Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenBacheloropleidingenTaalwetenschap
Header image Taalwetenschap

Taalwetenschap

Programma

  • 1e jaar

    In het eerste jaar krijg je veelal inleidende colleges op het gebied van neurolinguïstiek (relatie tussen taal en hersenen) en theoretische taalkunde, structuur en betekenis van taal. Op deze manier krijg je een goed beeld van de twee stromingen binnen de taalwetenschap. Ook maak je in het eerste semester kennis met verschillende stoornissen zoals afasie en dyslexie.

  • 2e jaar

    Waar je in het eerste jaar vooral basisbegrippen en - vaardigheden leert, zul je in het tweede jaar meer de diepte ingaan. Door de combinatie van hoor- en werkcolleges lees je over recente onderzoeken en krijg je een goed beeld van wat er op dat moment in de taalwetenschap speelt zodat je een kritische wetenschappelijke houding ontwikkelt. Soms worden mensen uit het veld, promovendi of buitenlandse taalwetenschappers uitgenodigd om in colleges te vertellen over hun ervaringen.

  • 3e jaar

    In het derde jaar volg je in de eerste helft een minor. Dat kan een minor zijn die gerelateerd is aan de Taalwetenschap, of juist iets totaal anders waarmee jij je horizon kunt verbreden. In het tweede semester volg je een aantal onderzoekscolleges, waarbij je leert hoe je een wetenschappelijk onderzoek moet opzetten.

Programma-opties

  • Minoren (minor)

    Het vijfde semester besteed je aan je minor: een pakket samenhangende vakken dat toekomstgericht is. Het bereidt je voor op een vervolg in een mastertrack of op de arbeidsmarkt. Kies uit een careerminor, buitenlandminor, universitaire minor of facultaire minor. Lees via de link hierboven meer over de inhoud van deze minoren.

  • University of Groningen Honours College (honoursprogramma)

    Het Honours College biedt talentvolle en gemotiveerde studenten de kans meer uit zichzelf te halen.

    Dat doe je door het volgen van een extra (honours)programma van 45 studiepunten naast je reguliere bacheloropleiding van 180 studiepunten, en door tal van andere activiteiten die je samen met honoursstudenten van andere opleidingen onderneemt en organiseert.

    Ontwikkeling van talent en eigen initiatief zijn de uitgangspunten van het honoursprogramma van de RUG.

Opbouw programma

VakPeriode 1Periode 2Periode 3Periode 4
Dyslexie I (5 EC)
Psycholinguïstiek I (5 EC)
Syntaxis I: Zinsleer (5 EC)
Afasiologie I (5 EC)
Klankleer I (5 EC)
Semantiek I (5 EC)
Statistiek I (5 EC)
Taal- en ontwikkelingsstoornissen (TOS) 1 (5 EC)
Taalverandering en taalcontact (5 EC)
Statistiek II (5 EC)
Taaltests in de klinische linguïstiek (10 EC)
VakPeriode 1Periode 2Periode 3Periode 4
Geschiedenis van de Taalkunde/Taalevolutie (5 EC)
Psycholinguïstiek II (5 EC)
Taalfilosofie (5 EC)
Dyslexie II (5 EC)
Syntaxis II (5 EC)
Academische Vaardigheden/Ethiek (5 EC)
Afasiologie II (5 EC)
Semantiek II (5 EC)
Morfologie (10 EC)
Klankleer II (5 EC)
Taal- en ontwikkelingsstoornissen (TOS) 2 (5 EC)
VakPeriode 1Periode 2Periode 3Periode 4
Minor of Vrije ruimte (10 EC)
Onderzoekscollege: Syntaxis en Semantiek, Neurolinguïstiek, TOS, Klankleer (20 EC, facultatief)
Bachelorscriptie (10 EC)
Minor of Vrije Ruimte (20 EC)

Disclaimer: I.v.m. een programmawijziging zullen de vakken van jaar 2 en 3 in de tabel hierboven nog wijzigen. Houd de website in de gaten voor de meest actuele informatie.

