Over ons Faculty of Science and Engineering

Professor Caputi en professor Hoekstra ontvangen Vici-beurs

15 maart 2022

Prof. dr. Karina Caputi van het Kapteyn Astronomical Institute en prof. dr. Steven Hoekstra van het Van Swinderen Institute for Particle Physics and Gravity hebben een Vici-beurs van EUR 1,5 miljoen ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Zij kunnen hiermee voor een periode van vijf jaar een vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en opbouwen.

Karina Caputi | 'De Eerste Stappen van Sterrenstelsels'

Al vele jaren onderzoeken sterrenkundigen de sterrenstelsels, maar hun ontstaan en groei na de oerknal blijven grotendeels onbekend. Dit project zal het begin van de evolutie van sterrenstelsels onderzoeken zoals dat nog nooit eerder mogelijk was, met de grootste ruimtetelescoop ooit gemaakt: de James Webb Space Telescope.

Steven Hoekstra | 'Met gevangen moleculen op zoek naar ontbrekende antimaterie’

Het Standaardmodel van de deeltjesfysica heeft een probleem: het kan niet verklaren hoe wij (en alle andere materie om ons heen) voortgekomen zijn uit de oerknal. Met een sterk afgekoeld en in elektrische velden vastgehouden wolkje moleculen testen onderzoekers het model beter dan ooit.
Lees ook dit recente artikel: Moleculen stilzetten om nieuwe natuurkunde te ontdekken

Over Vici

Vici is één van de grootste persoonsgebonden wetenschappelijke beurzen van Nederland en is gericht op gevorderde onderzoekers die vrij zijn hun eigen onderzoeksproject voor te dragen voor financiering. De Vici-financiering maakt samen met de Veni- en Vidi-beurzen deel uit van het NWO-Talentprogramma (voorheen: de Vernieuwingsimpuls). De Vici is bestemd voor zeer ervaren onderzoekers die met succes hebben aangetoond een eigen vernieuwende onderzoekslijn tot ontwikkeling te kunnen brengen en die als coach voor jonge onderzoekers kunnen fungeren.

Laatst gewijzigd:15 maart 2022 13:12