Over ons Faculty of Science and Engineering

1,6 miljoen euro voor astrochemie en James Webb Space Telescope

26 juli 2023

Het Dutch Astrochemistry Network (DAN) heeft, onder leiding van prof. dr. Inga Kamp van het Kapteyn Astronomical Institute, onlangs 1,6 miljoen financiering ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). DAN ontvangt deze financiering voor hun onderzoeksprogramma ‘Dutch Astrochemistry in the era of the James Webb Telescope (JWST)’. Het doel is om nieuwe inzichten te verkrijgen in de oorsprong en evolutie van moleculen in de ruimte en hun rol in het heelal door gebruik te maken van JWST-waarnemingen.

De aanvraag voor de financiering werd ingediend door prof. dr. Inga Kamp, namens een team van onderzoekers van zes Nederlandse universiteiten en onderzoeksinstituten (DAN). Het doel van het DAN-programma is om nieuwe experimentele en theoretische gegevens te genereren die de interpretatie van astronomische waarnemingen uitgevoerd door JWST ondersteunen. Onderzoekers willen binnen het programma bestuderen hoe de belangrijkste materialen die koolstof-, zuurstof-, stikstof- en waterstofatomen bevatten, namelijk interstellair ijs en koolwaterstoffen, evolueren van moleculaire wolken naar de stadia waarin ze worden opgenomen in planeten en hun atmosfeer. De zes partners zijn de Rijksuniversiteit Groningen, Radboud Universiteit Nijmegen, Universiteit van Amsterdam, Universiteit Leiden, Technische Universiteit Delft en Netherlands Institute for Space Research SRON.

De James Webb Space Telescope, die in 2021 gelanceerd werd, is de meest complexe en krachtigste ruimtetelescoop ooit gebouwd. Het DAN is een interdisciplinair netwerk dat in 2010 door NWO werd opgezet. Het programma brengt experts samen op het gebied van astronomische waarnemingen, kwantumchemische berekeningen, modellering en laboratoriumastrofysica.

Lees meer op de website van de NWO

De levenscyclus van materie in het interstellaire medium. Terwijl stofkorrels en PAK-moleculen groeien van het interstellaire medium naar de moleculaire wolkenfase en uiteindelijk naar planeetvormende schijven rond nieuw gevormde sterren, zal de ijs- en gassamenstelling mee evolueren en de herinnering aan die geschiedenis met zich meedragen. Credits: NASA, ESA, CSA en STScI; Larry Nittler.
Laatst gewijzigd:27 juli 2023 10:27