Studeren in het buitenland

  • Studeren in het buitenland is aanbevolen
  • Voor gemiddeld 16 weken
  • Maximaal 30 EC

(Bindend) studieadvies

  • Minimaal 45 EC in de eerste 12 maanden (bindend)

Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Je krijgt een positief studieadvies als je meer dan 45 ECTS hebt gehaald (op een totaal van 60 ECTS). Bij een negatief studieadvies (minder dan 45 ECTS) mag je helaas niet doorgaan met de opleiding en moet je wat anders gaan doen.

Om ervoor te zorgen dat je precies weet waar je staat, krijg je al in december een voorlopig studieadvies. Heb je vragen over het bindend studieadvies of over je studievoortgang, neem dan zo snel mogelijk contact op met je studieadviseur. NB: Sommige opleidingen maken gebruik van een tutorbegeleiding (check bij je eigen studieadviseur hoe het geregeld is).

Waarom in Groningen?

Waar in andere steden vaak de nadruk ligt op de hersenprocessen die ten grondslag liggen aan taal(stoornissen), gaat de opleiding in Groningen een stapje verder. Want voor onderzoek naar de neurologische kant van stoornissen kan nauw worden samengewerkt met psychologen, biologen, neurologen en andere medici. Onderzoek op zowel taalkundig als op (neuro)biologisch niveau dus!

De overgang van school naar universiteit brengt veel veranderingen met zich mee. In het eerste jaar van je studie word je daarom extra goed begeleid.

Om de overgang te versoepelen is er voor alle eerstejaars het mentoraatsysteem. Tijdens de bijeenkomsten leer je hoe je effectief kunt studeren en hoe je bewuste keuzes maakt in je studie. Daarnaast kun je tijdens je gehele studie een afspraak maken met de studieadviseur. Daar kun je terecht als je vragen hebt of advies wilt over je studie en andere zaken rondom het studeren. Alles wat je bespreekt wordt vertrouwelijk behandeld. Zij kunnen je bij complexe problemen ook doorverwijzen naar studentendecanen of de cursussen van Studieondersteuning.

  • Testimonial van

    Onbekend terrein

    Mijn keuze voor taalwetenschap bleek de juiste te zijn. Ik heb het erg naar mijn zin, helemaal sinds ik ook in Groningen op kamers woon. Afspreken met vrienden en studiegenoten wordt dan toch wat makkelijker! En ik kan gaan sporten via de ACLO, de studentensportvoorziening.

    Taalwetenschap is een onbekend vakgebied als je van de middelbare school komt. Vooral werkcolleges vind ik erg leuk, omdat je in discussie kunt gaan met medestudenten en de docent. Inmiddels ben ik ook begonnen m et het Honours College, zodat ik nog meer uit mijn studie kan halen. Tijdens de studie krijgen we vanaf het begin te maken met de theoretische kant én de toegepaste kant. Zo kom je er snel achter welke kant je het meeste aantrekt en waar je verder in wilt. Je moet wel veel meer zelf plannen dan op de middelbare school, maar gelukkig gaat dat me goed af. Ik zou graag tijdens mijn bachelor een tijdje in het buitenland studeren. Misschien wel Spanje, ik heb namelijk gekozen voor de minor Spaans.

    Sluiten
  • Testimonial van Student Elise Oosterhuis

    'Een dag student' bevestigde mijn keuze voor Taalwetenschap

    Voor mijn studiekeuze heb ik veel voorlichtingen bezocht. Er vielen al heel veel studies af, omdat ik geen natuur- en scheikunde in mijn pakket had. Op websites van universiteiten heb ik verschillende studies bekeken. Talen en culturen interesseren mij erg veel, alleen wilde ik niet een specifieke taal studeren. Na een aantal voorlichtingen en open dagen had ik een top 3. Namelijk, Pedagogische wetenschappen, Taalwetenschap en Rechten. Ik heb me nog eens verdiept in deze studies op een andere open dag, en daardoor kwam taalwetenschap op nummer 1 te staan. Om mijn keuze te bevestigen heb ik meegedaan aan  Een dag student  aan de RUG. Dit was erg leuk en na een jaar deze studie te hebben gedaan, ben ik nog erg tevreden met mijn keuze. Bij Taalwetenschap leer je geen specifieke taal, maar heb je het over taal in het algemeen. Bovendien krijg je bij deze studie ook nog eens de kans om de klinische kant op te gaan, wat ik altijd al graag heb gewild.

