Over ons Faculty of Science and Engineering

NWO XS-subsidie voor drie FSE-onderzoekers

29 november 2023

Drie onderzoekers van de Faculty of Science and Engineering hebben een XS-subsidie ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO): prof. A.I. Guskov the Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB), dr. S. (Sourav) Maity, Zernike Institute for Advanced Materials, and dr. S. (Sandy) Schmidt Groningen Research Institute of Pharmacy (GRIP). De XS-subsidie bedraagt EUR 50.000.

De NWO wil met de XS-subsidies nieuwsgierigheidsgedreven en gedurfd onderzoek stimuleren met een snelle analyse van een veelbelovend idee. In juli (2023) ontvingen twee andere onderzoekers aan de Bètafaculteit van Groningen ook een ENW-XS subsidie van NWO.

Controlling and Visualising Protein-protein Interactions in Real-time

Prof. dr. A.I. Guskov | GBB

Interacties tussen celreceptoren en verschillende eiwitten geven de cel essentiële informatie over hoe het zich moet aanpassen op de directe omgeving. Verstoring van dit regulerend vermogen kan resulteren in kankers, chronische pijn of het terugkeren van tumors. Weinig is bekend over de structuren van celreceptoren tijdens deze interacties met andere eiwitten – het ophelderen van deze informatie kan het specifiek doorgeven van signalen naar de cel mogelijk maken. Door gebruik te maken van moleculaire “lijm” en een synthetische cel, willen we deze receptor-eiwit-interacties aansturen om zodoende de eiwitstructuren vast te leggen die de levenscyclus van de cel controleren.

Molecular-level screening of the killing mechanism of membrane-active antibiotics

Dr. S. (Sourav) Maity | Zernike Institute for Advanced Materials

Antimicrobiële resistentie (AMR) is één van de grootste problemen in de huidige gezondheidszorg. Terwijl er regelmatig potentiële nieuwe medicijnen worden ontdekt, bereiken slechts enkelen hiervan de klinische-studie-fase, en dit na jaren van preklinisch testen. Daarom is het van groot belang om de preklinische screening efficiëntie te verhogen en efficiëntere medicijnen te ontwikkelen om AMR te bestrijden. Eén manier om dit te verwezenlijken is door het fundamentele mechanisme van de potentiële medicijnen op moleculaire schaal te begrijpen. In dit voorstel ontwerp ik een methodologie die dergelijke informatie verstrekt en farmaceutisch onderzoek helpt met screening en ontwikkeling van efficiëntere medicijnen.

Turning pollution into value: engineering carbon-hungry microbes

Dr. S. (Sandy) Schmidt | GRIP

Bij veel industrieën (bv. staalproductie) komen koolstofrijke (afval)gassen vrij die bijdragen tot 5-7% van de wereldwijde CO²-uitstoot. Een van de belangrijkste stappen naar een koolstofneutrale bio-economie is de valorisatie van dergelijke afvalgassen als grondstof voor de productie van waardevolle chemicaliën. Microben kunnen op deze gassen groeien en ze omzetten in waardevolle producten en materialen voor onze samenleving. In dit project willen we het metabolisme van een bekende en robuuste biotechnologische bacterie zodanig aanpassen dat het een efficiënte verbruiker wordt van koolstofmonoxide, een van de belangrijkste componenten van deze afvalgassen samen met CO².

Laatst gewijzigd:05 december 2023 09:07