Over ons Faculty of Science and Engineering

Onderzoek naar precieze rol LRRK2 bij Parkinson

11 januari 2023

ZonMW heeft 750.000 euro toegekend aan een onderzoeksproject naar de precieze rol van LRRK2 (Leucine-Rich Repeat Kinase 2) in het ontwikkelen van de ziekte van Parkinson. In dit onderzoek bundelen prof. dr. Arjan Kortholt (GBB) en prof. dr. Amalia Dolga (GRIP) van de Rijksuniversiteit Groningen, en prof. dr. Erik Boddeke van het UMCG hun expertise.

Een recente hypothese wijst erop dat bij de ziekte van Parkinson, inflammatie en celmetabolisme een belangrijke rol hebben in specifieke hersencellen (neuronen en microglia). LRRK2 heeft een essentiële rol in de ontwikkeling van Parkinson, maar het moleculaire mechanisme en de functie van LRRK2 in immuuncellen zijn grotendeels onbekend.

Hersencellen onderzoeken

In hun onderzoeksproject, ‘How LRRK2 affect neuron-microglia communication in Parkinson’s disease’, combineren Dolga, Kortholt en Boddeke hun expertise en krachten om de complexe regulatie, lokalisatie en functie van LRRK2 te onderzoeken tijdens inflammatie en metabolisme in de ziekte van Parkinson. Ze ontwikkelen en gebruiken een set van unieke tools om de functie van LRRK2 te bestuderen in van patiënten afkomstige iPSC-gedifferentieerde hersencellen. Het innovatieve onderzoek zal nieuwe inzichten geven in Parkinson-pathologie, de werking van een nieuwe set van anti-LRRK2 stofjes laten zien en levert een nieuw modelsysteem voor het testen van toekomstige medicijnen.

De rol van LRRK2 door Dolga en Kortholt (website ParkinsonFonds)

Laatst gewijzigd:17 januari 2023 18:14