Over ons Faculty of Science and Engineering

Else Starkenburg ontvangt Aspasia-premie

26 april 2023
Else Starkenburg

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft een Aspasia-premie van 40.000 euro toegekend aan prof. dr. Else Starkenburg van het Kapteyn Astronomical Institute. Starkenburg gaat deze financiering inzetten in aanvulling op haar Vidi-beurs, om onderzoek te doen naar de babyjaren van ons eigen sterrenstelsel: de Melkweg. Met de Aspasia-premie wil de NWO de doorstroom van vrouwelijk universitaire docenten naar hogere universitaire functies bevorderen.

Samen met haar internationale team probeert Starkenburg te ontrafelen hoe de Melkweg is ontstaan, door de oudste generaties sterren erin in detail te bestuderen. Zij hoopt in de komende jaren daarover veel meer te leren uit data van het WEAVE-instrument (deels ontwikkeld in Nederland), op een van de telescopen op het eiland La Palma in Spanje. Met de Aspasia-premie kan Starkenburg internationale wetenschappers waar haar groep nauw mee samenwerkt naar Groningen halen en nieuwe projecten starten. Tegelijk kunnen zij en haar groep collega’s in andere landen bezoeken en samen betere waarnemingen doen van interessante sterren waarvan zij denken dat ze ons nieuwe informatie kunnen verschaffen over het hele vroege universum.

Aspasia

De Aspasia-premie moet ervoor zorgen dat meer vrouwelijke universitair docenten doorstromen naar hogere universitaire functies. Het programma voorziet in een premie voor universiteiten, bestemd voor de benoeming van vrouwelijke kandidaten tot universitair hoofddocent (uhd) en tot hoogleraar.

Laatst gewijzigd:26 april 2023 14:24