Over ons Faculty of Science and Engineering

In welke omgeving is het leven op aarde ontstaan? Dr. Tim Lichtenberg ontvangt prestigieus fellowship

03 oktober 2022

Dr. Tim Lichtenberg is geselecteerd voor de ‘Branco Weiss Fellowship’, een programma voor uitmuntende postdoctorale onderzoekers gepresenteerd door ETH Zürich. Lichtenberg geniet nu tot vijf jaar academische vrijheid om zijn interdisciplinair onderzoek uit te voeren aan een willekeurige instelling ter wereld. Hij koos voor de Faculty of Science and Engineering (FSE) van de Rijksuniversiteit Groningen.

De ‘Branco Weiss Fellowship – Society in Science’ heeft dr. Tim Lichtenberg geselecteerd als een van de negen nieuwe fellows na een wereldwijde wervingscampagne. Per 1 oktober is Lichtenberg als onderzoeker verbonden aan het Kapteyn Astronomical Institute (FSE), Rijksuniversiteit Groningen.

dr. Tim Lichtenberg

In zijn onderzoek zal Lichtenberg de gekoppelde evolutie van sterk gesmolten planetaire toestanden van exoplaneten en de chemie van het vormen van exoplanetaire atmosferen onderzoeken. Hiermee wil hij nieuwe inzichten verwerven in het klimaat en de geochemie van het oppervlak van de vroegste aarde, en de plausibele reeks planetaire omgevingsomstandigheden die bevorderlijk zijn voor het ontstaan ​​van leven. Lichtenberg zal hiervoor een nieuwe onderzoeksgroep oprichten.

Onlangs ontdekte Lichtenberg dat planeten buiten het zonnestelsel – werelden die rond andere sterren dan onze zon cirkelen – diep van binnen enorme hoeveelheden water kunnen bevatten die verborgen zijn voor astronomische waarnemingen. Vanwege het intense sterlicht dat veel van de momenteel bekende exoplaneten op hun oppervlak ontvangen, kan hun interieur bestaan uit gesmolten magma in plaats van vast gesteente, zoals we op aarde gewend zijn. Nieuw bewijs wijst op werelden die duizenden keren het totale volume van de aardse oceanen aan water herbergen. Dit kan er op duiden dat de binnenkant als een belangrijk reservoir dient van atmosferische opbouw op rotsachtige, potentieel aardachtige werelden.

Branco Weiss Fellowship

De Branco Weiss Fellowship biedt een kans voor postdocs in alle gebieden van de natuur- en sociale wetenschappen en engineering die een origineel en onafhankelijk onderzoeksidee hebben bedacht dat buiten het bereik van grootschalige onderzoeksprojecten valt. De nieuwe fellows van dit jaar komen uit een breed scala aan onderzoeksgebieden, waaronder astronomie, biologie, biochemie, biotechnologie, informatica, epigenetica, geofysica, geneeskunde, neurowetenschappen, natuurkunde, godsdienstwetenschappen en virologie.

Laatst gewijzigd:03 oktober 2022 10:46