Over ons Faculty of Science and Engineering

RUG werkt samen met Chinese partners om afvalwater beter te beheren

08 december 2023

Prof. Alexander Lazovik en Prof. Dilek Dustegorvan het Bernoulli Instituut van de Rijksuniversiteit Groningen ontvangen een subsidie van EUR 700.000 voor onderzoek naar het verbeteren van afvalwaterbeheer. Samen met Chinese partners gaan ze zich buigen over het dilemma van de lage zuiveringsefficiëntie van afvalwater in afgelegen gebieden en hoe de milieukwaliteit kan worden verbeterd.

De subsidie van de Nederlandse Onderzoeksraad (NWO) en de Chinese Academie van Wetenschappen (CAS) versterkt de inspanningen voor intelligent beheer, inzameling en verwerking van afvalwater. De Chinese partners ontvangen een bedrag van 234.000 van CAS voor hun aandeel in het project.

Schoon water en milieu impact

Het vierjarige DDTclean samenwerkingsproject (Intelligent Wastewater Treatment: Distributed Digital Twin for Clean Water) richt zich op de ontwikkeling van toekomstgerichte afvalwaterzuiveringstechnologieën, vooral in afgelegen gebieden die niet zijn aangesloten op het gecentraliseerde afvalwatersysteem. Het doel is om schoon water te leveren en ondertussen meer impact te hebben op de bescherming van het milieu en de ecologie. Hierbij wordt gebruik gemaakt van elektrochemische membraantechnologieën en een schaalbaar, met kunstmatige intelligentie versterkt, gedistribueerd Digital Twin framework. De nadruk zal liggen op Chongqing, waar het UNESCO-werelderfgoed Yangtze Three Gorges ligt.

Partners in groene intelligente technologie

Het consortium bestaat uit zeven partners die werkzaam zijn op het gebied van groene intelligente technologie, water en ecologie. De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en de Universiteit van Amsterdam (UvA) gaan samenwerken met twee top onderzoeksinstituten, gevestigd in Chongqing en Beijing, die gelieerd zijn aan de Chinese Academy of Sciences (CAS). Bedrijven uit zowel Nederland als Chongqing, gaan ondersteuning bieden voor het onderzoek en de verdere maatschappelijke toepassingen in beide landen.

‘Green Water’ onderzoeksprojecten

Dit is een van de vier Chinees-Nederlandse projecten die gezamenlijk worden gesubsidieerd door het NOW en CAS om veilige en duurzame drinkwatervoorzieningen en waterbeheer in zowel stedelijke als landelijke gebieden te ontdekken.

decoratieve afbeelding
Schematisch systeemoverzicht