Over ons Faculty of Science and Engineering

NWO XS-subsidie voor Kamenz en Onck

24 juli 2023

Twee onderzoekers van de Faculty of Science and Engineering hebben een XS-subsidie ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Dr. Julia Kamenz van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) en prof. dr. Patrick Onck van het Zernike Institute for Advanced Materials ontvangen beide 50.000 euro.

De NWO wil met de XS-subsidies nieuwsgierigheidsgedreven en gedurfd onderzoek stimuleren met een snelle analyse van een veelbelovend idee. Bijzonder daarbij is dat de aanvragers zélf de andere aanvragen beoordelen.

Dr. Julia Kamenz (GBB) | What limits mitotic checkpoint signaling in the early embryo?

Celdeling is een fundamenteel proces, wat het mogelijk maakt voor een enkele bevruchte cel om te ontwikkelen tot een complex organisme bestaand uit triljoenen cellen. Fouten gedurende celdeling kunnen nadelige consequenties hebben, zoals geboorteafwijkingen of ontwikkeling van kanker. Om fouten te voorkomen zijn er moleculaire overlevingsmechanismen, de zogenoemde celcyclus controlepunten, welke de celcyclus progressie nauwlettend in de gaten houden en reguleren. Verassend genoeg zijn celcyclus checkpunten grotendeels afwezig gedurende de vroege embryonale delingen. In dit XS-project wil Kamenz graag bewijzen dat een buitengewoon groot volume van de embryonale cellen een biofysische limiet vormt voor functionele checkpoint signaling.

Prof. dr. Patrick Onck (Zernike Institute) | Is there a molecular connection between acute myeloid leukaemia and nuclear transport?

Acute myeloïde leukemie (AML) is goed voor ongeveer 80% van alle leukemie gevallen bij volwassenen, met slechte vooruitzichten op basis van de huidige behandelingen. Onlangs toonde een brede proteomische screening een opmerkelijk sterk verband aan tussen AML en nucleair transport, wat leidde tot de hypothese dat gebreken in nucleair transport een belangrijke rol kunnen spelen bij leukemie. Het doel van het voorgestelde onderzoek is om overtuigend moleculair bewijs te verzamelen om deze hypothese te bevestigen. Als dit lukt zal dit niet alleen leiden tot een nieuw onderzoeksveld, het opent ook een geheel nieuwe invalshoek in de ontwikkeling van therapeutische strategieën.

Laatst gewijzigd:24 juli 2023 10:46