    Sluiten
    – Student Elise Oosterhuis
  • Testimonial van Femke Leijten

    Verbreed je horizon!

    Vooral de neurologiekant van de opleiding Taalwetenschap spreekt mij aan. Wat het programma bijzonder maakt is dat het de mogelijkheid biedt om via een speciaal programma de hbo-bachelor Logopedie te volgen. Dit doe ik sinds dit jaar en het is voor mij een praktische uitbreiding op de theoretische kennis van de universitaire studie.

    Naast mijn studies ben ik ook actief bij de studievereniging van Taalwetenschap, TW!ST. Daar beheer ik het geld als penningmeester. Het doen van een bestuursjaar voegt zeker iets toe aan mijn studententijd. Het leert je beter plannen, samenwerken en (in mijn geval) beter omgaan met geld. Ook ben ik al vier jaar actief lid bij studentenroeivereniging Gyas. Hier heb ik een commissie gedaan en ben ik actief als roeier, stuurvrouw en coach. Behalve een fantastische tijd heeft me dit veel vrienden en contacten opgeleverd en ben ik socialer, daadkrachtiger en extroverter geworden. Mijn mening is dus vooral: verbreed je horizon! Doe veel verschillende dingen, want uiteindelijk helpen ze je allemaal in de toekomst.

    Sluiten
    – Femke Leijten
  • Testimonial van Inge Salomons

    Ik voel me thuis in dit vakgebied

    Toen ik Taalwetenschap ging studeren had ik een vrij goed beeld van de opzet van de studie. Nu ik mijn eerste jaar er bijna op heb zitten kan ik zeggen dat al mijn verwachtingen overtroffen zijn. Ik voel me ontzettend thuis in dit vakgebied en bij de opleiding.

    Ik houd van hard werken en miste soms nog wel wat uitdaging, maar die heb ik nu gevonden bij het Honours College. Deze combinatie, samen met een bestuursfunctie bij studievereniging TW!ST, maakt dat ik het heel erg naar mijn zin heb in Groningen. Ook vind ik het fijn dat er naast de verplichte vakken minorruimte is.

    Sluiten
    – Inge Salomons
  • Testimonial van Danien Ten Berge

    Leren over taal in het algemeen

    Ik heb gekozen voor Taalwetenschap omdat ik merkte dat ik erg goed was in taal en dat het mij ook interesseerde. Toen ik een studie moest kiezen, wilde ik niet voor één taal gaan, dus koos ik ervoor om te leren over taal in het algemeen.

    Bij Taalwetenschap kun je ruwweg een onderscheid maken tussen de ’theoretische’ kant en de ’praktische’ kant. Bij de theoretische kant is het onderzoek gericht op theoretische aspecten, zoals bijvoorbeeld de structuur van taal en de betekenis ervan. Bij de praktische kant ben je meer bezig met problemen die mensen ondervinden met taal en hoe je deze kunt verhelpen.

    Tijdens het vak Afasiologie kwam het onderwerp semantische dementie aan bod. Dit is een vorm van dementie waarbij mensen de betekenis van objecten vergeten. Samen met mijn medestudenten heb ik voor dit vak onderzocht welk aspect een belangrijkere rol speelde bij de herkenning van objecten als dieren, groente en fruit: vorm of kleur.

    Na mijn studie zou ik graag willen werken als klinisch linguïst in een revalidatiecentrum of in een peutercommunicatiegroep.

    Sluiten
    – Danien Ten Berge
  • Testimonial van
  • Opleidingsvideo

    Unifocus - Tong en lippen bepalen uitspraak

    – Opleidingsvideo
  • Testimonial van Anne Pros

    Mensen weer een stem geven

    Ik werk als logopedist bij een grote zorgorganistatie. Hier behandel ik volwassenen die spraak-, taal- of slikproblemen hebben, vaak als gevolg van een beroerte of andere neurologische problemen, zoals Multiple Sclerose of de ziekte van Parkinson.

