Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Taal, Cultuur en Communicatie Projecten

Atelier: Living Heritage

Onze studenten geschiedenis werken graag samen met musea, archief- of erfgoedinstellingen. Heeft u een interessante vraag die onze studenten kunnen oppakken? Dat kan bij het vak Atelier: Living Heritage.

Mail ons met uw vraag

Wat is het Atelier: Living Heritage?

Bij het vak Living Heritage leren masterstudenten geschiedenis om historische informatie naar breed publiek te vertalen. De studenten adviseren erfgoedinstellingen vervolgens op inhoudelijk en strategisch vlak. De cursus bestaat uit een theoretische basis, maar voegt ook veel praktische elementen toe aan het vak door middel van gastsprekers.

Het gehele semester gaan de studenten in duo’s voor een dag in de week op stage bij een erfgoedinstelling of een andere cultuurgerelateerde organisatie. De studenten voeren onderzoek uit in opdracht van deze organisatie, en presenteren de resultaten uiteindelijk aan de organisatie en de docenten.

Mijn vraag in het Atelier?

Wilt u met ons samenwerken? De medewerkers van de Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie formuleren graag met u een onderzoeksvraag die zowel uw organisatie verder helpt, als onze studenten een uitdaging geeft. De wetenschapswinkel treedt op als bemiddelaar en procesbegeleider, in samenwerking met de opleiding. Er zijn geen kosten aan deze samenwerking verbonden.

Voorbeelden

Schetsen van Kornelis Mulder - Oorlogs en Verzetscentrum Groningen (OVCG)

Het Oorlogs en Verzetscentrum Groningen (OVCG) heeft onlangs een bijzondere schenking gekregen: schetsen gemaakt door verzetslid Kornelis Mulder. Via de schetsen van Kornelis krijg je een unieke inkijk in het kampleven. De studenten Matthijs en Samir maakten een bidbook voor het OVCG, met aanbevelingen hoe de tentoonstellingsruimte ingericht kon worden.

Rijtuigen en regenten - Rijtuigmuseum Nienoord

Voor het Rijtuigmuseum in Nienoord deden de studenten Charlotte, Mila en Emma onderzoek naar het Nederland in de negentiende eeuw. Een tijd waarin er op politiek en sociaal niveau veel verandert. Hoe hebben deze ontwikkelingen weerslag op het leven in Nienoord? De geschiedenisstudenten maakten een tentoonstellingsopzet voor Nienoord, dat in de zomer van 2022 wordt gerealiseerd.

Gronings ontzet - Groninger Museum

Voor het Groninger Museum hielpen de studenten Jeftha en Iris mee aan een tentoonstelling over het Gronings Ontzet. In 2022 is het 350 jaar geleden dat de Stad Groningen zich kranig weerde tegen de Bisschop van Münster. Dat wordt gevierd met een jubileumjaar met daarin een aantal activiteiten en een tentoostelling. De studenten deden onderzoek naar het Rampjaar 1672 en maakten een uitgebreid projectplan met zaalindeling, objectenlijst en teksten.

Laatst gewijzigd:30 augustus 2022 09:41