten uit de career minor om de onderzoeksprojecten in goede banen te leiden. Binnen de Career Minor bieden we momenteel twee opdrachten aan:
  1. Een journalistieke Leergemeenschap (Omrop Fryslân): Omrop Fryslân is een regionale omroep in Friesland, stevig geworteld in de Friese cultuur. De omroep wil graag meer talent in de regio houden en tegelijkertijd de omroep ook aantrekkelijk houden voor studenten en starters. Een journalistieke leergemeenschap kan hiervoor een oplossing bieden. Hoe ziet zo'n leergemeenschap eruit? En welke vorm zou voor Omrop Fryslân haalbaar zijn? Een ideale opdracht voor studenten die verder willen in de journalistiek, media, of iets hebben met innovatieve onderwijsvormen.
  2. Medezeggenschap als speeltuin: Voor de Gemeente Groningen is medezeggenschap een belangrijke pijler van groot- en kleinschalige projecten. Sterker nog, het wordt expliciet in het coalitieakkoord genoemd. Het is echter makkerlijker gezegd dan gedaan. Hoe kan de afdeling Stadsbeheer op een goede manier medezeggenschap inzetten bij het beheren van de openbare ruimte? Wat zijn de do's and dont's? Daarover kan jij de gemeente adviseren. Deze opdracht is erg gescihkt voor studenten die zichzelf als strategisch adviseur of beleidsmedewerker zien werken, maar ook voor studenten geïnteresseerd in filosofische thema's als inspraak.
  • In het Atelier: Living Heritage leren masterstudenten geschiedenis om historische informatie naar breed publiek te vertalen. De studenten adviseren erfgoedinstellingen vervolgens op inhoudelijk en strategisch vlak. Het gehele semester gaan de studenten in duo’s voor een dag in de week op stage bij een erfgoedinstelling of een andere cultuurgerelateerde organisatie. De studenten voeren onderzoek uit in opdracht van deze organisatie, en presenteren de resultaten uiteindelijk aan de organisatie en de docenten. De Wetenschapswinkel bemiddelt en faciliteert in deze onderzoeksprojecten.
  • Masterstudenten van de opleiding Arts, Culture and Media kunnen binnen het vak Music Careers, Industries, and Lives kiezen voor een onderzoek met Eurosonic Noorderslag als opdrachtgever. De studenten kiezen binnen het thema Inclusiviteit in de live muziekindustrie zelf kiezen voor een specifieke casus, zoals de genderbalans in het ESNS Exchangeprogramma. vervolgens bepaalt de student welke data er wordt geanalyseerd en hoe. Er is een aparte projectwebsite waar de resultaten van het onderzoek worden gepubliceerd.

Momenteel bieden wij de volgende projecten aan:

Afstudeerprojecten en stages

Geïnteresseerd?
Neem contact met ons op!
Stage en mobilty office

Kijk voor een uitgebreider aanbod aan stages op "my career" op Nestor. Voor meer informatie over stages kun je terecht bij Career services of het Mobility Office - stages van de Faculteit der Letteren.

Laatst gewijzigd:28 augustus 2023 12:31