Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Taal, Cultuur en Communicatie Projecten

Social Lab Media Studies

Met welke media kunt u het beste uw doelgroep bereiken? En wat voor content moet die media dan bevatten? Deze en meerdere vraagstukken worden in het vak Social Lab onder de loep genomen door studenten van de opleiding Media Studies. Heeft uw organisatie een vraagstuk met betrekking tot uw (sociale) media gebruik? Werk dan samen met onze studenten van Social Lab!

Mail ons met uw vraag!

Wat is Social Lab?

Bij het vak Social Lab onderzoeken eerstejaars studenten van de bacheloropleiding Media Studies hoe lokale organisaties media kunnen inzetten om haar publiek te bereiken. In het vak gaan studenten in groepjes van 4-6 personen bezig met vraagstukken uit verschillende organisaties. De studenten gebruiken de theoretische kennis die ze in het eerste semester van hun studie hebben opgedaan en leren het in dit project op een praktische wijze toe te passen. Onze studenten leveren een eindproduct aan passend bij de wensen van de opdrachtgever, denk hierbij aan: een communicatieplan, brandingsstrategie of een implementatieplan voor een nieuw medium.

Wat verwachten we van de opdrachtgever?

Het vak start met een opdrachtgeversmarkt, waar de studenten kunnen kennismaken met de diversiteit aan vraagstukken en bedrijven/organisaties. Dit biedt de studenten de kans om met verschillende organisaties in gesprek te gaan. Uiteindelijk wordt aan iedere opdrachtgever een groep studenten gekoppeld. Als opdrachtgever bent u verantwoordelijk voor het aanleveren van een vraagstuk en mag u feedback geven op het eindproduct van de de studenten. Daarnaast krijgt u er iets moois voor terug: een groep media-experts in spé die zich over uw vraagstuk buigen.

Na een intensieve periode presenteren de studenten de belangrijkste resultaten uit hun onderzoek op een markt. Nu zijn de rollen omgedraaid; de studenten presenteren en de opdrachtgevers lopen bij de verschillende stands langs. De afsluiting is altijd feestelijk ingericht en een mooie mogelijkheid om contacten te leggen met andere organisaties.

Randvoorwaarden

Er zijn een aantal voorwaarden verbonden aan een samenwerking met studenten uit het Social Lab:

• Er moet voldoende tijd zijn voor begeleiding
  • Er moet een mogelijkheid zijn voor internationals om de opdracht uit te voeren (let op: er is altijd een Nederlandstalige student in een groep aanwezig
  • De studenten voeren het onderzoek uit, maar zullen geen verdere uitwerking doen (bijvoorbeeld: ze ontwikkelen een communicatieplan, maar voeren deze niet uit).

Uw vraag bij Social Lab?

Wilt u met ons samenwerken? De medewerkers van de Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie formuleren graag met u een onderzoeksvraag die uw organisatie verder helpt. De wetenschapswinkel treedt op als bemiddelaar en procesbegeleider, in samenwerking met de opleiding. Er zijn geen kosten aan deze samenwerking verbonden.

Laatst gewijzigd:09 april 2024 11:33