    Wat ik het meest waardeer in deze functie is dat ik mensen kan helpen. Communicatie is ontzettend belangrijk en daarom vind ik het fijn dat ik mensen die hier problemen mee hebben, soms zelfs van de één op de andere dag, kan helpen en weer een stem kan geven, bijvoorbeeld na een beroerte

    Voor de toekomst wil ik zo veel mogelijk mijn logopedische kennis uitbreiden. Ook zou ik graag officieel afasietherapeut worden en uiteindelijk als logopedist én klinisch linguïst aan het werk willen, bijvoorbeeld in een revalidatiecentrum.

    Sluiten
    – Anne Pros
  • Testimonial van

    Onbekend terrein

    Mijn keuze voor taalwetenschap bleek de juiste te zijn. Ik heb het erg naar mijn zin, helemaal sinds ik ook in Groningen op kamers woon. Afspreken met vrienden en studiegenoten wordt dan toch wat makkelijker! En ik kan gaan sporten via de ACLO, de studentensportvoorziening.

    Taalwetenschap is een onbekend vakgebied als je van de middelbare school komt. Vooral werkcolleges vind ik erg leuk, omdat je in discussie kunt gaan met medestudenten en de docent. Inmiddels ben ik ook begonnen m et het Honours College, zodat ik nog meer uit mijn studie kan halen. Tijdens de studie krijgen we vanaf het begin te maken met de theoretische kant én de toegepaste kant. Zo kom je er snel achter welke kant je het meeste aantrekt en waar je verder in wilt. Je moet wel veel meer zelf plannen dan op de middelbare school, maar gelukkig gaat dat me goed af. Ik zou graag tijdens mijn bachelor een tijdje in het buitenland studeren. Misschien wel Spanje, ik heb namelijk gekozen voor de minor Spaans.

    Sluiten
  • Testimonial van Femke Leijten

    Verbreed je horizon!

    Vooral de neurologiekant van de opleiding Taalwetenschap spreekt mij aan. Wat het programma bijzonder maakt is dat het de mogelijkheid biedt om via een speciaal programma de hbo-bachelor Logopedie te volgen. Dit doe ik sinds dit jaar en het is voor mij een praktische uitbreiding op de theoretische kennis van de universitaire studie.

    Naast mijn studies ben ik ook actief bij de studievereniging van Taalwetenschap, TW!ST. Daar beheer ik het geld als penningmeester. Het doen van een bestuursjaar voegt zeker iets toe aan mijn studententijd. Het leert je beter plannen, samenwerken en (in mijn geval) beter omgaan met geld. Ook ben ik al vier jaar actief lid bij studentenroeivereniging Gyas. Hier heb ik een commissie gedaan en ben ik actief als roeier, stuurvrouw en coach. Behalve een fantastische tijd heeft me dit veel vrienden en contacten opgeleverd en ben ik socialer, daadkrachtiger en extroverter geworden. Mijn mening is dus vooral: verbreed je horizon! Doe veel verschillende dingen, want uiteindelijk helpen ze je allemaal in de toekomst.

    Sluiten
    – Femke Leijten
  • Testimonial van Inge Salomons

    Ik voel me thuis in dit vakgebied

    Toen ik Taalwetenschap ging studeren had ik een vrij goed beeld van de opzet van de studie. Nu ik mijn eerste jaar er bijna op heb zitten kan ik zeggen dat al mijn verwachtingen overtroffen zijn. Ik voel me ontzettend thuis in dit vakgebied en bij de opleiding.

    Ik houd van hard werken en miste soms nog wel wat uitdaging, maar die heb ik nu gevonden bij het Honours College. Deze combinatie, samen met een bestuursfunctie bij studievereniging TW!ST, maakt dat ik het heel erg naar mijn zin heb in Groningen. Ook vind ik het fijn dat er naast de verplichte vakken minorruimte is.

