Comenius Teaching Fellow-beurs voor Lerch en Bianchi
Dr. Michael Lerch en Dr. Frans Bianchi van de Faculty of Science and Engineering (RUG) hebben een Comenius Teaching Fellow beurs van EUR 50.000 ontvangen van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Lerch voor de introductie van een meer inclusieve en coöperatieve leeraanpak en Bianchi voor een nieuw - meer motiverend - type practica voor eerste- en tweedejaars BSc-studenten.
Het NRO reikt de jaarlijkse Comenius beurzen uit namens het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Docenten kunnen hiermee hun visie op onderwijs in de praktijk brengen. Deze beurzen voor onderwijsinnovaties zijn geïnspireerd op de bekende Veni, Vidi, Vici beurzen voor onderzoek
Dr. Michael Lerch (Stratingh institute of Chemistry) | ‘Increasing Student Belonging Through Representation and Participation’
Traditionele wetenschapscurricula zijn te vaak niet inclusief genoeg, waardoor studenten worden ontmoedigd om hun diverse achtergronden in te brengen in hun leeromgeving. Het uitgangspunt van dit project is dat leerlingen zich betrokken en vertegenwoordigd voelen, waardoor ze zich meer met de inhoud van een cursus kunnen identificeren. Door een cursus te ontwikkelen waarin scheikundigen van niet-traditionele achtergronden worden geportretteerd, krijgen studenten de kans zich te identificeren met scheikundige rolmodellen. Tegelijkertijd worden ze uitgedaagd om probleemoplossend te werken in teams bij de scheikundige escape games die worden aangeboden.

Dr. Frans Bianchi (Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute) | ‘In charge of your own learning experience in skill-based practicums’
Cursusevaluaties tonen aan dat eerste- en tweedejaars BSc-studenten laboratoriumlessen vaak veeleisend, traag en vermoeiend vinden. Hierdoor kunnen deze lessen demotiverend werken. In dit project wordt het traditionele eerstejaars biochemiepracticum van twee weken uitgebreid naar een format van drie weken waarin studenten een actievere rol spelen bij het ontwerpen van het practicum en beslissingen nemen tijdens het hele proces. Niet alleen in het lab, maar ook tijdens het plannen, rapporteren en reflecteren. Er zijn meerdere experimentele routes beschikbaar, zodat studenten hun eigen plan kunnen maken en volgen binnen vastgestelde deadlines. Gedurende het project zullen ze hun keuzes voortdurend verantwoorden en evalueren.
Comeniusprogramma
Het Comeniusprogramma draagt bij aan de vernieuwing en verbetering van het mbo, hbo en wo in Nederland. Binnen het programma zijn er drie verschillende beurzen: de Teaching Fellow-, Senior Fellow- en Leadership Fellowbeurs. De beurzen stellen onderwijsprofessionals in staat om hun ideeën voor onderwijsvernieuwing in de praktijk te brengen.
Laatst gewijzigd: | 10 juni 2024 11:48 |
Meer nieuws
-
12 juni 2025
De verliezers van onze huidige landbouw
Boeren telen tegenwoordig nog maar een beperkt aantal gewassen, en dat heeft nogal wat gevolgen voor de dieren die er leven. Raymond Klaassen onderzoekt welke aanpassingen boeren zouden kunnen doen zodat de grootste verliezers van de huidige...
-
06 juni 2025
India-Nederland Hydrogen Valley Fellowship-programma aangekondigd
Ter gelegenheid van Wereldmilieudag op 5 juni 2025 maakten het Indiase ministerie van Wetenschap en Technologie en de RUG gisteren de start bekend van een partnerschap voor het Hydrogen Valley Fellowship-programma. Dit programma biedt getalenteerde...
-
05 juni 2025
Planten die hun eigen hachje redden
Kira Tiedge onderzoekt de chemische stoffen waarmee planten met hun omgeving communiceren, om zo robuuste gewassen te selecteren die beter bestand zijn tegen bijvoorbeeld ziekte en droogte.