Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Taal, Cultuur en Communicatie Projecten

Literatuur door de ogen van een kind

BA- of MA- scriptie Nederlandse Taal & Cultuur

We kennen ze allemaal nog wel. De boeken die we vroeger lazen. Ze brachten ons naar verre landen of vertelden grappige, herkenbare verhalen. Kinderliteratuur lijkt op het eerste gezicht puur vermaak met de bijkans dat kinderen al lezende de taal leren. Maar hoe simpel en speels de verhalen op het eerste gezicht ook lijken, ze zijn vaak sterk verweven met de tijd waaruit ze stammen. Kinderboeken laten goed zien wat men vroeger aan kinderen wilde leren. Welk wereldbeeld ze communiceerden en welke normen en waarden daaraan vast zaten. Kinderboeken vormen prachtige portretten van de tijd van toen.

Het KinderBoekenHuis in Winsum

In het Groningse Winsum staat het KinderBoekenHuis, met een collectie van 30.000 oude en meer recente kinderboeken. Het is een kleine verstopte schatkamer waarin van alles te ontdekken valt. Daarom nodigt het KBH graag studenten uit om onderzoek te komen doen. Verschillende studenten hebben al een scriptie geschreven gebaseerd op onderzoek naar de collectie uit het KBH. Zo is er onder andere onderzoek gedaan naar het oppervlakkige beeld dat vaak hangt aan meisjesboeken, de representatie van de zwarte piet traditie in kinderboeken door de tijd heen, en het beeld van zeehelden in historische jeugdboeken. Als je meer wil lezen over het KBH en hun collectie, bezoek dan de website.

Waarom hier je onderzoek?

Het KBH bezit een zeer grote collectie oude en nieuwe kinderboeken. De oudste stamt uit 1770. Hierdoor is er een schat aan informatie aanwezig en zijn er veel verschillende onderwerpen die onderzocht kunnen worden. Naast dat je je kan verdiepen in een collectie van wel 30.000 exemplaren kan je met je scriptie een maatschappelijk waardevol product leveren. Het KBH stelt het ook zeer op prijs dat studenten hun bijzondere vondsten delen en meedenken over nieuwe tentoonstellingen.

Contact

De Wetenschapswinkels van de RUG verbinden maatschappelijke vragen met studentenonderzoek. We helpen mensen en organisaties met wetenschappelijk onderzoek en helpen studenten om academische kennis in de praktijk te brengen. Ben je nieuwsgierig geworden en lijkt het jou leuk om je scriptie te schrijven in samenwerking met het KinderBoekenHuis? Neem dan contact op met de Wetenschapswinkel Taal, Cultuur & Communicatie.

Mail ons via lars.jansen@rug.nl

Laatst gewijzigd:28 augustus 2023 11:10