    Sluiten
    – Inge Salomons
  • Testimonial van Danien Ten Berge

    Leren over taal in het algemeen

    Ik heb gekozen voor Taalwetenschap omdat ik merkte dat ik erg goed was in taal en dat het mij ook interesseerde. Toen ik een studie moest kiezen, wilde ik niet voor één taal gaan, dus koos ik ervoor om te leren over taal in het algemeen.

    Bij Taalwetenschap kun je ruwweg een onderscheid maken tussen de ’theoretische’ kant en de ’praktische’ kant. Bij de theoretische kant is het onderzoek gericht op theoretische aspecten, zoals bijvoorbeeld de structuur van taal en de betekenis ervan. Bij de praktische kant ben je meer bezig met problemen die mensen ondervinden met taal en hoe je deze kunt verhelpen.

    Tijdens het vak Afasiologie kwam het onderwerp semantische dementie aan bod. Dit is een vorm van dementie waarbij mensen de betekenis van objecten vergeten. Samen met mijn medestudenten heb ik voor dit vak onderzocht welk aspect een belangrijkere rol speelde bij de herkenning van objecten als dieren, groente en fruit: vorm of kleur.

    Na mijn studie zou ik graag willen werken als klinisch linguïst in een revalidatiecentrum of in een peutercommunicatiegroep.

    Sluiten
    – Danien Ten Berge
  • Testimonial van
  • Opleidingsvideo

    Unifocus - Tong en lippen bepalen uitspraak

    – Opleidingsvideo
  • Testimonial van Anne Pros

    Mensen weer een stem geven

    Ik werk als logopedist bij een grote zorgorganistatie. Hier behandel ik volwassenen die spraak-, taal- of slikproblemen hebben, vaak als gevolg van een beroerte of andere neurologische problemen, zoals Multiple Sclerose of de ziekte van Parkinson.

    Wat ik het meest waardeer in deze functie is dat ik mensen kan helpen. Communicatie is ontzettend belangrijk en daarom vind ik het fijn dat ik mensen die hier problemen mee hebben, soms zelfs van de één op de andere dag, kan helpen en weer een stem kan geven, bijvoorbeeld na een beroerte

    Voor de toekomst wil ik zo veel mogelijk mijn logopedische kennis uitbreiden. Ook zou ik graag officieel afasietherapeut worden en uiteindelijk als logopedist én klinisch linguïst aan het werk willen, bijvoorbeeld in een revalidatiecentrum.

    Sluiten
    – Anne Pros
  • Testimonial van

    Onbekend terrein

    Mijn keuze voor taalwetenschap bleek de juiste te zijn. Ik heb het erg naar mijn zin, helemaal sinds ik ook in Groningen op kamers woon. Afspreken met vrienden en studiegenoten wordt dan toch wat makkelijker! En ik kan gaan sporten via de ACLO, de studentensportvoorziening.

    Taalwetenschap is een onbekend vakgebied als je van de middelbare school komt. Vooral werkcolleges vind ik erg leuk, omdat je in discussie kunt gaan met medestudenten en de docent. Inmiddels ben ik ook begonnen m et het Honours College, zodat ik nog meer uit mijn studie kan halen. Tijdens de studie krijgen we vanaf het begin te maken met de theoretische kant én de toegepaste kant. Zo kom je er snel achter welke kant je het meeste aantrekt en waar je verder in wilt. Je moet wel veel meer zelf plannen dan op de middelbare school, maar gelukkig gaat dat me goed af. Ik zou graag tijdens mijn bachelor een tijdje in het buitenland studeren. Misschien wel Spanje, ik heb namelijk gekozen voor de minor Spaans.

    Sluiten
  • Testimonial van Femke Leijten

    Verbreed je horizon!

    Vooral de neurologiekant van de opleiding Taalwetenschap spreekt mij aan. Wat het programma bijzonder maakt is dat het de mogelijkheid biedt om via een speciaal programma de hbo-bachelor Logopedie te volgen. Dit doe ik sinds dit jaar en het is voor mij een praktische uitbreiding op de theoretische kennis van de universitaire studie.

