Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Taal, Cultuur en Communicatie Projecten Afgeronde projecten en publicaties

Onderweg: Rijtuigen en regenten in een veranderende maatschappij (1800-1900)

Charlotte Dommerholt, Mila Tukker & Emma Zuidema

‘I had supposed Queen Wilhelmina to be a very nice, attractive, little woman in a different position, and had sympathised with her in her apparent loneliness. (...) As a matter of fact, she was excessively unattractive and commonplace and obviously both conceited and bad tempered. Moreover she was not only commonplace, but common.’

- Roosevelt, Theodore, “Letter from Theodore Roosevelt to George Otto Trevelyan” In het bezit van het Theodore Roosevelt Center in Dickinson, North Dakota. Digitaal geraadpleegd op 12 april 2021. https://www.theodorerooseveltcenter.org/Research/Digital-Library/Record?libID=o287069

Waar denk je als eerste aan als je denkt aan de sociale bovenklasse? Zijn het dingen zoals: rijkdom, kastelen en luxe? Hoewel je dit zou kunnen denken, is dit slechts een fractie van de werkelijkheid en bestaat de sociale bovenklasse ook gewoon uit mensen die geconfronteerd worden met alledaagse problemen, net als jij en ik.

Borg Nienoord te Leek, wikimedia commons

In deze tentoonstelling richtten wij ons op de negentiende eeuw in Nederland, die gekenmerkt wordt door vele maatschappelijke en politieke veranderingen. De komst van de stoomtrein, de eis voor het vrouwenkiesrecht en de opkomst van arbeidersvakbonden zijn hier enkele voorbeelden van. Aan de hand van twaalf verschillende rijtuigen, nemen we je mee door deze gecompliceerde eeuw en stellen we je voor aan de twaalf eigenaren van deze rijtuigen. Verlangden zij terug naar het verleden of keken zij uit naar een nieuwe toekomst?

We hopen jullie allemaal in het najaar van 2021 te mogen verwelkomen bij de tentoonstelling Onderweg: Rijtuigen en regenten in een veranderende maatschappij (1800-1900) in Museum Nienoord te Leek.

Laatst gewijzigd:06 augustus 2021 12:56