Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Taal, Cultuur en Communicatie Projecten

Een journalistieke leergemeenschap

Onderzoeksopdracht voor Omrop Fryslân

Altijd al geïnteresseerd in innovatieve journalistieke concepten? Ben jij gek van media? Of word jij warm van vernieuwende onderwijsvormen? Dan is deze unieke opdracht bij Omrop Fryslân voor jou.

Over Omrop Fryslân

Omrop Fryslân is een regionale omroep in Friesland, diep verankerd in de Friese samenleving. Sommige mensen kennen Omrop Fryslân van het legendarische FK Fierljeppen, anderen luisteren de Sportcast, schakelen nog ouderwets in voor de Hea!-rubriek, of kijken op NPO2 wel eens naar een documentaire van FryslânDOK. Het aanbod is gevarieerd en vernieuwend, maar tegelijkertijd ook vertrouwd.

Omrop Fryslân heeft als missie om in alle media-uitingen iedereen, die zich met Fryslân verbonden voelt, stimuleren om (actief) deel te nemen aan het Friese samenleven. Dat doet ze door via verschillende platforms alle groepen in de Friese samenleving te informeren, te activeren en te verbinden. Omrop Fryslân is qua marktaandeel de grootste regionale omroep van Nederland. Ze maakt radio, TV, schrijft nieuws en zit op social media. De algemene voertaal is Fries, hoewel er ook in het Nederlands wordt gecommuniceerd.

Leergemeenschap voor talentbehoud

Omrop Fryslân zou graag willen inventariseren of een ‘leergemeenschap regionale journalistiek’ een haalbaar concept is. Ze wil graag meer belangstelling voor de regionale omroep genereren bij studenten en starters. Zo is er al een speciaal traineeprogramma ontwikkeld, samen met de Leeuwarder Courant en het Friesch Dagblad. Ze wil graag een plek zijn waar studenten meer kunnen leren van wat de omroep te bieden heeft: van redacteuren tot technici - en vice versa.

In een leergemeenschap trekken studenten samen met professionals op in werkleertrajecten, stages of onderzoeksprojecten. Het doel van een leergemeenschap is wederkerig leren: studenten leren hoe journalistiek op de werkvloer eraan toe gaat, redacteuren leren meer over vernieuwende journalistieke concepten en theorieën over mediagebruik. Deze samenwerking leidt idealiter tot verdere professionalisering van beide partijen en draagt impliciet ook bij aan talentbehoud in de regio.

Wat ga je doen?

Aan de hand van het literatuuronderzoek en interviews schrijf je een adviesrapport met een aantal concrete aanbevelingen voor de totstandkoming van een leergemeenschap. Je leest je in door beleidsdocumenten van Omrop Fryslân te lezen, houdt informele gesprekken en inventariseert hoe de omroep zich verhoudt tot de rest van het medialandschap en haar publiek.

Daarna doe je literatuuronderzoek naar zogenaamde learning communities en andere onderwijsvormen waar wederkerig leren centraal staat. Ook lees je je in op het gebied van nieuwe innovaties in de journalistiek. Vervolgens zul je door middel van interviews met diverse stakeholders achterhalen hoe zo’n leergemeenschap binnen de (bedrijfs)culturele context van Omrop Fryslân vorm kan krijgen. De interviews zijn zowel intern (met redacteuren, bestuurders), maar ook extern, bijvoorbeeld met opleidingen van de Faculteit der Letteren (zoals media studies), Campus Fryslân en Stenden Hogeschool. Op deze manier inventariseer je welke vragen er intern liggen, en hoe deze vragen door externe inzet kunnen worden aangepakt.

Ten slotte vertaal je deze informatie naar concrete adviezen voor de opdrachtgever: hoeveel inzet (en dus geld) kost het de omroep? Hierin houd je rekening met de rol die de omroep speelt in de Friese samenleving: als ambassadeur van de Friese taal en cultuur, en een omroep die het oude niet wil (of kan) loslaten, maar ook wil (en moet) innoveren. Het is uiteindelijk de bedoeling dat je het rapport aan directie en redactieleden presenteert.

Waarom deze opdracht doen?

● Je leert een regionale omroep van binnenuit kennen; zowel haar krachten als uitdagingen, en wat jouw rol kan zijn binnen zo’n media-organisatie.
● Je brengt academische kennis van media, geschiedenis, talen of journalistiek naar de context van de arbeidsmarkt.
● Je spreekt met een grote variëteit aan stakeholders, en leert de unieke dynamiek tussen deze stakeholders kennen.
● Je hebt de kans om een grote impact te maken en een bijdrage te leveren aan journalistieke innovaties.
● Je doet ervaring op als adviesbureau.
● Je hebt de kans jezelf te bewijzen als onmisbare kracht bij Omrop Fryslân en misschien wel doorstromen in een traineeship.
● Speciaal voor internationals: je brengt een internationaal perspectief op regionale journalistiek mee; een waardevolle eigenschap.

Begeleiding

Samen met je projectgroep inventariseer je waar jullie krachten liggen, hoe je het onderzoek wilt inrichten (welke punten je oppakt en welke je laat liggen), en welke eindproducten je oplevert. Dat is uiteraard een rapport, maar je overlegt ook met de opdrachtgever waar zij behoefte aan hebben. Op die manier zorg je ervoor dat het werk dat je levert ook daadwerkelijk gebruikt kan worden.

De begeleiding gebeurt in een klankbordgroep met de volgende personen:

● Begeleiding vanuit Omrop Fryslân: Jaring de Groot (eindredacteur) en Ilse Gielstra (P&O).

Jaring.deGroot omropfryslan.nl

● Vincent Hazelhoff (Wetenschapswinkel RUG): Ondersteunt procesmatig, stuurt op een eindproduct waar beide partijen tevreden mee zijn, ondersteunt in communicatie van het eindwerk en opereert als tussenpersoon.

v.hazelhoff rug.nl

● Docent career minor: Beoordeelt het eindwerk, begeleidt inhoudelijk/methodologisch en procesmatig - nader te bepalen.

Laatst gewijzigd:15 augustus 2023 13:46