    Naast mijn studies ben ik ook actief bij de studievereniging van Taalwetenschap, TW!ST. Daar beheer ik het geld als penningmeester. Het doen van een bestuursjaar voegt zeker iets toe aan mijn studententijd. Het leert je beter plannen, samenwerken en (in mijn geval) beter omgaan met geld. Ook ben ik al vier jaar actief lid bij studentenroeivereniging Gyas. Hier heb ik een commissie gedaan en ben ik actief als roeier, stuurvrouw en coach. Behalve een fantastische tijd heeft me dit veel vrienden en contacten opgeleverd en ben ik socialer, daadkrachtiger en extroverter geworden. Mijn mening is dus vooral: verbreed je horizon! Doe veel verschillende dingen, want uiteindelijk helpen ze je allemaal in de toekomst.

    Sluiten
    – Femke Leijten
  • Testimonial van Inge Salomons

    Ik voel me thuis in dit vakgebied

    Toen ik Taalwetenschap ging studeren had ik een vrij goed beeld van de opzet van de studie. Nu ik mijn eerste jaar er bijna op heb zitten kan ik zeggen dat al mijn verwachtingen overtroffen zijn. Ik voel me ontzettend thuis in dit vakgebied en bij de opleiding.

    Ik houd van hard werken en miste soms nog wel wat uitdaging, maar die heb ik nu gevonden bij het Honours College. Deze combinatie, samen met een bestuursfunctie bij studievereniging TW!ST, maakt dat ik het heel erg naar mijn zin heb in Groningen. Ook vind ik het fijn dat er naast de verplichte vakken minorruimte is.

    Sluiten
    – Inge Salomons
  • Testimonial van Danien Ten Berge

    Leren over taal in het algemeen

    Ik heb gekozen voor Taalwetenschap omdat ik merkte dat ik erg goed was in taal en dat het mij ook interesseerde. Toen ik een studie moest kiezen, wilde ik niet voor één taal gaan, dus koos ik ervoor om te leren over taal in het algemeen.

    Bij Taalwetenschap kun je ruwweg een onderscheid maken tussen de ’theoretische’ kant en de ’praktische’ kant. Bij de theoretische kant is het onderzoek gericht op theoretische aspecten, zoals bijvoorbeeld de structuur van taal en de betekenis ervan. Bij de praktische kant ben je meer bezig met problemen die mensen ondervinden met taal en hoe je deze kunt verhelpen.

    Tijdens het vak Afasiologie kwam het onderwerp semantische dementie aan bod. Dit is een vorm van dementie waarbij mensen de betekenis van objecten vergeten. Samen met mijn medestudenten heb ik voor dit vak onderzocht welk aspect een belangrijkere rol speelde bij de herkenning van objecten als dieren, groente en fruit: vorm of kleur.

    Na mijn studie zou ik graag willen werken als klinisch linguïst in een revalidatiecentrum of in een peutercommunicatiegroep.

    Sluiten
    – Danien Ten Berge
  • Testimonial van
  • Opleidingsvideo

    Unifocus - Tong en lippen bepalen uitspraak

    – Opleidingsvideo
  • Testimonial van Anne Pros

    Mensen weer een stem geven

    Ik werk als logopedist bij een grote zorgorganistatie. Hier behandel ik volwassenen die spraak-, taal- of slikproblemen hebben, vaak als gevolg van een beroerte of andere neurologische problemen, zoals Multiple Sclerose of de ziekte van Parkinson.

    Wat ik het meest waardeer in deze functie is dat ik mensen kan helpen. Communicatie is ontzettend belangrijk en daarom vind ik het fijn dat ik mensen die hier problemen mee hebben, soms zelfs van de één op de andere dag, kan helpen en weer een stem kan geven, bijvoorbeeld na een beroerte

    Voor de toekomst wil ik zo veel mogelijk mijn logopedische kennis uitbreiden. Ook zou ik graag officieel afasietherapeut worden en uiteindelijk als logopedist én klinisch linguïst aan het werk willen, bijvoorbeeld in een revalidatiecentrum.

    Sluiten
    – Anne Pros
printView this page in: English