Comenius Teaching Fellow-beurs voor Lerch en Bianchi
Dr. Michael Lerch en Dr. Frans Bianchi van de Faculty of Science and Engineering (RUG) hebben een Comenius Teaching Fellow beurs van EUR 50.000 ontvangen van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Lerch voor de introductie van een meer inclusieve en coöperatieve leeraanpak en Bianchi voor een nieuw - meer motiverend - type practica voor eerste- en tweedejaars BSc-studenten.
Het NRO reikt de jaarlijkse Comenius beurzen uit namens het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Docenten kunnen hiermee hun visie op onderwijs in de praktijk brengen. Deze beurzen voor onderwijsinnovaties zijn geïnspireerd op de bekende Veni, Vidi, Vici beurzen voor onderzoek
Dr. Michael Lerch (Stratingh institute of Chemistry) | ‘Increasing Student Belonging Through Representation and Participation’
Traditionele wetenschapscurricula zijn te vaak niet inclusief genoeg, waardoor studenten worden ontmoedigd om hun diverse achtergronden in te brengen in hun leeromgeving. Het uitgangspunt van dit project is dat leerlingen zich betrokken en vertegenwoordigd voelen, waardoor ze zich meer met de inhoud van een cursus kunnen identificeren. Door een cursus te ontwikkelen waarin scheikundigen van niet-traditionele achtergronden worden geportretteerd, krijgen studenten de kans zich te identificeren met scheikundige rolmodellen. Tegelijkertijd worden ze uitgedaagd om probleemoplossend te werken in teams bij de scheikundige escape games die worden aangeboden.

Dr. Frans Bianchi (Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute) | ‘In charge of your own learning experience in skill-based practicums’
Cursusevaluaties tonen aan dat eerste- en tweedejaars BSc-studenten laboratoriumlessen vaak veeleisend, traag en vermoeiend vinden. Hierdoor kunnen deze lessen demotiverend werken. In dit project wordt het traditionele eerstejaars biochemiepracticum van twee weken uitgebreid naar een format van drie weken waarin studenten een actievere rol spelen bij het ontwerpen van het practicum en beslissingen nemen tijdens het hele proces. Niet alleen in het lab, maar ook tijdens het plannen, rapporteren en reflecteren. Er zijn meerdere experimentele routes beschikbaar, zodat studenten hun eigen plan kunnen maken en volgen binnen vastgestelde deadlines. Gedurende het project zullen ze hun keuzes voortdurend verantwoorden en evalueren.
Comeniusprogramma
Het Comeniusprogramma draagt bij aan de vernieuwing en verbetering van het mbo, hbo en wo in Nederland. Binnen het programma zijn er drie verschillende beurzen: de Teaching Fellow-, Senior Fellow- en Leadership Fellowbeurs. De beurzen stellen onderwijsprofessionals in staat om hun ideeën voor onderwijsvernieuwing in de praktijk te brengen.
Laatst gewijzigd: | 10 juni 2024 11:48 |
Meer nieuws
-
20 mei 2025
Van oesterzwam tot overall
Een shirt van schimmels - of preciezer gezegd van mycelium textiel. Het zou een goede stap kunnen zijn richting een duurzamere mode-industrie. Tenminste: als het materiaal zó ontwikkeld kan worden dat het goed bruikbaar is voor kleding én...
-
20 mei 2025
Huishoudens kunnen uitstoot met 40 procent verlagen door gedragsverandering
Wanneer de rijkste huishoudens hun dagelijkse gewoontes aanpassen kan dat de totale uitstoot van broeikasgassen door huishoudens met 40 procent omlaag brengen.
-
19 mei 2025
Wetenschap Werkt | Recycling van rubber mogelijk dankzij revolutionaire methode
Hij ontving op 13 mei de Ben Feringa Impact Award (categorie onderzoekers): Francesco Picchioni , hoogleraar Chemische Technologie (FSE). Waarom hij deze prijs kreeg? Zijn belangrijke innovatie waarmee rubber zonder kwaliteitsverlies kan worden...